Kuulin että isoisäni hautaoikeus on nyt päättynyt ja siihen on haudattu joku toinen päälle
Äitini ei välittänyt sitten jatkaa hautasopimusta ja nyt se on päättynyt ja uusi tyyppi haudattu päälle. Vähän oudolle tuntuu kyllä.
Kommentit (377)
Vierailija kirjoitti:
Riippuu seurakunnasta, miten toimitaan, jos haudasta ei haluta maksaa hautaoikeutta sen jälkeen, kun se on lakkautunut. Minä olen erään sukulaishaudan vastuuhenkilö ja kun seurakunta ilmoitti hautaoikeuden päättymisestä, menin kyselemään kirkkoherranvirastosta, mitä pitäisi tehdä, ettei hautaa hävitettäisi tai otettaisi uudelleen käyttöön. Kyseisellä hautausmaalla on riittävästi käyttämätöntä maata, joten ei hautaa hävitetty, vaikka en maksua maksanutkaan. Hauta on ollut minun hoidossani ja vastuullani kymmenkunta vuotta. Näkyy siellä hautausmaalla olevan aika paljon sellaisiakin hautoja, joista oikeus on päättynyt jo ties milloin ja joita ei mitenkään hoideta, mutta saavat kuitenkin olla koskemattomina.
Toisenkinlainen kokemus minulla on. Halusimme serkkuni kanssa käydä katsomassa lähikaupungin hautausmailla olevia sukulaisten hautoja. Otin ensin ko. seurakuntaan yhteyttä saadakseni tietää, mille hautausmaille sukulaisemme on haudattu. Sain vastauksen ja lähdimme matkaan. Toinen hauta löytyi vaivatta, mutta toistapa ei enää löytynytkään. Kivikin oli jo viety pois. Samasta korttelista oli kadonnut muitakin hautakiviä. Hautojen paikat erottuivat vielä, mutta eipä niistä voinut sanoa, mikä oli sukulaistemme hauta ja mitkä joidenkin muiden hautoja. Samanlaista rikkaruohoa kasvoi kaikilla haudoilla. Tuli aika surullinen olo, kun saamani tiedon mukaan haudan ja kiven piti edelleen olla olemassa.
Minulla on samanlaisia kokemuksia, jos joku hoitaa haudan, sitä ei oteta uudelleen käyttöön 25v jälkeen, vaikka ei maksaisi. Edesmennyt äitini ystävä kuoli 70-luvulla ja toinen 90-luvulla ja heillä ei kummallakaan ole enää lähiomaisia, niin olen hoitanut myös heidän hautansa, eikä koskaan mitään lappua ole ollut ja haudat ovat olleet saaneet olla rauhassa.
Yllättävän paljon näkee hautausmailla, näitä "umpeen kasvaneita" hautakiviä tai laattoja, jotka rikkaruohot ja heinät peittävät.
Ja luulen, että juuri nämä otetaan uudelleen käyttöön, kun kukaan ei käy hoitamassa hautaa ja ne saattavat olla jopa turvallisuusriski, kun leikataan ruohoa tai ihmiset kävelevät hautausmaalla, kun kivi on rikkaruohojen ja heinien peitossa. Ja onhan hoitamaton hauta surullinen ja epäsiisti.
Vierailija kirjoitti:
sama kävi meille. Isoukkimme hauta on TUHOTTU! kysyin kirkkoherranvirastosta missä se hautakivi on. Sanoi ne tuhotaan. Hautaan on nyt haudattu muita ihmisiä ELi hänen LUUT on siellä, ja siihen sekaan on pantu uusia vainajia sekaisin!!! Onko tämä nyt kivaa niille uusillekkaan vainajille tai niiden omaisille tietää että samassa haudassa on entisiä ihmisiä haudattuna, ja ne luulee ettei ole!! No ,me aiomme viedä kukkia ja kynttilöita edelleen siihen paikkaan. Oli uusia päällä tai ei. Ne luut voi olla nyt hajallaan ympäri hautuumaata tosin!! ELi vAROKAA! Kirkko sieppaa haudat, VARASTI hautakven, joka oli kalliisti maksettu aikanaan. Katselen juuri kuvia hänen hautajaisitaan, näkyy itse vainajakin kuvassa (avoin arkku)
Eikö se ole lähiomaisillekin kauniimpaa katseltavaa, jos isoukki siistin ja leikatun nurmen alla, kuin jos hauta kasvaisi rikkaruohoa ja heinää ja olisi ruman näköinen.
Näitä hoitamattomia hautoja on hautausmaat täynnä. Ja se hautakivi ei ole ikuinen, vaan vaatii kunnossapitoa ja jo muutamassa vuodessa sammaloituu hoitamattomassa haudalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti tuo on sikamaista. Suomessa pitäisi olla jokin paikka, jossa ihmisten hautakivet ja muistomerkit saisivat olla ikuisesti. Ei niillä luilla niin väliä, mutta kyllä jokin muisto pitäisi ihmisestä jäädä. Vaikka sitten kivi ja nimi.
Miksi? Maapallolla on tällä hetkellä 7 000 000 000 ihmistä. Suomessa on ollut koko sen historian aikana miljoonia ihmsiä. Miksi ihmeessä joku yksittäinen kohta pitäisi varata maailmaloppuun asti jonkun random henkilön muistolaatalle? Mitä merkitystä sillä on vielä 1000 v sen jälkeen kun viimeinenkin hänet muistanut ihminen kuoli pois? Haudan tarkoitus on olla suremispaikkana niille, jotka vainajaa muistavat. Sitten kun heitä ei enää ole, on aika antaa tilaa muille.
Miksi ei? Itse ainakin haluaisin, että läheisistäni jäisi jokin "pysyvä" muistomerkki.
"Mitä väliä on millään mitä tapahtui 1000 vuotta sitten" - siinä vasta hieno asenne mistä lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso ongelma on minusta siinä, että hautapaikan tulevasta menettämisestä ilmoitetaan pienellä muovilapulla hautapaikan vieressä. Siis todellakin, vain pienen pieni kolmion muotoinen lappu hautapaikan vieressä, jossa lukee, että jos paikkaa ei hoideta, hautapaikan menettää. Valitin tästä oman entisen kotikuntani hautaustoimistoon, että miten he voivat kuvitella, että joka kesä pääsisi toisesta päästä Suomea hautaa hoitamaan, kun se ei edes ole tarpeen. Olen sitten maksanut maltaita 10 v. hoidosta hautaustoimistoon varmuuden vuoksi.
No mutta onhan monissa vuokrasopimuksissakin sellainen vaatimus, että piha pitää pitää siistin näköisenä, tai muuten vuokrasoppari voidaan irtisanoa.Vaikeuttaahan se niiden viereistenkin hautojen siistinä pitämistä, jos sinun sukulaisten hauta kasvaa viidakkona kaiken keskellä.
Nimenomaan ei kasva viidakkona, koska se on hiekkapäällysteinen. Siksipä juuri paikka ei edes tarvitsisi huoltoa. Kukat maksan joka kesälle. Minusta olisi asiallista ilmoittaa sähköpostitse tai maapostitse. Sen läpyskän voi kuka tahansa (pikkulapsikin) ottaa maasta ja nakata menemään.
Se hiekkapäällysteinen ei muuten ole hiekkapäällysteinen kovin kauaa, jos siitä ei kitketä rikkaruohoja säännöllisesti. Lisäksi se hiekka aina painuu jonkun verran/eroosio vie mennessään. En mieltäisi hiekkapäällysteistä hautaa mitenkään hillittömästi helpommaksi huollettavaksi kuin tasaista nurmikkoa.
T. Hautausmaan kesähessu, joka on sekä leikannut nurtsihautoja että kitkenyt/harannut hiekkahautoja
Ai niin, toki sen nurmikon/hiekkapäällysteen hoidon lisäksi kesäisin ja syksyisin haudoilta siivotaan lehdet ja muut roskat ja pidetään se muutenkin siistinä. En tiedä missäpäin tarkoittamasi hauta sijaitsee, mutta ainakin etelä-Suomessa se syksyinen lehtisavotta on yksi vuoden suurimmista urakoista.
T. Hautausmaan kesähessu, joka on sekä leikannut nurtsihautoja että kitkenyt/harannut hiekkahautoja
Nyt mun pitää kysyä, jotta viisastuisin. Siis hautausmaan työntekijät haravoivat ihan työn puolesta kaikki haudat lehdistä puhtaiksi syksyisin, ja mukamas vielä kitkevät kesäsin rikkaruohot hiekalla olevilta haudoilta. Niinkö, ilman eri maksua. Siis tuo lehtien haravointi, niin se sitten tapahtunee niin kuin loppusyksystä kertaurakkana, vai?
Kun minulla on kuitenkin se kuva, ettei hautausmaan työntekijät puutu haudan kunnossapitoon muuta kuin jos se on rahalla tilattu.
Mutta nyt siis viisastuin, eli ainakin haravoivat ja kitkevät... Haravoinnista en tiedä, mutta kitkentää eivät ainakaan sillä hautausmaalla tee, jolla itse nykyään pitkän matkan päästä käyn. Ja toki, olen itsekin haravoinut lehtiä ja neulasia haudan päältä, sekä poistanut puista tippuneita oksarisuja... Sitä en kyllä ymmärrä, miksi joku on istuttanut kahden hautarivin väliin ruusupuskia, siis pensasruusua lyhyelle matkalle... ilmeisesti se on sitten joskus ollut luvallista. Se on kiva mennä kiven taa, kun ruusupuska on just siinä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso ongelma on minusta siinä, että hautapaikan tulevasta menettämisestä ilmoitetaan pienellä muovilapulla hautapaikan vieressä. Siis todellakin, vain pienen pieni kolmion muotoinen lappu hautapaikan vieressä, jossa lukee, että jos paikkaa ei hoideta, hautapaikan menettää. Valitin tästä oman entisen kotikuntani hautaustoimistoon, että miten he voivat kuvitella, että joka kesä pääsisi toisesta päästä Suomea hautaa hoitamaan, kun se ei edes ole tarpeen. Olen sitten maksanut maltaita 10 v. hoidosta hautaustoimistoon varmuuden vuoksi.
No mutta onhan monissa vuokrasopimuksissakin sellainen vaatimus, että piha pitää pitää siistin näköisenä, tai muuten vuokrasoppari voidaan irtisanoa.Vaikeuttaahan se niiden viereistenkin hautojen siistinä pitämistä, jos sinun sukulaisten hauta kasvaa viidakkona kaiken keskellä.
Nimenomaan ei kasva viidakkona, koska se on hiekkapäällysteinen. Siksipä juuri paikka ei edes tarvitsisi huoltoa. Kukat maksan joka kesälle. Minusta olisi asiallista ilmoittaa sähköpostitse tai maapostitse. Sen läpyskän voi kuka tahansa (pikkulapsikin) ottaa maasta ja nakata menemään.
Se hiekkapäällysteinen ei muuten ole hiekkapäällysteinen kovin kauaa, jos siitä ei kitketä rikkaruohoja säännöllisesti. Lisäksi se hiekka aina painuu jonkun verran/eroosio vie mennessään. En mieltäisi hiekkapäällysteistä hautaa mitenkään hillittömästi helpommaksi huollettavaksi kuin tasaista nurmikkoa.
Ai niin, toki sen nurmikon/hiekkapäällysteen hoidon lisäksi kesäisin ja syksyisin haudoilta siivotaan lehdet ja muut roskat ja pidetään se muutenkin siistinä. En tiedä missäpäin tarkoittamasi hauta sijaitsee, mutta ainakin etelä-Suomessa se syksyinen lehtisavotta on yksi vuoden suurimmista urakoista.
Nyt mun pitää kysyä, jotta viisastuisin. Siis hautausmaan työntekijät haravoivat ihan työn puolesta kaikki haudat lehdistä puhtaiksi syksyisin, ja mukamas vielä kitkevät kesäsin rikkaruohot hiekalla olevilta haudoilta. Niinkö, ilman eri maksua. Siis tuo lehtien haravointi, niin se sitten tapahtunee niin kuin loppusyksystä kertaurakkana, vai?
Kun minulla on kuitenkin se kuva, ettei hautausmaan työntekijät puutu haudan kunnossapitoon muuta kuin jos se on rahalla tilattu.
Mutta nyt siis viisastuin, eli ainakin haravoivat ja kitkevät... Haravoinnista en tiedä, mutta kitkentää eivät ainakaan sillä hautausmaalla tee, jolla itse nykyään pitkän matkan päästä käyn. Ja toki, olen itsekin haravoinut lehtiä ja neulasia haudan päältä, sekä poistanut puista tippuneita oksarisuja... Sitä en kyllä ymmärrä, miksi joku on istuttanut kahden hautarivin väliin ruusupuskia, siis pensasruusua lyhyelle matkalle... ilmeisesti se on sitten joskus ollut luvallista. Se on kiva mennä kiven taa, kun ruusupuska on just siinä...
Kyllä ainakin meidän hautausmaalla syksyllä ja keväällä haravoidaan kaikki lehdet. Samoin kerätään ylimääräiset kynttilät.
Omaisille ei jää kuin n. 40cm syvyinen kaitale hautakivestä hoidettavaksi, muut hoitaa seurakunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ainakin meidän hautausmaalla syksyllä ja keväällä haravoidaan kaikki lehdet. Samoin kerätään ylimääräiset kynttilät.
Omaisille ei jää kuin n. 40cm syvyinen kaitale hautakivestä hoidettavaksi, muut hoitaa seurakunta.
Ei tietääkseni. Talkoilla haravoivat hautausmaan. Pieni hautausmaa kylläkin kyseessä ja sinne ei varmasti ole tunkua tulevaisuudessakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä tuota maksamaan. Hautapaikoistakin on pulaa. Tuskin luita häiritsee.
No onhan se nyt outoa että sillä hautapaikalla, johon olet monesti vienyt kynttilän ja ukkia muistellut, on nyt haudattu joku toinen. Häpäisyltä tuntuu.
Älä ota sitä häpäisynä. Nyt se on jollekkin toisellekkin pyhä kohta. Miksi koemme edes tarvetta merkitä tarkkoja kohtia mihin haudata?
Meidän isä tuhkattiin ja tuhkat vietiin kauniina kesäpäivänä kesämökillemme, joka oli isälle rakas paikka, koska se oli ollut jo isovanhemmillanikin. Otimme veneen ja menimme sitten illalla sinne koko perhe: äiti, minä ja veljeni. Soudimme isän suosikkisaaren edustalle, jossa hän usein iltaisin istuskeli kalassa tai vaan katselemassa. Siinä oli syvyyttä 25 metriä ja sinne me tuhkat ripoteltiin. Tämä oli isän viimeinen toive ja tilanne oli jotenkin helpottava: teimme sen mitä isä halusi ja pidimme hänen toiveensa.
Näin haluan lähteä itsekin. Jos mökki on vielä meillä, kun aika aikanaan tulee, toivon että minun tuhkani menevät samaan paikkaan. Ja paikalle saa laittaa tuhkat, lupa tähän oli.
Isä on nyt ikuisesti lapsuutensa maisemissa. Kenties on toinen maailmakin, jossa hänellä on ikuiset lapsuuden kesät, joita hän kuvasi onnelliseksi ajaksi.
Keith Richardshan veti nenäänsä isänsä tuhkaa ja oikein kehui asialla. Tee perässä...
Isoisäsi oli patriarkaatin edustajana naisia riistävässä etuoikeutetussa asemassa. Nyt on naisten vuoro olla siinä.
Mä haluun et mut syötetään eläimille. Luonnon kiertokulku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulin, että se hautaoikeus on ikuinen, varsinkin kun maksoi kirkkoveroja koko ikänsä. Näköjään sitten ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit itse maksanut.
Olisin voinut maksaakin, jos olisin tiennyt että tämmöinen juttu on mahdollista.
ap
Jos asia on tärkeä, niin ei kannata luulla mitään, vaan ottaa selvää.
"Hautoja on annettu vuoteen 1956 saakka ainaishautoina. Ainaishauta pysyy omaisten hallinnassa ilman uusia lunastusmaksuja niin kauan kuin omaiset huolehtivat haudan kunnosta. Muilla haudoilla hallinta-aikojen jatkaminen tulee jossain vaiheessa ajankohtaiseksi.
Vuonna 1957 jälkeen vuoteen 1980 saakka on annettu 50 vuoden määräaikaishautoja ja vuoden 1981 jälkeen 25 vuoden määräaikaishautoja."
Niin, voiko siihen viedä silti kukkia omalle isovanhemmalle?
Vierailija kirjoitti:
Kirkko voisi vähän skarpata kun verojakin saa. Hautaoikeuden pitäisi olla 100 vuotta.
Porukkaa eroaa kirkosta minkä kerkeää niin eipä se hautaoikeuskaan maksamatta voi olla ikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Kirkko voisi vähän skarpata kun verojakin saa. Hautaoikeuden pitäisi olla 100 vuotta.
Se on 25 vuotta.
Niin, samalla haudalla käy monta viemässä kukkia ja kynttilöitä. Nimi on vaan vaihtunut, mutta myös edellisen omaiset käy viemässä omalle sukulaiselle kukkia ja kynttilöitä, vaikka on joku muu samassa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, samalla haudalla käy monta viemässä kukkia ja kynttilöitä. Nimi on vaan vaihtunut, mutta myös edellisen omaiset käy viemässä omalle sukulaiselle kukkia ja kynttilöitä, vaikka on joku muu samassa.
Siihen on vaan päälle haudattu joku toinen.
Kai siinä voi edelleen käydä viemässä kukkia ja kynttilöitä.
Yleensä koko suku ei edes ole päättämässä jatketaanko sopimusta vai ei. Joku sukulainen on vaan antanut paikan mukamas pois.
Vierailija kirjoitti:
Luulin, että se hautaoikeus on ikuinen, varsinkin kun maksoi kirkkoveroja koko ikänsä. Näköjään sitten ei.
No ei todellakaan ole ikuinen. Riippuu kaupungista, miten pitkän oikeuden siihen saa ostaa. Pääkaupunkiseudulla on 25 vuotta. Joissakin pikkukaupungeissa voi olla jopa 40 vuotta. Oikeutta voi jatkaa maksamalla uuden kauden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä tuota maksamaan. Hautapaikoistakin on pulaa. Tuskin luita häiritsee.
No onhan se nyt outoa että sillä hautapaikalla, johon olet monesti vienyt kynttilän ja ukkia muistellut, on nyt haudattu joku toinen. Häpäisyltä tuntuu.
No onhan se merkillistä, jos hautapaikalla on edelleen vanha hautakivi. Etkö osaa lukea?
Vierailija kirjoitti:
Mun isä haudattiin viime vuonna hautaan, jonka edellinen vainaja oli kiven mukaan kuollut vuonna 1985. Saatiin vielä ottaa se kivi, hiottiin vanhat tekstit pois ja uudet tilalle.
Hyvää hautakivenkin kierrätys.
kysy kirkkoherranvirastosta se hautapaikka, ne on numeroidut ja luetteloitu, ei ne katoa, ne kertoo mikä se on. Löytyy kyllä vaikkei ole merkkejä. Esim. voi sanoa rivin ja monesko paikka mistä suunnasta.