Kuulin että isoisäni hautaoikeus on nyt päättynyt ja siihen on haudattu joku toinen päälle
Äitini ei välittänyt sitten jatkaa hautasopimusta ja nyt se on päättynyt ja uusi tyyppi haudattu päälle. Vähän oudolle tuntuu kyllä.
Kommentit (377)
Vierailija kirjoitti:
Tuhkat saa haudata vaikka omalle maalle. Sitten jos tontti/metsä myydään niin voi taikauskoiset pelätä ostamista, vaikka siellä voi ennestään olla vaikka kuinka monta kuollutta vuosien saatossa maatunut.
Lain mukaan pitää ilmoittaaa ja kaupunkialueella vissiin ei onnistu.
Järvissä on virallisia paikkoja minne tuhkat saa heittää, kyllä tuuli niistäkin osan saattaa rannalle heittää.
Minun isäni tuhkat ripoteltiin hänen synnyinsaarensa edustan veteen ja äidin tuhkat vanhempieni mökin rantavesiin. Äkkiä meri ne kauas vei, kun tuuli oli suotuisa. Krematoriossa kysyttiin vain, minkä kunnan alueelle tuhkat viedään. Kuolinvuodet 2005 ja 2011.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun isä haudattiin viime vuonna hautaan, jonka edellinen vainaja oli kiven mukaan kuollut vuonna 1985. Saatiin vielä ottaa se kivi, hiottiin vanhat tekstit pois ja uudet tilalle.
No onhan tuo nyt aika karmeaa.
Miksi? Kierrätys kunniaan.
Onko sinulla aavistustakaan, kuinka tuskastuttavan hitaasti kivet kasvaa? Se on vain hautakivi ja kierrättämällä ei ole tarvetta mennä leikkaamaan uusia kiviä turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipäätään arkkuhautaaminen pitäisi nykypäivänä lopettaa ja kaikki vainajat sietäisi tuhkata. Yhdelle arkkupaikalle mahtuu monta uurnaa.
Eikä tarvitse uurnaakaan. Tuhkat voi sirotella maanomistajan luvalla minne haluaa, koordinaatit vain pitää ilmoittaa kun tuhkat lunastaa krematoriosta. Sirottelupailka merkitään maarekisteriin.
Ei minulta kysytty mitään koordinaatteja, kun äidin tuhkan hain krematoriosta. Eipä tarvinnut maarekisteriä vaivata.
Minä toivon että minut täytetään ja laitetaan istumaan sohvalle kasvot televisioon päin. Minun suosikkipaikka.
Vierailija kirjoitti:
Kirkko voisi vähän skarpata kun verojakin saa. Hautaoikeuden pitäisi olla 100 vuotta.
Jos haudasta maksaa 100 vuotta hautapaikka on sinun 100 vuotta. Kannattaa ap aina välillä tulla ulos sieltä omasta kuplasta ja tutustua maailman menoon.
Tonkin vuoksi erosin kirkosta, koska se instituutio ei hyödytä minua millään lailla.
Ikuisia hautoja ei enää ole, eikä tule.
Tuhkat saa ripotella omalle maalle, tai maanomistajan luvalla.
Olemme lohkaisseet 10m2 alueen omalta tilalta uhrilehdoksi, joka on tarkoitus pitää / testamentata aina suvulle. Paikalla on suuri luonnonkivi, johon saa propattua kiinni muistolaatat.
Tulee halvemmaksikin, kuin hautapaikat kirkonmaalla.
Vainajaa ei kannata tuhkata. Kannattaa tehdä arkkuhautaus ja ennen sitä ottaa hammas tai pari talteen. Tulevaisuudessa kloonaamalla vainajan voi tuoda takaisin henkiin kaivamalla ruumis ylös ja mikäli materiaalia löytyy. Tuhkaamalla peli on lopullisesti menetetty.
Eikö olisi jännä syntyä uudelleen 2500 luvulla? Kyllä vain.
Syy miksi erosin kirkosta on juurikin se, että nykyään sitä pyöritetään kuin mitä tahansa suuryritystä. Kun tulot ovat suuret, joutuu kirkolle maksamaan paljon enemmän kuin siltä koskaan tulee saaman.
Nykyään eletään niin pitkään, että hautoja alkaa kertyä vähän liikaakin hoidettavaksi.
Meillä on satavuotias sukuhauta 500 km päässä, jossa mm. isovanhempiani ja isäni lepäävät, mutta enhän minä noin kaukana pysty käymään enkä halua tulla haudatuksi sinne, minulla on oma perhe, enkä ole koskaan asunut tuossa kaupungissa, lähelläkään sitä.
Puolisoni isovanhemmat ovat kahdella eri paikkakunnalla 200-300 km päässä täältä.
Äitini tullaan hautaamaan jonnekin, ehkä hänen puolensa sukuhautaan 100 km päähän tai nykyisen puolisonsa kanssa kotipaikkakunnalle. Puolisoni vanhemmat varmaankin haudataan yhteiseen hautaan kotipaikkakunnalle.
Tässä on 5-6 hautaa jo. Jos minä, puolisoni tai lapsistamme joku kuolee, tarvitaan taas uusi paikka, emme halua noihin sukuhautoihin.
Eivät nämä toki meidän hoidossamme ole, muitakin sukulaisia on. Sekin osaltaan mutkistaa asiaa, kun on enemmän ihmisiä, joiden kanssa sopia.
Vierailija kirjoitti:
Luulin, että se hautaoikeus on ikuinen, varsinkin kun maksoi kirkkoveroja koko ikänsä. Näköjään sitten ei.
Kuvittelit, että se pieni veromäärä riittää haudan kuluihin?
Vierailija kirjoitti:
Yleensä haudataan kahteen kerrokseen.
Eli kahden hauta on kaksi päällekkäin tai sitten neljän hauta on kaksi vierekkäin ja molempien päällä yksi.Miten tuollaiseen hautaan haudataan lisää väkeä? Joku sanoi, että yritetään kivaa hiemäm vähemmän syvälle, jotta aiemmat luut jäävät rauhaan. Mutta kun paikat on päällekkäin, niin tietysti ne ylemmät häiriintyvät totaalisesti, kun alempia kerroksia kaivetaan.
Haudan koskemattomuus aika on 15v, jos arkkuhautaus ja sen jälkeen voidaan haudata jo toinen vainaja. Ja jos luita on, ne peitetään hautaan.
Jos vainajia haudattaisiin vain kahteen kerrokseen, hautausmaat olisivat jo aikoja sitten loppuneet, kun vanhoja sukuhautoja on jopa 1600-luvulta.
Sukuni hautaan on ensimmäiset vainajat haudattu jo 1800-luvulla ja haudan leveys on reilut metri ja samaan hautaan on haudattu jo toistakymmentä henkilöä. Ja vanhemmasta päästä jatkuvasti vapautuu arkkupaikkoja suvun käyttöön. Tuhkahautaus ei vaadi 15v haudan koskemattomuutta, kun uurna lasketaan n. 30cm syvyyteen, jolloin ei rikota hautarauhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuhkat saa haudata vaikka omalle maalle. Sitten jos tontti/metsä myydään niin voi taikauskoiset pelätä ostamista, vaikka siellä voi ennestään olla vaikka kuinka monta kuollutta vuosien saatossa maatunut.
Lain mukaan pitää ilmoittaaa ja kaupunkialueella vissiin ei onnistu.
Järvissä on virallisia paikkoja minne tuhkat saa heittää, kyllä tuuli niistäkin osan saattaa rannalle heittää.
Minun isäni tuhkat ripoteltiin hänen synnyinsaarensa edustan veteen ja äidin tuhkat vanhempieni mökin rantavesiin. Äkkiä meri ne kauas vei, kun tuuli oli suotuisa. Krematoriossa kysyttiin vain, minkä kunnan alueelle tuhkat viedään. Kuolinvuodet 2005 ja 2011.
Nyt kysytään tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirkko voisi vähän skarpata kun verojakin saa. Hautaoikeuden pitäisi olla 100 vuotta.
Hautausmaat ei kuulu pelkästään kirkollisveroja maksaneille. Sinne haudataan myös ihmiset, jotka ovat kirkosta eronneet. Ainakin suurissa kaupungeissa tilasta on pulaa. Ei kaikkien hautaoikeus voi ikuisuuksia kestää. Tai sitten olisi kaupunki hautoja täynnä.
Voisi tarkentaa, että kirkollisveron maksamisella ei ole mitään merkitystä hautapaikkaan.
EI MITÄÄN.
Eli se, joka kuvittelee maksavansa veroa mm. tästä syystä, on hölmö ja huijattu.
Kaverini lapsi kuoli ja mietin millaista kaverilla on sitten, kun hautakivi revitään pois ja päälle haudataan joku vieras :( Ei jää lapsestaan muistoksi edes hautaa...
Vierailija kirjoitti:
Kaverini lapsi kuoli ja mietin millaista kaverilla on sitten, kun hautakivi revitään pois ja päälle haudataan joku vieras :( Ei jää lapsestaan muistoksi edes hautaa...
Kyllä sen rahalla saa pidettyä. Mutta joskus 100 vuoden päästä kukaan ei ole kiinnostunut jonkun satunnaisen lapsen haudasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä edellisen jäänteille tehdään? Ei kai kaikki katoa 25 vuodessa?
Varoitus: ei herkimmille.
Yleensä hautaa kaivaessa löytyy pieniä määriä luita: lonkat, pitkät luut, kallo. Nämä asetetaan kaivaessa sivuun ja niille kaivetaan syvempi kolo haudan pohjalle. Joskus löysin kolme kalloa yhdestä haudasta. Vainajan jäänteitä koskee yhä hautarauha, vaikka hautapaikkaa ei maksettaisi, joten niitä ei saa siirtää mihinkään.
Tuo pitää paikkansa. Olen tästä kertonut aiemminkin. Sisaren anoppi kuoli ja appi oli kuollut n 35 v aiemmin. Sisar meni miehensä kanssa katsomaan auki kaivettua hautaa, oli lunta ja jäisiä paakkuja haudan reunalla. Yksi jäiseltä pallolta vaikuttanut pyöreähkö möhkäle oli kiinnittänyt huomion ja kas siinä näkyi paljon hiuksia, eli olikin apen kallo. Olivat hakeneet haudankaivajan paikalle ja tämä oli kertonut, että tälläinen on hyvin tavallista. Haudasta nousee pääkalloja ja luita useinkin.
Tuon jälkeen meille kirkastui se, että tuhkaaminen on oikea tapa. Eipä nouse luita kun uutta hautaa kaivetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä hautaa kaivaessa löytyy pieniä määriä luita: lonkat, pitkät luut, kallo. Nämä asetetaan kaivaessa sivuun ja niille kaivetaan syvempi kolo haudan pohjalle. Joskus löysin kolme kalloa yhdestä haudasta. Vainajan jäänteitä koskee yhä hautarauha, vaikka hautapaikkaa ei maksettaisi, joten niitä ei saa siirtää mihinkään.
Tuo pitää paikkansa. Olen tästä kertonut aiemminkin. Sisaren anoppi kuoli ja appi oli kuollut n 35 v aiemmin. Sisar meni miehensä kanssa katsomaan auki kaivettua hautaa, oli lunta ja jäisiä paakkuja haudan reunalla. Yksi jäiseltä pallolta vaikuttanut pyöreähkö möhkäle oli kiinnittänyt huomion ja kas siinä näkyi paljon hiuksia, eli olikin apen kallo. Olivat hakeneet haudankaivajan paikalle ja tämä oli kertonut, että tälläinen on hyvin tavallista. Haudasta nousee pääkalloja ja luita useinkin.
Tuon jälkeen meille kirkastui se, että tuhkaaminen on oikea tapa. Eipä nouse luita kun uutta hautaa kaivetaan.
Hiuksia siinä kallossa ei kuitenkaan ole voinut olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon jälkeen meille kirkastui se, että tuhkaaminen on oikea tapa. Eipä nouse luita kun uutta hautaa kaivetaan.Hiuksia siinä kallossa ei kuitenkaan ole voinut olla.
On kyllä voinut olla. Usein jää nahkaa ja hiuksia pääkalloon päälle vaikka mm. kasvoista ja pehmytkudosten päältä nahka häviääkin.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään eletään niin pitkään, että hautoja alkaa kertyä vähän liikaakin hoidettavaksi.
Meillä on satavuotias sukuhauta 500 km päässä, jossa mm. isovanhempiani ja isäni lepäävät, mutta enhän minä noin kaukana pysty käymään enkä halua tulla haudatuksi sinne, minulla on oma perhe, enkä ole koskaan asunut tuossa kaupungissa, lähelläkään sitä.
Puolisoni isovanhemmat ovat kahdella eri paikkakunnalla 200-300 km päässä täältä.
Äitini tullaan hautaamaan jonnekin, ehkä hänen puolensa sukuhautaan 100 km päähän tai nykyisen puolisonsa kanssa kotipaikkakunnalle. Puolisoni vanhemmat varmaankin haudataan yhteiseen hautaan kotipaikkakunnalle.
Tässä on 5-6 hautaa jo. Jos minä, puolisoni tai lapsistamme joku kuolee, tarvitaan taas uusi paikka, emme halua noihin sukuhautoihin.
Eivät nämä toki meidän hoidossamme ole, muitakin sukulaisia on. Sekin osaltaan mutkistaa asiaa, kun on enemmän ihmisiä, joiden kanssa sopia.
Sellaista se on kun avioeroperheet teeskentelevät kristittyjä.
Tarviiko pakanoiden osoittaa " kristillistä " lähimmäisenrakkautta? Nimi on Jeesus