Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
6781/10671 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilö, joka kuvittelee olevansa tekemisissä narsistien kanssa kaikkialla on mitä todennäköisimmin itsekin narsisti.

Kaikkialla? Ei tuollaista ole väitetty yhtään missään.

Vierailija
6782/10671 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisen totaalinen aliarviointi, tämä ei lakkaa hämmästyttämästä. Toisaalta se on sitten eron hetkellä hyvä asia. Ei ole ehkä tullut mieleen, että aliarvostettu voisi olla ihan fiksu ja toimia fiksusti.

Mutta sen sanon, että kaikki yhteydenpito minimiin ja jos ei ole lapsia (tai alaikäisiä lapsia), niin välit poikki. Ei kommunikointia. Minun tapauksessani yritti ja yritti hakea jotain reaktiota. Ei loppunut ennen kuin blokkasin. Eivät koskaan lopeta. Joskus tekisi mieli puhdistaa pöytä, mutta eihän siitä mitäön tulisi. Olen ihminen, joka haluaisi hyvät välit myös exiin. Mutta tämän kanssa ei onnistu. Voisi toimia 5 minuuttia, mutta ei hän ole miksikään muuttunut.

Juuri noin. Kaikki yhteydet poikki narsistin suuntaan, muutoin jatkaa häiriköintiä. Tuo reaktion hakeminen on kai narsisteille yksi tyypillinen toimintatapa. Exä kiusasi pitkään eron jälkeen uhkailemalla, välillä koetti vedota kuinka surkeassa jamassa hän nyt on, enkö ymmärrä sitä, voitaisiinko tavata ja sitten alkoi taas uhkailut. En reagoinut ja lopulta uskalsin blokata kaikkialta, kun tajusin, ettei toteuta sairaita uhkauksiaan. Kaikki viestit kyllä säilytin ja sitä suosittelen kaikille vastaavassa tilanteessa oleville, jos tarvitsee esim. rikosilmoitus tehdä.

Mitä en ymmärrä on se, että ex pyytää milloin mitäkin: rahaa, lainaksi jotain jne. Kun kieltäydyn alkaa syyttämään minua je kertoo kuinka paljon parempi ihminen on ja auttaisi kyllä minua jos tarvetta olisi. No, pitkän liiton aikana ei auttanut kertaakaan. En pahemmin pyydellyt, kun riitahan siitä aina tuli. Hän oli suurempi palkkainen ja oma urani tyssäsi muutamaan ulkomailla vietettyyn komennusvuoteen (siis miehen ura edellä mentiin, myös sinne ulkomaille). Ei auttanut lasten vaatteiden tai harrastusten kanssa (varaa olisi ollut). Minä maksoin kaiken ja rahat menivät perheelle. Hän pisti omista tuloistaan taas paljon säästöön. Eron jälkeen minä olen ainoa, joka lapsia jeesasi. Olivat siis nuoria ja opiskelivat. Ex ei koskaan kysynyt voisiko auttaa tai auttanut.

Kerran sitten mietin, että tarvitseeko minun enää tuota haukkumista kuunnella ja päätin, että ei. Nyt on estetty joka paikassa ja elämä helpottaa.

En vaan ymmärrä miksi varakas ihminen edes kysyi minulta lainaa.

Eron jälkeinen kiusaaminen, turhat yhteydenotot, reaktion hakeminen milloin milläkin, uhkailu, pelottelu, valheiden keksiminen jne ovat narsistin keinoja yrittää kontrolloida edelleen uhriaan. Narsisti ei kykene kantamaan itse itseään, tajuamaan oman toimintansa seurauksia, ottamaan vastuuta edes itsestään vaan tarvitsee jatkuvasti narsistisia lähteitä muista ihmisistä.

Narsisti on loppujen lopuksi tyhjä ihmisen kuori, myrkkyä täynnä, vaikka yrittääkin kovalla vimmalla peitellä sitä ja ulkoistaa oman sontansa muiden kannettavaksi.

Ajattelin, että tarkoitus on taas saada mut siihen pyöritykseen, kun ei tiedä taas mistä puhutaan ja mistä syytetään. Se on yhtä helvettiä, kun mikään looginen ei toimi. Mistään ei voi silloin myöskään keskustella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6783/10671 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos narsisteja on 1-2% väestöstä niin Suomessa olisi reilu 75000 narsistia (laskettuna 1,5%:n keskiarvolla) ja se jaettuna 309:lle kunnalle tarkoittaisi että joka kunnassa olisi 242 narsistia... Tämähän on vain keskiarvo ja tarkemman tuloksen saa kun jakaa oman asuinkuntansa väkiluvun 100:lla ja kertoo sitten 1,5. Aika hurja määrä sekopäitä mahtuu keskikokoiseen kaupunkiin.

Mitäpä luulette kuinka monen ihmisen elämän joku 100 narsistia ehtii elämänsä aikana pilata jossain pikku kunnassa?

Todellisuudessa narskuja on paljon enemmin, tuo luku on virallinen totuus ja sekään ei ole kuin diagnisoitujen perusteella tehty joten elämänkokemuksen mukaan tuolla vilistää paljon enemmin heppuja joiden paikka ei olisi muiden ihmisten joukossa lainkaan, työelämässä näitä ennen nimitettiin  kusipäiksi, ja nykyään niille on jo diagnoosi eli narsisteja on todella paljon veikkaisin 10 - 20 % koko väestöstä. 

Narsistin ei tarvitse olla se pahin tyyppi minkä määritelmä luokittlee, on paljon niitä välimalli sekoja ja muita vähemmin ja erilailla psyykkisesti sairaita tyyppejä jotka kyllä menee narsisimin piikkiin juurikin käyttäytymisen kautta, en väitä ettei osalla ole muitakin sairauksia mutta narsisimi on mielestäni selityksenä koulukiusaamiseen ja työpaikkakiusaamiseen kun terve ihminen ei koe tarvetta tuollaiselle käytökselle. 

Suomen kansallissairaus ei ole alkoholismi  vaan narsisimi ja se selittää tämän kansan pahoinvoinnin. 

Olen samaa mieltä. Koulukiusaajat järjestäen narsisteja. Miksi tästä ei puhuta enempää?

Vierailija
6784/10671 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko niin, että narsistilla ei ole edes ihmisoikeuksia? Pitää vaan kuolla?

Itse saatan olla narsisti, ja olen kyllä ihan empatiaan kykenevä ihminen, joka on yhtä arvokas kuin kuka tahansa muukin. Enkä nyt mitenkään paha ihminenkään ole, vaikka tiettyjä narsistisia piirteitä minussa on, kuten voimakkaat raivokohtaukset ja kostonhimo. Osaan kuitenkin kontrolloida näitä.

Ilmeisesti minut pitäisi ampua ilman oikeudenkäyntiä, ja paraneminen on mahdotonta.

Vierailija
6785/10671 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset ovat tässä ketjussa poistamassa ihmisoikeuksia kaikilta, jotka ovat sanoneet jotain vähän ilkeää tai eivät vain ole taipuneet kaikkiin heidän oikkuihinsa. Jokainen, joka loukkaa naisen herkkää egoa on 100% varmuudella narsisti, jonka olemassaolo voidaan mitätöidä tähän hyvin harvinaiseen persoonallisuushäiriöön vedoten.

Mielenkiintoinen defenssi sinänsä.

Vierailija
6786/10671 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse saatan olla narsisti, ja olen kyllä ihan empatiaan kykenevä ihminen, joka on yhtä arvokas kuin kuka tahansa muukin. Enkä nyt mitenkään paha ihminenkään ole, vaikka tiettyjä narsistisia piirteitä minussa on, kuten voimakkaat raivokohtaukset ja kostonhimo. Osaan kuitenkin kontrolloida näitä.

Ilmeisesti minut pitäisi ampua ilman oikeudenkäyntiä, ja paraneminen on mahdotonta.

Jos olet se joka viimeksi riehui meillä, niin suosittelen.

Vierailija
6787/10671 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sinä mikään narsisti ole jos pystyt empatiaan muita kohtaan.  Jokainen narsisti tuntee empatiaa itseään kohtaan ja suuri osa pystyy kognitiiviseen empatiaan muita kohtaan. Lähinnä epävakaata veikkaisin sinulle tuon käytöksen perusteella, jos nyt jonkun leiman haluat. 

Vierailija
6788/10671 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilö, joka kuvittelee olevansa tekemisissä narsistien kanssa kaikkialla on mitä todennäköisimmin itsekin narsisti.

Realistinen määrä narsisteja lähipiirissä on nollan ja kahden välillä. Sitten kun naapuri, harrastuskaveri, anoppi, mies, lapsen opettaja ja lääkäri ovat kaikki narsisteja, on vika 99,9% todennäköisyydellä omien korvien välissä.

Bipolaarihäiriöisiä on 1-1.5% väestöstä ja silti nykyään tuntuu joka toisella olevan kaksisuuntaisen diagnoosi ja lääkitys siihen. Tunnen kaksisuuntaisia kymmeniä. Minullakin on kaksisuuntaisen diagnoosi. Ja tässä minä olen kirjoittamassa enkä mikään myytti. Tänään minut on nähnyt jo useampi ihminen, en ole myytti.

Vierailija
6789/10671 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset ovat tässä ketjussa poistamassa ihmisoikeuksia kaikilta, jotka ovat sanoneet jotain vähän ilkeää tai eivät vain ole taipuneet kaikkiin heidän oikkuihinsa. Jokainen, joka loukkaa naisen herkkää egoa on 100% varmuudella narsisti, jonka olemassaolo voidaan mitätöidä tähän hyvin harvinaiseen persoonallisuushäiriöön vedoten.

Ei kun sinä olet täällä lässyttämässä mielipahasta. Ja nämä tämän tyyliset kommentit mitä sinäkin teit voisi kokonaan jättää pois täältä kun nämä sinunkaan mielipahasi ei liity narsismiin mitenkään. 

Vierailija
6790/10671 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä se narsisti ja patologinen valehtelija työstää uutta naistaan. Eikä tuolla naisella ole niin mitään käsitystä kun elää parhaillaan unelmaansa. Surullista ja niin julmaa.

Vierailija
6791/10671 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Realistinen määrä narsisteja lähipiirissä on nollan ja kahden välillä. Sitten kun naapuri, harrastuskaveri, anoppi, mies, lapsen opettaja ja lääkäri ovat kaikki narsisteja, on vika 99,9% todennäköisyydellä omien korvien välissä.

Bipolaarihäiriöisiä on 1-1.5% väestöstä ja silti nykyään tuntuu joka toisella olevan kaksisuuntaisen diagnoosi ja lääkitys siihen. Tunnen kaksisuuntaisia kymmeniä. Minullakin on kaksisuuntaisen diagnoosi. Ja tässä minä olen kirjoittamassa enkä mikään myytti. Tänään minut on nähnyt jo useampi ihminen, en ole myytti.

Kuulemma moninkymmenkertaiset sähköverkot, joissa aivomme (toiminta sähköimpulsseja) joutuvat nykyään elää aiheuttaa näitä aivoissa syntyviä sairauksia. Mielensairaudet sekä mm epilepsia, joka myöskin voimakkaasti aivojen virheellisen sähkötoiminnan tuote.

www.sahkoailmassa.fi

Vierailija
6792/10671 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän perusteella saisit lisätä omalle kohdallesi myös itsekeskeisyyden/-säälin sekä mustavalkoajattelun. Diagnoosista viis.

Vierailija
6793/10671 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin löytää jonkun kovakuorisen narsistin, jonka kanssa seurustella. Ainut ongelma, että olen mies tällaisella miellyttämisenhaluisella persoonallisuudella. Olen varma, että seurustelisin narskun kanssa, jos olisin nainen. Olen pari todella röyhkeää julkinarsistia tavannut, yrittänyt heitä mahdollisimman paljon miellyttää. Päättynyt siihen, että he nöyryyttävät minua julkisesti. Minulla ei ole kykyä muodostaa omia kantoja tai mielipiteitä mihinkään. Olisin ihmisenä olemassa vain, jos saisin olla riippuvainen tuollaisesta röyhkeästä ja vahvasta julkikuoresta.

Vierailija
6794/10671 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvästä tehdään huonoa ja huonosta vielä huonompaa. Esim. pääset opiskelemaan haluamallesi alalle. "Ei tuossa ole kyllä mitään etenemismahdollisuuksia. Palkkakin huono." Ja kun sulla on jokin ongelma tai paha olo: "Itsepähän valitsit.. Kannattaisko tehdä jotain tuolle... On mullakin kuule tässä ongelmia..."

Vierailija
6795/10671 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin löytää jonkun kovakuorisen narsistin, jonka kanssa seurustella. Ainut ongelma, että olen mies tällaisella miellyttämisenhaluisella persoonallisuudella. Olen varma, että seurustelisin narskun kanssa, jos olisin nainen. Olen pari todella röyhkeää julkinarsistia tavannut, yrittänyt heitä mahdollisimman paljon miellyttää. Päättynyt siihen, että he nöyryyttävät minua julkisesti. Minulla ei ole kykyä muodostaa omia kantoja tai mielipiteitä mihinkään. Olisin ihmisenä olemassa vain, jos saisin olla riippuvainen tuollaisesta röyhkeästä ja vahvasta julkikuoresta.

Terapiaan. Muuta neuvoa ei tule.

Vierailija
6796/10671 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos narsisteja on 1-2% väestöstä niin Suomessa olisi reilu 75000 narsistia (laskettuna 1,5%:n keskiarvolla) ja se jaettuna 309:lle kunnalle tarkoittaisi että joka kunnassa olisi 242 narsistia... Tämähän on vain keskiarvo ja tarkemman tuloksen saa kun jakaa oman asuinkuntansa väkiluvun 100:lla ja kertoo sitten 1,5. Aika hurja määrä sekopäitä mahtuu keskikokoiseen kaupunkiin.

Mitäpä luulette kuinka monen ihmisen elämän joku 100 narsistia ehtii elämänsä aikana pilata jossain pikku kunnassa?

Todellisuudessa narskuja on paljon enemmin, tuo luku on virallinen totuus ja sekään ei ole kuin diagnisoitujen perusteella tehty joten elämänkokemuksen mukaan tuolla vilistää paljon enemmin heppuja joiden paikka ei olisi muiden ihmisten joukossa lainkaan, työelämässä näitä ennen nimitettiin  kusipäiksi, ja nykyään niille on jo diagnoosi eli narsisteja on todella paljon veikkaisin 10 - 20 % koko väestöstä. 

Narsistin ei tarvitse olla se pahin tyyppi minkä määritelmä luokittlee, on paljon niitä välimalli sekoja ja muita vähemmin ja erilailla psyykkisesti sairaita tyyppejä jotka kyllä menee narsisimin piikkiin juurikin käyttäytymisen kautta, en väitä ettei osalla ole muitakin sairauksia mutta narsisimi on mielestäni selityksenä koulukiusaamiseen ja työpaikkakiusaamiseen kun terve ihminen ei koe tarvetta tuollaiselle käytökselle. 

Suomen kansallissairaus ei ole alkoholismi  vaan narsisimi ja se selittää tämän kansan pahoinvoinnin. 

Olen samaa mieltä. Koulukiusaajat järjestäen narsisteja. Miksi tästä ei puhuta enempää?

Koulukiusaajista tulee poliitikkoja, joistakin jopa ministereitä.

Vierailija
6797/10671 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti puhuu epämääräisiä, ei vastaa kuin vttuillen tai ympäripyöreästi, kääntää selkänsä kun vaadit puhumaan, mutta ilmestyy selän taakse kyttäämään ja hössöttämään kun häntä ei tarvita.

On loputtoman utelias toisten asioihin, muttei kerro itsestään mitään. Epämääräisyys auttaa häntä luikertelemaan heikkojen liiveihin.

Tietää kaiken kaikesta jo etukäteen, asianosaisia paremmin. Luulee olevansa hyväntekijä.

Käyttäytyy muiden asunnoissa kuin omassaan.

Loukkaantuu ja kostaa, jos vaikka muistat hänen tekofiksut välttelypuheensa väärin.

Vierailija
6798/10671 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas. Sitä itseäsi mainostamassa jälleen olet?

Vierailija
6799/10671 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisti puhuu epämääräisiä, ei vastaa kuin vttuillen tai ympäripyöreästi, kääntää selkänsä kun vaadit puhumaan, mutta ilmestyy selän taakse kyttäämään ja hössöttämään kun häntä ei tarvita.

On loputtoman utelias toisten asioihin, muttei kerro itsestään mitään. Epämääräisyys auttaa häntä luikertelemaan heikkojen liiveihin.

Tietää kaiken kaikesta jo etukäteen, asianosaisia paremmin. Luulee olevansa hyväntekijä.

Käyttäytyy muiden asunnoissa kuin omassaan.

Loukkaantuu ja kostaa, jos vaikka muistat hänen tekofiksut välttelypuheensa väärin.

On kyllä utelias toisten asioista, siitäkin voi hyötyä jotenkin, esim puhua muiden asioita ominaan. Itsestään ei aina kerro paljoa paitsi minä minä minä.

Luulee olevansa hyväntekijä, siinäkin taustalla jokin suunnitelma, juoni. Ei auta aidosti ketään.

On muiden asunnoissa kuin kotonaan (arsyttävää!!), komppaa kaapit, etsii jotain minkä haluaa itselleen, ja myy sitten eteenpäin. Narsistit ovat hulluna rahaan!

Jos sitä loukkaa se kostaa, aina.

Vierailija
6800/10671 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen pari todella röyhkeää julkinarsistia tavannut, yrittänyt heitä mahdollisimman paljon miellyttää. Päättynyt siihen, että he nöyryyttävät minua julkisesti. "

Narsistia ei voi miellyttää. Muistelen sitäkin tapausta, missä miehen narsistivaimo syytti miestään siitä, että mies "hengittää väärin, liian epärytmikkäästi". Ei tällaisia ihmisiä voi mitenkään "miellyttää", narsistin tekemä kiusaamiskausi ja nöyryytysyritykset alkavat jokatapauksessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi