Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vittumainen temppu olisi lyhentää ansiosidonnaisen kestoa

Vierailija
12.04.2015 |

Nykyään mikä tahansa firma voi lyödä lapun luukulla ja saat kenkää, on ihana talo rakennettu tai ostettu ja velkaa vitusti. Ansiosidonnainen turvaisi vielä lainanmaksua ja jättäisi aikaa etsiä uutta työpaikkaa. En ymmärrä mitä raakalaisia ja ilkiöitä ovat nämä jotka haluavat tätäkin turvaa ihmiselta heikentää? 

No onhan toki niin, että kunnon kokoomuslainen ei liittoon kuulu ja kepulainenkin vain pitkin hampain mutta voi se tulla joskus omallekin kohdalle.

Kommentit (119)

Vierailija
41/119 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempia leikkauskohteita:

Kehitysapu. Suomi antoi viime vuonna kehitysapua 54 miljoonaa euroa enemmän kuin edellisvuonna, ulkoministeriö tiedotti. Kaikkiaan apua annettiin 1 081 miljoonaa euroa, mikä vastaa 0,56 prosenttia Suomen bruttokansantulosta. Edellisvuonna osuus oli 0,53 prosenttia.

Suomen apu vähiten kehittyneille maille kasvoi yli 12 prosenttia.

Hienoa. Samaan aikaan suomalaisia jäi työttömäksi melkoinen määrä.

EU-jäsenmaksut. 

Suomen nettomaksuosuus 1995-2013

Vuosi     Nettomaksu, miljoonaa euroa

1995       -70,8
1996       +72,6
1997       +30,1
1998       -105
1999       - 200
2000       +275,9
2001       -153
2002       - 4,9
2003       - 26,7
2004       - 69,6
2005       - 84,8
2006       - 241
2007       -171,6
2008       - 318,5
2009       - 544,2
2010       -300,2
2011       - 652,1
2012       - 658,
2013       - 604 

Kaksikielisyys, eli pakkoruotsin poisto. Pakkoruotsin kustannuksia en  mistään löytänyt.

Jos nyt vaikka näsitä aloitettaisiin, niin ei tarvitsisi koskea suomalaisen ihmisen toimeentuloon.

Vierailija
42/119 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 18:04"]

Henk.koht. aiheuttaa todella suuren kannustinluokun.

Olin isopalkkaisissa töissä firmassa, joka lopetti toiminnan Suomessa. Palkka oli lähemmäs 10000 kuukaudessa jos kaikki bonukset lasketaan mukaan. Nyt olen normaalissa pienipalkkaisessa työssä, vähän yli 4000e brutto.

Teen työtä käytännössä harrastuksena. Saisin korotettua ansiosidonnaista melkein yhtä paljon tai joka tapauksessa tarpeeksi elämiseen. Kulut on kuitenkin ihan samat kun muillakin, perus-omakotitalo ja 5-vuotta vanha Ford. 

Olen töissä, koska pelottaa etten saisi helposti töitä enää työttömyyden jälkeen. Vituttaa välillä kun työttömät entiset työkaverit postailee kuvia lapista viikkoja putkeen ja sitten kanarialta. Samat tulot kun minullakin, ne vaan harrastaa. Minäkin olisin voinut olla ammattiurheilija tämän talven, sen sijaan istun palavereissa koska olen pelkuri.

[/quote] Tajuat varmaan olevasi poikkeuksellisessa asemassa jos mielestäsi 4000€/kk on pienipalkkainen työ? Itse sain 2800€/kk ja nyt ansiosidonnaisella 1200€/kk. Lainan lyhennysten ja laskujen jälkeen jää pari- kolme sataa elämiseen eli kaikki menee. Tästä jos putoan peruspäivärahalle niin lähtee alta koko elämä.

Olen opiskellut amk- tutkinnon ja tehnyt töitä vajaa 20 vuotta. Haen työtä koko ajan ja käytän myöskin työttömyysajan opiskeluun jotta olisin helpommin työllistettävissä. Mulle ansiosidonnainen ei ole kannustinloukku vaan välttämättömyys, pelkään hirveästi sitä päivää kun se loppuu, eikä töitä olekaan löytynyt. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/119 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäoikeudenmukaista on maksaa toiselle monta tonnia ja toiselle muutama satanen. Työttömiä molemmat ja samasta valtion kassasta.

Vierailija
44/119 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomus haluaa heikentää tuolla ehdotuksella liittoja. Poistetaanko yrittäjiltäkin vakuutuksia ja tukia samalla?

Vierailija
45/119 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista muistakin etuuksista on leikattu ja rankasti. Eläkkeistä on otettu rutkasti ja luvattu kompensoida myöhemmin. Ne kompensaatiot leikattiin pois ennen kuin ne edes otettiin käyttöön. Ansiosidonnainen on ainoa josta ei ole leikattu. 

Vierailija
46/119 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 17:41"]

Epäoikeudenmukaista on maksaa toiselle monta tonnia ja toiselle muutama satanen. Työttömiä molemmat ja samasta valtion kassasta.

[/quote] Jokainen voi liittyä työttömyyskassaan ja maksaa jäsenmaksuja. Ansiosidonnaistahan ei saa ellei kuulu kassaan ja työssäoloehto ei täyty. Mitä epäoikeudenmukaista siinä on?

Vierailija
47/119 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 06:51"]

Minä olen luullut että olen itse maksanut oman ansiosidonnaisen korvauksen ollessani töissä jo 20v ja maksaessani työttömyyskassan jäsenmaksun. jos ansiosidonnaisen kestoon puututaan ei kannata enää maksaa mitään liiton maksujakaan.

[/quote]

Väärinpä luulet. Liiton jäsenmaksuista maksetaan vain muutama prosentti ansiosidonnaisista päivärahoista. Suurin osa maksetaan kaikilta palkansaajilta ja työnantajilta perittävillä työttömyysvakuutusmaksuilla.

Nykysysteemin epäreiluus on siinä, että monet maksavat niitä työttömyysvakuutusmaksuja mutta ole oikeutettuja ansiosidonnaiseen sitten, kun töitä ei löydy. Ne, jotka eivät ole työttömyyskassan jäseniä saavat vain peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea, kun jäävät työttömiksi. Toisaalta opiskelijat maksavat palkoistaan myös työttömyysvakuutusmaksut, mutta eivät saa mitään työttömyyskorvauksia, kun työt loppuvat.

T. Opiskelija, joka liittyi jo pari vuotta sitten työttömyyskassankin jäseneksi kun kuvitteli saavansa opinnot pian päätökseen, mutta kun se valmistuminen on vähän venähtänyt niin ei saa mitään työttömyyskorvauksia edelleenkään (eikä liioin opintotukea, kun se on jo käytetty), vaikka töitä on vain pätkittäin.

Vierailija
48/119 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:10"]

Työllistymistilastoissa näkyy selvä piikki juuri ansiosidonnaisen päättyessä. Todella moni työllistyy siis juuri silloin. Kertokaa minulle miksi?

[/quote]

Tämä on ainoa asia, mikä ansiosidonnaisten leikkaamisessa tulee ottaa huomioon. Huomattava osa sen saajista todellakin odottelee tukikauden loppuun asti ja työllistyy sitten. Ei aiemmin. Siis nämä ihmiset saadaan aikaisemmin takaisin työelämään, kun kestoa lyhennetään.

Vierailija
49/119 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 18:21"]

[/quote] Jokainen voi liittyä työttömyyskassaan ja maksaa jäsenmaksuja. Ansiosidonnaistahan ei saa ellei kuulu kassaan ja työssäoloehto ei täyty. Mitä epäoikeudenmukaista siinä on?

[/quote]

Se siinä on epäoikeudenmukaista ettei liitto maksa itse näitä ansiosidonnaisia vaan ne kaatuu valtion niskaan.Vaikka matalapalkka töissä oleva maksaa 30 vuotta niitä liiton maksuja niin ei se päiväraha ole paljon peruspäivärahaa suurempi, tämäkin on epäoikeudenmukaista.

Millä helvetin logiikalla rikkaan pitää pysyä rikkaana myös työttömäksi jäädessään,valtion piikkiin?

Kerätköön liitto niitä maksuja sen verran, että pystyy itse maksamaan päivärahansa.

Vierailija
50/119 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 18:21"]

[/quote]

Sitä että kaikilla se työssäoloehto ei täyty, ja eivät pääse ansiosidonnaisen piiriin, vaikka haluaisivat. Ja silti nämäkin ihmiset osallistuvat veroillaan sen 95 prosentin keräämiseen, jolla ansiosidonnaiset rahoitetaan.

Ansiosidonnainen nykymuodossaan on tulonsiirto köyhiltä keskiluokalle. Demarit hävetköön!

Vierailija
51/119 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatteletteko te oikeasti huomista pidemmälle koskaan?

Vierailija
52/119 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin olisi. Epävarmuutta ja paineita elämään mahtuu muutenkin.

Vierailija
53/119 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muiden ihmisten tulisi maksaa 6000 euroa kuukaudessa tienanneiden ansiosidonnainen kun ei hän tee yhtään sen enempää kuin peruspäivärahalla oleva työtön??

Vierailija
54/119 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 15:47"]

Miksi muiden ihmisten tulisi maksaa 6000 euroa kuukaudessa tienanneiden ansiosidonnainen kun ei hän tee yhtään sen enempää kuin peruspäivärahalla oleva työtön??

[/quote]

Väittäisin, että kuusi tonnia ansiosidonnaista saava henkilö on kyllä harvinaisuus kun ottaa huomioon suomalaisten keskipalkan.

Vierailija
55/119 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen vois kohta lopettaa. Itsellä just tulee pari vuotta täyteen pian ja töitä ei ole näkyvissä.

Vierailija
56/119 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jotku itkee ansiosidonnaisesta? Sehän on vakuutus, mikä on otettu työttömyyden varalta.
Jos talo palaa ja on vakuutus. Harmittaako muita kun omistaja saa korvauksia?

Vierailija
57/119 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin ansiosidonnaisesta pitäisi luopua tässä taloustilanteessa. 

Vierailija
58/119 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 15:53"]Miksi jotku itkee ansiosidonnaisesta? Sehän on vakuutus, mikä on otettu työttömyyden varalta.
Jos talo palaa ja on vakuutus. Harmittaako muita kun omistaja saa korvauksia?
[/quote]

Siksi kun yhteiskunta maksaa tuosta ns vakuutuksesta suurimman osan ja siksi kun tapaa työssään monia sellaisia, jotka luulevat että heillä on nyt oikeus hengähtää tässä hyvällä päivärahalla vuosi ja ruveta sitten hakemaan töitä.

Vierailija
59/119 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnaisen keston voisi puolittaa. Toivottavasti Kokoomus pitää linjastaan kiinni ja tekee asialle jotakin!

Vierailija
60/119 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 15:53"]

Miksi jotku itkee ansiosidonnaisesta? Sehän on vakuutus, mikä on otettu työttömyyden varalta. Jos talo palaa ja on vakuutus. Harmittaako muita kun omistaja saa korvauksia?

[/quote]

Hemmetti sentään. Et varmaan ymmärrä, millä se ansiosidonnainen työttömyyskorvaus kustannetaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän