luetteko kirjoja?
Eli siis luetteko paljon kirjoja? Minusta tuntuu, että harvat lukevat enää kirjoja. Itse tykkään siitä paljon ja se on minulle hyvä rentoutumiskeino :)En tiedä mukavampaa, kuin uppoutua kirjojen maailmaa. Tuntuu, että elokuvia yms..katsellessa ei pääse samanlaiseen tilaan, kun kaikki on valmiiksi kuviteltua ja ei saa käyttää omaa mielikuvitusta :/
T: nainen 19v
Kommentit (64)
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 11:48"]Toni Morrisonin tuotanto kokonaisuudessaan. Donna Tarttin Jumalat juhlivat öisin teki minuun suuren vaikutuksen sinun iässä. (Tarttin Nukkelapsi oli minusta kuraa.) Jos jotain uutta ja erilaista kaipaat, tutustu Ray Lorigaan. Suht kevyttä ja hauskaa luettavaa löytyy Erlend Loelta.
Suomalaisista suosittelisin Kauko Röyhkää, niitä luin itse lukioaikoina(kin).
[/quote]
Kiitos.tässä olikin paljon! :) ap
Oon innoissani kun tänne on tullut jo paljon hyviä vinkkejä enkä malta oottaa, että pääsen kirjailijoihin tutustamaan paremmin, kiitos !!:) ap
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 11:45"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 11:40"]
Anna-Leena Härkösen kirjat ovat hyviä! Samoin Dan Brownin kirjat esim tunnetut Da Vinci koodi tai enkelit ja demonit.
[/quote]
Uskomatonta Kurakakkaa. Jos arvostat kirjoja tai lukemista, jätät Dan Brownit välistä ja keskityt lukemaan oikeaa kirjallisuutta.
[/quote]
Mutta viihdekirjat voivat toimia siltana huippukirjallisuuteen. Ei siinä ole mitään pahaa, että nauttii viihteestä. Lukijana pitää kehittyä, että saa irti loistotaideteoksista kaiken.T. Porttiteorian kannattaja.
Luen paljon, 3-4 kirjaa viikossa. tällä hetkellä kesken Lee Childin dekkari Tilinteko. Dekkareita luen paljon. Nyt kihelmöisi saada uusin Peter Jamesin kirja, mutta kirjastossa pitkä varausjono:(.
Ostan myös kirjoja jatkuvasti vaikkei tilaa olisi enää. Kolme kirjahyllyllistä täynnä on jo, tarvis isomman asunnon:).
Itselläni tällä hetkelle kesken novellikokoelma:he eivät olleet eläimiä
Ihanaa, kun on joku, joka tajuaa, kuinka fantastista lukeminen on ja miten mukavaa on, kun omassa hyllyssäkin köllöttelee kirjoja, joita voi ilatalukemiseksi selailla aina vain uudelleen. Hyviä kirjailijoita:
- Italo Calvino
- Herta Müller
- Toni Morrison (!!)
- Paul Auster
- Don DeLillo
- Johanna Sinisalo
- Markus Zusak
- Juha Itkonen
- Kjell Westö
- Mika Waltari
- Tove Jansson
- Kristina Carlson
Itse tykkää kirjoista, joissa käytetään voimakasta, väkeviä mielikuvia ja aistimuksia herättävää kaunista kieltä ja joiden tunnelma on jollain lailla hieman unenomainen, mietiskelevä, vinksahtanut, taianomainen, satumainen tai pelottava. Nämä edellä mainitsemani ovat antaneet monia elämyksiä. Voi, kunpa ehtisi lukea enemmän!
Täältä saa paljon vinkkejä ! Olen kunnon lukutoukka xD tuo Markus Zusak kuulostaa todella tutulta, ihan kun olisin lukenut sen kirjoja, täytyypä tarkistaa!
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 12:15"]Täältä saa paljon vinkkejä ! Olen kunnon lukutoukka xD tuo Markus Zusak kuulostaa todella tutulta, ihan kun olisin lukenut sen kirjoja, täytyypä tarkistaa!
[/quote]
Oisitko lukenut hänen kirjoittaman kirjan kirjavaras? I
Luin sen itse viimekesänä ja tykkäsin :) ap
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 11:50"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 11:47"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 11:40"]Anna-Leena Härkösen kirjat ovat hyviä! Samoin Dan Brownin kirjat esim tunnetut Da Vinci koodi tai enkelit ja demonit.
[/quote]
Jos oikeasti pitää lukemisesta ja on normaaliälyinen, Dan Brownin kirjoista ei saa mitään irti. Ne on suunnattu vähän hitaille ja kokemattomille lukijoille, esim. kirjojen "arvoitukset" ovat niin naurettavan helppoja että lapsikin osaa ratkaista ne. Luin Da Vinci -koodin 13-vuotiaana ja minulle jäi mieleen vain se, että ihmiset ovat kyllä helvetin tyhmiä jos pitävät Da Vinci -koodia upeana kirjana...
[/quote]
Itse luin ne, kun niitä niin hehkutettiin, mutta suoraan sanottuna en pitänyt niitä niin ihmeellisinä ja mietinkin miksi ne on niin suosittuja :/
Ap
[/quote]
Kirjojen suosio ei välttämättä korreloi tason kanssa. On paljon hyviä kirjoja, jotka koko maailma tuntee mutta niin on huonojakin. Joskus kirjasta tulee vain paljon melua tyhjästä
[/quote]
Kuten fifty shades of grey...
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 12:17"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 12:15"]Täältä saa paljon vinkkejä ! Olen kunnon lukutoukka xD tuo Markus Zusak kuulostaa todella tutulta, ihan kun olisin lukenut sen kirjoja, täytyypä tarkistaa!
[/quote]
Oisitko lukenut hänen kirjoittaman kirjan kirjavaras? I
Luin sen itse viimekesänä ja tykkäsin :) ap
[/quote]
Aivan sehän se oli. Luin sen vastikää ja minäkin pidin sitä ihan hyvänä. :))
Höh, minun mielestäni Dan Brownin kirjat ovat erinomaisia ja kaikki löytyvät myös hyllystäni. Ei sen kirjallisuuden tarvitse olla liian vakavaa ja erilaiset ihmiset pitävät erilaisista kirjoista. Mä olen lukenut myös Sinuhe egyptiläisen ja tuntemattoman sotilaan monta kertaa ja nekin ovat erittäin hyviä. Onpa tullut Danten jumalainen näytelmäkin luettua joutessani. Kaikki natseihin liittyvät on myös mielenkiintoisa, sekä Khaleid Hossein kirjoittaa myös hienosti.
Rakastan lukemista! Parhaillaan saattaa mennä kirja päivässä. Tähän päivään mennessä tämän vuoden saldo on 60 kirjaa eli aika paljon luen :) pidän myös elokuvista, varsinkin visuaalisesti näyttävistä. Joskus kuitenkin tuntuu, että kirja on elokuvaa "omempi", koska kaikki hahmot voi kuvitella itse. Elokuvalokuva on kaikille sama.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 12:21"]
Höh, minun mielestäni Dan Brownin kirjat ovat erinomaisia ja kaikki löytyvät myös hyllystäni. Ei sen kirjallisuuden tarvitse olla liian vakavaa ja erilaiset ihmiset pitävät erilaisista kirjoista. Mä olen lukenut myös Sinuhe egyptiläisen ja tuntemattoman sotilaan monta kertaa ja nekin ovat erittäin hyviä. Onpa tullut Danten jumalainen näytelmäkin luettua joutessani. Kaikki natseihin liittyvät on myös mielenkiintoisa, sekä Khaleid Hossein kirjoittaa myös hienosti.
[/quote]
Eivät ole. Huonosti kirjoitettua roskakirjallisuutta.
Kuulostaa samalta kun ihmiset arvostelevat elokuvien laatua viihdyttävyysindeksillä.
Khaled Hosseini on hyvä! Luin juuri leijapojan ja ah niin koskettava :/ suosittelen!
Luin juuri äsken järjettömän inspiroivan uuden kirjan "The promise of a pencil". Nuori mies perustaa hyväntekeväisyysjärjestön, joka rakentaa kouluja kehitysmaihin. Aloittaa 25 dollarilla ja on tänään yksi maailman tunnetuimpia alle 30 v nuoria, jotka muuttavat maailmaa. Voin suositella jokaiselle nuorelle ja vähän vanhemmallekin ihmiselle, joka etsii elämään tarkoitusta. Kyseessä on itseasiassa kuvaus tarkoituksen merkityksestä elämässä, ja miten valtavia päämääriä voi saavuttaa jo hyvin nuorena, jos tekee sitä mihin on tarkoitettu.
Mä luen paljon. Jos on stressaavaa töissä niin luen kevyttä kirjallisuutta, romanttista hömppää ja dekkareita. Kevyempinä ajanjaksoina jaksan lukea vaikeampaa kirjallisuutta. Kirjat on ihania
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 12:43"]Mä luen paljon. Jos on stressaavaa töissä niin luen kevyttä kirjallisuutta, romanttista hömppää ja dekkareita. Kevyempinä ajanjaksoina jaksan lukea vaikeampaa kirjallisuutta. Kirjat on ihania
[/quote]
Älä muuta sano! On ihanaa uppoutua täysin toiseen maailmaan ja unohtaa omat murheet !
Mulla on aina joku kirja kesken, vähintään luen illalla ennen nukkumaanmenoa. Viimeksi luin kirjan Kakolasta, nyt on kesken Jonas Gardellin Älä kuivaa kyyneleitä paljain käsin -sarjan eka osa.
Mun mielestä muuten idiootin tunnistaa helposti siitä, että hän ylentää itsensä haukkumalla toisten ihmisten kiinnostustenkohteita, kuten nyt vaikka kirjamakua. En usko, että tällaiset ihmiset sivistyvät kirjojakaan lukemalla.
Opin lukemaan himpun verran alle 6-vuotiaana. Oli pakkorakonen, kun aikuiset eivät aina ehtineet lukemaan sarjakuvia lehdistä, siis Helmiä ja Heikkiä tai Jussi Juoniota ja Matti Mainiota tai Masia (se tuli muuten meille lehtenäkin välillä) tai Tupsujussilaisia (nuorille naisille suunnatussa Viikonlopussa). Jotenkin vain sanat yhtäkkiä aukesivat, ymmärsin, että kun kirjaimia laitettiin tietyllä tavalla peräkkäin, niin niistä tuli sanoja, jotka tarkoittivat jotakin. Siitä asti on kirja "kulunut" kadessäni päivittäin. Se mitä luen, on vaihdellut kausittain. Yhteen aikaan luin paljon dekkareita, mutta nyt ne eivät enää innosta, ovat usein liian raakoja. Nyt koukuttavat erityisesti historialliset romaanit, muistelmat ja elämäkerrat eli ajankuvat. On kiintoisaa lukea, miten ihmiset elivät joskus sata tai kaksisataa vuotta sitten. Pelkkä fiktio ei oikein jaksa nykyään kiinnostaa.