Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi absolutismi ärsyttää?

Vierailija
27.12.2021 |

Tässä pyhien aikaan moni tuttava on jakanut somessa sisältöä, jossa tavalla tai toisella näkyy alkoholi. Ei siinä mitään, ei häiritse. Itse jaoin yhden kuvan, jossa näkyi oma, alkoholiton olueni ja kuulin ystävältäni, miten yhteinen tuttavamme oli hänelle selittänyt, miten ärsyttävää on tuputtaa alkoholittomuuttani. Mielestäni en ole tuputtanut mitään, vaan jakanut oman hetkenä, johon nyt vain kuului se olut.
Olen törmännyt aiemminkin tähän ajatukseen, että alkoholittomia juomia ei kannattaisi mainostaa tai muuten jakaa somessa, koska se koetaan tuputtamiseksi. Itse en ainakaan koe, että näin tekisin. En käytä alkoholia ollenkaan, mutta minua ei häiritse jos muut käyttää, kunhan ei käytä niitä minun kotonani. Mulla ei ole mitään ns. oikeaa syytä olla absolutisti, en vaan halua käyttää myrkkyä koska en saa siitä mitään positiivista elämääni. Muut juokoot niin paljon kuin haluaa, kunhan itsekin saisin rauhassa olla juomatta.
Absolutismi herättää edelleen monessa ihmetystä ja joskus jopa paheksuntaa. Ihmetellään, miksi joku ei halua juoda. Itse en saisi koskaan ääneen kyseenalaistaa sitä, miksi joku haluaisi juoda, tai se koetaan tuomitsemiseksi. Usein alkaa selittely siitä, miten "en mäkään ota kuin silloin tällöin" ja "välillä voi ottaa muutaman". Toki voi, mutta mä en halua edes sitä yhtä kun voin yhtä hyvin olla juomattakin.
Onneksi alkoholittomuus on kasvussa ja useampi ihminen päättää jättää viinakset kokonaan. Myös juomavalikoima kasvaa ja meillekin on tarjolla laadukkaita alkoholittomia juomia.

Mikä siinä viinattomuudessa ärsyttää?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että alkoholia juova kokee syyllisyyttä juomisestaan ja näkee alkoholittoman kuvitellusti ”parempana” ihmisenä.

Vierailija
2/39 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten siitä kuvastasi näki, että olut on alkoholiton?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain sellaisia harmittaa absolutismi, joilla on itsellään vaikeuksia alkoholin kanssa. Aloittajan kaltainen olen itsekin, ei ole mitään erityistä syytä olla absolutisti. Usein oletetaan, että olen raitis alkoholisti tai kysellään, olenko jollain lääkekuurilla, kun en voi ottaa "edes vähän".

En pidä alkoholin mausta enkä koe humalassa tai edes pikku hiprakassa olemista miellyttävänä.

Vierailija
4/39 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No varmaan se "asenne". Sinäkin sorrut sanomaan, että mä en sitä myrkkyä joisi ja korostat ainakin jonkin verran juomattomuuden paremmuutta. Älä käsitä väärin. Itsekään en juo, mutta tuo on se syy, miksi jotkut saattaa karsastaa, kun tajuaa toisen olevan absolutisti.

Vierailija
5/39 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännääjää hävettää kun kyllähän se itsekin tietää miltä kännääjä näyttää ;-)

Itse en aja koiravaljakoilla, olenko siis absolutisti?

Vierailija
6/39 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Absolutistit ovat yleensä takakireitä ja ilmapiiri heidän ympärillään on painostava.

Vierailija
7/39 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alkoholin suurkuluttaja.  Mua ei juomattomuus mitenkään ärsytä.

Vierailija
8/39 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä tavannut yhtäkään absolutistia, joka olisi hauskaa seuraa. Yleensä ovat vaisuja ja kuivia tyyppejä. Besserwissereitä myös.

Vierailija
9/39 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No varmaan se "asenne". Sinäkin sorrut sanomaan, että mä en sitä myrkkyä joisi ja korostat ainakin jonkin verran juomattomuuden paremmuutta. Älä käsitä väärin. Itsekään en juo, mutta tuo on se syy, miksi jotkut saattaa karsastaa, kun tajuaa toisen olevan absolutisti.

En siis sano koskaan kenellekään, että en halua juoda myrkkyä. Sanoin vain, että mua ei huvita käyttää alkoholia. Silti alkaa se selittely ja oman alkoholin käytön puolustelu. Ei mua kiinnosta, kunhan saan vaan itse olla juomatta eikä mua painosteta ottamaan edes sitä yhtä.

Vierailija
10/39 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut parikymmentä vuotta absolutisti. Vieläkin saan ajoittain selitellä miksen käytä. Miksei kysytä toisilta miksi käytät?

Yhä vieläkin pidetään melko selvänä, että syy raittiuteen on alkoholismi, naisilla raskaus, uskoontulo tai sairaus/lääkekuuri.

Onneksi ajat muuttuvat, toivottavasti. Monen nuoren elämään ei kuulu päihteet !

Vierailija
11/39 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ärsytä, tietenkään. Kukaan ei välitä.

Vierailija
12/39 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Absolutistit ovat yleensä takakireitä ja ilmapiiri heidän ympärillään on painostava.

Aika yleistävä mielipide. Mä käyn paljon bilettämässä (tai siis kävin ennen koronaa) ja todennäköisesti kukaan ei edes huomaa, että en ole humalassa.

Vierailija
13/39 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kuitenkin jollain tasolla tietää että alkoholi ei oo mitään nannaa elimistölle ja krapulat on paskaa. Toki se miten juomattomuuden tuo julki vaikuttaa. Mutta se kuulijan alitajuinen oman alkoholinkäyttönsä tiedostaminen voi aiheuttaa triggeröitymistä

Vierailija
14/39 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itsekään tuputa muille alkoholitonta elämää tai erityisesti mainitse etten käytä alkoholia, jätän vaan juomatta. Netissä tosin olen osallistunut keskusteluihin ja aika usein tulee kommenttia, että alkoholia vastaan ovat vain ns. huonoista suvuista tulleet tai alkoholistiperheissä kasvaneet. Ja että viini kruunaa juhla-aterian, mutta sitä en muka voi ymmärtää, koska en ole päässyt näkemään heidän mukaansa normaalia ja kohtuullista alkoholin nauttimista. Itse en vain halua käyttää päihdyttäviä aineita edes sitä vähää ilman mitään erityistä perhetaustaa, ihan oma valintani.

Vierailija
15/39 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten siitä kuvastasi näki, että olut on alkoholiton?!

Etiketistä...

Vierailija
16/39 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Absolutismi ärsyttää vain niitä jotka kokevat huonoa omatuntoa juomisestaan, tietävät juovansa liikaa tai toimivat muuten omia arvojaan vastaan. Sama kuin veganismi. Vain ne jotka itse ovat salaa sitä mieltä että syövät liikaa lihaa tai epäterveellisesti, ärsyyntyvät siitä että kaupan hyllylle tulee uusia vegaanisia vaihtoehtoja tai näkevät vegaanituotteen mainoksen. Monissa muissa jutuissa on sama ilmiö. 

Vierailija
17/39 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä siihen liittyy jonkinlainen kateus. Ehkä sillä ihmisellä on jonkin tasoinen ongelma alkoholin kanssa.

Vähän sama kun joitain ärsyttää toisen laihtuminen tai se että ei mätä hirveesti herkkuja. Yleensä heillä on painon tai herkuttelun tai muun kanssa ongelmia tai häpeää tai jotain.

Mä en ole juonut alkoholia 20 vuoteen, eikä tee yhtään mieli. Alkoholi ei minusta maistu hyvältä. Mutta onneksi on monenlaista alkoholitonta nykyään! En arvostele muita, vetäkööt just niin paljon kun haluaa kunhan mun ei tarvi ottaa. Mutta joidenkin on vaikea ymmärtää tätä makuselitystä. Kuulemma se on vaan hyvää ja tulee kiva mieli ja on rennompaa. Joo ei. Yhtä lailla voin olla tykkäämättä alkoholin mausta kuin vaikka porkkanan, kanan tai muun syömäkelpoisen materiaalin.

Vierailija
18/39 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla itsellä vaikeuksia alkoholin kanssa, että joidenkin absolutismi ärsyttää.

Se ärsytyksen taso riippuu miten ja missä absolutisti tuo alkoholin käytön esille. Vai tuoko lainkaan tai asiallisesti.

Olen ollut joskus laivareissulla raittiin ihmisen kanssa. Koko ajan saa olla ikäänkuin varuillaan okenko nyt hänen mielestään ottanut sopivasti.

Ei raittiilla esimerkiksi on ollut tapana ottaa ns. lähtöolut kun laiva lähtee. Mennnään ikkunapaikkaan, otetaan olut ja katsellaan ohilipuvia näkymiä kun laiva liikkuu.

Se nyt vielä raittiin mielestä ehkä on ok. Matka jatkuu ja mennään johonkin muuhun paikkaan istumaan. Kun sanon, että taidan ottaa toisenkin oluen näin matkan kunniaksi saattaa raitis kaveri sanoa, että täytyykö sitä olutta nyt jatkuvasti kitata tai täytyykö koko ajan olka lasi kädessä. Tms.

En ole koskaan sekoillut, oksentanut tai pilannut kenenkään matkaa. Olen aikuinen, vapaa ihminen, ostan omilla rahoillani, jopa saatan ostaa alkoholittoman sille kaverillenikin.

Ärsytys tosiaan riippuu siitä millä tyylillä raitis toimii kun on seurassa ei-raittiin ihmisen tai ihmisten kanssa.

Itse en tee numeroa toisen raittiudesta mitenkään.

Ainoastaan jos tämä marttyroi, ronkkii tai opettaa muita.

Vierailija
19/39 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut parikymmentä vuotta absolutisti. Vieläkin saan ajoittain selitellä miksen käytä. Miksei kysytä toisilta miksi käytät?

Yhä vieläkin pidetään melko selvänä, että syy raittiuteen on alkoholismi, naisilla raskaus, uskoontulo tai sairaus/lääkekuuri.

Onneksi ajat muuttuvat, toivottavasti. Monen nuoren elämään ei kuulu päihteet !

Vierailija
20/39 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muiden absolutismi, vegaanius, laihdutus, kuntoilu, terveelliset elämäntavat ym. eivät ärsytä tai niissä ei ole kadehtimista.

Ainoastaan heidän oma tapansa tuoda ko. asioita esille on se, mikä nostaa muissa esiin ärsytyksen.

Jos niin tapahtuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi