Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
4801/10671 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsisti vs. minä -videoilla puhutaan narsistin uhrille työntämästä omasta häpeästään ja syyllisyydestään. Narsisti kippaa siis uhrin selkään oman taakkansa ja porskuttelee elämässään eteenpäin.

Uhri on sijaiskärsijä, joka kantaa väärää häpeää ja syyllisyyttä. Tajuaakohan narsisti itse mitä tekee?

Ei varmasti välittäisi, vaikka tajuaisi. Ja jos tajuaisi, saisi siitä tyydytystä. 

Olen löytänyt nyt oman kanavani siirtää sitä häpeää. Kaksi ystävääni joutuvat kuuntelemaan niitä yksityiskohtia, joissa on ollut wtf-hetkiä tai olen hävennyt tai hämmentynyt ja pitänyt ne ihmeelliset hetket ja tapahtumat sisälläni ajatellen etten ikinä kehtaisi kertoa niistä kenellekään. Nyt kehtaan, koska ajattelen, että häpeä kuuluu tekijälle eikä minulle. Ei ole minun vikani, että joku käyttäytyy kontrolloivasti, väkivaltaisesti, rajattomasti, oudosti jne. 

Aiemmin elämässäni en kehdannut kertoa narsisti-isäni teoista vaan kannoin häpeän itse. Nykyään tiedostan sen, että sekin häpeä kuuluu hänelle, ei minulle. Minun osani on hävetä omia tekojani ja toiminkin niin, että hävettävää syntyisi mahdollisimman vähän. 

Ymmärsinkö oikein että kun narsisti siirtää häpeänsä sinuun niin sinä kierrätät sen edelleen ystävillesi? Tiedäthän että se on yksi väkivallan muoto ja ystäviä ja lähimmäisiä ei kannata myöskään kuormittaa liikaa, tai he voivat väsyä, masentua ja lopulta kaikota. Kukaan toinen ihninen kun ei ole kaatopaikka. Kannattaa tämmöiset asiat hoitaa ammattilaisilla- heidät on koulutettu ihan sitä varten.

Tiesithän että narsistit itse toimivat juuri niin että "keksinpäs hyvän idean ja siirrän pahan oloni tuolle empaatikolle"

Vierailija
4802/10671 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olkaa tarkkoja, että pysytte näkymättömän viivan, hyvän, ja lain oikealla puolella. Narsistia ei voiteta narsistin keinoin, eikä yrittämällä tuhota tätä. Askelkin toiselle puolelle niin olet narsisti itse, ja narsisti on saavuttanut päämääränsä. Kostaminen tuhoaa kostajan.

Enkä sano tätä kevyellä taustalla.

Mulla on ollut narsistien kanssa muutama sellainen jenkkitermein empath super nova -kokemus ja patterit on ladattuna tätä tällä hetkellä akuuttina olevaa narsistia varten myös, jos tarve ilmenee. 

Olen todella herttainen ja kiltti, auttavainen ja lämmin ihminen, ilman mitään pimeitä puolia. Mutta kun narsistin kanssa otetaan sitten jossain vaiheessa tosissaan matsia, olen tähän mennessä onnistunut voittamaan narsistin älykkyydellä, määrätietoisuudella ja puhtain keinoin (uhannut, manipuloinut tai kiristänyt toki, mutta en millään laittomalla eli ottanut hetkeksi käyttöön narsistin omat keinot mutta ilman sairasta kieroilua). 

Narsistieksä yritti erossa estää asunnon myyntiä ja oli hankala. Sain hänet manipuloitua ilman että asiasta piti tapella. 

Narsistinaapuri kävi liian raskaaksi, sain hänet itsensä muuttamaan paljastamalla hänet oikealle taholle oikealla tavalla (ja hän itse oli syyllinen siihen, että näin kävi, hän teki rikoksen minua kohtaan). 

Nasrsistiesimiehestä selvisin ja sain rahani. Tosin jätin yhtiön vähän myöhemmin omasta halustani, kun sain työtä muualta. 

Hion strategiaa sen varalta, että tämä tämän hetken narsisti ilmaantuisi vielä takaisin. Uskon olevani hyvässä turvassa, koska hänellä ei ole varaa menettää mainettaan tiettyjen ihmisten silmissä. 

Koskaan ei toki ole ollut päämäärä tuhota narsistia vaan saada itselle rauha sekä se, mikä minulle kuuluu.

Eikä tähän hommaan pidä ryhtyä, jos ei pysty olemaan provosoitumatta, pitämään hermot kurissa ja miettimään taktiikkansa tosi tarkkaan ja mitkä ovat omat suojaavat tekijät ja onnistumisenmahdollisuudet. Suurimmalla osalla tunnekuohu estää järkevän toiminnan. Viimeksi oli lyhyt suhde narsistin kanssa, hän yritti provosoida minua, mutta ei onnistunut siinä, kun taktiikkani oli esittää tyhmää ja kerätä aineistoa, ovatko red flagit todella niitä vai kuvittelenko vain. Kertaakaan en ole ilmaissut edes lopussa narsistille, että tiedän mitä he ovat. Monelle tulee kiusaus kertoa, näyttää etteivät he ole tyhmiä. 

Öö. Me puhutaan kieroon kasvaneista ihmisistä, jotka ovat syyttömiä siihen miksi ovat mitä ovat. Ovat silti vastuussa teoistaan. He valehtelevat ja manipuloivat, käyttävät hyväkseen ym. koska kokevat sen oikeudekseen. Jonkun/joidenkin ihmisten osa on kantaa narsistin syyllisyyttä, koska narsisti ei pysty. Kantaja voi olla toinen narsisti tai kuka tahansa.

"En olisi tällainen, jos sinä et olisi tuollainen" niin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4803/10671 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yhteisvanhemmuus. Tasaisin väliajoin käy niin, että jos olen jostain asiasta eri mieltä tai huomautan jostain, alkaa hirveä tekstiviestittely. Kaikki maailman kirosanat, minua/naisia halveeraavat sanat, "tämä on sotaa", "jos ammut ensin, niin ammun takaisin", lisää kirosanoja. Sitten alkaa minun kutsuminen elämänsä virheeksi, kuinka painostin hänet perustamaan perheen, kuinka ne vuodet, kun hän on tuntenut minut, ovat olleet hänen kauheimmat vuotensa. Kuinka hänen olisi pitänyt jättää minut jo vuonna x (kun esikoisemme oli vauva). Jos puolustaudun, niin minä kuulemma aloitin eikä hän muiden kanssa puhu näin. Hän saattaa blokata minut, koska olen "mahdoton" ja jottei "hänen tarvitse kestää tällaisia viestejä".

Ja tähän riittää ihan se, että esitän eriävän mielipiteen. Ja yleisesti ottaen hän saa ulkopuolisilta jatkuvaa kiitosta mm. isyydestään.

Nyt menee kylmät väreet, hrrrrrrr. Miten onnistuit kuvaamaan 100% ex mieheni?!? Näinhän se menee, tismalleen !

Jos minäkin esitän tekstarilla neutraalisti eriävän mielipiteen parilla sanalla niin saan vastineeksi 15 haukkumaviestiä aivan kuten kuvasit. Olen toivonut että ex järkevöityisi, mutta ei mitään merkkiäkään.

Onko tämä vain katkeruutta erosta (ex jätti minut toisen naisen vuoksi)? Vai mitä? Minä en kiusallanikaan provosoidu exän viesteistä vaan vastaan aina jopa yliystävällisesti, vaikka en todellisuudessa edes halua olla hänelle ystävällinen.

Tuo tyyli kuvaa täysin myös oman exäni "keskustelutyyliä" ennen eroa. Hän ei vain lähetä haukkumaviestejä, sillä kuuluu valitettavasti suunnitelmallisesti juonitteleviin narsisteihin ja tietää, että viesteistä koituisi hänelle vaikeuksia huoltajuusasioissa.

Vierailija
4804/10671 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muilla kokemusta että narsisti käyttää puheessaan paljon sen tyyppisiä käsitteitä kuten huono omatunto ja asettua toisen asemaan?

Lisäksi kertoo, miten arka ihminen on ja miten ei osaa lainkaan mielistellä. Hän ikäänkuin ujuttaa eri asiayhteyksissä rivien väleihin asioita (kuviteltuja) itsestään? Varoittaa myös kanssaihmisiään sumutuksesta ja esiintyy korkeamoraalisena yhteiskunnan tukipylväänä.

Tutustu käsitteeseen projisointi sekä blame shifting. Eli projisoinnissa vaikka väittää sinua mustasukkaiseksi = on itse. Blame shiftingissä narsisti on myöhästynyt lennolta, koska nukkui pommiin. Syy on kuitenkin sinun, koska et muistuttanut häntä ajoissa.  

Vierailija
4805/10671 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suhteessa narsistin kanssa tuntee itsensä henkisesti todella yksinäiseksi. Ensiksikin kun olet itse suhteen ainoa henkisesti aikuinen osapuoli. Toisekseen suhteessa alkaa olla niin huonovointinen, että itse eristäytyy muista ihmisistä.

Suhteessa narsistin kanssa on mielenkiintoista sekin, että sinä olet se suhteen ainoa aikuinen, mutta se lapsen tasolle jäänyt haluaa kynsin ja hampain olla 100 % vallassa. Ei ihme, että suhteessa ihan kaikki sakkaa. 

Vierailija
4806/10671 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsisti vs. minä -videoilla puhutaan narsistin uhrille työntämästä omasta häpeästään ja syyllisyydestään. Narsisti kippaa siis uhrin selkään oman taakkansa ja porskuttelee elämässään eteenpäin.

Uhri on sijaiskärsijä, joka kantaa väärää häpeää ja syyllisyyttä. Tajuaakohan narsisti itse mitä tekee?

Ei varmasti välittäisi, vaikka tajuaisi. Ja jos tajuaisi, saisi siitä tyydytystä. 

Olen löytänyt nyt oman kanavani siirtää sitä häpeää. Kaksi ystävääni joutuvat kuuntelemaan niitä yksityiskohtia, joissa on ollut wtf-hetkiä tai olen hävennyt tai hämmentynyt ja pitänyt ne ihmeelliset hetket ja tapahtumat sisälläni ajatellen etten ikinä kehtaisi kertoa niistä kenellekään. Nyt kehtaan, koska ajattelen, että häpeä kuuluu tekijälle eikä minulle. Ei ole minun vikani, että joku käyttäytyy kontrolloivasti, väkivaltaisesti, rajattomasti, oudosti jne. 

Aiemmin elämässäni en kehdannut kertoa narsisti-isäni teoista vaan kannoin häpeän itse. Nykyään tiedostan sen, että sekin häpeä kuuluu hänelle, ei minulle. Minun osani on hävetä omia tekojani ja toiminkin niin, että hävettävää syntyisi mahdollisimman vähän. 

Ymmärsinkö oikein että kun narsisti siirtää häpeänsä sinuun niin sinä kierrätät sen edelleen ystävillesi? Tiedäthän että se on yksi väkivallan muoto ja ystäviä ja lähimmäisiä ei kannata myöskään kuormittaa liikaa, tai he voivat väsyä, masentua ja lopulta kaikota. Kukaan toinen ihninen kun ei ole kaatopaikka. Kannattaa tämmöiset asiat hoitaa ammattilaisilla- heidät on koulutettu ihan sitä varten.

Tiesithän että narsistit itse toimivat juuri niin että "keksinpäs hyvän idean ja siirrän pahan oloni tuolle empaatikolle"

Itse näkisin sen tyyliin, että pieraiset vahingossa ja häpeät. Ystävällesi voit sanoa hups ja nauratte yhdessä. Jos et voi, jäät yksinäsi häpeämään ja mietit, että mitähän nuokin tuossa nyt ajattelee.  

Vierailija
4807/10671 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko muilla kokemusta että narsisti käyttää puheessaan paljon sen tyyppisiä käsitteitä kuten huono omatunto ja asettua toisen asemaan?

Lisäksi kertoo, miten arka ihminen on ja miten ei osaa lainkaan mielistellä. Hän ikäänkuin ujuttaa eri asiayhteyksissä rivien väleihin asioita (kuviteltuja) itsestään? Varoittaa myös kanssaihmisiään sumutuksesta ja esiintyy korkeamoraalisena yhteiskunnan tukipylväänä.

Tutustu käsitteeseen projisointi sekä blame shifting. Eli projisoinnissa vaikka väittää sinua mustasukkaiseksi = on itse. Blame shiftingissä narsisti on myöhästynyt lennolta, koska nukkui pommiin. Syy on kuitenkin sinun, koska et muistuttanut häntä ajoissa.  

Mainittu henkilö käyttää näitä ilmauksia somessa. En ole itse niin narsistinen, että kuvittelisin kaikkien ilmausten viittaavan itseeni. Siksi pohdiskelen, miten yleistä on että henkilö käyttää somea puhtaasti oman julkisuuskuvansa muokkaamiseen ja ylläpitäisi keskustelua vain voidakseen ujuttaa itseään imartelevia määreitä sinne väliin.

Vierailija
4808/10671 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään tietoa, mihin voisi/ kannattaisi soittaa/chatata, kun ei ole enää vaarassa eikä minkään kriminalisoidun teon uhri, mutta akuutissa posttraumaattisessa stressissä päättyneestä suhteesta, siitä mitä on sen aikana kokenut?

Vierailija
4809/10671 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suhteessa narsistin kanssa tuntee itsensä henkisesti todella yksinäiseksi. Ensiksikin kun olet itse suhteen ainoa henkisesti aikuinen osapuoli. Toisekseen suhteessa alkaa olla niin huonovointinen, että itse eristäytyy muista ihmisistä.

Olen tajunnut, että minut piti järjissäni pitkän suhteen aikana se, että onnistuin luomaan aikuisiällä ammattini kautta tiiviin ystävä- ja tuttavaverkoston ja kävin tapaamassa näitä ihmisiä ja muita ystäviä useamman kerran kuukaudessa.

Kotiin en näitä ihmisiä kutsunut, ei olisi tullut mieleenkään paljastaa heille, millainen parisuhteeni todellisuus oli. Sain voimaa ja energiaa siitä, että tapasin säännöllisesti ihmisiä, jotka eivät tienneet, millaista elämää elin kotini seinien sisäpuolella. Sanoinkin aina, että todellinen elämäni oli kodin ulkopuolella ja kotona vain tein töitä ja kotitöitä (tein etätöitä jo ennen koronaa).

Ennen tämän verkoston luomista olin todella yksinäinen ja ahdistunut, ja se ajanjakso tuntuu tavallaan elämäni synkimmältä, vaikka myöhemmin tapahtui paljon kamalampia ja traumaattisempia asioita. Mutta muistan sen toivottomuuden, kun asuin yksin vieraalla paikkakunnalla, minne olin muuttanut exän perässä, enkä tuntenut sieltä ketään muita kuin exän, joka ei suostunut muuttamaan yhteen, ja hänen miespuolisia kavereitaan.

Kaikilla omilla ystävilläni oli parisuhde ja alkoi olla jo perhettäkin, ja he viettivät aikaa omien läheistensä seurassa. Minun "läheiseni" taas mennä huiteli omissa menoissaan kaiket päivät ja tuli vain illalla luokseni syömään ja katselemaan tv:tä, eli ne illat oli yhtä yksinäisiä kuin päivätkin. Omalta osaltaan tämä yksinäisyyden kokemus on varmasti myös sitonut minua siihen suhteeseen entistä tiukemmin silloin alkuvuosina.

Vierailija
4810/10671 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kenelläkään tietoa, mihin voisi/ kannattaisi soittaa/chatata, kun ei ole enää vaarassa eikä minkään kriminalisoidun teon uhri, mutta akuutissa posttraumaattisessa stressissä päättyneestä suhteesta, siitä mitä on sen aikana kokenut?

Voit aloittaa terveyskeskuksesta tai työterveydestä ja pyytää päästä juttelemaan psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa. Voit saada myös lähetteen psykiatrille, joka voi kirjoittaa lausunnon psykoterapiaa varten, jos katsoo sen aiheelliseksi, tai varata ajan yksityiseltä psykiatrilta. Psykoterapiaan pääsemiseksi pitää vain olla ensin kolmen kuukauden hoitosuhde, mutta siksikin on hyvä hakeutua nyt nopeasti terkkariin tai työterveyteen, jotta tuo hoitosuhde pääsee alkamaan.

Yksi hyvä vaihtoehto on myös ns. väkivaltatyö, jos sitä vain on tarjolla lähiseudulla. Täältä löytyy lisää tietoa ja myös chat:

https://ensijaturvakotienliitto.fi/tietoa-liitosta/nain-me-autamme/turv…

Lisäksi on myös Nollalinja, josta voit saada apua ja neuvoja tilanteeseen:

https://nollalinja.fi/

Vierailija
4811/10671 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olette tekemisissä hankalan ihmisen kanssa? Se askarruttaa minua. 

Tätä samaa olen aikoinaan kysynyt. Ehkä kyseessä on läheisriippuvuus? Joka tapauksessa kannattaisi suunnata energia siihen, miksi itse toimii kuten toimii, ja miten irrottautua suhteesta, jossa ei ole hyvä olla.

Lisäksi nuo kotikutoiset narsismidiagnoosit ovat 90-lukua.

Lista narsistin käytösmalleista:

Mahtailevuus

Huomiohakuisuus

Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä

Väkivaltainen

Empatian puute

Lapsellisuus

Suuruuskuvitelmat

Manipuloivuus

Epärehellisyys

Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä

Impulsiivisuus

Nöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)

Hovin kokoaminen

Mustamaalaaminen

Mahtailu / kerskailu / suuruuskuvitelmat

Mitätöinti

Stalkkeroiminen

Empatiakyvyttömyys tai alhainen sellainen

Valehteleminen

Mustasukkaisuus

Harha-ajatukset

.

Listan avulla on helppo tunnistaa narsistinen käytös. Mitä useampi seikka osuu yhteen käytöksen kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on narsisti.

Vierailija
4812/10671 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit aloittaa terveyskeskuksesta tai työterveydestä ja pyytää päästä juttelemaan psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa. Voit saada myös lähetteen psykiatrille, joka voi kirjoittaa lausunnon psykoterapiaa varten, jos katsoo sen aiheelliseksi, tai varata ajan yksityiseltä psykiatrilta. Psykoterapiaan pääsemiseksi pitää vain olla ensin kolmen kuukauden hoitosuhde, mutta siksikin on hyvä hakeutua nyt nopeasti terkkariin tai työterveyteen, jotta tuo hoitosuhde pääsee alkamaan.

Yksi hyvä vaihtoehto on myös ns. väkivaltatyö, jos sitä vain on tarjolla lähiseudulla. Täältä löytyy lisää tietoa ja myös chat:

Ei perusterapiaa. Siihen mulla on hyvät kontaktit. Joku taho, joja ymmärtäisi narsistista henkistä ja seksuaalista (ei kriminalisoitua) väkivaltaa. Tramatisoi vaan lisää, jos joutuu selittämään itse terapeutille mikä on narsisti ja c-ptsd.

Vierailija
4813/10671 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei perusterapiaa. Siihen mulla on hyvät kontaktit. Joku taho, joja ymmärtäisi narsistista henkistä ja seksuaalista (ei kriminalisoitua) väkivaltaa. Tramatisoi vaan lisää, jos joutuu selittämään itse terapeutille mikä on narsisti ja c-ptsd.

Ainakin minulla väkivaltatyöntekijä ymmärsi kuvion erittäin hyvin, vaikka olikin niin ammattimainen, että ei lähtenyt diagnosoimaan ihmistä tätä tapaamatta. Myös terapeuttini on erittäin hyvin kartalla narsistisen ihmisen käytöksestä, kuten myös psykiatrinen sairaanhoitaja, jonka luona sain käydä puhumassa kokemuksistani. Mutta varmasti näissäkin on eroja.

Vierailija
4814/10671 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä usein kuultu väittämä on jotenkin abstrakti. En usko että he ymmärtävät häpeästä tai syyllisyydestä yhtään mitään. Omaisuuden voi varastaa, toisen ominaisuuksia voi matkia, mutta varsinaisesti toisen ominaisuuksia ei voi poistaa. Kukaan.

Uhrina sanon että lopulta suren miksi elämääni paskaan hukkasin. Suren, en häpeä.

Vierailija
4815/10671 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olkaa tarkkoja, että pysytte näkymättömän viivan, hyvän, ja lain oikealla puolella. Narsistia ei voiteta narsistin keinoin, eikä yrittämällä tuhota tätä. Askelkin toiselle puolelle niin olet narsisti itse, ja narsisti on saavuttanut päämääränsä. Kostaminen tuhoaa kostajan.

Enkä sano tätä kevyellä taustalla.

Mulla on ollut narsistien kanssa muutama sellainen jenkkitermein empath super nova -kokemus ja patterit on ladattuna tätä tällä hetkellä akuuttina olevaa narsistia varten myös, jos tarve ilmenee. 

Olen todella herttainen ja kiltti, auttavainen ja lämmin ihminen, ilman mitään pimeitä puolia. Mutta kun narsistin kanssa otetaan sitten jossain vaiheessa tosissaan matsia, olen tähän mennessä onnistunut voittamaan narsistin älykkyydellä, määrätietoisuudella ja puhtain keinoin (uhannut, manipuloinut tai kiristänyt toki, mutta en millään laittomalla eli ottanut hetkeksi käyttöön narsistin omat keinot mutta ilman sairasta kieroilua). 

Narsistieksä yritti erossa estää asunnon myyntiä ja oli hankala. Sain hänet manipuloitua ilman että asiasta piti tapella. 

Narsistinaapuri kävi liian raskaaksi, sain hänet itsensä muuttamaan paljastamalla hänet oikealle taholle oikealla tavalla (ja hän itse oli syyllinen siihen, että näin kävi, hän teki rikoksen minua kohtaan). 

Nasrsistiesimiehestä selvisin ja sain rahani. Tosin jätin yhtiön vähän myöhemmin omasta halustani, kun sain työtä muualta. 

Hion strategiaa sen varalta, että tämä tämän hetken narsisti ilmaantuisi vielä takaisin. Uskon olevani hyvässä turvassa, koska hänellä ei ole varaa menettää mainettaan tiettyjen ihmisten silmissä. 

Koskaan ei toki ole ollut päämäärä tuhota narsistia vaan saada itselle rauha sekä se, mikä minulle kuuluu.

Eikä tähän hommaan pidä ryhtyä, jos ei pysty olemaan provosoitumatta, pitämään hermot kurissa ja miettimään taktiikkansa tosi tarkkaan ja mitkä ovat omat suojaavat tekijät ja onnistumisenmahdollisuudet. Suurimmalla osalla tunnekuohu estää järkevän toiminnan. Viimeksi oli lyhyt suhde narsistin kanssa, hän yritti provosoida minua, mutta ei onnistunut siinä, kun taktiikkani oli esittää tyhmää ja kerätä aineistoa, ovatko red flagit todella niitä vai kuvittelenko vain. Kertaakaan en ole ilmaissut edes lopussa narsistille, että tiedän mitä he ovat. Monelle tulee kiusaus kertoa, näyttää etteivät he ole tyhmiä. 

Öö. Me puhutaan kieroon kasvaneista ihmisistä, jotka ovat syyttömiä siihen miksi ovat mitä ovat. Ovat silti vastuussa teoistaan. He valehtelevat ja manipuloivat, käyttävät hyväkseen ym. koska kokevat sen oikeudekseen. Jonkun/joidenkin ihmisten osa on kantaa narsistin syyllisyyttä, koska narsisti ei pysty. Kantaja voi olla toinen narsisti tai kuka tahansa.

"En olisi tällainen, jos sinä et olisi tuollainen" niin...

Vai oikein osa..

Vierailija
4816/10671 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen miksei kannata alkaa ovelammaksi kuin narsisti tai kostaa on myös seuraava syy. Kun lähtee tuolle tielle ikään kuin suostuu pelaamaan narsistin ehdoilla, suostuu asettumaan hänen luomaansa maailmaan.

Ensimmäinen askel kohti selviytymistä ja paranemista on kieltäytyä tästä. En aio peitellä tunteitani, vaan näytän ne. En aio laskelmoida, vaan teen kaiken avoimesti.

Muuten kadotan viimeisenkin yhteyden itseeni. Ehkei tämä toimi kaikilla, mutta minulla toimii. Annan kaikkien tunteiden tulla ensin esiin. Grey rock tulee sitten sivutuotteena kun on paranemisen paremmalla puolen ja näkee narsistin pelin ja omituisen maailman etäämmältä, terveiden ihmisten näkökulmasta.

Olen jo itseasiassa täällä, ja täältä katsottuna tunnen yllättävää kyllä, kaiken pahan jälkeen, syvää sääliä narsistia kohtaan. Hänen yrittäessään vielä viimeisiä epätoivoisia manipulaatioitaan. Kun minä elin, pahuuden keskelläkin, silti elin. Narsisti on se, jolla elämä meni ja menee ohi.

Vierailija
4817/10671 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kenelläkään mitään käsitystä, miten oppia tunnistamaan halu ja viehtymys olla narsistin seurassa (silloin kun ei vielä tiedä, mikä hän on) siitä, että joku normaali ja terve ihana ihminen vetää puoleensa?

Vai olenko ainut, jolla on joku sisäsyntyinen veto heitä kohtaan? Vai onko se vain sattumaa ja sekä normaalit että narsistit vetävät puoleensa ja välillä vaan käy paska tsägä. 

Sinusta en tiedä, mutta jotkut voi saada kiksit siitä että tulee toimeen hankalien tyyppien kanssa.

Pahis on röyhkeä ja hankala, mutta osaakin sitten olla kiva, se on sitä peliä vain.

Vierailija
4818/10671 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pelastukseksi tuli uusi harrastus ja tutustuminen uusiin ihmisiin, joista tuli ystäviä.

N. Oli saanut mut jo vakuutettua, että olen huono. Kyvytön, hankala, itsekäs ja laiska, inhottava ja vaikea ihminen, josta kukaan ei pidä jne.

Harrastuksessa minua kuitenkin pidettiin luotettavana ja empaattisena, ja minuun tukeuduttiin. Päädyin melko pian eräänlaisen tiimin vetäjäksi. Hoidin sen vastuullisesti ja pidin huolta nuoremmasta väestä. Olin pidetty.

Aloin sitten miettiä, että nämä kaksi "minääni" olivat niin uskomattoman kaukana toisistaan, etteivät ne molemmat voineet olla yhtaikaa totta?

Koska ennen miestä olin myös ollut mukavassa porukassa ja mukavan ja luotettavan ihmisen maineessa, päättelin kyllä siitä, etten minä ollut mihinkään muuttunut, vaan kumppani oli toksinen gaslightaaja. Tosin en tiennyt tällaisia sanoja silloin.

Sain siitä voimia pitää kaikkea mieheni puhetta valheena, jonka tarkoitus oli vain alistaa ja hallita minua, ja käyttää hyväksi. Sen jälkeen niillä ei ollut enää mitään valtaa minuun. Oletin, että mitä tahansa hän sanoo, se on p*skapuhetta. Ja sain voimia lähteä piankin tämän ymmärrettyäni.

Vierailija
4819/10671 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun pelastukseksi tuli uusi harrastus ja tutustuminen uusiin ihmisiin, joista tuli ystäviä.

N. Oli saanut mut jo vakuutettua, että olen huono. Kyvytön, hankala, itsekäs ja laiska, inhottava ja vaikea ihminen, josta kukaan ei pidä jne.

Harrastuksessa minua kuitenkin pidettiin luotettavana ja empaattisena, ja minuun tukeuduttiin. Päädyin melko pian eräänlaisen tiimin vetäjäksi. Hoidin sen vastuullisesti ja pidin huolta nuoremmasta väestä. Olin pidetty.

Aloin sitten miettiä, että nämä kaksi "minääni" olivat niin uskomattoman kaukana toisistaan, etteivät ne molemmat voineet olla yhtaikaa totta?

Koska ennen miestä olin myös ollut mukavassa porukassa ja mukavan ja luotettavan ihmisen maineessa, päättelin kyllä siitä, etten minä ollut mihinkään muuttunut, vaan kumppani oli toksinen gaslightaaja. Tosin en tiennyt tällaisia sanoja silloin.

Sain siitä voimia pitää kaikkea mieheni puhetta valheena, jonka tarkoitus oli vain alistaa ja hallita minua, ja käyttää hyväksi. Sen jälkeen niillä ei ollut enää mitään valtaa minuun. Oletin, että mitä tahansa hän sanoo, se on p*skapuhetta. Ja sain voimia lähteä piankin tämän ymmärrettyäni.

Aivan ihanaa! Juuri noin se menee. 

Vierailija
4820/10671 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen miksei kannata alkaa ovelammaksi kuin narsisti tai kostaa on myös seuraava syy. Kun lähtee tuolle tielle ikään kuin suostuu pelaamaan narsistin ehdoilla, suostuu asettumaan hänen luomaansa maailmaan.

Ensimmäinen askel kohti selviytymistä ja paranemista on kieltäytyä tästä. En aio peitellä tunteitani, vaan näytän ne. En aio laskelmoida, vaan teen kaiken avoimesti.

Muuten kadotan viimeisenkin yhteyden itseeni. Ehkei tämä toimi kaikilla, mutta minulla toimii. Annan kaikkien tunteiden tulla ensin esiin. Grey rock tulee sitten sivutuotteena kun on paranemisen paremmalla puolen ja näkee narsistin pelin ja omituisen maailman etäämmältä, terveiden ihmisten näkökulmasta.

Olen jo itseasiassa täällä, ja täältä katsottuna tunnen yllättävää kyllä, kaiken pahan jälkeen, syvää sääliä narsistia kohtaan. Hänen yrittäessään vielä viimeisiä epätoivoisia manipulaatioitaan. Kun minä elin, pahuuden keskelläkin, silti elin. Narsisti on se, jolla elämä meni ja menee ohi.

Olen myös jo siinä vaiheessa, että säälin exää. Hän ei saa yhtään parisuhdetta pysymään.