Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

18 000€ opiskelulaina ja 1400€ palkka

Vierailija
26.12.2021 |

Tästä kiva sitten maksella

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten vaan hankkimaan lisätuloja. Parempipalkkainen duuni tai lisätyö.

Ihan samanlaisilla tuloilla makselen omaa opintolainaani veks ja sen lisäksi ostan muutaman osakkeen joka kk.

Vierailija
22/42 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä maksan 12 e kuussa. Noloa. Pankki laittanut sen niin, saan maksettua kun olen 52-vuotias. En muuta koska se maksaa muistaakseni 100 e.

Eiks tuo ole aivan loistava tilanne? Mihin korko on sidottu? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni oli hyväpalkkaisessa työssä ja maksoi silti opintolainaansa pois 20€/kk. Menihän siinä vuosia, mutta pienikorkoinen laina niin mikä kiire. Tai niin sitä sanotaan. Itse maksoin pois parissa vuodessa mutta muistaakseni mulla olikin vain joku 6000€. Hyvin onnistui vaikka palkka ei ollut kummoinen silloin.

Eikö nykyään käydä töissä opiskeluiden ohella? Meillä kävi kaikki jotka ei asunut enää kotona, kyseessa ammattikorkeakoulu.

Vierailija
24/42 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun isäni pyysi etten ottaisi opintolainaa ja maksoi opiskelukulut ja vuokran. En ole katunut päätöstä.

Teen saman omille lapsilleni.

Aika turha kommentti, että et ole katunut. Miksi olisit katunut?

Vierailija
25/42 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun isäni pyysi etten ottaisi opintolainaa ja maksoi opiskelukulut ja vuokran. En ole katunut päätöstä.

Korot on ollut matalat, kannattaa nostaa laina, mistä saa osan hyvityksenä, kun opiskelee normaalitahtiin. Lainan voi sitten vaikka sijoittaa, jos ei elämiseen tarvitse.

Vierailija
26/42 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämänne halvinta lainaa; jos ei edes tarvi juuri silloin, kannattaa nostaa ja vaikka sijoittaa rahat. Itse otin max summan aikoinaan, hummasin kaiken ja nyt harmittaa kun en nuorena käsittänyt sijoittaa niitä. Mikä mahtava potti olisikaan nyt.

Minun aikanani ei muistaakseni myöskään ollut mitään, että valtio maksaa X% jos valmistuu ajallaan (valmistuin v. 2011). Noh en kyllä valmistunutkaan ajallaan, joten ei sillä itselle ollut mitään väliä. Maksan sitä kaksi kertaa vuodessa; tasaerälaina. Alussa rankempi, nykyään olen jo alle 700€ lyhennyksessä. Noin viiden vuoden päästä maksettu.

Tosiaan kuitenkin järkevintä olisi aina ottaa tuo ja vaikka säästää sille pahan päivän varalle sitten työelämässä (järkevintä kyllä sijoittaa). Mistä muualta saat matalapalkkaisena vetästyä esim. viisi tonnia heti jos tarvitsee…

Vierailija
27/42 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin tuollainen rahamäärä menee opiskeluaikana?

Mulla meni 30 000 euroa ulkomailla elämiseen, lukukausimaksuihin, lentolippuihin, vuokraan jne. Suht köyhänä elin silti.

Jos opinnot kestää vaikka 5 vuotta niin eihän toi ole summa eikä mikään. Mieti mitä eläminen maksaa ihan joka kuukausi.

Vierailija
28/42 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämänne halvinta lainaa; jos ei edes tarvi juuri silloin, kannattaa nostaa ja vaikka sijoittaa rahat. Itse otin max summan aikoinaan, hummasin kaiken ja nyt harmittaa kun en nuorena käsittänyt sijoittaa niitä. Mikä mahtava potti olisikaan nyt.

Minun aikanani ei muistaakseni myöskään ollut mitään, että valtio maksaa X% jos valmistuu ajallaan (valmistuin v. 2011). Noh en kyllä valmistunutkaan ajallaan, joten ei sillä itselle ollut mitään väliä. Maksan sitä kaksi kertaa vuodessa; tasaerälaina. Alussa rankempi, nykyään olen jo alle 700€ lyhennyksessä. Noin viiden vuoden päästä maksettu.

Tosiaan kuitenkin järkevintä olisi aina ottaa tuo ja vaikka säästää sille pahan päivän varalle sitten työelämässä (järkevintä kyllä sijoittaa). Mistä muualta saat matalapalkkaisena vetästyä esim. viisi tonnia heti jos tarvitsee…

Mä tein just noin, että nostin viimeisen parin opiskeluvuoden aikana maksimilainat ihan vaan pahan päivän varalle vaikka en lainaa juuri olisi tarvinnukaan. Eipä tuo juuri mitään mulle maksanut ja olin turvallinen olo kun tiesi, että rahaa löytyy tililtä tarvittaessa.

Vierailija
29/42 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä. Velkaa ei kannata tehdä jos ei ole pakko.

Vierailija
30/42 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä maksan 12 e kuussa. Noloa. Pankki laittanut sen niin, saan maksettua kun olen 52-vuotias. En muuta koska se maksaa muistaakseni 100 e.

Olet kai sijoittanut ne rahat mitkä menisi muuten tuon takaisin maksuun? Koska muuten tuo tulee kalliiksi sinulle sillä varmaan joka laskusta menee laskutuspalkkio ja korot juoksee koko ajan.

Vierailija
31/42 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kyynel. Miten onnistuit saamaan noin paljon velkaa?

Vierailija
32/42 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla meni 30 000 euroa ulkomailla elämiseen, lukukausimaksuihin, lentolippuihin, vuokraan jne. Suht köyhänä elin silti.

Jos opinnot kestää vaikka 5 vuotta niin eihän toi ole summa eikä mikään. Mieti mitä eläminen maksaa ihan joka kuukausi.

No kannattiko lähteä ulkomaille velkaantumaan? Elämä on valinnoista kiinni.

Vierailija
33/42 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän pienempi palkka ja lainaa oli 20 000€. Vuotta myöhemmin on maksettu 4000€ pois. Joo, edullista lainaa pienellä korolla, mutta haluan mahdollisimman pian pois sen. 

Vierailija
34/42 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä maksoin 28k opintolainan pois kolmessa vuodessa. Periaattessa ei järkevää, koska lainakulut on niin matalat mutta halusin nopeasti eroon siitä

Vierailija
35/42 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kannattiko lähteä ulkomaille velkaantumaan? Elämä on valinnoista kiinni.

Tietenkin kannatti. Tyhmä kysymys.

Nyt olen monta kokemusta rikkaampi sekä erittäin hyvätuloinen.

Vierailija
36/42 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Takaisinmaksun aikataulu on yleensä noin kaksi kertaa opintojen keston pituinen, mutta siitä voidaan sopia joustavasti kulloisenkin elämäntilanteesi ja maksukykysi mukaan.😊

Mikä on maksimi aika lainan maksulle?

30 vuotta ensimmäisen lainaerän nostamisesta.

Mitä tapahtuu jos ei pysty maksamaan tuossa ajassa? T. Eräs toinen pienituloinen ja maksettavaa 17t euroa vielä. En uskalla pankista kysyä ja netistä en löytänyt selkeää tietoa.

Vierailija
37/42 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööhm. Elämiseen? Tuohan on vielä suht vähän varsinkin jos on käynyt yli kolme ja puoli vuotta koulua. (3250e saa lukukaudessa eli yli 20 000 kolmesa ja puolessa vuodessa)

Josta saa Opintolainahyvityksen 40 % eli valtio maksaa 40%.

Määräajassa valmistuessa kyllä. 

No jos elää lainarahalla eikä työllä, niin melkoinen luuseri saa olla, jos ei valmistu aikataulun mukaan.

Vierailija
38/42 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööhm. Elämiseen? Tuohan on vielä suht vähän varsinkin jos on käynyt yli kolme ja puoli vuotta koulua. (3250e saa lukukaudessa eli yli 20 000 kolmesa ja puolessa vuodessa)

Josta saa Opintolainahyvityksen 40 % eli valtio maksaa 40%.

Määräajassa valmistuessa kyllä. 

No jos elää lainarahalla eikä työllä, niin melkoinen luuseri saa olla, jos ei valmistu aikataulun mukaan.

Jep, jos kasvava, vielä itseään etsivä, mahdollisesti kauas lapsuuden kodistaan muuttanut nuori ei saa kenties hyvin haastavia opintojaan valmiiksi prikulleen tietyssä ajassa niin sitten on ihan täysluuseri. Empaattista. Ei ihme, että nuoret ahdistuu tällaisessa ilmapiirissä.

Vierailija
39/42 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se ap:n työ oli? Tulee mieleen vaan lähihoitaja mutta eikai siihen lainaa tarvitse?

Vierailija
40/42 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sen opintolainan saa anteeksi jos kaikki ei mene niin kuin piti.