Työpaikan vaihtaminen usein
Miksi se useampi määräaikainen työsuhde leimaa työntekijän kärsimättömäksi? Jos työpanokseen tyytyväinen työnantaja tarjoaa lisää töitä vasta edellisen pätkän päätyttyä, on niitä hankala ottaa vastaan, jos on jo ehtinyt sen jälkeen työllistyä muualle.
Kommentit (53)
Miten olette työhaastatteluissa vastanneet tällaisiin ihmettelyihin? Olisi tietysti ollut mukavampaa tehdä kivassa paikassa töitä pitkään, mutta pätkätöiden jatkaminen olisi usein välikautena tarkoittanut epämääräisen ajan jatkuvaa työttömyyttä.
Mieluummin määräaikaisen työsuhteen lähestyessä loppuaan etsin tilalle uuden työn kun jään odottelemaan sattuisiko joskus myöhemmin tulemaan jotain sopivaa hakuun.
Mikseivät työnantajat näe positiivisena sitä, että henkilö on ollut monessa paikassa pidetty työntekijä?
Mikäli työsuhde on jäänyt lyhyeksi, olen jo CV:ssä kertonut syyn siihen. Kukaan ei ole sen koommin kysellyt tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli työsuhde on jäänyt lyhyeksi, olen jo CV:ssä kertonut syyn siihen. Kukaan ei ole sen koommin kysellyt tarkemmin.
Niin minäkin, mutta silti on ihmetelty miksi ulkopuolisella rahoituksella pyörineet projektit ovat päättyneet jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin minäkin, mutta silti on ihmetelty miksi ulkopuolisella rahoituksella pyörineet projektit ovat päättyneet jne.
Hankkeissa, joissa olen ollut töissä koko projektin alusta loppuun asti. Enempää rahoitusta tehtävään ei olisi pystynyt saamaan. CV:ssä asiaa on avattu, mutta ilmeisesti ne luetaan monesti aika huonosti ennen haastateltavien tapaamista.
Jos kysytään, sitten vastataan ja kerrotaan tilanne. Näin ei tämä jää vaivaamaan haastattelijaa. Ja työhaastattelussahan on tarkoituskin puhua ja keskustella, joten sopii hyvin agendaan.
Nykyaikana pätkätyöt on normaalia. Myös rekrytoijat tietää tämän.
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikana pätkätyöt on normaalia. Myös rekrytoijat tietää tämän.
Haastattelussa ollut henkilö ei ollut rekrytoinnin ammattilainen. Hän oli ihmeissään miksei minulla ollut runsasta kokemusta pitkistä työsuhteista.
Nytkö jo sekin tekee ihmisestä "huonon työntekijän", että työnantajat tarjoavat vain määräaikaisia työsuhteita?
Jos joku työhaastattelija kyselee syitä määräaikaisuuksiin, kerrot asian niin kuin sen itse näet ja koet. Jos et tiedä, miksi esim. rahoitus ei jatkunut, kerrot kysyttäessä sen, ja et ollut sellaisessa asemassa, että olisit pystynyt vaikuttamaan rahoituskuvioihin.
Minun työsuhteeni ovat 3, 5, 6 ja nykyinen kohta 8 v ja enemmän olen kohdannut ihmettelyä, miksen ole vaihtanut työpaikkaa useammin…
Mullakin on työhistoria, missä on vaihdettu aika usein. Nollasopimukset ja määräaikaiset sopimukset lähinnä syynä. Kyllä, työhistoria on pilalla.
Vierailija kirjoitti:
Minun työsuhteeni ovat 3, 5, 6 ja nykyinen kohta 8 v ja enemmän olen kohdannut ihmettelyä, miksen ole vaihtanut työpaikkaa useammin…
Olen ollut töissä jopa useita vuosia kestäneissä projekteissa. Leuka meinasi loksahtaa, kun työhaastattelussa ihmeteltiin miten työsuhteet ovat niin lyhyitä.
Jaa-a, enpä kerta kaikkiaan tiedä miten valtion saisi jatkamaan hankerahoitusta ohjelman päättymisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on työhistoria, missä on vaihdettu aika usein. Nollasopimukset ja määräaikaiset sopimukset lähinnä syynä. Kyllä, työhistoria on pilalla.
Nyt olen vakituisessa työsuhteessa. Mietin uskaltaako tästä vaihtaa mihinkään seuraavaan kymmeneen vuoteen, jos lyhyisiin työsuhteisiin suhtaudutaan noin nihkeästi.
Minut on useamman kerran houkuteltu paremmin maksavalle töihin. Siis on ihan varta vasten kysytty, että koska määräaikainen työsopimuksen paikassa X päättyy. En ole jaksanut kysyä määräaikaisuuksien jatkoista ja vaihtanut siten työpaikkaani. Itse työnkuva on pysynyt 75% samankaltaisena kuin edellisessäkin paikassa. Onneakin on ollut kun en ole konkurssiin menneessä työpaikassa työskennellyt pariin vuoteen ennen konkurssia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työ ei ole ollut sellaista kuin odotin, mutta vaikuttaa siltä, että pakko yrittää roikkua paikassa, jos vaihtamiseen suhtaudutaan epäilyksellä.
Nyt olen vakituisessa työsuhteessa. Mietin uskaltaako tästä vaihtaa mihinkään seuraavaan kymmeneen vuoteen, jos lyhyisiin työsuhteisiin suhtaudutaan noin nihkeästi.
Mulla tämä sama, ja selitykseksi vakkaripaikkoihin ei käy se, että nämä ovat olleet määräaikaisia, tällaista se on määräaikaisen elämä.
Saan aina vain uusia määräaikaisuuksia ja lisää rivejä CV:hen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tämä sama, ja selitykseksi vakkaripaikkoihin ei käy se, että nämä ovat olleet määräaikaisia, tällaista se on määräaikaisen elämä.
Saan aina vain uusia määräaikaisuuksia ja lisää rivejä CV:hen.
Voimia sinulle. Pätkätöiden välissä pyöriminen on rankkaa, kun lomia ei kerry kunnolla ja koko ajan on epävarmuus tulevasta.
Pitäisiköhän sitä sitten suosiolla heittäytyä juopottelevaksi pitkäaikaistyöttömäksi ja hakea töitä sitten sellaisena, jos kerran määräaikaiset lyhyet työsuhteetkin ovat jo paha juttu?
En halunnut työttömäksi ja olin muuttanut toiselle puolelle Suomea työn perässä siinä vaiheessa, kun sijaisuudelle ehdotettiin jatkoa. Nyt työhaastatteluissa sitten kysellään miten työsuhteet ovat olleet niin lyhyitä.