Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuulin että isoisäni hautaoikeus on nyt päättynyt ja siihen on haudattu joku toinen päälle

Vierailija
26.12.2021 |

Äitini ei välittänyt sitten jatkaa hautasopimusta ja nyt se on päättynyt ja uusi tyyppi haudattu päälle. Vähän oudolle tuntuu kyllä.

Kommentit (377)

Vierailija
341/377 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun isä haudattiin viime vuonna hautaan, jonka edellinen vainaja oli kiven mukaan kuollut vuonna 1985. Saatiin vielä ottaa se kivi, hiottiin vanhat tekstit pois ja uudet tilalle.

Hyvää hautakivenkin kierrätys.

Miten toi voi olla mahdollista, nehän maksaa 1000 euroa eli ei ilman lupaa ainakaan. 

Vierailija
342/377 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirkko voisi vähän skarpata kun verojakin saa. Hautaoikeuden pitäisi olla 100 vuotta.

Juuh jooh. Kaikki myö eletään vähintään 150 vuotiaiksi jotta voisi vielä ennen viimeistä pierua käydä muistelemassa mumma vainaata tai vanhempiaan. Ja lapsenlapsenlapsetkin voisivat käydä itkemässä miten tuossa se meirän Reiska-isoukki makaa vaikka emme koskaan häntä tavanneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/377 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, samalla haudalla käy monta viemässä kukkia ja kynttilöitä. Nimi on vaan vaihtunut, mutta myös edellisen omaiset käy viemässä omalle sukulaiselle kukkia ja kynttilöitä, vaikka on joku muu samassa. 

Siihen on vaan päälle haudattu joku toinen. 

Kai siinä voi edelleen käydä viemässä kukkia ja kynttilöitä. 

Yleensä koko suku ei edes ole päättämässä jatketaanko sopimusta vai ei. Joku sukulainen on vaan antanut paikan mukamas pois. 

Nyt vähän valoja päälle. Hautapaikka ostetaan tietyksi ajaksi ja sitä voi jatkaa sovitun määräajan jälkeen (käytännössä se paikka vuokrataan seurakunnalta). Kun paikkaa ei enää makseta, niin se palautuu seurakunnalle ja siihen otetaan "uusi vuokralainen". Siihen ei ole edellisen hautaoikeuden haltijalla tai suvulla enää mitään asiaa. Amen.

Kirkollisveroja on ihan turha sotkea hautaustoimeen, koska hautaustoimea ei rahoiteta kirkollisveroilla vaan valtion maksamilla valtionosuuksilla, joista löytyy kyllä tietoa ev.lut. sivustolta.

Vierailija
344/377 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun isä haudattiin viime vuonna hautaan, jonka edellinen vainaja oli kiven mukaan kuollut vuonna 1985. Saatiin vielä ottaa se kivi, hiottiin vanhat tekstit pois ja uudet tilalle.

Täh! Siis meidän maksama kivi annetaan kysymättä joillekkin tuntemattomille?

Vierailija
345/377 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä, ap?

Miksi et huolehtinut itse asiasta?

Vierailija
346/377 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, kyllä seurakunta tiedustelee, haluatteko hautakiven vai kierrätetäänkö se. Mikäli kivi on teille tärkeä, kuljetatte sen pois haudalta ja sijoitatte halauamaanne paikkaan.

Vierailija
347/377 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, kyllä seurakunta tiedustelee, haluatteko hautakiven vai kierrätetäänkö se. Mikäli kivi on teille tärkeä, kuljetatte sen pois haudalta ja sijoitatte halauamaanne paikkaan.

En ole kyllä koskaan kenenkään takapihalla mitään hautakiveä nähnyt.

Vierailija
348/377 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kyllä koskaan kenenkään takapihalla mitään hautakiveä nähnyt.

En minäkään. Joten hautakivet menevät murskattaviksi ja tien täytteeksi.

Vierailija
349/377 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, samalla haudalla käy monta viemässä kukkia ja kynttilöitä. Nimi on vaan vaihtunut, mutta myös edellisen omaiset käy viemässä omalle sukulaiselle kukkia ja kynttilöitä, vaikka on joku muu samassa. 

Siihen on vaan päälle haudattu joku toinen. 

Kai siinä voi edelleen käydä viemässä kukkia ja kynttilöitä. 

Yleensä koko suku ei edes ole päättämässä jatketaanko sopimusta vai ei. Joku sukulainen on vaan antanut paikan mukamas pois. 

Nyt vähän valoja päälle. Hautapaikka ostetaan tietyksi ajaksi ja sitä voi jatkaa sovitun määräajan jälkeen (käytännössä se paikka vuokrataan seurakunnalta). Kun paikkaa ei enää makseta, niin se palautuu seurakunnalle ja siihen otetaan "uusi vuokralainen". Siihen ei ole edell

Laittakoot pidemmät ajat. Ei kaikilla ole varaa maksaa. 

Vierailija
350/377 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne suvun vanhat haudat pitäisi kai laittaa suvun elossa olevien nimille ja hautohen istutusaluetta pitäisi jotenkin hoitaakin jolloin ne pysyvät suvun hallussa. Haudalle voi istuttaa jotain monivuotista kukkaa tai matalakasvuista havua jos ei ole mahdollisuutta käydä kuin harvoin haudalla eikä halua myöskään antaa hautaa hoitoon.

Vierailija
351/377 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhkaus on parempi. Jos sirottelee omille maille tai merialueelle sovitulle paikalle, niin ei oo mitään huolta enää asiasta. Jos laittaa uurnalehtoon tai hautaan, niin muistokyltti on helppo ottaa mukaan, jos ei enää jaksa maksaa.

Rouva ei vielä oikein 'osta' tätä asiaa, koska hänen mielestään tuhkaaminen on 'epäkunnioittavaa'. Varmaan sitten parempi on maata mätänemässä matojen syötävänä ja ehkä joskus poukata maanpinnalle luunpalasina jonkun kauhuksi. Ja kaiken lisäksi kirkon omistamalla maalla.

Vierailija
352/377 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huolehdi se pois siinä vaiheessa kun hautaoikeus loppuu. Seurakunta ilmoittaa hautaoikeuden päättymisestä hyvissä ajoin. Jos et halua jatkaa oikeutta ja haluat kiven itsellesi, voit sen käydä ottamassa haltuun ennen hautaoikeuden päättymistä. Jos et sitä tee, se on seurakunnan tontilla ilman lupaa, hylätty kivi, jonk seurakunta voi hävittää haluamallaan tavalla

Vierailija
353/377 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulin, että se hautaoikeus on ikuinen, varsinkin kun maksoi kirkkoveroja koko ikänsä. Näköjään sitten ei. 

Hölmööö. Koko ajan uutta ruumista pukkaa. Joo on -ikuinen- jos aina suvusta se uusija löytyy- maksaa sit kanssa. Se eka hautaus kun ostetaan, silloin valitaan kuinka pitkä soppari. Ja vaikuttaa hintaan. Pitää miettiä onko uusinnan jatkajia ja maksajia. Ja silloin sovitaan onko koko hoito haudalle vai puolihoito. Kuuluuko kausikukat vai ei, hinta määrätyyy sitten. Moni otta koko hoidon jos ei enää kykyä käydä haudalla tai on kaukana itse. Mieti nyt sanaa-ikuinen- siis mieti- uusia ruumiita tulee joka pv. siksi polttohautauskin yleistyy.

Voi ostaa ns sukuhaudan,monelle, se sovitaan, he päällekkäin. Hautakivi maksaa,hoito jne.  Ilmoitus toki tulee aina kun alkaa hiipua hautaoikeus, valitkaa jatketaanko. Siitä on lapuukin haudalla ja ilmoitus aina sille hnekilölle joka on kirjattu haudan vastaavaksi suvussa. Eli ei tullut yllätyksenä teille. Eri asia jos ette avaa postejanne ( vanhuus tms kyvyttömyys avata)

kirkollisvero ei ole haudanhoitomaksu eikä kivern huolto aika-ajoin,kivihuolto erikseen ostettava valmistajilta. Mutta peskää kiveä säännöllisesti jotta ei sammaloidu esim. Pehmeä sieni ja vettä sankoon.

Vierailija
354/377 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin Suomea ja millä hautuumailla on pula hautauspaikoista että pitää alkaa pistää monta ruumista päällekkäin??? :-o

Vierailija
355/377 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ton takia kaikki pitäis tuhkata ja pistää pienessä purkissa maahan!

Vierailija
356/377 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olisit reagoinut kun tulee ilmoitus-jatketaanko hautaoikeutta. on mahdollisuus jatkaaaaa ja hoitaa hautaa. usein jos hauta on unohdettu ja hoitamaton,siitäkin kysely kehoitus tms. haltuunotto. eli olisit hakenut toki kiven pois. nämä eivät tule yllätyksenä. hautapaikan vastuuhenkilö määrätään kun hautapaikka ostetaan. teidän pitää valvoa,että uusi henkilö nimetään kun hän menehtyy.  mitään ei tehdä salaa.

Vierailija
357/377 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

te olette outoja. mitään ei tehdä salaa. myös hoitamaton hauta voidaan pakkolunastaa,vaikka se olisi maksettu 20 v päähän.

Vierailija
358/377 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kuitenkin kirkon omistamaa maata. Jolle pitää saada ne muut, tulevatkin vainajat mahdutettua. Jos sä haluat saada jonkun eternaalisen palvontapaikan sun tomumajallesi, niin osta maata ja tule haudatuksi sinne. Tietenkin sun perijöiden tulee myös ymmärtää sun jäänteidesi arvo hamaan tulevaisuuteen, jotta ymmärtävät pitää paikan pyhitettynä sinulle.

Tässähän se asian ydin katsos onkin, kirkolla on monopoli hautaustoimeen. Siitä ja verotusoikeudesta huolimatta kirkko ja seurakunnan uskovaiset ystävämme kusevat silmään senkun ehtivät. Sureva on helppo kohde valheille ja laillistetulle ryöstölle.

Itselleni on ihan sama kunhan mikään kultti ei vedä sukulaisilta penniäkään sillä verukkeella että satuin heittämään lusikan nurkkaan. 

Joo, itse haluan tulla poltetuksi pahvilaatikossa ja ripotelluksi vaikka metsään. Jos joku mua haluaa muistella, niin muistelkoot sijoillansa. '

Oon miettinyt, että voikohan esim. metsää testamentata vaikka luonnonperintösäätiölle sillä ehdolla, että ripottelevat mun tuhkat sinne kunhan olen poltettu.

Pahvilaatikossa polttaminen ei onnistu mutta muu kyllä. Voi valita sen kaikkein halvimman arkun, mutta arkku on hygieniasyistä oltava, näin sanoo laki.

Vierailija
359/377 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko parempi, että se olisi jalkakäytävän reunakivenä?

Vierailija
360/377 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loimaan shamaani haudattiin vaimonsa viereen patsaspuistoonsa. Ei tartte maksaa hautapaikasta. Toivon että itsellekin tapahtusi noin. Mökki ja patsaspuisto vielä uupuu. mutta joskus.

Ihmiset tuhlaa rahansa noissa hautahommeleissa ei mitään järkee eikä varmaan vainajakaan sellaista toivo. Itse en ainakaan toivo kallista hautapaikkaa vuokralle enkä arkkua. Voisin muuten arkun tehdä itse ja mua ei polteta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi