Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on kohta gradun verran tietoa ja siinä sivussa todella paljon epätosia väitteitä asiasta. Oudoimpina "peilaaminen", "vastahyökkääminen" Ja että ilmeisesti vain "miehissä" esiintyy sairaita narsisteja (tosin kait pääosin naisten foorumi). "Mies kävi vieraissa, löi, vähätteli", ei ole mikään sairaan narsistin määritelmä. Se että käsittäisi asiaa, pitäisi edes vähän lukea asiasta ja on tervettä narsismia sekä sairasta narsismia. Se että fiksu "mies" osaa peilata sinua ja ryhtyä vastahyökkäykseen ei liene narsismia, ihan vain älykkyyttä.
Oudon fiksuja ihmisiä tuntuu olevan paljon kun kertovat millainen sairas narsisti on ja heitä kun on vaikea tunnistaa. Paska suhde idiootin kanssa kun ei liene peruste sairaalle narsismille. "Sairas narsisti kaipaa ihmisiä" sairas narsisti ei oikeasti kaipaa ketään tai mitään hyväksyntää, sitten hän tapaa ihmisiä tai saalistaa heitä. Sitten toiset vain sattuvat hänen polulleen tai saaliiksi ja sairas narsisti ei kestä mitään arvostelua tai kritiikkiä. Terve narsistikaan ei tarvitse muiden hyväksyntää, terve narsisti ei vain hyökkää jos kyseenalaistat häntä.
Ja vielä haluaisin sanoa. En halua loukata ketään ja monella on todella pahoja kokemuksia. Mutta moni täällä ei edes tiedä mistä puhuu. keskusteluun kuluu myös keskustelu, ilman hyökkäystä jos toinen on erimieltä. Paras tapa testata onko joku sairas narsisti, ota joku arkinen asia keskusteluun kuten astiapesukoneen täyttäminen. Voi olla erimieltä asioista ja normaalisti niistä voi keskustellaan. Se että toinen ilmoittaa että vain hänen tapansa on oikea ja siitä ei keskustella, jos suuttuu?
Miten niin "moni täällä ei edes tiedä, mistä puhuu?"
Täällä puhutaan nyt narsistin keskustelutyylistä ja siitä täällä suurin osa kommentoijista kirjoittaakin. Esimerkit on olleet hyvin, hyvin kuvaavia.
Valitettavasti noista sinun argumenteistasi ei nyt oikein saa selvää. Mitä tarkoittaa esim. viimeinen lauseesi? Se on kieliopillisesti niin väärin ilmaistu, ettei siitä saa edes tolkkua. Koko esityksesi on sekava.
Jos tarkoituksesi on tuoda esiin, että vain sinä osaat erottaa narsistin muista ihmisistä, hutiin meni.
Pahoittelut jos et ymmärrä kirjoittamaani tekstiä ja taas varmaan uhriinnun. Lukihäiriöisenä en kirjoita parasta tekstiä. Outoa kyllä jos ei tuosta osaa lukea asiaa. Toisilla tuntuu olevan aika laaja käsite sairaasta narsismista. Tarkoitin oikeasti jos sinun pääsi ei ole ollut pesukoneen ja koneen rungon välissä... En oikeasti ihmettele jos joku työntää pääsi sinne väliin ja hakkaa sitä kantta päähäsi. En itse ole narsisti tai väkivaltainen mutta sinun päätä voisin kyllä hakata vaikka patterin kylkeen. Sitten on oikeasti ihmisiä jotka ovat kokeneet helvetin ja sinä et vaikuta siltä. Miksi osallistut tähän keskusteluun?
Lukihäiriö on tänäpäivänä ihan yleinen juttu joten se ei haittane ketään.
Onko sinulla muuten kokemuksia narsisteista ja liittyykö aihe tuohon vihantunteeseen jota ilmeisesti myös tunnet kuten monet meistä?
Miehenä en ole voinut ikinä kohdata sairasta narsismia, sitä ei esiinny naisilla. Kirjoja aiheesta ei löydy mistään, joten pitää omasta päästä keksiä. Mutta tulevaisuudessa voisi kyllä lyödä naista, hei miksi ei. Kaikki miehet ovat "narskuja" ja paskoja,
Suurin osa kirjallisuudesta ei jaottele narsisteja miehiin ja naisiin. Naisten on ehkä helpompi puhua aiheesta, siksi täälläkin on ehkä enemmän naisia. Kannattaa lukea aiheesta rohkeasti ja tosiaan vaikka mennä vertaituki ryhmiin. Niitä on sellaisiakin missä on vain miehiä. On vahvuutta hakea apua, oli mies tai nainen, oli syy sitten mikä tahansa ahdistus, paha olo tai vaikka pahoinpitelevä kumppani.
Ja ehkä olen lukenut aiheesta, sekä tiedän asiasta jotain. Enkä ehkä ole "narsku", mutta tämän palstan perusteella voisi vaikka lyödä naista. Se että on oikeasti elänyt sairaan narsistin kanssa ja sonta mitä täällä toimitetaan.
Kukaan ei voi määritellä sinua narsistiksi täällä. Minä luulen että sinulla on nyt vaan niin vaikeaa jostain syystä muuten että nämä kirjoituiset täällä käy jotenkin sinun hermoon vaikka alun perin täällä ei puhuttu sinusta. Me puhumme täällä omista kokemuksista emmekä tunne sinua live elämässä.
Se on kamalaa jos sinäkin olet joutunut kokemaan ikäviä asioita. Monet meistäkin ollaan jouduttu hakemaan ammattiapua, esim akuutti päivystyksestä.
Me emme ole vihollisiasi mutta ehkä et myöskään saa apua täältä omaan tuskaasi juuri nyt vaan koet kaiken hyökkäyksenä.
Koita vähän rauhoittua nyt. Asiat järjestyy kyllä.
Arki iltana sadat naiset kertovat mikä kaikissa miehissä on vikana, miten tuon kokisi kukaan viholliseksi tai hyökkäykseksi. Enkä minä kaipaa mitään ammattiapua. Teidän keskustelu vain saa ymmärtämään että kaikki vika on miehissä. Kaikki me miehet olemme "narskuja" ja vain uhriudumme. Tämä "narsku" vain päätti nyt olla sairas narsisti, seuraavalla kerralla. Se kokemus sairaasta narsisti naisesta ja kaikki miehet ovat paskoja ja saamattomia. Olen mielelläni saamaton paska väkivaltainen sairas narsisti, tuota varmaan ei kukaan oasannut lukea. Pilkut ja pisteet niin väärin ja ja ja ...,,,,,
Vierailija kirjoitti:
Erosta on jo kauan mutta trauma jäi. Ilo katosi. Paha voitti.
Hei musta tuntui ihan samalta eron jälkeen. Paha ei ole voittanu yhtään mitään vielä. Usko pois ni elämä alkaa vielä hymyilemään.
Itelläni auttoi eniten että aloin muuttamaan sitä omaa ajatusmaailmaa positiivisempaan, sain toki ammattiapua siihen ja ohjeita.
Ilo tulee vielä ja semmonen rauha, Voimia sulle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on kohta gradun verran tietoa ja siinä sivussa todella paljon epätosia väitteitä asiasta. Oudoimpina "peilaaminen", "vastahyökkääminen" Ja että ilmeisesti vain "miehissä" esiintyy sairaita narsisteja (tosin kait pääosin naisten foorumi). "Mies kävi vieraissa, löi, vähätteli", ei ole mikään sairaan narsistin määritelmä. Se että käsittäisi asiaa, pitäisi edes vähän lukea asiasta ja on tervettä narsismia sekä sairasta narsismia. Se että fiksu "mies" osaa peilata sinua ja ryhtyä vastahyökkäykseen ei liene narsismia, ihan vain älykkyyttä.
Oudon fiksuja ihmisiä tuntuu olevan paljon kun kertovat millainen sairas narsisti on ja heitä kun on vaikea tunnistaa. Paska suhde idiootin kanssa kun ei liene peruste sairaalle narsismille. "Sairas narsisti kaipaa ihmisiä" sairas narsisti ei oikeasti kaipaa ketään tai mitään hyväksyntää, sitten hän tapaa ihmisiä tai saalistaa heitä. Sitten toiset vain sattuvat hänen polulleen tai saaliiksi ja sairas narsisti ei kestä mitään arvostelua tai kritiikkiä. Terve narsistikaan ei tarvitse muiden hyväksyntää, terve narsisti ei vain hyökkää jos kyseenalaistat häntä.
Ja vielä haluaisin sanoa. En halua loukata ketään ja monella on todella pahoja kokemuksia. Mutta moni täällä ei edes tiedä mistä puhuu. keskusteluun kuluu myös keskustelu, ilman hyökkäystä jos toinen on erimieltä. Paras tapa testata onko joku sairas narsisti, ota joku arkinen asia keskusteluun kuten astiapesukoneen täyttäminen. Voi olla erimieltä asioista ja normaalisti niistä voi keskustellaan. Se että toinen ilmoittaa että vain hänen tapansa on oikea ja siitä ei keskustella, jos suuttuu?
Miten niin "moni täällä ei edes tiedä, mistä puhuu?"
Täällä puhutaan nyt narsistin keskustelutyylistä ja siitä täällä suurin osa kommentoijista kirjoittaakin. Esimerkit on olleet hyvin, hyvin kuvaavia.
Valitettavasti noista sinun argumenteistasi ei nyt oikein saa selvää. Mitä tarkoittaa esim. viimeinen lauseesi? Se on kieliopillisesti niin väärin ilmaistu, ettei siitä saa edes tolkkua. Koko esityksesi on sekava.
Jos tarkoituksesi on tuoda esiin, että vain sinä osaat erottaa narsistin muista ihmisistä, hutiin meni.
Pahoittelut jos et ymmärrä kirjoittamaani tekstiä ja taas varmaan uhriinnun. Lukihäiriöisenä en kirjoita parasta tekstiä. Outoa kyllä jos ei tuosta osaa lukea asiaa. Toisilla tuntuu olevan aika laaja käsite sairaasta narsismista. Tarkoitin oikeasti jos sinun pääsi ei ole ollut pesukoneen ja koneen rungon välissä... En oikeasti ihmettele jos joku työntää pääsi sinne väliin ja hakkaa sitä kantta päähäsi. En itse ole narsisti tai väkivaltainen mutta sinun päätä voisin kyllä hakata vaikka patterin kylkeen. Sitten on oikeasti ihmisiä jotka ovat kokeneet helvetin ja sinä et vaikuta siltä. Miksi osallistut tähän keskusteluun?
Lukihäiriö on tänäpäivänä ihan yleinen juttu joten se ei haittane ketään.
Onko sinulla muuten kokemuksia narsisteista ja liittyykö aihe tuohon vihantunteeseen jota ilmeisesti myös tunnet kuten monet meistä?
Miehenä en ole voinut ikinä kohdata sairasta narsismia, sitä ei esiinny naisilla. Kirjoja aiheesta ei löydy mistään, joten pitää omasta päästä keksiä. Mutta tulevaisuudessa voisi kyllä lyödä naista, hei miksi ei. Kaikki miehet ovat "narskuja" ja paskoja,
Suurin osa kirjallisuudesta ei jaottele narsisteja miehiin ja naisiin. Naisten on ehkä helpompi puhua aiheesta, siksi täälläkin on ehkä enemmän naisia. Kannattaa lukea aiheesta rohkeasti ja tosiaan vaikka mennä vertaituki ryhmiin. Niitä on sellaisiakin missä on vain miehiä. On vahvuutta hakea apua, oli mies tai nainen, oli syy sitten mikä tahansa ahdistus, paha olo tai vaikka pahoinpitelevä kumppani.
Ja ehkä olen lukenut aiheesta, sekä tiedän asiasta jotain. Enkä ehkä ole "narsku", mutta tämän palstan perusteella voisi vaikka lyödä naista. Se että on oikeasti elänyt sairaan narsistin kanssa ja sonta mitä täällä toimitetaan.
Kukaan ei voi määritellä sinua narsistiksi täällä. Minä luulen että sinulla on nyt vaan niin vaikeaa jostain syystä muuten että nämä kirjoituiset täällä käy jotenkin sinun hermoon vaikka alun perin täällä ei puhuttu sinusta. Me puhumme täällä omista kokemuksista emmekä tunne sinua live elämässä.
Se on kamalaa jos sinäkin olet joutunut kokemaan ikäviä asioita. Monet meistäkin ollaan jouduttu hakemaan ammattiapua, esim akuutti päivystyksestä.
Me emme ole vihollisiasi mutta ehkä et myöskään saa apua täältä omaan tuskaasi juuri nyt vaan koet kaiken hyökkäyksenä.
Koita vähän rauhoittua nyt. Asiat järjestyy kyllä.
Arki iltana sadat naiset kertovat mikä kaikissa miehissä on vikana, miten tuon kokisi kukaan viholliseksi tai hyökkäykseksi. Enkä minä kaipaa mitään ammattiapua. Teidän keskustelu vain saa ymmärtämään että kaikki vika on miehissä. Kaikki me miehet olemme "narskuja" ja vain uhriudumme. Tämä "narsku" vain päätti nyt olla sairas narsisti, seuraavalla kerralla. Se kokemus sairaasta narsisti naisesta ja kaikki miehet ovat paskoja ja saamattomia. Olen mielelläni saamaton paska väkivaltainen sairas narsisti, tuota varmaan ei kukaan oasannut lukea. Pilkut ja pisteet niin väärin ja ja ja ...,,,,,
Toi on mun mielestä osoitus empatiasta että susta tuntuu pahalta kun monia naisia on kohdeltu kaltoin. Kiitos siitä.
Onneks maailmassa tosiaan on paljonkin hyviä miehiä. Harmi ettei täällä tuu muistaneeks tuoda sitä tarpeeksi esille.
Uskon että sinäkin olet pohjimmiltas hyvä.
Lyhyt video aiheesta voiko narsistia diagnosoida itse
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei musta tuntui ihan samalta eron jälkeen. Paha ei ole voittanu yhtään mitään vielä. Usko pois ni elämä alkaa vielä hymyilemään.
Itelläni auttoi eniten että aloin muuttamaan sitä omaa ajatusmaailmaa positiivisempaan, sain toki ammattiapua siihen ja ohjeita.
Ilo tulee vielä ja semmonen rauha, Voimia sulle!
Olin ennen narskuun tutustumista todella eloisa, nauravainen, aina hyvällä tuulella, kaikkien tsemppari ja työyhteisössä pidetty ihminen positiivisuuden vuoksi. Narsku vei multa kaiken tuon hyvän ja aika jonka vietin hänen kanssaan oli todella mustaa, työpaikalla yritin esittää positiivista pitkin hampain se oli raskasta sillä olin aivan palasina. Eron aikaan olin ihan pohjalla ja meni pari vuotta kunnes aloin taas voimaan hyvin. Muistan sen hetken kun olin lasten kanssa pelaamassa lautapeliä ja yhtäkkiä mulla oli aidosti todella hyvä olla, mua vaan hymyilitti, nauratti ja olin onnellinen mun lapsista. Silloin tiesin että paha on nyt takana ja olen taas oma itseni.
Itse olen keskustellut täällä pelkästään kokemuksistani naisnarsisteista/naispsykopaateista. En vaan ole sitä erikseen maininnut, koska minulle "narsisti" ei ole mikään miesoletettu. Minusta ei ole edes kovin kiinnostavaa pohtia onko narsistit miehiä vai naisia kun on ilmiselvää että on molempia. Tietoa asiasta on kyllä syytä levittää laajalle, olisi ollut "kiva" tietää narsismista itsekin ennenkuin joutui itse sellaisen huijaamaksi (salakavalaa huijaamista kesti yli 20 vuotta....let that sink in). Tekstillä on vaikeaa välittää kuinka vakavasta ilmiöstä on kyse, kohteille usein tulee erilaisia hyvin vakavia traumaperäisiä oireita joita ei ole kenenkään syytä väheksyä. Täällä (trolleja lukuunottamatta) vaikuttaisi olevan keskustelemassa sydämellisiä, kestäviä, empaattisia ihmisiä. Narsistin kohteet yleensä on aika joustavia, kestäviä ja empaattisia ihmisiä, jotka narsisti vaan pitkän ajan kuluessa "pyrkii" murtamaan sadistisesti. Narsisti loukkaa hyvin syvästi, moni on ilmaissut asiaa näillä sanoilla. On hienoa, että täällä on ollut myös muuta yleisöä kysymässä ja kuulolla. Vaikuttaisi siltä että ainakin joitakin hyviä uusia oivalluksia on tullut. Trolleille grey rock vaan.
Kirsi Toinintyttärellä on hyvä video naisnarsisteista.
"Narsistinainen - erilainen/samanlainen kuin miesnarsisti?" on YouTube
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouduin sattumalta tekemisiin sellaisen yhdistyksen kuin Narsistien uhrien tuki ry kanssa, ja huhhuh mitä porukkaa! En luottaisi tippaakaan mihinkään mitä siellä vaikuttavat ihmiset väittävät. Lisäksi hallitus on ollut erittäin riitainen ja koko yhdistyksen toiminta taisi jossain vaiheessa keskeytyä henkilökohtaisten kärhämien vuoksi.
Eikö se entinen näyttelijä Outi Alanen oli jossain tuossa toiminnassa mukana?
Hänellähän oli se kummallinen isän perintökeissi ja mitä nyt Facebookin juttuja lukenu niin ihmettelen syvästi miten nimenomaan hän voi olla mukana tuossa toiminnassa - nimen omaan tuolla puolen pöytää eikä siellä pöydän toisella puolen!?
Kyllä, Alanen oli yhdistyksen hallituksessa ainakin vielä muutama vuosi sitten, nykyisen hallituksen jäsenten nimiä ei yhdistyksestä kerrota. Ja Outihan siis tuomittiin lähestymiskieltoon omaa isäänsä kohtaan, lisäksi hän (hovioikeuden päätöksellä) jäi ilman lakiosaansa isänsä perinnöstä. Ja muutenkin hän on riidoissa suunnilleen kaikkien tuttujensa kanssa. Ei vaikuta varsinaisesti narsistin uhrilta.
Narsisti kylläkin hyvinkin voisi tehdä perinnöttömäksi.
En nyt sinänsä usko, että on hyödyllistä tai hyvätapaista spekuloida nimeltä mainiten kenenkään ihmisen omaa tai perheen tilannetta. Mutta ihan yleisellä tasolla.
Jos vanhempi on voimakkaasti narsistinen, kyllähän lapsella on tavallista isompi riski omaksua sama tapa olla tässä maailmassa. Oli kyse sitten geneettisestä tai opitusta mallista, riski periytymiselle tai siirtymiselle on todellinen.
Kääntäen, itseäni narsistisen äidin lapsena vaivaa toistuva epäilys omasta normaaliudesta. Kovasti teen töitä pitääkseni itseni erillisenä haitallisista malleista, mutta riittääkö se? Narsisti on sokea omalle kauheudelleen, mistä voin siis tietää, olenko minäkin?
Minulla on yksi sisarus, joka oli lapsena rasittava kultalapsi, nuorena aikuisena oikein mukavakin ihminen, ja keski-ikää lähestyessä alkoi osoittaa nopeasti voimistuvia narsistisia käytösmalleja.
Pelottavaa, eikö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jss. Aivan hölmöläisen hommaa tuollainen analysointi, kun voisi vain elää sitä omaa elämäänsä nauttien, ja hyvässä seurassa. Ap ei kuulosta terveeltä.
No, sanottakoon, että jokainen, joka on narsistin kanssa läheisissä väleissä, sairastuu. Ja toki siitä paranee aikanaan, mutta ehkäpä ap on nyt juuri siinä sairauden työstövaiheessa.
Hommahan menee niin, että kukaan ei pysty täysin välttämään narsistia vaikka niin kuvittelisi, koska narsisti ei paljasta itseään heti. Ja kuka tasapainoinen ja normaali ihminen lähtee heti ensimmäisestä pienestä varoitusmerkistä? Ei kai silloin ole ihan normaali ja terve itsekään.
Ap, olen juuri irtautumassa narsistiksi osoittautuneesta ihmisestä. Tämä aihe on tärkeä ja mitä enemmän ihmisillä on tietoa, sitä paremmin he voivat välttyä suuremmilta vahingoilta.
Tämän narsistin kanssa oli seuraavia merkkejä:
- puhuu paljon itsestään ja vaikeuksia keskittyä keskustelemaan toisen osapuolen asioista, kuunteli kyllä
- kivimuuriksi tekeytyminen
- äärimmäinen konfliktien välttely, emme riidelleet kertaakaan
- normaaleista intiimeistä asioista ja itse suhteesta ei pysty keskustelemaan
- valehtelu, peittely, asioiden maalailu toiseksi
- pienet piilovit***lut, testit provosoida
- kyvyttömyys ymmärtää toisen tunteita ( ei lohduta, tue tms)
Ja sitten ei liity kommunikaatioon vaan yleiseen olemiseen, sellainen ihmeellinen väliaikaisuuden tunne, ihan kuin se suhde alkaisi aina uudelleen ja uudelleen ja olisi katkolla joka ainoa päivä, vaikka mitään riitaa ei ole ollutkaan.
P.S. Youtubessa on hyvä kanava Narsisti vs Minä
Kuvasit kylläkin juuri estyneen eli välttelevän persoonallisuushäiriön. 😄
Mä olen oppinut käyttäytymään noin selvitäkseni narsistisesta vanhemmasta.
Jos jossain tilanteessa muutun kivimuuriksi, se on merkki siitä, että jo pidemmän aikaa minua ei ole kuunneltu ja minun yli yritetään vain kävellä. Vastapuoli voisi siinä kohtaa katsoa peiliin, koska olen sanonut ei, sekä suoraan kommunikoinut omat rajani ja tarpeeni, jo pidemmän aikaa siinä kohtaa. Niitä ei ole kuunneltu.
Narsistin yhteydessä puhutaan stonewallingista, kivimuurista, kun ei ole kyse siitä, että ihminen pitää jämäkästi kiinni omista rajoistaan vaan siitä, että vaikka kesken tv:n katselun tai jutustelun ihminen muuttuu kesken kaiken, ilman mitään ilmeistä syystä täysin vastaanottamattomaksi ja kylmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman kokemukseni mukaan vähän yksinkertaiset ihmiset, usein naiset, alkavat syytellä toista narsistiksi, kun tämä osoittaa heille heidän omat kaksoisstandardinsa ja loogiset kömmähdyksensä. Moni ei kestä sitä, että keskustelukumppani on älykkäämpi kuin he itse, ja siitä täytyy sitten alkaa narsistihuutelulla kääntää huomiota pois.
Terve ihminen ei "osoittele" muille "kaksoisstandardeja ja loogisia kömmähdyksiä".
Suomennos narsisti-suomi-narsisti:
- Paljastin teille, että olen narsisti, niin siksipä väitä teitä narsisteiksi. Siitäs saitte.
- Narsisti on täynnä kaksoisstandardeja, joten koitan syyttää teitä siitä.
- Toiminnassani ei ole loogikaan häivääkään, joten syytän teitä siitäkin.
- En kestä kun ihmiset ovat minua älykkäämpiä, joten haukun teitä tyhmiksi.
- Minun täytyy itse syyttää muita narsisteiksi, koska en kestä sitä, että he näkevät minusta läpi.
Muuten ihan ok, mutta missään en väittänyt ketään narsistiksi. Muutenkin olen sitä mieltä, että narsistileimoja lyödään älyttömän herkästi, eikä niitä tosielämässä ole murto-osaakaan siitä mitä katkeroituneiden av-mammojen kuvitelmissa.
Viestilläsi pikemminkin vahvistit sanomaani, vaikket sitä ehkä itse ymmärräkään.
Luikautin yläpeukun. Annetaan rehellisyyden nimissä sulle nyt tää tosiaan; olkoon menneeks ja onneks olkoon; et oo tainnu sanoa meitä kuin ainoastaan patapäiksi, katkeroituneeksi av-mammoiks jne.
Miltäs nyt tuntuu?:)
Jos ihminen on niin typerä ja sinisilmäinen, että pilaa elämänsä perustamalla perheen väkivaltaisen narsistin kanssa, ja tulee sitten kitisemään vauvapalstalle asiasta, niin mikä muu hän on, kuin patapää katkeroitunut av-mamma?
Meillä alkoi vasta .lapsen syntymän jälkeen. Asuttiin hänen kotimaassaan. Lapsella sen maan kansalaisuus. Mitähän siinä vaiheessa äiti tekee? Jättää lapsem vai päättää jatkaa vaikka mikä olisI?
Oletko siis yhä vieläkin yhdessä narsistimiehen kanssa? Vai pääsitkö irti, mitä teit?
Mitä vaurioita narsisti aiheuttaa lapsille?
Miten näitä vaurioita voi hoitaa, kotikonstein ja ammattiavulla?
Miten voi toimia jottei narsismi periydy lapsille?
Kaikki vinkit otetaan vastaan, kiitos jos voit vastata!
Tosiaan narsisti nainen ja mies tekee isosti tuhoa ihmisten mieliin.
Meitä on täällä miehiäkin uhreina.
Ei oo ihme että uhrilla herää syvää vihan tunnetta ja jopa fiilis että "olis pitäny paukuttaa sen akan päätä pesukoneeseen"
Pysytää silti hyvinä miehinä eikä toteuteta näitä vihan tunteita koska se syö meitä sisältä.
Kaikki naiset ja kaikki miehet ei ole pahoja vaikka se meidän narsisti on saanut luotua meille sen kuvan että keneenkään ei voi luottaa.
Omalla narsisti naisellani oli tapana kääntää se niin että minä olen se narsisti.
Tosiaan joskus tuli lyötyä narsistin ärsytyksen jälkeen nyrkki seinään ja sitä tietoahan leviteltiin sitte ympäri kyliä että minä oon se hullu ja vielä väkivaltanenki.
Nyt oon oppinu et muitten mielipiteillä ei oo väliä. Läheiset tietää kuka oon ja näin.
Tsemppiä kaikille, elämä voittaa!
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin ekana että ehdottomasti kannattaa hankkia lapselle ammattiapua. Ja itselle myös, oman psyyken korjaamiseen ja osaavat myös neuvoa miten lapsen kanssa pitää toimia.
Tietysti rakkaus ja rajat on se nro1
Riippuu myös siitä miten pahasti lapsen mieli on järkkynyt, onko jo ehtinyt kehittyä vääränlainen vahva itsetunto ja esim mielikuva että äiti, eli nainen on se heittopussi jota "kuuluukin" kohdella ylimielisesti. Vai kaipaako se lapsen itsetunto nostatusta.
Vaikeita juttuja kun lapsetkin yksilöitä ja eri tavalla reagoineet.
Ammattiapua kehiin rohkeesti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin ekana että ehdottomasti kannattaa hankkia lapselle ammattiapua. Ja itselle myös, oman psyyken korjaamiseen ja osaavat myös neuvoa miten lapsen kanssa pitää toimia.
Tietysti rakkaus ja rajat on se nro1
Riippuu myös siitä miten pahasti lapsen mieli on järkkynyt, onko jo ehtinyt kehittyä vääränlainen vahva itsetunto ja esim mielikuva että äiti, eli nainen on se heittopussi jota "kuuluukin" kohdella ylimielisesti. Vai kaipaako se lapsen itsetunto nostatusta.
Vaikeita juttuja kun lapsetkin yksilöitä ja eri tavalla reagoineet.
Ammattiapua kehiin rohkeesti
Niin ja! Olkaa kiinnostuneita sen lapsen asioista. Kyselkää ja jutelkaa. Varsinkin teinit ei usein vaikuta siltä että ne edes kaipaisi että heille jutellaan vaikka on erityisen tärkeetä just sillon että se aikuinen ottaa kontaktia, kyselee ja opastaa. Vaikka se teini vastaa kerta toisensa jälkeen että joo joo ja ihan hyvää kuuluu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouduin sattumalta tekemisiin sellaisen yhdistyksen kuin Narsistien uhrien tuki ry kanssa, ja huhhuh mitä porukkaa! En luottaisi tippaakaan mihinkään mitä siellä vaikuttavat ihmiset väittävät. Lisäksi hallitus on ollut erittäin riitainen ja koko yhdistyksen toiminta taisi jossain vaiheessa keskeytyä henkilökohtaisten kärhämien vuoksi.
Hänellähän oli se kummallinen isän perintökeissi ja mitä nyt Facebookin juttuja lukenu niin ihmettelen syvästi miten nimenomaan hän voi olla mukana tuossa toiminnassa - nimen omaan tuolla puolen pöytää eikä siellä pöydän toisella puolen!?
Kyllä, Alanen oli yhdistyksen hallituksessa ainakin vielä muutama vuosi sitten, nykyisen hallituksen jäsenten nimiä ei yhdistyksestä kerrota. Ja Outihan siis tuomittiin lähestymiskieltoon omaa isäänsä kohtaan, lisäksi hän (hovioikeuden päätöksellä) jäi ilman lakiosaansa isänsä perinnöstä. Ja muutenkin hän on riidoissa suunnilleen kaikkien tuttujensa kanssa. Ei vaikuta varsinaisesti narsistin uhrilta.
Perinnöttömäksi tekemiseen tarvitaan vahvat perusteet, jotka on pystyttävä näyttämään toteen. Hovioikeuden päätös kertoo, että nuo perusteet on täyttyneet ja toteen näytetty.
Rintaperillistä ei voi tehdä perinnöttömäksi ihan vain pelkkää kiusaa tehdäkseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinnöttömäksi tekemiseen tarvitaan vahvat perusteet, jotka on pystyttävä näyttämään toteen. Hovioikeuden päätös kertoo, että nuo perusteet on täyttyneet ja toteen näytetty.
Rintaperillistä ei voi tehdä perinnöttömäksi ihan vain pelkkää kiusaa tehdäkseen.
Tämä totta! Ei riitä näytöksi että lapsi esiintyi vähäpukeisen aikakaudelleen rivossa leffassa. Kyllä siinä on täytynyt tapahtua isoja juttuja joista on näyttöä. Toki emme tiedä mitään joten tirha spekuloida sen enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos moitit narsistia niin hän vaihtaa puheen aihetta.
Ei vaan alkaa järjetön huutoraivo ja ilman logiikkaa oleva monologi, jonka tuloksena narsisti on kääntänyt hänen saamansa moitteen sinun aiheuttamaksi ja sinä olet alunperin syyllinen siihen että hän joutui toimimaan niin kuin toimi.
Käytännön esimerkkejä ex-miehestäni:
- Löysin miehen profiilin treffipalstoilta ja mies tunnusti vasta kun minulla on vedenpitävät todisteet. Ei pyytänyt anteeksi, mutta kertoi rekisteröitymisen treffipalstoille olleen minun syytäni. Syy oli minun, koska minä en huomioinut häntä riittävästi arjessa ja hän haki treffipalstoilta keskusteluseuraa. Tosin mies oli kirjoittanut treffi-ilmoitukseensa hakevansa seksiseuraa, mutta enkä se oli se kuuluisa body language. Mutta siis oma vikani, kun en huomioinut miestä tarpeeksi.
- Erehdyin 20 vuoden aikana pari kertaa pyytämään miestä viemään keittiön täyden roskapussin piharoskikseen, koska minulla oli kädet täynnä muita kotitöitä ja sanoin, että olisi kiva jos hiukan auttaisit välillä minua. Mies vei kyllä roskapussin , mutta huutoraivosi ennen pussin vientiä "luuletko sä että mä jotenkin tykkään viedä näitä roskia, luuletko se että tää on jotenkin kivaa, mä sentään vaihdan sun autoon renkaat keväällä ja syksyllä, olisit kiitollinen siitä, ja sitten pitäisi rouvalle viedä jotain roskia, vie kuule ite ja tee jotain ite äläkä odota että mä teen KAIKEN, sä oot just tollanen että et kiitä mua mistään vaikka ne renkaatkin vaihdan...". Eli tuloksena loputon monologi, minkä jälkeen en uskaltanut pyytää miestä viemään roskapussia ulos, koska olinhan se kiittämätön vaimo.
Olin naimisissa narsisti- miehen kanssa 20 uskomattoman pitkää vuotta. Ja mies on kaikella mittaapuulla erittäin paha narsisti myös lastemme ja ystäväperheidemme mielestä.
Ihan mahtava kuvaus, munkin eksä aina vetosi, miten vaihtoi auton renkaat. Kaksi kertaa vuodessa.
Tunnen nykyään valtavaa tyydytystä, kun maksan liikkeelle muutaman kympin niiden vaihtamisesta. Mielelläni maksan 80e/v, kun ei tarvitse palvella herraa enää kontillaan. Monellakin tapaa.
Ei enää ikinä asumaan kenenkään kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikille, jotka ihmettelevät miksi uhri ei vaan lähde suhteesta
Kohtaus elokuvasta Tyttö lohikäärmetatuoinnilla kuvaa tätä mielestäni hyvin. Lopussa Mikael Blomkvist on sarjamurhaajan Martinin armoilla. Martin tarjoaa vettä pullosta, yksi ystävällinen ele. Siinä vaiheessa Mikael miettinee, että ehkä tässä on vielä toivoa, sainhan vähän hoivaa. Ja sitten Martin jo onkin tekemässä julmuuksia.
Tuo hetki kuvastaa sitä mitä itse koin: että ehkä nyt on tullut se hetki, kun käännös parempaan alkaa. Että nyt se toinen tajusi, että miltä minusta tuntuu, että minullakin on väliä.
Eihän hän sitä koskaan ymmärrä. Muutosta ei tapahdu. Mutta niin vain fiksukin ihminen menee lankaan.
Miksi naiset sitten lähtevät hyvinkin helpolla ihan hyvistä suhteista, joissa on korkeintaan ihan tavanomaisia ja selvitettävissä olevia ongelmia? Miksi jonkun yhden hyvän eleen odottelu on parempi suhde kuin sellainen, joka kuitenkin enimmäkseen on hyvä muutenkin? Jonkunlainen sairas tunnekoukkuhan siinä täytyy olla, rakkauden irvikuva. Naista on niin helppo ohjailla tunteiden avulla ja jopa täysin vääristyneiden sellaisten.
Vierailija kirjoitti:
Miksi naiset sitten lähtevät hyvinkin helpolla ihan hyvistä suhteista, joissa on korkeintaan ihan tavanomaisia ja selvitettävissä olevia ongelmia? Miksi jonkun yhden hyvän eleen odottelu on parempi suhde kuin sellainen, joka kuitenkin enimmäkseen on hyvä muutenkin? Jonkunlainen sairas tunnekoukkuhan siinä täytyy olla, rakkauden irvikuva. Naista on niin helppo ohjailla tunteiden avulla ja jopa täysin vääristyneiden sellaisten.
En ihan ymmärtänyt asiaasi.
Olen eronnut normaalista miehestä näin jälkeenpäin ajateltuna ihan pienestä ongelmasta. Mutta ero tuli ja asia ok. Olen eronnut myös narsistisesta miehestä ja se oli kaikkea muuta kuin ok. Eihän näitä voi edes verrata, naurattaa jo ajatuskin jos joku luulee että voi verrata.
Kun tutustuu narsistiin niin siinähän mennään ansaan. Siinä ei ole mitään normaalia, MUTTA sitä ei ymmärrä ennen kuin on täydellisessä ansassa. Hämähäkin verkon sisällä. Verkosta pyristely poispäin on vaikeaa. Sen ymmärtää vain sellainen joka on sellaisen kokenut.