Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi absolutismi ärsyttää?

Vierailija
27.12.2021 |

Tässä pyhien aikaan moni tuttava on jakanut somessa sisältöä, jossa tavalla tai toisella näkyy alkoholi. Ei siinä mitään, ei häiritse. Itse jaoin yhden kuvan, jossa näkyi oma, alkoholiton olueni ja kuulin ystävältäni, miten yhteinen tuttavamme oli hänelle selittänyt, miten ärsyttävää on tuputtaa alkoholittomuuttani. Mielestäni en ole tuputtanut mitään, vaan jakanut oman hetkenä, johon nyt vain kuului se olut.
Olen törmännyt aiemminkin tähän ajatukseen, että alkoholittomia juomia ei kannattaisi mainostaa tai muuten jakaa somessa, koska se koetaan tuputtamiseksi. Itse en ainakaan koe, että näin tekisin. En käytä alkoholia ollenkaan, mutta minua ei häiritse jos muut käyttää, kunhan ei käytä niitä minun kotonani. Mulla ei ole mitään ns. oikeaa syytä olla absolutisti, en vaan halua käyttää myrkkyä koska en saa siitä mitään positiivista elämääni. Muut juokoot niin paljon kuin haluaa, kunhan itsekin saisin rauhassa olla juomatta.
Absolutismi herättää edelleen monessa ihmetystä ja joskus jopa paheksuntaa. Ihmetellään, miksi joku ei halua juoda. Itse en saisi koskaan ääneen kyseenalaistaa sitä, miksi joku haluaisi juoda, tai se koetaan tuomitsemiseksi. Usein alkaa selittely siitä, miten "en mäkään ota kuin silloin tällöin" ja "välillä voi ottaa muutaman". Toki voi, mutta mä en halua edes sitä yhtä kun voin yhtä hyvin olla juomattakin.
Onneksi alkoholittomuus on kasvussa ja useampi ihminen päättää jättää viinakset kokonaan. Myös juomavalikoima kasvaa ja meillekin on tarjolla laadukkaita alkoholittomia juomia.

Mikä siinä viinattomuudessa ärsyttää?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tunnustan nyt, että en erottaisi alkoholitonta olutta tavallisesta. Joten veikkaanpa, että ärsyyntyneellä on itsellään jokin ongelma. Ei raittiin ihmisen tarvitse piilotella elämäänsä, ihan samalla tavalla kuin sen joskus viiniä tms siemailevan ei tarvitse piilottaa elämäänsä. Sellainen on vain elämäntavan mystifiointia ja sillä ennen luotiin viinastakin semmoinen ihmeellinen salainen aikuisten juttu, että ei ihme miten niin moni 18 vuotta täytettyään lähti viinakauppaan..

Minä ignooraisin tuollaiset kommentit ja somettaisin just mitä haluan. Sun some, sun päätös.

Miettisin myös hetken kaverini tarvetta kertoa tuosta kommentista. En itse pidä kavereista, jotka muistavat aina kertoa kaiken kritiikin ja negatiiviset asiat. Ne voi jättää kertomattakin. Tai ehkä kaverillasikin on asiasta ongelma.

Vierailija
22/39 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten siitä kuvastasi näki, että olut on alkoholiton?!

Etiketistä...

Eikö ne ole samannäköisiä kuin alkoholillinenkin? Ainoastaan prosenttimäärässä useissa ero näkyy. Ja se on kyllä aika pienellä präntillä. Itsekin ostan joskus vahingossa alkoholitonta kun on niin samanlaiset.

On kovin läheltä otettu kyllä se kuva (tarkoituksella?) Jos prosenttimäärän siitä erottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole juonut tippaakaan alkoholia 1,5 vuoteen ja ei se ole ketään ärsyttänyt mitenkään. En minä asiasta tee mitään isoa meteliä,selittele sitä tai korosta asiaa millään tavoin, vaan olen vain. Jos joku siis ärsyyntyy asiasta, niin hän kuulostaa tosi nuorelta. Itse olen jo lähempänä viittäkymppiä ja en ole joskaan selitellyt tekemisiäni kenellekään.

Vierailija
24/39 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itsekään käytä päihteitä ja en ole ikinä oikein innostunut alkoholista ja kyllähän sen olen huomannut,että ne jotka käyttävät alkoholia ja itse on vesiselvä,niin niiden seurassa olen vähän omituinen otus,mutta minun näkökulmasta saavat juoda kukin niin paljon,kuin sielu sietää ja en ole tiukkapipo ja huulikin lentää tarvittaessa,mutta aika harvoin saan kutsua juhliin,kun tietävät,että alkoholi ei kuulu elämäntapoihin.Mistä ihmeessä ihmisillä on sellainen käsitys,että alkoholiton olisi muka parempi ihminen,kuin alkoholin suurkuluttaja?ensiksikin monella on sellaiset lääkkeet(lääkärin määrääys)että alkoholi voi olla jopa hengenvaarallinen sellaiselle,joka käyttää esim psyykelääkkeitä,sydän lääkkeitä ja diabeteslääkkeitä yms,joten tämäkin on syytä huomioida kanssaihmisten.Sitten on sellaisia,jonka elimistö ei vaan siedä alkoholia.Onko se hauskaa lopulta,kun joka viikko on krapula tai sitten oksennettu koko asunto täyteen mahajätteitä ja vielä maksakin loppuu,jos on nuoresta asti ryypiskellyt ja viimein lääkäri antaa tuomion,että maksa on lopussa,jos vielä jatketaan samaa rataa,eli esimerkkejä löytyy kuitenkaan enempää viisastelematta.

Vierailija
25/39 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En itsekään tuputa muille alkoholitonta elämää tai erityisesti mainitse etten käytä alkoholia, jätän vaan juomatta. Netissä tosin olen osallistunut keskusteluihin ja aika usein tulee kommenttia, että alkoholia vastaan ovat vain ns. huonoista suvuista tulleet tai alkoholistiperheissä kasvaneet. Ja että viini kruunaa juhla-aterian, mutta sitä en muka voi ymmärtää, koska en ole päässyt näkemään heidän mukaansa normaalia ja kohtuullista alkoholin nauttimista. Itse en vain halua käyttää päihdyttäviä aineita edes sitä vähää ilman mitään erityistä perhetaustaa, ihan oma valintani.

Tuossa nyt on kyse jostain yrityksestä sheimata ja leimata se absolutisti. Itse tulen perheestä, jossa kukaan ei koskaan juonut. Juopot ihmiset olivat sellaisia, joita näin telkkarissa ja joskus markkinoilla tai kaupoilla (öriseviä ukkeleita, ja ne olivat pelottavia). Olen ollut suurimman osan elämästäni käytännössä absolutisti, mutta en itse nimitä itseäni sellaiseksi, koska olen myös joskus ottanut alkoholia jos olen halunnut. Moni kuitenkin on luullut minua absolutistiksi.

Huvittava ajatus, että meikäläistä pidettäisiin alkoholistina tai sellaisen perheen lapsena. Eihän se mikään kehu ole kellekään, joten lienee jonkinlainen piikki jolla yritetään tökkiä sitä juomatonta, kun niin ottaa päähän.

Vierailija
26/39 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole vielä tavannut yhtäkään absolutistia, joka olisi hauskaa seuraa. Yleensä ovat vaisuja ja kuivia tyyppejä. Besserwissereitä myös.

Et ole tavannut minua.

Luultavasti näkisit minussa luettelemasi piirteet, koska tahtoisit nähdä.

Vierailija
27/39 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse toipuvana alkoholistina en luonnollisesti juo alkoholia ollenkaan, enkä käytä mitään muitakaan keskushermostoon vaikuttavia aineita. Muiden juominen ei häiritse ollenkaan, se on jokaisen oma asia juoko, vai ei.

Mitään rajua kännäämistä en jaksa katsella, niin siinä vaiheessa poistun paikalta.

Vierailija
28/39 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Absolutisti näkee alkoholia käyttävän ihmisen usein ainoastaan juoppona, örisevänä surkimuksena. Tai sitten sellaisena jolla on ongelmia ylipäätään alkoholin käytön kanssa.

Jos hänen ihmiskuvaansa ei mahdu yhtään sellaista ihmistä joka käyttää alkoholia kohtuullisesti ja pitää välillä taukoja kokonaan niin ei ihme, että absolutistin näkökulma herättää ärtymystä.

Myös kommentit "minä en juo myrkkyä, en myrkytä elimistöni jne.

Vaikka asia olisi ja onkin tuhannen tosi niin siitä ei kannata kovin usein tehdä numeroa.

Siksi jotkut näkevät absolutistin kireänä ja huumorintajuttomana tyyppinä. En sano, etteikö saata jossain tapauksessa olla jopa totta.

Oman erinomaisuutensa tai paremmuuden ja muiden huonommuuden tai epäterveellisten elintapojen esilletuominen ja paheksuminen ei ole kovin rattoisan ihmisen piirre.

Oli kuinka totta tahansa.

Vierailija
29/39 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viitsi lukea aloitusta, mutta absolutismista tulee mieleen, että ihminen on oikeasti alkoholisti. On normaalia ottaa vaikka yksi lasi viiniä jouluaterialla.

Vierailija
30/39 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkkista ärsyttää kun hänen juomistaan arvostellaan

Absolutistia ärsyttää kun hänen juomattomuuttaan arvostellaan

Vierailija
31/39 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ärsytä. Ihme käsitys sinulla. En ole absolutisti, mutta voisin hyvin olla loppuelämäni ilman viinaa. Ei ole mitenkään tärkeä asia elämässäni.

Vierailija
32/39 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää tuon kaltainen juoruilu. Jos postaan jonkun kuvan someen ja joku siitä ottaa nokkiinsa tavalla tai toisella niin en kaipaa kuulla mitään kolmannen käden "tietoa" asiasta.

Kun tuo mielensä pahoittaja ei ole halunnut käsitellä asiaa kanssani vaan jonkun toisen, niin mitä ihmettä se edes minulle kuuluu?

Vierailija
33/39 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ärsytä. Juominen ärsyttää jos se tuottaa häiriötä muille. Raivoraittiit harvoin pistävät ranttaliksi yöllä.

Jos joku ärtyy, syy löytyy omista tunteista.

Vierailija
34/39 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma mieheni on absolutisti ja itsekin juon todella harvoin.

En ole kyllä kokenut mitään painostusta juomiseen, eikä juomattomuuttani ole mitenkään kritisoitu, pelkkä ei tee mieli on aina riittänyt selitykseksi. Eipä miehenikään koe mitään syrjintää absolutisminsa vuoksi, korkeintaan tulee jotain vitsiä siitä, miten on taas eniten toikkaroinut firman pikkujouluissa. Meillä kyllä huumorintajua riittää.

Pyörit ahdasmielisten ihmisten kanssa tai olet itse sellainen.

Vierailija
35/39 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä työpaikalla oli nainen, joka joi juhlissa aika paljon. Koskaan en sanonut siitä hänelle, mutta hänpä alkoi haukkumaan minua absolutistiksi, vaikka olin kyllä välillä juonutkin kaksikin annosta, joskus ei mitään. Että niitä se ottaa rankasti päähän, joilla on alkoholin kanssa ongelmia. Kaikki ei vaan pidä alkoholin mausta tai siitä seuraavasta pahasta olosta, joka tulee jo yhden annoksen jälkeen.

Vierailija
36/39 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En viitsi lukea aloitusta, mutta absolutismista tulee mieleen, että ihminen on oikeasti alkoholisti. On normaalia ottaa vaikka yksi lasi viiniä jouluaterialla.

Siinä on hieman muitakin sävyjä, kuin absolutista tai alkoholisti.

Vierailija
37/39 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsyttää tuon kaltainen juoruilu. Jos postaan jonkun kuvan someen ja joku siitä ottaa nokkiinsa tavalla tai toisella niin en kaipaa kuulla mitään kolmannen käden "tietoa" asiasta.

Kun tuo mielensä pahoittaja ei ole halunnut käsitellä asiaa kanssani vaan jonkun toisen, niin mitä ihmettä se edes minulle kuuluu?

Tämä! Tästä samasta asiasta kirjoitin tuolla aiemmin. Mielestäni jokainen voisi miettiä nyt, että tarvitseeko kaikkea mitä kuulee kertoa "ystävälle"? Tiedän ihmisiä, jotka silminnähden nauttivat kun saavat "kertoa tietojaan", esim. "Tiinan mielestä sun tukka oli kamala" ja "Pertti kysyi oletko lihonut vai raskaana" ja käsi sydämelle, eikö tulekin noista paha mieli jos omalle kohdalle sattuu? Ja seuraava kysymys onkin, että miksi "ystäväsi" haluaa kertoa nämä asiat sinulle?

Vierailija
38/39 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi lapsikulta, yritäpä miettiä asiaa aikuiseen tapaan. Kaikki eivät tarvitse edes sitä yhtä lasillista jouluaterialla ja se on hyvin ok. Asiaa ei tarvitse selitellä, sillä alkoholi ei ole tärkeää kaikille.

Vierailija
39/39 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvalaisia pelottaa kaikki uusi ja tuntematon: koronarokotteet, veganismi, trans-ihmiset, sähköautot ja niin edelleen. Taas vanhat ja hyvät asiat, kuten alkoholismi, kulkutaudit, lihansyönti ja dieselautot antavat turvaa pelottavassa ja kaoottisessa maailmassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän