Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haaveilen suurperheestä. Voitteko suurperheelliset tulla kertomaan arjestanne?

Haaveilen
26.12.2021 |

Ihan mitä vaan, hyviä ja huonoja puolia.

Itsellä vasta kaksi lasta enkä tiedä saanko ikinä enempää, mutta tuo ajatus isosta perheestä ei anna rauhaa.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoppa Julianna Kovasen insta. 31v ja 12 lasta. Ensi vuonna tulee taas uusi vauva. Ihanaa elämää.

Vierailija
2/24 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue tai kuuntele Usko, toivo ja raskaus -kirja ihan ajatuksella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upeaa elämää.

Vierailija
4/24 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraan Juliannaa instassa, mutta en ole huomannut, että hänelle olisi tulossa vauvaa ensi vuonna? Toki olen seurannut häntä vasta hetken aikaa.

Ja tuo kirjasuositus. En saa sitä juuri nyt mistään luettavaksi, mutta luin siitä kirjasta ja tuli olo, että aika negatiivisen kautta käsitellään vanhoillislestadiolaisuutta. En osaa sanoa asiaan muuta, kuin että suurperhe ei tarkoita aina lestadiolaisuutta tai kymmentä lasta. Puolisollani on neljä sisarusta ja heillä on ihanan tiivis ja läheinen perhe. Sellaisesta haaveilen.

AP

Vierailija
5/24 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan tätä :)

AP

Vierailija
6/24 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko pitää taloudellisesti huolta niistä jotka jo on, kumppanin kanssa. Ei ole takuuta että jokainen lapsi pärjää aikuisena taloudellisesti. Mitä enemmän lapsia tekee, raha vähenee, ellei ole rahakas.

Vierailija
7/24 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mitä suurperhe sinulle tarkoittaa?

Minulla on neljä lasta. Elämme ihan tavallista elämää, joskin joka euroa saa vahtia, ostetaan paljon käytettynä ja alennuksesta. Ruokapöytä on kierrätyskeskuksesta, sängyn patjat ostetaan 40-60% alesta jne.

Puhelimet on käytettyjä, vanhimman lapsen iPhone on Swappiesta. Kannettavat ovat käytettyinä ostetut.

Minun, miehen ja nuorempien lasten lähes kaikki vaatteet ovat kirpputoreilta, sieltä saa ihan uudenveroisia vaatteita. Vanhimmalle ostetaan vähän parempaa, mutta lähes aina on alennuksesta ostettu.

Ruokalaskussa säästetään tekemällä paljon itse, ja arkiruoka on aika yksinkertaista. Jos minulla on iltavuoro, niin menen aamulla kauppaan ja kiertelen etsimässä alennuksessa olevia tuotteita.

Lapsilla ei ole paljon harrastuksia koska ovat kalliita, olemme yrittäneet järjestää heille muuten tekemistä, laavuretkiä Nuuksioon, frisbeegolfin peluuta jne. Vanhin viettää eniten aikaa kavereidensa kanssa ja nuorimmat leikkivät naapuruston lasten kanssa.

Asumme pienessä omakotitalossa jossa on kaksi makuuhuonetta. Lapset jakavat nuo huoneet. Minä ja mies nukutaan olohuoneen syvässä alkovissa, oviverhon takana.

Ulkomaan lomalla käydään noin kerran vuodessa, vuokrataan huoneisto airbnb:n kautta. Koronan aikana ei olla käyty mutta nyt talvella ollaan menossa.

Siinäpä se, en osaa oikein muuta kertoa. Ihan tavallista elämää rahaa vahtien.

Vierailija
8/24 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muistakaa naiset, että ero jos tulee, niin raha on todella tiukalla.

Vierailija
9/24 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitko pitää taloudellisesti huolta niistä jotka jo on, kumppanin kanssa. Ei ole takuuta että jokainen lapsi pärjää aikuisena taloudellisesti. Mitä enemmän lapsia tekee, raha vähenee, ellei ole rahakas.

Pidämme jo ja rahatilanne antaisi kyllä myöden useampaankin lapseen. Miksi oletat ihmisten varallisuuden anonyymin palstan välityksellä?

AP

Vierailija
10/24 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä selität. Enempi sitä rahaa tulee mitä useampi lapsi. Just yhen kahden kanssa tiukkaa.

Vierailija
11/24 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkikäteen ajateltuna olen ihmetellyt miten jaksoin suurperhe arkea. Nyt kun kaikki isoja tajuaa kuin ihanaa elämä on lähinnä vain itselle. Eihän se ole muuta kuin yks työmaa siinä menee terveys, työura, todennäköisesti parisuhde jne

Vierailija
12/24 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jälkikäteen ajateltuna olen ihmetellyt miten jaksoin suurperhe arkea. Nyt kun kaikki isoja tajuaa kuin ihanaa elämä on lähinnä vain itselle. Eihän se ole muuta kuin yks työmaa siinä menee terveys, työura, todennäköisesti parisuhde jne

Montako lasta? Miksi parisuhde meni?

Vierailija
13/24 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pari aikuista lasta ja 5asuu kotona, nuorin on vauva. Emme ole uskossa vaan halunneet ison perheen. Oikeastaan sitä ei edes mitenkään ole mietitty vaan aina on tullut vielä olo, että yksi saa tulla jos on tullakseen. Lapsilla on 3-4-vuotta ikäeroa kaikilla. Meillä on velaton talo, auto yms. rahat riittää lasten tarpeisiin ja myös noille aikuisille annamme välillä rahaa. Minä olen vain koti-äiti, olen välillä tehnyt pikku pätkää töitä jotta jos tulisi tarve lähteä töihin ei ihan olisi ammattitaito vanhentunut. Esim.ensi vuonna mies haluaa olla kotona muutaman kuukauden lasten kanssa niin teen taas silloin pätkän töitä🙂Tukiverkostoa ei ole ja välillä on hässäkkää yrittää hoitaa kaikki itse ja omaa aikaa on kun toinen hoitaa. Lapsilla käy palkattu hoitaja kotona ja silloin otamme aikaa kaksin. Nyt on kunnon hässäkkää päällä kun miehellä on hirmuisesti töitä ja täällä on joululomalla kaikki 7lasta, toisaalta rakastan näitä elämän ääniä ja meillä nauretaan paljon. Rankinta on lasten sairastelut ja se että vaikka ois ite kuinka kipeä on pakko selvitä kun ei ole vaihtoehtoja. On ollut korvakierrettä yms lapsilla niin se vie kyllä voimat tehokkaasti. Muuten meillä nukutaan hyvin ja arjessa on rytmi kohdallaan niin ei ole väsymistä tai uupumista.

Vierailija
14/24 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on neljä lasta. Ikäerot ovat aika isot, joten olemme hyvin jaksaneet ja olen myös ammatissani pysynyt mukana. Meillä on melko hyvät tulot, joten lapsilla on ollut myös kalliita harrastuksia. Olen hyvin onnellinen lapsistani kyllä. Nyt asuu kotona enää nuorin, mutta kaikki käyvät usein ja viihdymme yhdessä. Lapset ovat olleet elämässäni etusijalla, ja odotan myös iso äitiyttä hyvillä mielin. Opettelen nyt enemmän elämään omilla ehdoillani.

Vierailija
15/24 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä viisi lasta, en tiä lasketaanko suurperheeksi. Toki kova työ huolehtia ja hoitaa koulut, ruuat, vaatteet yms.

Mutta ihana seurata kun lapset kasvaa ja rakkautta riittää varmasti kaikille.

Rankinta tähän mennessä on, kun vanhimmat lentää pesästä. Vaikka sekin on luonnollinen, mutta haikea vaihe. Saan olla ylpeä rohkeista ja pärjäävistä lapsistani.

Seuraavaksi odotankin liutaa lapsenlapsia:)

Vierailija
16/24 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää odottako lapsenlapsia. Iloitkaa toki, jos niitä tulee.

Tiedän 4-lapsisen perheen, joista kukaan ei hankkinut omia lapsia. Nyt ovat jo liian vanhoja siihen, yli 50v.

Vierailija
17/24 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää odottako lapsenlapsia. Iloitkaa toki, jos niitä tulee.

Tiedän 4-lapsisen perheen, joista kukaan ei hankkinut omia lapsia. Nyt ovat jo liian vanhoja siihen, yli 50v.

Eihän sille mitään voi jos jotakin odottaa. Toki lapsia en asian tiimoilta painosta tai hoputa.

Vierailija
18/24 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä selität. Enempi sitä rahaa tulee mitä useampi lapsi. Just yhen kahden kanssa tiukkaa.

Ja minä lapsettomans osallistun näiden maksuun.

Vierailija
19/24 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole useinkaan lasten kannalta hyvä juttu.

Vierailija
20/24 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja minä lapsettomans osallistun näiden maksuun.

Mitäs olet lapseton?