Tuntuu todella pahalta. Äiti joi joulun ja on nyt masentunut kun emme olleet hänen kanssaan.
Kirjoitin tästä jouluaattona mutta jäsentelen tässä omia ajatuksiani tapahtuneiden kulusta.
Jouluaattona tuli humalassa joulua viettämään meille lapsiensa luokse.
Hänellä on tiukka kielto alkoholin käytöstä meidän seurassa ja asiaa on käsitelty useita kertoja. Johtuu vain siitä koska alkaa erittäin riidanhaluiseksi ja dramaattiseksi juotuaan. Aivan toiseksi ihmiseksi, joskus jopa psykoottiseksi.
No jouluaatto meni lopulta ihan ok kun joi salassa muilta perheenjäneiltä ja suht kohtuullisesti. Rauhoittelin tilannetta, jotta äiti voisi viettää jouluaattoa kanssamme, toivoen että kaikki päättyy hyvin.
Lähti kotiin hyvillä mielin ja toivotti meidät joulupäivän aterialle.
Sovimme, että on sitten täysin selvinpäin kun tulemme aamupäivästä syömään.
No ei ollut, oli ihan reilusti juonut, todella kännissä ja väitti juoneensa kaksi kaljaa. Veli suuttui ja lähdimme pois samantien.
Rupesi itkemään ja syyllisti minuakin ja laitteli perään vielä useita känniviestejä kun hänen joulu pilalla ja kaikki ruoat teki meitä varten, muistutti, että hän on meidät synnyttänyt ja kehtaammekin näin tehdä.
Tänään kävin äidin luona vielä kun piti hakea yksi juttu. Ei puhunut sanaakaan, katsoi tyhjyyteen ja litroittain viinapulloja vieressä. Oli selvästi hyvin masentunut ja loukkaantunut. Jälleen viina maistui, tänäänkin. Varmaan meidän vika sekin ja raivosi, että minun pitää pysyä kaukana.
Lähdin tietenkin heti kun piti hakea vain tärkeä tavara ennen kuin lähden toiselle paikkakunnalle.
Pahalta tuntuu. Tavallaan syylliseltå että pilasimme hänen joulun ja että hänellä meni aikaa ja rahaa turhaan. On muutenkin köyhä.
Samalla olen sanaton, en tiedä miten asiaa pitäisi käsitellä. Huoli hänestä ja samalla olen täysin kyvytön tekemään mitään saatika kestämään hänen humalaisia ulostulojaan.
No ei voi mitään, toivottavasti hän ei masennu enempää.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Huoli-ilmoitus äidistä?
Hän on ollut muutamia kertoja osastolla mielenterveyshäiriöiden vuoksi. Siis joskus pitkän aikaa sitten, etten edes itse ole ollut tietoinen tai muista, että äiti olisi ollut pitkiä aikoja poissa lapsuudessani. Ilmeisesti olin aivan taapero ikäinen kun hän viimeksi siellä kävi.
Tämän lisäksi nyt tässä viime vuosien aikana on käynyt juttelemassa jossain.
Meillä on ollut tukijoukkoja niin perheneuvolasta kuin muistakin sote-palveluista koko lapsuuskaaren ajan.
Apua siis olisi ollut saatavilla useita ja jälleen kerran useita kertoja mutta ilmeisesti ei tiedosta ongelmaansa tai jos tiedostaa, ei edes halua apua alkoholismiin.
Joskus on ollut hyvä myös peittelemään ongelmaansa ja emme ole siitä niin vahvasti kärsineet tai emme ole enää välittäneet. Siksikin olemme pyytäneet häntä joskus mukaan pyhien viettoon koska on osannut olla myös selvänä.
Hän on kuitenkin niin rikki sisältä, että on varmaan jo pitkän aikaa sitten luovuttanut.
En siis usko, että mistään huoli-ilmoituksesta olisi apua.
Voin toki kokeilla mutta aika skeptinen olen vaikka sieltä tartuttaisiin toimeen. Toisaalta jos ei ole toivoa, niin ei ole mitään, joten ehkä pitäisi yrittää ja elätellä niitä toiveita paremmasta suunnasta vielä.
Ap
Juuri näin. Onhan tuolta liikenteestäkin poimittu autokuskeja jopa 4-5 promillen humalassa. Itse en saisi 2 promillessa edes auton ovea auki, nämä sankarit lähtee motarille…