Kuulin että isoisäni hautaoikeus on nyt päättynyt ja siihen on haudattu joku toinen päälle
Äitini ei välittänyt sitten jatkaa hautasopimusta ja nyt se on päättynyt ja uusi tyyppi haudattu päälle. Vähän oudolle tuntuu kyllä.
Kommentit (377)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmentää nuo mainitut kalliit hinnat, kun me saimme yhdelle haudalle 10 vuoden kukkahoidon alle 2000e erään isohkon kaupungin hautausmaalla.
Kuullostaa siltä että tuo on joku puliukoille tarkoitettu hautapaikka hautausmaan vähemmän arvokkaalla puolella.
Meillä onkin sukuhauta vähän arvokkaammalla paikalla korkeammalla rinteessä ja ihanilla näkymillä. Ei ole ollut ongelmia ventovieraiden päällekkäin hautaamisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Itse toivon, että minut tuhkataan ja tuhkat sirotellaan lapsuuteni mummolan kauniiseen ja isoon järveen.
Sinä haluat, mutta haluaako jälkipolvet uida sun tuhkassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit itse maksanut.
Olisin voinut maksaakin, jos olisin tiennyt että tämmöinen juttu on mahdollista.
ap
Siellä on isoisäsi haudalla seisonut varmaan kuukausia keppi, jossa ilmoitetaan asiasta, ts jos hautaa ei hoideta, se otetaan seurakunnan haltuun. Näin ainakin monella hautausmaalla toimitaan.
Niimpä. Ei kiinnostanut haudalla käynti kukkineen ja kynttilöineen silloin kun siellä olisi normaalisti kuulunut käydä. Itsekkyys ja välinpitämättömyys isoisän muistoa kohtaan kostautuvat nyt ikävällä tavalla.
Isoisäni osti aikoinaan "ainaishaudan" kalliilla. Koko suvun piti siihen mahtua, ja iäisyyksiin asti.
Kirkon "aina ja iankaikkisesti" oli kuitenkin vähitellen määritelty kahdeksikymmeneksi viideksi vuodeksi, niinpä isäni sai 25 vuotta myöhemmin yli kahdeksansadan laskun. Pian laskun maksettuaan hän kuoli ja tuli haudatuksi samaan hautaan.
Enpä yllättyisi jos seuraava lasku tulisi jo kymmenen vuoden päästä.
Tällä välin olen itse eronnut jämähtäneestä kirkosta ja etsin oman hartauteni muualta. Maksan kyllä "tontinvuokraa" tuosta haudatsta ja oma lapseni tekee sitten omat ratkaisunsa. Vainajan jäänteiden palvonta ei kuulu meidän uskontoomme enkä pidä siunattua maata tärkeänä, pois joutaa väsynyt tomumaja sitten kun sille päälle sattuu.
Ongelma on sama monessa suurkaupungissa. Hautausmaa on yhä tiiviimpi, haudat yhä kalliimpia ja yhä enemmän tehdään polttohautauksia, ja arkut siirretään uurnalehtoon. Joukkohautakaan ei ole huono: mm. Mozart haudattiin joukkohautaan, jota pidettiin osoituksena siitä että hän oli puilla paljailla. Tosiasiassa kaikki siihen aikaan haudattiin joukkohautaan. Surevat omaiset saattoiivat yleensä vainajaa vain kirkkoon asti jonka jälkeen haudankaivajat hoitivat vainajan kulloinkin avoimeen kuoppaan kaupungin ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Kaverini lapsi kuoli ja mietin millaista kaverilla on sitten, kun hautakivi revitään pois ja päälle haudataan joku vieras :( Ei jää lapsestaan muistoksi edes hautaa...
Kaverisi voi 25v jälkeen uusia hautapaikan jos vertaa hautapaikan hintaa esim. kukkiin ja kynttilöihin, se on lähes ilmainen.
Esim. Espoossa kahden hengen 25v hautapaikka maksaa yhteensä 300€ ja lunastus 275€ seuraavat 25v.
Eli vuosihinnaksi tulee vuodessa vainajaa kohti 6€/vuosi, joka on parin kynttilän verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse toivon, että minut tuhkataan ja tuhkat sirotellaan lapsuuteni mummolan kauniiseen ja isoon järveen.
Kyllä ne tuhkat sieltä häviävät, vesi ne velloo ja jauhaa olemattomiin hyvin äkkiä. Ei tarvitse olla huolissaan. 🙂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne tuhkat sieltä häviävät, vesi ne velloo ja jauhaa olemattomiin hyvin äkkiä. Ei tarvitse olla huolissaan. 🙂
Siitä en ole huolissani mutten edelleenkään näe vesistöjä hyvänä hautapaikkana, tai usko jälkipolvien arvostavan ajatustasi.
Miksi kaikki haluaa tuhkansa aina vesistöjä pilaamaan? Sinne parin suvun verran tuhkaa tulevaisuudessa. Hirmu kiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun isä haudattiin viime vuonna hautaan, jonka edellinen vainaja oli kiven mukaan kuollut vuonna 1985. Saatiin vielä ottaa se kivi, hiottiin vanhat tekstit pois ja uudet tilalle.
No onhan tuo nyt aika karmeaa.
Kuinka niin? Ilmainen hautakivi. Maksavat ihan sikaisesti muutenkin ja kivi kuin kivi. Heti tonnikaupalla! Mielestäni ko. kivessä on kyllä ilmaa aika paljon! Mutta niistähän raha revitään mistä kukaan ei kehtaa tinkiä... Eihän sillä ole muuta käyttöä kuin ilmoittaa kuka alla asustaa. Vainaja ei siitä tiedä mitään eikä muutkaan, ellei itse mene mitään kenellekään virkkomaan. Minua ei haittaisi vaikka sanoisivatkin. Kannatan kierrätystä ihan asiassa kuin asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään eletään niin pitkään, että hautoja alkaa kertyä vähän liikaakin hoidettavaksi.
Meillä on satavuotias sukuhauta 500 km päässä, jossa mm. isovanhempiani ja isäni lepäävät, mutta enhän minä noin kaukana pysty käymään enkä halua tulla haudatuksi sinne, minulla on oma perhe, enkä ole koskaan asunut tuossa kaupungissa, lähelläkään sitä.
Puolisoni isovanhemmat ovat kahdella eri paikkakunnalla 200-300 km päässä täältä.
Äitini tullaan hautaamaan jonnekin, ehkä hänen puolensa sukuhautaan 100 km päähän tai nykyisen puolisonsa kanssa kotipaikkakunnalle. Puolisoni vanhemmat varmaankin haudataan yhteiseen hautaan kotipaikkakunnalle.
Tässä on 5-6 hautaa jo. Jos minä, puolisoni tai lapsistamme joku kuolee, tarvitaan taas uusi paikka, emme halua noihin sukuhautoihin.
Eivät nämä toki meidän hoidossamme ole, muitakin sukulaisia on. Sekin osaltaan mutkistaa asiaa, kun on enemmän ihmisiä, joiden kanssa sopia.
Sellaista se on kun avioeroperheet teeskentelevät kristittyjä.
Ei meistä ole kukaan eronnut. Äitini jäi leskeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun isä haudattiin viime vuonna hautaan, jonka edellinen vainaja oli kiven mukaan kuollut vuonna 1985. Saatiin vielä ottaa se kivi, hiottiin vanhat tekstit pois ja uudet tilalle.
No onhan tuo nyt aika karmeaa.
Miksi? Kierrätys kunniaan.
Onko sinulla aavistustakaan, kuinka tuskastuttavan hitaasti kivet kasvaa? Se on vain hautakivi ja kierrättämällä ei ole tarvetta mennä leikkaamaan uusia kiviä turhaan.
Me vietiin kivi veneveistämölle, joka laminoi siihen uuden pintakerroksen. Työ maksoi noin satasen.
Sitten liimasimme itse kirjaimet ja numerot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä haudanpalvontaa. Kun ihminen on kuollut, hän on kuollut. Ruumis maatuu pois ja tuhkatkin sulautuvat maaperään ja sielu on leijunut muualle jo ajat sitten. Ei siellä enää ketään ole. Ei ihminen tarvitse muisteluun mitään tukikohtaa, jossa jötköttää kivipaasi multakasan päällä. Vainajia ja edesmenneitä voi muistella missä vain ja milloin vain muutenkin. Mielestäni kynttilöiden ja muun krääsän kantaminen hautuumaille on jo mennyttä elämää.
Sielu leijunut muualle XDDDDDDDDD 🤦🏼♀️🤦🏼♀️🤦🏼♀️🤦🏼♀️ Kyllä kuollessa ihminen ihan vain kuolee, samoin hänen mielensä.
Isäni menehtyi juuri ennen joulua syöpään ja olin paikalla saattohoito-osastolla kun kuolema tuli. Hoitaja avasi samantien ikkunan muutamaksi minuutiksi ja tokaisi että "päästetään isäsi sielu vapauteen". Tämän jälkeen tuotiin kynttilä huoneeseen palamaan.
Semmoinen uskomus hoitajalla. Tai sitten ruumiista oli vaan päässyt suolikaasut huoneeseen.
Voisiko mitenkään olla, että hoitaja halusi olla ystävällinen omaisensa juuri menettäneelle ja tällä tavalla luoda lämpimän tunnelman, sen sijaan että olisi kertonut miten vainajien suoli saattaa toimia kuoleman jälkeen? Olisiko tämä mitenkään mahdollista? Olisiko?
Täällä on taas autistien kokoontuminen, ei tunneäly toimi ja pitää päteä "faktoilla" Ei ymmärretä että normaalimaailmassa normaali ihmisten kesken vähän mietitään mitä sanotaan esim omaisille. Ei näille kannata selittää miksi ei ihmisille pamautella faktoja päin naamaa herkässä tilaisuudessa ja miksi ihmiset surevat omaisiaan.
Ärsyttää vaan että nämä kovakallot ovat mölyämässä ja häiriköimässä.
Niin, autismin kirjoon kuuluvat eivät tosiaan helposti käsitä näitä asioita ja minusta on tympeää syyllistää heitä siitä, että he eivät osaa hahmottaa ja tulkita asioita neurotyypillisellä tavalla ja että heille suututaan sen vuoksi. Sanoisinpa jopa, että sellainen on yhtälailla osoitus tunneälyn puutteesta.
Hautapaikkamaksu kattaa paljon muutakin kuin maakuopan, johon vainaja haudataan.
Hauta ja ympäristö pidetään siistinä. Jo pelkät jätemaksut hautausmailla on isot esim. kynttilöistä ja muista jätteistä. Joka kevät ja syksy siistitään haudat, ellei sitä ole omaiset tehneet.
Toisin kuin täällä oletetaan, kirkko ei päätä miten vainajat haudataan ja mitä maksuja peritään, vaan valtio, joka perustuu Suomen lainsäädäntöön, eikä siihen kirkolla ole mitään sanomista.
Hautausmaalle haudataan myös ei-kirkkoon kuuluvia ja muuhun uskontokuntaan kuuluvia, eikä niitä rahoiteta kirkollisverolla, muuta kuin kirkolliset toimitukset.
Ei kait hautapaikan voimassa olon umpeutuminen voi tulla kenellekään yllätyksenä, kun joka kevät laitetaan siitä haudalle merkki, yhteystietoineen 2-3v ajan ja sen lisäksi yritetään ottaa henk.koht. omaisiin yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Hautapaikkamaksu kattaa paljon muutakin kuin maakuopan, johon vainaja haudataan.
Hauta ja ympäristö pidetään siistinä. Jo pelkät jätemaksut hautausmailla on isot esim. kynttilöistä ja muista jätteistä. Joka kevät ja syksy siistitään haudat, ellei sitä ole omaiset tehneet.
Toisin kuin täällä oletetaan, kirkko ei päätä miten vainajat haudataan ja mitä maksuja peritään, vaan valtio, joka perustuu Suomen lainsäädäntöön, eikä siihen kirkolla ole mitään sanomista.
Hautausmaalle haudataan myös ei-kirkkoon kuuluvia ja muuhun uskontokuntaan kuuluvia, eikä niitä rahoiteta kirkollisverolla, muuta kuin kirkolliset toimitukset.
Ei kait hautapaikan voimassa olon umpeutuminen voi tulla kenellekään yllätyksenä, kun joka kevät laitetaan siitä haudalle merkki, yhteystietoineen 2-3v ajan ja sen lisäksi yritetään ottaa henk.koht. omaisiin yhteyttä.
Miksei voisi tulla. Ei käy haudalla koskaan ja on saanut isovanhemmilta kuulla kuinka haudoista on maksettu isoilla summilla ja ne on ikuisia.
Meille ilmestyi 3v aikaisemmin haudalle lappu hautapaikan umpeutumisesta ja otin sen mukaani ja menin parin kuukauden päästä uudestaan haudalle, oli uusi lappu ilmestynyt, kun en ehtinyt sopia hautapaikan uusimisesta.
En minäkään usko sen tulleen kenellekään yllätyksenä. Ei edes ap.lle, jos olisi käynyt isoisänsä haudalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei voisi tulla. Ei käy haudalla koskaan ja on saanut isovanhemmilta kuulla kuinka haudoista on maksettu isoilla summilla ja ne on ikuisia.
Jos et käy koskaan isovanhempiesi haudalla, niin silloin sinulle hauta on merkityksetön ja turha.
Ja ne kalliit ja isot summat käytännössä tarkoittaa muutamaa euroa vuodessa, jolla katetaan hautausmaiden ylläpitoa. Esim. valaistus
Espoossa maksaa 2heng. hautapaikka 25v yht. 300€ eli 150€/vainaja. Jos se on sinusta hintavalta, kannattaa haudata läheiset omaan maahan. Sekin on mahdollista.
Riippuu seurakunnasta, miten toimitaan, jos haudasta ei haluta maksaa hautaoikeutta sen jälkeen, kun se on lakkautunut. Minä olen erään sukulaishaudan vastuuhenkilö ja kun seurakunta ilmoitti hautaoikeuden päättymisestä, menin kyselemään kirkkoherranvirastosta, mitä pitäisi tehdä, ettei hautaa hävitettäisi tai otettaisi uudelleen käyttöön. Kyseisellä hautausmaalla on riittävästi käyttämätöntä maata, joten ei hautaa hävitetty, vaikka en maksua maksanutkaan. Hauta on ollut minun hoidossani ja vastuullani kymmenkunta vuotta. Näkyy siellä hautausmaalla olevan aika paljon sellaisiakin hautoja, joista oikeus on päättynyt jo ties milloin ja joita ei mitenkään hoideta, mutta saavat kuitenkin olla koskemattomina.
Toisenkinlainen kokemus minulla on. Halusimme serkkuni kanssa käydä katsomassa lähikaupungin hautausmailla olevia sukulaisten hautoja. Otin ensin ko. seurakuntaan yhteyttä saadakseni tietää, mille hautausmaille sukulaisemme on haudattu. Sain vastauksen ja lähdimme matkaan. Toinen hauta löytyi vaivatta, mutta toistapa ei enää löytynytkään. Kivikin oli jo viety pois. Samasta korttelista oli kadonnut muitakin hautakiviä. Hautojen paikat erottuivat vielä, mutta eipä niistä voinut sanoa, mikä oli sukulaistemme hauta ja mitkä joidenkin muiden hautoja. Samanlaista rikkaruohoa kasvoi kaikilla haudoilla. Tuli aika surullinen olo, kun saamani tiedon mukaan haudan ja kiven piti edelleen olla olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä edellisen jäänteille tehdään? Ei kai kaikki katoa 25 vuodessa?
Varoitus: ei herkimmille.
Yleensä hautaa kaivaessa löytyy pieniä määriä luita: lonkat, pitkät luut, kallo. Nämä asetetaan kaivaessa sivuun ja niille kaivetaan syvempi kolo haudan pohjalle. Joskus löysin kolme kalloa yhdestä haudasta. Vainajan jäänteitä koskee yhä hautarauha, vaikka hautapaikkaa ei maksettaisi, joten niitä ei saa siirtää mihinkään.
Tuo pitää paikkansa. Olen tästä kertonut aiemminkin. Sisaren anoppi kuoli ja appi oli kuollut n 35 v aiemmin. Sisar meni miehensä kanssa katsomaan auki kaivettua hautaa, oli lunta ja jäisiä paakkuja haudan reunalla. Yksi jäiseltä pallolta vaikuttanut pyöreähkö möhkäle oli kiinnittänyt huomion ja kas siinä näkyi paljon hiuksia, eli olikin apen kallo. Olivat hakeneet haudankaivajan paikalle ja tämä oli kertonut, että tälläinen on hyvin tavallista. Haudasta nousee pääkalloja ja luita useinkin.
Tuon jälkeen meille kirkastui se, että tuhkaaminen on oikea tapa. Eipä nouse luita kun uutta hautaa kaivetaan.Hiuksia siinä kallossa ei kuitenkaan ole voinut olla.
Kyllä oli ollut hiuksia ja juuri se kiinnitti huomion. Hiukset eivät maadu ei ainakaan useaan vuosikymmeneen. Olen katsonut paljon mm rikosdokkareita ja niissäkin on löytynyt usein vanhoja ihmisten pääkalloja, joissa oli hiuksia jäljellä.
sama kävi meille. Isoukkimme hauta on TUHOTTU! kysyin kirkkoherranvirastosta missä se hautakivi on. Sanoi ne tuhotaan. Hautaan on nyt haudattu muita ihmisiä ELi hänen LUUT on siellä, ja siihen sekaan on pantu uusia vainajia sekaisin!!! Onko tämä nyt kivaa niille uusillekkaan vainajille tai niiden omaisille tietää että samassa haudassa on entisiä ihmisiä haudattuna, ja ne luulee ettei ole!! No ,me aiomme viedä kukkia ja kynttilöita edelleen siihen paikkaan. Oli uusia päällä tai ei. Ne luut voi olla nyt hajallaan ympäri hautuumaata tosin!! ELi vAROKAA! Kirkko sieppaa haudat, VARASTI hautakven, joka oli kalliisti maksettu aikanaan. Katselen juuri kuvia hänen hautajaisitaan, näkyy itse vainajakin kuvassa (avoin arkku)
Siellä on isoisäsi haudalla seisonut varmaan kuukausia keppi, jossa ilmoitetaan asiasta, ts jos hautaa ei hoideta, se otetaan seurakunnan haltuun. Näin ainakin monella hautausmaalla toimitaan.