Hiertävät kengät... Jalasta _huolissani_ !!!
Ostin vähän aikaa sitten uudet kengät. Tollaset varrettomat tennarit. Kaupassa sovittaessa tuntui että oikea koko löytyi ja kengät tuntui jalassa hyviltä. Kun laitoin ne ensimmäisen kerran jalkaan ja lähdin pidemmälle kävelylle, ei myöskään mitään ongelmaa!
Vasta toisella kerralla, alkoi hangata toista jalkaa.
Nyt tilanne on menny siihen pisteeseen... Että mulla toisessa kantapäässä REIKÄ! Se märkii, koko nilkka on turvonnut, jalka kipeä astua ja se reiän kohdalta alue punottaa myös vähän ympäriltä...
Mitä mun pitäis tehdä?? :(( riittääkö jos, en pidä noita kenkiä... Parantuuko jalka itsestään?
Mulla käy näin jokasten kenkien kanssa, ihan jokasten, kenkä ei istu aina toiseen jalkaan..... ;(
SIIS MUN JALASTA ON HANKAUTUNU PIKKURILLIN PÄÄN KOKONEN LIHAN PALA IRTI!
Kommentit (50)
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:24"]
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=jal00124
Ja totta hitossa lopetat niiden kenkien käytön nyt, haet jotain desinfiointiainetta ja rasvaa ja hoidat sen kantapääsi kuntoon!
[/quote]
Ok... Harmi vaan ettei oikeen muitakaan kenkiä nyt oo. ;( pitää polkee sit niiden takaosa littanaan, jos niillä sit kärsis kävellä... Eikä se sillon pääse hankaa kantapäätä, mut siinä menee sit kengät kyl pilalle ja näyttää ihan hassulle kävellä niin... Yleensä kengät on ajan kans muokkautunu mun jalkaan. En tajua miten tää pääsi nyt menee näin pahaksi... ;/ inhottavaa, että ei löydä koskaan itelleen heti sopivia kenkiä ja jalat sairastuu... ;(
Nytkin tota haava kohtaa sykkii koko ajan.....
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:29"]
Käy ostaan uudet kengät!
[/quote]
Ei oo rahaa ja ei se hyödytä... Kun sama ongelma on kuitenkin taas eessä. Oikeasti.
Uusien kenkien kans kannattaa lähteä aina varovasti liikkeelle. Mulla ainakin uudet kengät hankaa aina. Ja samaten talven jälkeen kun siirtyy kesäkenkiin, vaikka olisivatkin olleet jo aiempina kesinä käytössä. Tavallista laastaria tai rakkolaastaria vaan kantapäähän. Sun tilanbe tosin jo niin paha, että järeämmät keinot taitaa olla tarpeen.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:31"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:29"]
Käy ostaan uudet kengät!
[/quote]
Ei oo rahaa ja ei se hyödytä... Kun sama ongelma on kuitenkin taas eessä. Oikeasti.
[/quote]
Tilaa vaikka henkkamaukalta osamaksulla
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:38"]
Uusien kenkien kans kannattaa lähteä aina varovasti liikkeelle. Mulla ainakin uudet kengät hankaa aina. Ja samaten talven jälkeen kun siirtyy kesäkenkiin, vaikka olisivatkin olleet jo aiempina kesinä käytössä. Tavallista laastaria tai rakkolaastaria vaan kantapäähän. Sun tilanbe tosin jo niin paha, että järeämmät keinot taitaa olla tarpeen.
[/quote]
Ja mitäs ne järeämmät sit on..? eiks vaan riitä, et hoidan ton asian nyt niin, etten anna sen kengän enää hangata tohon kohtaan, jotta jalka ja toi kohta pääsee parantumaan...?
Miten kengät voikaan tehdä jaloille jotain näin hirvitystä !
Kiva vielä kun on valkoset kengät, niin toisen kengän kantapään kohta värjäytyny ihan punaseksi myös verestä... ;s ja sukat menny pilalle verestä jne...
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:38"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:31"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:29"] Käy ostaan uudet kengät! [/quote] Ei oo rahaa ja ei se hyödytä... Kun sama ongelma on kuitenkin taas eessä. Oikeasti. [/quote] Tilaa vaikka henkkamaukalta osamaksulla
[/quote]
No nykyset kengät on prismasta... eli nääki sellasta halpiskamaa, mutta on mulla sama ongelma käyny esim. kesportista ostettujen adidastenkin kanssa... :) jalat on vain jotenkin VAMMAISET ! ja h&m:n kengistä mul on yleensä ainaki semmonen kokemus et ne vasta paskoja on... Kestä paljon mitään käyttöä jne. Pitää vaan huolehtii nyt keinolla tai toisella, ettei pääse toi kenkä hankaa enää tuohon kohtaan...!
Harmittaa kyl ihan saatanasti taas, niin kenkien kun jalkojenkin takia. ;(
Sulla on hankala tilanne, aika sama kuin mulla. Eli toisen jalan kantapää on kulmikas, koko kantapää tulehtunut, kasvattaa luuta. En pysty enää käyttämään entisiä kenkiäni kuin ehkä kaksia. Kenkä söi joku aika sitten toiseen kantapäähän haavan, ja kesti 4 vk että se meni kiinni. Suihkuttelin jalkaa, annoin ilmakylpyjä, olin aina ilman kenkiä kun pystyin. Vasta apteekin pihkavoide auttoi, haava meni kiinni.
Sun tilanne kuulostaa huolestuttavalta. Suihkuta sitä haavaa nyt kunnolla, ole paljain jaloin. Voi olla, ettet selviä ilman antibioottikuuria tuosta kuitenkaan. On vaarallisen kuuloista, tuosta jos on mennyt bakteeri ihonalaiskudokseen niin voit pahimmassa tapauksessa saada ruusun koko jalkaasi, jolloin tilanne vaatisi jopa sairalaalahoitoa suonensisäisine antibiootteineen. Sinuna menisin varmaan näyttämään jalkaa vähintään terkkarille.
Ja jatkoa varten: jos sulla on erikokoiset jalat, niin osta kengät sen isomman jalan mukaan. Ja älä käytä kenkiä ilman sukkia. Ja älä ainakaan käytä niitä tennareita nyt. Mulla on niin hankalaa ollut tämän oman jalan kanssa, että joudun usein käyttämään liian isoja miesten kenkiä, ja joudun laittamaan kantapään suojaksi sukan sisään pikkuhousunsuojan, se suojaa ja pehmittää. Siis oikeasti, ja eihän se kaunista ja seksikästä ole, mutta mun mielestä on tärkeämpää pystyä kävelemään.
Paranemisia!
Onko sulla mitään hoitovälineitä kotona (laastari, desinfiointiaine...)? Ja jos esim sandaalit löytyy niin lähde niillä apteekkiin hakemaan hoitotarpeita. Avulias apteekinväki kyllä auttaa kun pyydät apua.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:50"]
Sulla on hankala tilanne, aika sama kuin mulla. Eli toisen jalan kantapää on kulmikas, koko kantapää tulehtunut, kasvattaa luuta. En pysty enää käyttämään entisiä kenkiäni kuin ehkä kaksia. Kenkä söi joku aika sitten toiseen kantapäähän haavan, ja kesti 4 vk että se meni kiinni. Suihkuttelin jalkaa, annoin ilmakylpyjä, olin aina ilman kenkiä kun pystyin. Vasta apteekin pihkavoide auttoi, haava meni kiinni.
Sun tilanne kuulostaa huolestuttavalta. Suihkuta sitä haavaa nyt kunnolla, ole paljain jaloin. Voi olla, ettet selviä ilman antibioottikuuria tuosta kuitenkaan. On vaarallisen kuuloista, tuosta jos on mennyt bakteeri ihonalaiskudokseen niin voit pahimmassa tapauksessa saada ruusun koko jalkaasi, jolloin tilanne vaatisi jopa sairalaalahoitoa suonensisäisine antibiootteineen. Sinuna menisin varmaan näyttämään jalkaa vähintään terkkarille.
Ja jatkoa varten: jos sulla on erikokoiset jalat, niin osta kengät sen isomman jalan mukaan. Ja älä käytä kenkiä ilman sukkia. Ja älä ainakaan käytä niitä tennareita nyt. Mulla on niin hankalaa ollut tämän oman jalan kanssa, että joudun usein käyttämään liian isoja miesten kenkiä, ja joudun laittamaan kantapään suojaksi sukan sisään pikkuhousunsuojan, se suojaa ja pehmittää. Siis oikeasti, ja eihän se kaunista ja seksikästä ole, mutta mun mielestä on tärkeämpää pystyä kävelemään.
Paranemisia!
[/quote]
Sen verran jatkan tässä vielä, että jos asut PKS niin voisin antaa sulle kengät riippuen koostasi. Tässä sun tilanteessa ei kannata miettiä kauneutta ja siroutta vaan sitä, että jalka paranee.
Jatkossa kannattaa ostaa uudet kengät ennen kuin heittää vanhat roskikseen ja sisäänajaa niitä vähitellen kotona/lähimaastossa kävellen. Compeedia kehiin heti kun rakko alkaa muodostua, miksei vaikka jo ennen.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:50"]
Paranemisia!
[/quote]
KIITOS! <3
Mutta mikä siis on " Ruusu " ...?
Ja nyt kun katon tota reiän kohtaa, niin se on keskeltä keltainen, märkii ja sen ympärillä on jotain violettia/tummanpunertavaa aluetta + sitä sykkii...
Ja tosiaanki, aion hoitaa jalkaa noin... :( et se sais paljon happea + ei hankausta ja pääsisi paranemaan ! :( meinaa itkettää ihan, kun on niin kipeä... :(
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:52"]
Onko sulla mitään hoitovälineitä kotona (laastari, desinfiointiaine...)? Ja jos esim sandaalit löytyy niin lähde niillä apteekkiin hakemaan hoitotarpeita. Avulias apteekinväki kyllä auttaa kun pyydät apua.
[/quote]
No laastaria meen tänään ainaki ostamaan ja desinfioinu oon tota kohtaa ihan pelkällä vedellä...
Ja on mulla balleriinat ja ne nyt kyllä ei enää hankaa ja sit aattelin noista tennareista vähän talloo niinku läpykkäät, jotka tökkästään vaan jalkaan ja jossa ei ois niinku sitä takaosaa, nii ei pääse hankaa ainakaan tota kohtaa... Jos ei nyt ihan viel pysty niillä balleriinoilla kävelemään. ;S
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:59"]
Jatkossa kannattaa ostaa uudet kengät ennen kuin heittää vanhat roskikseen ja sisäänajaa niitä vähitellen kotona/lähimaastossa kävellen. Compeedia kehiin heti kun rakko alkaa muodostua, miksei vaikka jo ennen.
[/quote]
No täs on vaan se ongelma, et vanhat kengät kerkes mennä jo pilalle ja heitin ne roskiin, siks mä ostinkin nyt sit uudet... :/
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 12:07"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:50"]
Paranemisia!
[/quote]
KIITOS! <3
Mutta mikä siis on " Ruusu " ...?
Ja nyt kun katon tota reiän kohtaa, niin se on keskeltä keltainen, märkii ja sen ympärillä on jotain violettia/tummanpunertavaa aluetta + sitä sykkii...
Ja tosiaanki, aion hoitaa jalkaa noin... :( et se sais paljon happea + ei hankausta ja pääsisi paranemaan ! :( meinaa itkettää ihan, kun on niin kipeä... :(
[/quote]
Sinun kyllä kannattaisi näyttää kantapäätäsi lääkärille. Se kuulostaa tosi tulehtuneelta ja voit saada vaikka verenmyrkytyksen pahimmassa tapauksessa...
Jalan teippaaminen on kanssa yksi juttu, mitä voisit kokeilla sitten kun se jalka on parantunut. Eli ihan sitä apteekin valkoista urheiluteippiä niihin kohtiin, mistä tuppaa hiertämään.
Itselläni on sama ongelma eli KAIKKI kengät alkaa tehdä rakkoja jo noin kilometrin kävelyn jälkeen. Ihan riippumatta siitä, onko tennarit, lenkkarit, vaelluskengät...
Esimerkiksi lenkille lähtiessäni teippaan kantapäät ja päkiät niin ei tule sitten enää kuin varpaisiin rakkoja.
Lisäksi laitan välillä kaksinkertaiset sukat eli alle ohkaisemmat ja päälle sitten jotkut hiukan paksummat urheilusukat.
Aina välillä tulee kadehdittua niitä, joiden ei tarvitse tehdä hirmuista teippausrumbaa ennen lähtöä...
Vaan ei voi mitään, näiden kanssa on vaan elettävä.
Toivottavasti sinulle kuitenkin löytyisi jotain apua kenkäongelmaan :)
Tiedä sitten osaisiko jonkin sortin lääkäri neuvoa asian suhteen?
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 12:12"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 12:07"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:50"] Sulla on hankala tilanne, aika sama kuin mulla. Eli toisen jalan kantapää on kulmikas, koko kantapää tulehtunut, kasvattaa luuta. En pysty enää käyttämään entisiä kenkiäni kuin ehkä kaksia. Kenkä söi joku aika sitten toiseen kantapäähän haavan, ja kesti 4 vk että se meni kiinni. Suihkuttelin jalkaa, annoin ilmakylpyjä, olin aina ilman kenkiä kun pystyin. Vasta apteekin pihkavoide auttoi, haava meni kiinni. Sun tilanne kuulostaa huolestuttavalta. Suihkuta sitä haavaa nyt kunnolla, ole paljain jaloin. Voi olla, ettet selviä ilman antibioottikuuria tuosta kuitenkaan. On vaarallisen kuuloista, tuosta jos on mennyt bakteeri ihonalaiskudokseen niin voit pahimmassa tapauksessa saada ruusun koko jalkaasi, jolloin tilanne vaatisi jopa sairalaalahoitoa suonensisäisine antibiootteineen. Sinuna menisin varmaan näyttämään jalkaa vähintään terkkarille. Ja jatkoa varten: jos sulla on erikokoiset jalat, niin osta kengät sen isomman jalan mukaan. Ja älä käytä kenkiä ilman sukkia. Ja älä ainakaan käytä niitä tennareita nyt. Mulla on niin hankalaa ollut tämän oman jalan kanssa, että joudun usein käyttämään liian isoja miesten kenkiä, ja joudun laittamaan kantapään suojaksi sukan sisään pikkuhousunsuojan, se suojaa ja pehmittää. Siis oikeasti, ja eihän se kaunista ja seksikästä ole, mutta mun mielestä on tärkeämpää pystyä kävelemään. Paranemisia! [/quote] KIITOS! <3 Mutta mikä siis on " Ruusu " ...? Ja nyt kun katon tota reiän kohtaa, niin se on keskeltä keltainen, märkii ja sen ympärillä on jotain violettia/tummanpunertavaa aluetta + sitä sykkii... Ja tosiaanki, aion hoitaa jalkaa noin... :( et se sais paljon happea + ei hankausta ja pääsisi paranemaan ! :( meinaa itkettää ihan, kun on niin kipeä... :( [/quote] Sinun kyllä kannattaisi näyttää kantapäätäsi lääkärille. Se kuulostaa tosi tulehtuneelta ja voit saada vaikka verenmyrkytyksen pahimmassa tapauksessa...
[/quote]
No varaanko tänään ajan lääkärille vai koitan ite parannella tuota kantapäätä viikonlopun yli? ja varaan ma ajan, jos ei oo parempana? tai soitan la tai su päivystykseen, jos rupee näyttää tosi pahalta...? :/
Mitä toi keltanen sitten on... Onko se jotain mätää, vai lihaa vai mitä ihmettä!? siis siitä vuotaa koko ajan jotain märkää nestettä ja reikä vähän myös verestää tuosta ympäriltä...
MITEN YKS KENKÄ VOI TEHDÄ JOTAIN NÄIN PAHAA ! ;(
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 12:17"]
Jalan teippaaminen on kanssa yksi juttu, mitä voisit kokeilla sitten kun se jalka on parantunut. Eli ihan sitä apteekin valkoista urheiluteippiä niihin kohtiin, mistä tuppaa hiertämään.
Itselläni on sama ongelma eli KAIKKI kengät alkaa tehdä rakkoja jo noin kilometrin kävelyn jälkeen. Ihan riippumatta siitä, onko tennarit, lenkkarit, vaelluskengät...
Esimerkiksi lenkille lähtiessäni teippaan kantapäät ja päkiät niin ei tule sitten enää kuin varpaisiin rakkoja.
Lisäksi laitan välillä kaksinkertaiset sukat eli alle ohkaisemmat ja päälle sitten jotkut hiukan paksummat urheilusukat.
Aina välillä tulee kadehdittua niitä, joiden ei tarvitse tehdä hirmuista teippausrumbaa ennen lähtöä...
Vaan ei voi mitään, näiden kanssa on vaan elettävä.
Toivottavasti sinulle kuitenkin löytyisi jotain apua kenkäongelmaan :)
Tiedä sitten osaisiko jonkin sortin lääkäri neuvoa asian suhteen?
[/quote]
Jepjep...
Kyllä mä sinuna kävisin näyttämässä sitä jo tänään, jos vaan saat ajan terkkariin. Hoitaja osaa ohjata sut tarvittaessa lääkärille. Tai jos et tänään saa aikaa niin jos viikonloppuna nousee kuume tai menee pahemmaksi niin sitten päivystykseen.
Googlella löydät ruususta ja verenmyrkytyksestä tietoa.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=jal00124
Ja totta hitossa lopetat niiden kenkien käytön nyt, haet jotain desinfiointiainetta ja rasvaa ja hoidat sen kantapääsi kuntoon!