Kirjoitusvirheitä tekevät! Kysymys teille:
Miksi et osaa yhdyssana- tai välimerkkisääntöjä? Ihan hämmentäviä virheitä tulee bongailtua, ja jäin vaan miettimään, että miksi niitä tulee? Etkö opetellut koulussa yhdyssanoja? Lukihäiriö? Oletko yleensä hämmentynyt jos joku mainitsee yhdyssanavirheestä ja luulit, että olit kirjoittanut sanan ihan oikein?
Itsellänikin joskus tulee virheitä, en siis tässä luule olevani täydellinen... Mutta oikeasti: "ilta aurinko" tai "iltaaurinko", "Herra Hakkarainen- peli", "30-vuotta" "30 kymmentä vuotias", "enään"... Ja nämä vain luettu yhden päivän aikana.
Kommentit (36)
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 20:17"]
Jos asia tulee selväksi niin haittaako se? Varsinkaan av-palstalla ei pitäis olla niin väliä!
[/quote]En puhunutkaan av-palstasta. Nuo on luettu ihan muualta (useista lähteistä) tämän päivän aikana. Enkä kaikkia edes muista.
Minulla on täällä palstalla väärinkirjoitteluun kolme syytä:
1.
Lievä lukihäiriö. Opettelemalla pärjäsin lukiossa kielissä kasin keskiarvolla, mutta töitä täytyi tehdä aivan eri tasolla kun mat-lut aineissa.
2.
Laiskuus, en vain jaksa oikolukea sillä en pidä palstaviestejäni niin tärkeinä että niiden vuoksi olisi käytettävä paljon aikaa. Ketjut kuitenkin putoaa arkistoihin muutamassa päivässä ja viestittely on anonyymiä.
3.
Nakkisormet ja mobiili, lisää vielä ennestään virheitä tekstiini.
Mulle on vaikeita yhdyssanat. Monestikin koulujuttuja tehdessä joudun tarkastellaan Googlen kautta sanoja. Keskusteltiin poikaystävän kanssa joskus aiheesta ja hän myös ihmetteli miksi se on minulle vaikeaa. Kysymys meni kutakin näin: "etkö sä kirjoita yhteen niitä sanoja, jotka ajatellessäkin muodostat yhteen". Tajusin kyseisellä hetkellä, että minä en ajattele niitä sanoja yhdessä tai yhdyssanoina. Ärsyttää itseänikin.
Haluan vielä painottaa, että en tarkoita tässä nyt tänne av-palstalle tai muulle netin anonyymille palstalle kirjoittelua! Kun siihen heti näköjään tartutaan. Vaan ihan joka paikasta näitä löytyy.
ap
Ja nyt olin niin ajatuksissani aiheesta, että tulipas virheitä. Oikoluku olisi ollut paikallaan...
Terveisin 7
Itselläni ainakin on hankalahko lukihäiriö ja ns sanasokeus. Eli jos virheitä tulee ns. asiateksteihin niin en huomaa virheitä vaikka tekstin lukisin useaankin otteeseen läpi.
Yritän kuitenkin tehdä parhaani, ettei virheitä sattuisi, mutta joskus niitä tulee ja sille en mahda mitään.
Yhdyssanat tuottaa myös joskus ongelmia ja niissä niitä virheitä eniten tuleekin. En myöskään kiistä etteikö välimerkkienki kanssa tulis ongelmia.
Täällä en niin paljoo jaksa näistä asioista välittää, mut mua kyl yleensä nolottaa aika paljon jos niitä virheitä tulee niihin virallisempiin teksteihin. :(
Olen siis ap pahoillani, että tämmönen lukihäröinen ihminen on päivääsi pilaamassa. :(
Ja ennen ku kiskaset pellollista herneitä nekkuus niin toi vika lause on sarkasmia. ;)
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 20:27"]Haluan vielä painottaa, että en tarkoita tässä nyt tänne av-palstalle tai muulle netin anonyymille palstalle kirjoittelua! Kun siihen heti näköjään tartutaan. Vaan ihan joka paikasta näitä löytyy.
ap
[/quote]
Teen kaikkeni lukihäiriöstä riippumattomien virheiden eliminointiin jos kirjoitan omalla nimelläni tai nimimerkilläni. Kaikkia en tietenkään pysty :)
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 20:32"]
Itselläni ainakin on hankalahko lukihäiriö ja ns sanasokeus. Eli jos virheitä tulee ns. asiateksteihin niin en huomaa virheitä vaikka tekstin lukisin useaankin otteeseen läpi. Yritän kuitenkin tehdä parhaani, ettei virheitä sattuisi, mutta joskus niitä tulee ja sille en mahda mitään. Yhdyssanat tuottaa myös joskus ongelmia ja niissä niitä virheitä eniten tuleekin. En myöskään kiistä etteikö välimerkkienki kanssa tulis ongelmia. Täällä en niin paljoo jaksa näistä asioista välittää, mut mua kyl yleensä nolottaa aika paljon jos niitä virheitä tulee niihin virallisempiin teksteihin. :( Olen siis ap pahoillani, että tämmönen lukihäröinen ihminen on päivääsi pilaamassa. :( Ja ennen ku kiskaset pellollista herneitä nekkuus niin toi vika lause on sarkasmia. ;)
[/quote]Juu :) Kiitos vastauksesta sinulle ja muillekin vastanneille!
ap
Olen itse hyvä tunnistamaan yhdyssanat sun muut kielioppikikat ylipäätään, mutta kun viestittelen miehelleni, kirjoitan vähänkin erikoisemmat yhdyssanat erikseen. Hänellä nimittäin on lukihäiriö ja lauseiden lukeminen on sujuvampaa, jos seassa ei ole mitään sanahirviöitä.
Tästä jotenkin on tarttunut tavaksi, että muutenkin kirjoitan etenkin viesteissä yhdyssanat usein erikseen. Aikoinaan olin kova kielipoliisi ja jotenkin tulkitsen, että tämä on merkki kireän piponi hienoisesta löystymisestä...
Koneella naputellessa kirjoitusvirheitä joskus tulee, eikä niitä aina huomaa vaikka lukisi tekstin läpi. Tulosteesta virheet jostain syystä huomaa paremmin. Ja kun kirjoittaa käsin, lyöntimokia ei tule.
Ensimmäisessä kappaleessasi on neljä virhettä. Miksi näin?
Oli ihan pakko päästä sanomaan. Älä ota pahalla. ;)
Yhdyssanat on mulle vaikeita. Nippelitietoa muistan suht hyvin ( alinomaa, nimenomaan). Pilkut jää täällä laittamatta lähinnä sen takia että kännykällä joutuu vaihtaa symbolit kesken kirjoittamisen joten tuntuu hitaalta. ..
Minä olen jopa ammatiltani tekninen dokumentoija, tai se on yksi osa työtäni. Mutta täällä kirjoitan pikavauhtia, enkä jaksa, tai oikeastaan viitsi, tarkistaa. Työssä keskityn ihan eri tavalla ja kiitos oikolukuohjelmalle myös.
Minä luulen, että minulla saattaa olla jonkin asteinen lukihäiriö. Koulussa opiskelin kyllä innokkaasti, ja päättötodistuksessa äidinkielestä on arvosanana kymmenen. Teen hirveästi kirjoitusvirheitä. En osaa yhdyssanoja. Englannin jokapäiväinen käyttäminen sekoittaa yhdyssanasäännöt kohdallani. Mielestäni netistä löytyy myös keskustelupalstoja, joissa kieli on erittäin hyvää. Ei kannata jäädä palstoille, joiden kieli häiritsee, kun valinnanvaraa löytyy.
Minulla on paljon kavereita jotka eivät osaa kirjoittaa yksinkertaisia sanoja oikein. Yksi luuli jopa, että esimerkiksi "Väinön kaa (kanssa)" kirjoitettaisiin "Väinönkaa". Sama henkilö ei osaa vieläkään tavuttaa omaa nimeään oikein, saatika käyttää välimerkkejä oikein. Hän ei ole lukihäiriöinen tms.
Miksi ap sekoittaa kirjoitusvirheet ja oikeakielisyysvirheet toisiinsa?
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 20:17"]
Jos asia tulee selväksi niin haittaako se? Varsinkaan av-palstalla ei pitäis olla niin väliä!
[/quote] Sanopa muuta.