Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka kauan asunnottomuus kestää ennen kuin saa asunnon?

Vierailija
10.04.2015 |

Olen loppuvaiheen opiskelija, luottotiedot on kunnossa. Olen eroamassa henkisesti väkivaltaisesta miehestä ja joutumassa asunnottomaksi. Olen pistänyt asuntohakemuksen varmaan 15 eri paikkaan ja lisäksi etsinyt vapailta markkinoilta. Lemmikin takia en voi muuttaa soluun (niistäkin on jo riittämiin kokemusta nuoruusvuosilta). Ei ole sukulaisia, jotka auttaisivat. Kavereitakaan ei kiinnosta. Ihmettelevät vain, miksen saa kaupungilta asuntoa. Pienten tulojen takia en voi ottaa mitä tahansa asuntoa vastaan. Esim. Saton 800 €:n pikku yksiöt eivät tule kyseeseen. Olen ollut yhteydessä sosiaalitoimistoon, mutta sieltä ei saa apua. 

Jos jään asunnottomaksi, onko vaarana, että olen sitä kuukausia tai jopa vuosia?  

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kestää vaikka kuinka kauan, ei mitään takeita ole. Älä jää odottamaan, vaan hanki jostain lisää palkkaa, vaikka toinen työ ja hanki itse vapailta markkinoilta asunto. Jos se on 150 eurosta kiinni että voitko saada kämpän, et tarvi edes paljon lisää palkkaa. 

Toimi, älä odota yhteiskunnalta.

Vierailija
2/23 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkojakaan ei ihan niin vaan saa tässä taloustilanteessa. Olen laittanut lukuisia hakemuksia jopa kaupan kassalle jne., mutta en ole päässyt edes haastatteluun. Tässä tilanteessa asunnon saaminen olisi ihan ensimmäinen asia. En ole enää ehtinyt tai jaksanut miettiä työpaikan hakua, kun vaarana on jäädä asunnottomaksi. Voimat on muutenkin ihan lopussa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet loppuvaiheen opiskelija niin pystyisitkö käymään vaikka vähän kauempaa loput koulusta?

Vierailija
4/23 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauas muuttaminen ei ole valitettavasti vaihtoehto useasta syystä (mm. läsnäoloa vaativat kurssit). Koko elämäni on Helsingissä. Ap

Vierailija
5/23 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauas? Miten kauas? Monet kulkevat vuosikausia töihin tampereelta, lahdesta tai hämeenlinnasta. Tytgö ja kissa löytävät varmasti asunnon vaikkapa keravalta.

Vierailija
6/23 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi on tärkeämpi, lemmikki vai asunto? Tiedän mitä itse tekisin jos olisin jäämässä asunnottomaksi. Kuinka muuten aiot pitää huolta lemmikistäsi jos sinulla ei ole kattoa pääsi päälle?

Vierailija
8/23 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy tai anna pois lemmikkisi taikka muuta kauemmas. Siinä ne vaihtoehdot. Sitten kun tienaat rutosti ja pystyt maksamaan isoa vuokraa, voit asua missä lystäät.

Vierailija
9/23 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kesti 8 vuotta ennen kuin sain kaupungin asunnon. En tosin kadulla asunut sitä aikaa, vaan lähinnä solukämpissä ja joskus mutsin luona ym. Ei hirveästi kannustanut osallistumaan yhteiskuntaan ja "korjaustalkoisiin".

Vierailija
10/23 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 22:28"]

Mulla kesti 8 vuotta ennen kuin sain kaupungin asunnon. En tosin kadulla asunut sitä aikaa, vaan lähinnä solukämpissä ja joskus mutsin luona ym. Ei hirveästi kannustanut osallistumaan yhteiskuntaan ja "korjaustalkoisiin".

[/quote]

Sait kuitenkin koko ajan yhteiskunnan tukea monessakin muodossa sinäkin aikana.

Vierailija
11/23 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 21:34"]

Voi kestää vaikka kuinka kauan, ei mitään takeita ole. Älä jää odottamaan, vaan hanki jostain lisää palkkaa, vaikka toinen työ ja hanki itse vapailta markkinoilta asunto. Jos se on 150 eurosta kiinni että voitko saada kämpän, et tarvi edes paljon lisää palkkaa. 

Toimi, älä odota yhteiskunnalta.

[/quote]

Voisi melkein kuvitella että tämä viesti on jostain vuodelta 2002... Jooh, hankitaan lisää palkkaa ja surffataan duunista toiseen :D

Vierailija
12/23 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on tää hyvinvointiyhteiskunta. Miksi et muuttaisi vaikka tänne Westendiin? Kaikki onnistuu kun vaan tahdot xD

Vierailija
13/23 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta Pohjois-Suomeen, voit saada yksiön helposti 300 e /kk. Säästyneillä rahoilla kuljet junalla/kimppakyydillä tekemässä loput opinnot valmiiksi.

Vierailija
14/23 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 11. Olet ensimmäinen, joka vastasi kysymykseeni. Ikävä kuulla, että jouduit odottamaan asuntoa 8 vuotta. Pk-seudulla on hirveä asuntopula sellaisista asunnoista, joihin ihmisillä olisi varaa. Edes sossu ei suostu maksamaan sen suuruisia vuokria, mitä esim. Sato ja yksityiset röyhkeästi pyytävät. Ja asumistuki auttaa vain 500 € suuruisessa vuokrassa Helsingissä.  

Olen katsellut asuntoja myös radan varresta kauempaa. Ongelma on siinä, että sitten junalippu tulee niin kalliiksi, että vuokra-asunnon pitäisi olla todella paljon halvempi. Mitä olen asuntoja katsellut muualtakin, niin ne eivät ole niin halpoja, että kauas kannattaisi muuttaa. Ap

Vierailija
15/23 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 22:36"]

Kiitos 11. Olet ensimmäinen, joka vastasi kysymykseeni. Ikävä kuulla, että jouduit odottamaan asuntoa 8 vuotta. Pk-seudulla on hirveä asuntopula sellaisista asunnoista, joihin ihmisillä olisi varaa. Edes sossu ei suostu maksamaan sen suuruisia vuokria, mitä esim. Sato ja yksityiset röyhkeästi pyytävät. Ja asumistuki auttaa vain 500 € suuruisessa vuokrassa Helsingissä.  

Olen katsellut asuntoja myös radan varresta kauempaa. Ongelma on siinä, että sitten junalippu tulee niin kalliiksi, että vuokra-asunnon pitäisi olla todella paljon halvempi. Mitä olen asuntoja katsellut muualtakin, niin ne eivät ole niin halpoja, että kauas kannattaisi muuttaa. Ap

[/quote]

Ei opiskelijan kuukausilippu esim vantaan ja helsingin välillä maksa kuin joku 30-40 euroa. Samalla lipulla pääset sitten busseilla kanssa. Eli jos saat 200e halvemmalla vaikka jostain korsosta kämpän ja joudut alle 50e maksamaan kuukaudessa hsl kortista niin kyllähän se sillon on hyvinkin järkevää.

Ja se lemmikki, et sinä sitä lemmikkiä kadullakaan voi elättää. Jos et saa mistään asuntoa ja se on siitä lemmikistä kiinni, harkitse luopumiststa.

Vierailija
16/23 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt höpise. Miten tämäkin tarina uppoaa, huh. 

Vierailija
17/23 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 22:36"]

Muuta Pohjois-Suomeen, voit saada yksiön helposti 300 e /kk. Säästyneillä rahoilla kuljet junalla/kimppakyydillä tekemässä loput opinnot valmiiksi.

[/quote]

Oikeesti? :O

Vierailija
18/23 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lemmikistäni en luovu, koska se on paras ystäväni ja ilman sitä en varmaan olisi hengissä. 

Olen yli 30 v. joten en saa opiskelija-alennusta matkakorteista. 

Olen ollut hyvin pitkään tässä huonossa suhteessa ja yrittänyt etsiä omaa kämppää. Vuosia olen ollut Stadin asunnoilla hakijana kaikkein kiireellisimmässä luokassa saamatta yhtäkään asuntotarjousta. En enää jaksa tätä suhdetta, jossa voin huonosti. En näe enää muita vaihtoehtoja kuin lähteä ja olla asunnottomana vähän aikaa. Mutta kuinka kauan? Sitä tässä kysyn. Olisin kiitollinen, jos joku voisi vastata asiallisesti. Asiasta tietämättömien ei tarvitse tulla pätemään ja antamaan huonoja neuvojaan. Ap 

Vierailija
19/23 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvakoti ottaa sut jos sulla on todisteita väkivallasta. Oletko tehnyt rikosilmoituksia? Turvakotiin pääset heti.

Vierailija
20/23 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeletko yliopistolla? Ayy:n asunnot? Hoas? Ainakin omassa kaveripiirissä on sellaisia ketä on saanut opiskelija-asunnon opintojen loppuvaiheilla! 

Mikset saa opiskelija-alennusta bussilippuun? Itsekin yli 30 ja saan. Opintotoimistosta täytyy hankkia lomake ja hsllä näyttää opintotukipäätös. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme