Miehen rahankäyttö
Ollaan oltu jo vuosia yhdessä ja mies oli rahaongelmissa suhteen alkuaikoina. Hän kuitenkin sai pankkilainan ja velkansa maksettua ja kurssin käännettyä. No pitkään meni hyvin, mutta aika ajoin miehellä milloin mistäkin syystä on rahat loppu. Mies siis on työssäkäyvä ihminen, mutta milloin mistäkin syystä hänen tilinsä on nollilla. Syitä ollut liian suuri veroprosentti ja lisäprosentille meno, milloin vain arvioinut väärin tilinsä. Asutaan yhdessä, mutta meillä on erilliset rahat. Silti näitä yllätyksiä tuli taas ja minä maksan sitten silloin. Olen itse opiskelija ansiosidonnaisella tällä hetkellä ja tuntuu kummalta, että työssäkäyvän miehen rahat loppuu ja minä maksan kuluja nyt ennen hänen palkkapäiväänsä. Olen miettinyt uskaltaako tuollaisen kanssa ikinä perhettä perustaa saati mitään asuntolainoja ottaa. Tuntuu että ei uskalla. Onko siis ainoa vaihtoehto erota, jos itse haaveilen noista? Koen sen myös outona, että pitkään menee hyvin ja sitten ihan puun takaa miehen rahat vaan loppuu. Onko tuo jotain elämänhallinnan ongelmaa vai mikä mättää? Itsellä ei ole koskaan ollut tili miinuksella vaikka olen nytkin opiskelija. Toki töissäkin olen yleensä ollut.
Kommentit (104)
Aika ikävä tilanne. Rahankäyttömalli ja -asenteet opitaan yleensä lapsuudenkodissa ja niitä on hyvin vaikea muuttaa toiselta ihmiseltä. Yleensä noi tuhlarihenkilöt ovat myös erittäin herkkänahkaisia vaikka olisi ihan matemaattinen tosiasia ettei voi kuluttaa enempää kuin tienaa. Ja edellämainitusta seuraa se että yleensä pitäisi jäädä pikkuisen säästöön ihan jokaisesta kuukausipalkasta koska ennemmin tai myöhemmin tulee kuitenkin jotain yllättävää menoa (joku kodinkone hajoaa, autoa pitää korjata, asunnossa yllättävä remonttitarve, tms).
Minä olen mies ja oma vaimoni on järkevä ihminen mutta tässä raha-asiassa hänen on hyvin vaikea hahmottaa miksi tuloista pitäisi jäädä säästöönkin, Tuokin tulee epäilemättä hänen lapsuudenkodistaan.
Vierailija kirjoitti:
Aika ikävä tilanne. Rahankäyttömalli ja -asenteet opitaan yleensä lapsuudenkodissa ja niitä on hyvin vaikea muuttaa toiselta ihmiseltä. Yleensä noi tuhlarihenkilöt ovat myös erittäin herkkänahkaisia vaikka olisi ihan matemaattinen tosiasia ettei voi kuluttaa enempää kuin tienaa. Ja edellämainitusta seuraa se että yleensä pitäisi jäädä pikkuisen säästöön ihan jokaisesta kuukausipalkasta koska ennemmin tai myöhemmin tulee kuitenkin jotain yllättävää menoa (joku kodinkone hajoaa, autoa pitää korjata, asunnossa yllättävä remonttitarve, tms).
Minä olen mies ja oma vaimoni on järkevä ihminen mutta tässä raha-asiassa hänen on hyvin vaikea hahmottaa miksi tuloista pitäisi jäädä säästöönkin, Tuokin tulee epäilemättä hänen lapsuudenkodistaan.
Joo itseasiassa tiedän, että miehen lapsuudenperheessä ollut vaikeuksia raha-asioissa ja ei opetettu rahankäyttöä. Tuntuu olevan syvässä.. Todella turhauttavaa. Ei tuollaisen ihmisen kanssa voi elää, joka ei osaa perus elämänhallinnantaitoja. Ap
Voiko esimerkiksi vuokraa laittaa menemään suoraveloituksella? Jos mies maksaisi sen kokonaan niin sillä saisi varmistettua sen, että isoin lasku maksettu ja sinullekin jäisi rahaa, ettei tarvitsisi maksaa ainakaan enempää kuin mies?
Ei ole.. Olen nähnyt sen, kun viimeinen erä siitä on maksettu. Ap