Kuinka kauan asunnottomuus kestää ennen kuin saa asunnon?
Olen loppuvaiheen opiskelija, luottotiedot on kunnossa. Olen eroamassa henkisesti väkivaltaisesta miehestä ja joutumassa asunnottomaksi. Olen pistänyt asuntohakemuksen varmaan 15 eri paikkaan ja lisäksi etsinyt vapailta markkinoilta. Lemmikin takia en voi muuttaa soluun (niistäkin on jo riittämiin kokemusta nuoruusvuosilta). Ei ole sukulaisia, jotka auttaisivat. Kavereitakaan ei kiinnosta. Ihmettelevät vain, miksen saa kaupungilta asuntoa. Pienten tulojen takia en voi ottaa mitä tahansa asuntoa vastaan. Esim. Saton 800 €:n pikku yksiöt eivät tule kyseeseen. Olen ollut yhteydessä sosiaalitoimistoon, mutta sieltä ei saa apua.
Jos jään asunnottomaksi, onko vaarana, että olen sitä kuukausia tai jopa vuosia?
Kommentit (23)
Anteeksi ohis, mutta eikö yli 30 v. opiskelija saa opiskelija-alennusta hsl:n lipusta?! Mitä ihmettä?
Liity Facebookissa kaikkiin "vuokra-asunnot Helsinki" ym. ja ilmoittele siellä tarpeestasi. Voisit hyvin saada vuokrattua huoneen kommuunista. Vaikka ehkä annoit ymmärtää ettei se kauheasti huvita, niin kieltämättä tilanteesi kuulostaa nyt siltä että kannattaa kokeilla kaikki oljenkorret ja ottaa se, minkä saat. Kun pääset omaan kämppään pois pahasta suhteesta, saat voimia takaisin ja jaksat opiskella ja etsiä töitä ja mahdollisesti sitten myöhemmin ihan omaa kotia, rauhassa kun ei ole akuuttia hätää. Tsemppiä!
Ap jatkaa: Stadin asunnoilla minulle käy kaikki alueet. Vuokratoive max 650 €. Yksityisillä, kun olen käynyt näytöissä, siellä on hirveästi muitakin katsomassa ja aina asunto mennyt jollekin toiselle. Olen hakenut myös Espoon ja Vantaan kaupungeilta, mutta niitä ei taida kiinnostaa, koska opiskelupaikkani on Helsingissä. Tai sitten sinnekin on vaan niin pitkät jonot, että asunnot jaetaan niille, joilla on työ- tai opiskelupaikka niissä kaupungeissa.
Väkivalta on ollut pääasiassa henkistä, fyysinen väkivalta on ollut lievää, eikä siitä ole jäänyt jälkiä. Turvakotiin ei kai saa ottaa lemmikkejä?
HOAS:lta ei saa yksiötä, jos ei ole asunut viimeisen 6 kk aikana solussa. Olen epätoivoisena miettinyt sitäkin vaihtoehtoa, että ottaisin soluhuoneen ja salakuljettaisin sinne lemmikin. Mutta se olisi väärin muita asukkaita kohtaan, jos jollakulla on allergia.
Bussilippuun ei saa alennusta, jos ei ole oikeutettu opintotukeen (kuukaudet kulutettu loppuun).