Mitä teette aikaisin herättävän uhmiksen kanssa?
3 v tulee klo 6 aamulla kiljumaan eikä suostu tulla viereeni nukkumaan eikä mennä takas omaan sänkyyn. Pakko nousta kiljukaulan kanssa. Mitä te teette tälläisessä tilanteessa?
Kommentit (117)
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:19"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 10:25"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 09:43"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 09:10"] Kamalaa, jos pitäisi herätä kuudelta vain, koska joku perheessä ei saa aikaa kulumaan yksin. [/quote] Niinpä! Vanhemmat aina väittävät että ei se lapsi valvota kuin muutaman kuukauden vauvana jos sitäkään, mutta tässäkinhän on taas yksi todiste siitä miten vielä 3-vuotiaskin vie unet. Jos miettii että ehkä 5-vuotiaan voi opettaa heräämään yksin aamupuuhille, niin siinä on mennyt kyllä viiden vuoden hyvät yöunet, ei vain muutama kuukausi vauvana. Viisi vuotta valvomista - hemmetin pitkä aika :o!!! [/quote] Mitkä yöunet siinä menee? Laittaa itse aikasemmin nukkumaan, niin jaksaa herätä.
[/quote]
Juurihan tuossa sanottiin että sitä lasta ei välttämättä niin vaan laiteta aikaisin nukkumaan. Ja sekin jo sanottiin, että elimistön vuorokausirytmi on aika lailla lukkoon lyöty ominaisuus. Jos ihmisen luontainen heräämisaika olisi 7-8 aikaan, niin toki hän voi opetella ja pakottaa itsensä heräämään kuudelta - mutta se on kuitenkin vastoin hänen luonnollista unirytmiään. Ja siten aiheuttaa väsymystä ja stressiä. On lapsellista (sic) leimata "teineiksi" ne, joilla on erilainen unirytmi kuin itsellään.
On hassua (vai surullista?) että ensin yleisesti väitetään että lapset ei haittaa kyllä yönia, mutta sitten sanotaan että lapset määräävät uniajat ainakin ensimmäiset 5 vuotta - ja kun muistuttaa että niidenhän ei pitänyt haitata mitään, niin heitetäänkin kehiin "no hei aikuinen ymmärtää että tottakai lapsen mukaan pitää joustaa". Eikö voisi vaan myöntää suoraan, että lapsen tehtyään ei voi ainakaan ekaan viiteen vuoteen nukkua hyvin (hyvin siinä mielessä, että nukkuisi oman luontaisen rytminsä mukaan)?? Miksi näitä asioita pitää aina yrittää kaunistella?
[/quote]
T. Teini
Ilmeisesti joidenkin on vaikea hyväksyä sitä tosiasiaa, että jatkuva aikaisin herääminen ilman univelan tasaamista viikonloppuisin tekee osasta ihmisistä käytännössä invalideja. Tähän ei vaikuta mitenkään se, onko lapsia vai ei, ja haluaako joustaa omista tarpeistaan vai ei.
Tuskin kukaan on ollut sitä mieltä että lapset ei haittaa yöunia. Tietysti ne haittaa jossain määrin pitkään. Tulevat viereen nukkumaan, jeräävät aikaisin ym. Silti voi sanoa että saa nukuttua hyvin. Positiiviset ihmiset kai mieltävät asiat eritavalla kuin negatiiviset. Vertaa: nukun hyvin, koska lapseni herättää vain kerran yössä. Saattaisi herättää useamminkin. Tai: nukuin taas huonosti kun tuo kakara herätti minut yöllä
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:30"]
Tuskin kukaan on ollut sitä mieltä että lapset ei haittaa yöunia. Tietysti ne haittaa jossain määrin pitkään. Tulevat viereen nukkumaan, jeräävät aikaisin ym. Silti voi sanoa että saa nukuttua hyvin. Positiiviset ihmiset kai mieltävät asiat eritavalla kuin negatiiviset. Vertaa: nukun hyvin, koska lapseni herättää vain kerran yössä. Saattaisi herättää useamminkin. Tai: nukuin taas huonosti kun tuo kakara herätti minut yöllä
[/quote]
Tai sitten tuo "positiivinen" vaan kestää biologisesti paremmin katkonaista unta kuin "negatiivinen". Hänelle tulisi heräämisistä yhtä huono olo vasta sitten, kun niitä olisi n-kappaletta.
On typerää leimata luonnepiirteeksi asia, joka on puhtaasti biologinen. Jotkuhan voi paikkauttaa hampaansakin ilman puudustusta, ja olisipa typerää mennä heidän ilkkumaan toisille negatiivisuudesta, kun kipua ei kestäkään ilman piikkiä...
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:30"]
Tuskin kukaan on ollut sitä mieltä että lapset ei haittaa yöunia. Tietysti ne haittaa jossain määrin pitkään. Tulevat viereen nukkumaan, jeräävät aikaisin ym. Silti voi sanoa että saa nukuttua hyvin. Positiiviset ihmiset kai mieltävät asiat eritavalla kuin negatiiviset.
[/quote]
Väärin. Luonnollisesta unirytmistä poikkeaminen vain aiheuttaa toisille enemmän epämukavuutta kuin toisille. Tässä ei pitäisi minusta olla mitään epäselvää, mutta ilmeisesti joillekuille siinä on.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:15"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:05"]
Ennen vanhaan annettiin risuvitsaa ja kas kummaa ongema poistui. Nykyisin lässyn-lässyn superpillut hokevat vapaata kasvatusta, ja kaskummaa tulokset näkyy: on syrjäytyneitä, mielenvikaisia, alkoholi- ja huumeiden käyttäjiä sekä lisäksi vielä kouluampujia, jotka tietenkin ovat syyttömiä sillä esineiden (aseiden) syytähän tuollaiset mielipuoliset teot ovat. Vuosituhannet toimi risuvitsa ja tukkapölly vallan mainioina kasvatusmetodeina, kasvattaen lapsista täyspäisiä ja vastuuntuntoisia aikuisia, kenellekkään jäämättä minkäänlaisia traumoja, päinvastoin, tunsimme aikuisina kiitollisuutta vanhemillemme saamastamme kasvatuksesta. Homma tulisi toimia niinkuin Texasissa, ilman mikäänlaisia vastaan sössötyksiä, siellä naiset ainoastaan hoitaa lapset, ja miehet taas hoitaa kasvatuksen. Mistähän johtuu, etten enää kummastele miehiä, jotka vaativat naisilta äänioikeuden peruuttamista?
[/quote]
Ääliö. Näkee mitä vitsasta on sinulle seurannut.
Mistä päättelet, että Texasissa lapsia kuritetaan?
Olen asunut siellä eikä siellä todellakaan lapsia kohdella huonosti
[/quote]
Siis olet ehkä käynyt Texasissa, muttet siellä asunut kun et näytä tuntevan/tietävän konservatiivisyydestä siellä, tai ehkä olet vain unelmoiva höpösöpönassu.
Totta kylläkin on väittämässäsi, ettei siellä kohdellä lapsia huonosti, vaan nimenomaan rakkaudella, "joka ei lastaan kurita ei sitä rakasta".
Kerropa nyt sitten mikä kirjoituksessani ei pitänyt paikkaansa, mikä ei ollut faktaa, vai ainoastaan se, ettei sopinut sinun tärähtäneeseen maailmankuvaasi ?
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:34"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:30"]
[/quote]
Tai sitten tuo "positiivinen" vaan kestää biologisesti paremmin katkonaista unta kuin "negatiivinen". Hänelle tulisi heräämisistä yhtä huono olo vasta sitten, kun niitä olisi n-kappaletta.
On typerää leimata luonnepiirteeksi asia, joka on puhtaasti biologinen. Jotkuhan voi paikkauttaa hampaansakin ilman puudustusta, ja olisipa typerää mennä heidän ilkkumaan toisille negatiivisuudesta, kun kipua ei kestäkään ilman piikkiä...
[/quote]
Tuokin on totta, mutta ei poista sitä tosiasiaa että on olemassa myös negatiivisesti ajattelevia ihmisiä, joille asiat on aina huonosti
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:35"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:34"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:30"] Tuskin kukaan on ollut sitä mieltä että lapset ei haittaa yöunia. Tietysti ne haittaa jossain määrin pitkään. Tulevat viereen nukkumaan, jeräävät aikaisin ym. Silti voi sanoa että saa nukuttua hyvin. Positiiviset ihmiset kai mieltävät asiat eritavalla kuin negatiiviset. Vertaa: nukun hyvin, koska lapseni herättää vain kerran yössä. Saattaisi herättää useamminkin. Tai: nukuin taas huonosti kun tuo kakara herätti minut yöllä [/quote] Tai sitten tuo "positiivinen" vaan kestää biologisesti paremmin katkonaista unta kuin "negatiivinen". Hänelle tulisi heräämisistä yhtä huono olo vasta sitten, kun niitä olisi n-kappaletta. On typerää leimata luonnepiirteeksi asia, joka on puhtaasti biologinen. Jotkuhan voi paikkauttaa hampaansakin ilman puudustusta, ja olisipa typerää mennä heidän ilkkumaan toisille negatiivisuudesta, kun kipua ei kestäkään ilman piikkiä... [/quote] Tuokin on totta, mutta ei poista sitä tosiasiaa että on olemassa myös negatiivisesti ajattelevia ihmisiä, joille asiat on aina huonosti
[/quote]
Tämä ei liity asiaan mitenkään. Tuntuu siltä, että yrität vähätellä unen häiriintymisen vaikutuksia. Miksi?
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:35"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:15"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:05"] Ennen vanhaan annettiin risuvitsaa ja kas kummaa ongema poistui. Nykyisin lässyn-lässyn superpillut hokevat vapaata kasvatusta, ja kaskummaa tulokset näkyy: on syrjäytyneitä, mielenvikaisia, alkoholi- ja huumeiden käyttäjiä sekä lisäksi vielä kouluampujia, jotka tietenkin ovat syyttömiä sillä esineiden (aseiden) syytähän tuollaiset mielipuoliset teot ovat. Vuosituhannet toimi risuvitsa ja tukkapölly vallan mainioina kasvatusmetodeina, kasvattaen lapsista täyspäisiä ja vastuuntuntoisia aikuisia, kenellekkään jäämättä minkäänlaisia traumoja, päinvastoin, tunsimme aikuisina kiitollisuutta vanhemillemme saamastamme kasvatuksesta. Homma tulisi toimia niinkuin Texasissa, ilman mikäänlaisia vastaan sössötyksiä, siellä naiset ainoastaan hoitaa lapset, ja miehet taas hoitaa kasvatuksen. Mistähän johtuu, etten enää kummastele miehiä, jotka vaativat naisilta äänioikeuden peruuttamista? [/quote] Ääliö. Näkee mitä vitsasta on sinulle seurannut. Mistä päättelet, että Texasissa lapsia kuritetaan? Olen asunut siellä eikä siellä todellakaan lapsia kohdella huonosti [/quote] Siis olet ehkä käynyt Texasissa, muttet siellä asunut kun et näytä tuntevan/tietävän konservatiivisyydestä siellä, tai ehkä olet vain unelmoiva höpösöpönassu. Totta kylläkin on väittämässäsi, ettei siellä kohdellä lapsia huonosti, vaan nimenomaan rakkaudella, "joka ei lastaan kurita ei sitä rakasta". Kerropa nyt sitten mikä kirjoituksessani ei pitänyt paikkaansa, mikä ei ollut faktaa, vai ainoastaan se, ettei sopinut sinun tärähtäneeseen maailmankuvaasi ?
[/quote]
Olen asunnut useamman vuoden Texasissa. Tosin ystäväni olivat fiksuja ja koulutettuja. Yksikään ei kurittanut lastaan. Lapsia hoidettiin erittäin hyvin ja rakkaudella.
Jokainen voi olalla kohdallaan miettiä miten haluaisi itseään kohdeltavan. olisiko kivempaa olla mukavassa ilmapiirissä ja keskustella yhteisistä tavoista. Vai olisiko mukavampaa saada selkäänsä aina kun tekee jotain toiselle epämieluisaa. Kumasta oppii enemmän?
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:05"]
Ennen vanhaan annettiin risuvitsaa ja kas kummaa ongema poistui. Nykyisin lässyn-lässyn superpillut hokevat vapaata kasvatusta, ja kaskummaa tulokset näkyy: on syrjäytyneitä, mielenvikaisia, alkoholi- ja huumeiden käyttäjiä sekä lisäksi vielä kouluampujia, jotka tietenkin ovat syyttömiä sillä esineiden (aseiden) syytähän tuollaiset mielipuoliset teot ovat. Vuosituhannet toimi risuvitsa ja tukkapölly vallan mainioina kasvatusmetodeina, kasvattaen lapsista täyspäisiä ja vastuuntuntoisia aikuisia, kenellekkään jäämättä minkäänlaisia traumoja, päinvastoin, tunsimme aikuisina kiitollisuutta vanhemillemme saamastamme kasvatuksesta. Homma tulisi toimia niinkuin Texasissa, ilman mikäänlaisia vastaan sössötyksiä, siellä naiset ainoastaan hoitaa lapset, ja miehet taas hoitaa kasvatuksen. Mistähän johtuu, etten enää kummastele miehiä, jotka vaativat naisilta äänioikeuden peruuttamista?
[/quote]
Ei kai sinulla ole lapsia?
Tiesitkö, että Suomessa kaikenlainen lasten ruummiilinen kurittaminen on ollut laissa kiellettyä jo 30 vuotta? Se koskee myös tukistamista ym.
Jos sinulla on lapsia, toivon, että heistä tehdään lastensuojeluilmoitus. Kaikilla lapsilla on oikeus elää turvallisessa ympäristössä ilman psyykkistä tai fyysistä väkivaltaa
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 09:43"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 09:10"]
Kamalaa, jos pitäisi herätä kuudelta vain, koska joku perheessä ei saa aikaa kulumaan yksin.
[/quote]
Niinpä! Vanhemmat aina väittävät että ei se lapsi valvota kuin muutaman kuukauden vauvana jos sitäkään, mutta tässäkinhän on taas yksi todiste siitä miten vielä 3-vuotiaskin vie unet. Jos miettii että ehkä 5-vuotiaan voi opettaa heräämään yksin aamupuuhille, niin siinä on mennyt kyllä viiden vuoden hyvät yöunet, ei vain muutama kuukausi vauvana. Viisi vuotta valvomista - hemmetin pitkä aika :o!!!
[/quote]
Ei se ole valvomista jos klo 6 herätään. Toki unet jää kesken, mutta tuohan on jo aamua.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:37"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:35"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:34"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:30"] Tuskin kukaan on ollut sitä mieltä että lapset ei haittaa yöunia. Tietysti ne haittaa jossain määrin pitkään. Tulevat viereen nukkumaan, jeräävät aikaisin ym. Silti voi sanoa että saa nukuttua hyvin. Positiiviset ihmiset kai mieltävät asiat eritavalla kuin negatiiviset. Vertaa: nukun hyvin, koska lapseni herättää vain kerran yössä. Saattaisi herättää useamminkin. Tai: nukuin taas huonosti kun tuo kakara herätti minut yöllä [/quote] Tai sitten tuo "positiivinen" vaan kestää biologisesti paremmin katkonaista unta kuin "negatiivinen". Hänelle tulisi heräämisistä yhtä huono olo vasta sitten, kun niitä olisi n-kappaletta. On typerää leimata luonnepiirteeksi asia, joka on puhtaasti biologinen. Jotkuhan voi paikkauttaa hampaansakin ilman puudustusta, ja olisipa typerää mennä heidän ilkkumaan toisille negatiivisuudesta, kun kipua ei kestäkään ilman piikkiä... [/quote] Tuokin on totta, mutta ei poista sitä tosiasiaa että on olemassa myös negatiivisesti ajattelevia ihmisiä, joille asiat on aina huonosti
[/quote]
Tämä ei liity asiaan mitenkään. Tuntuu siltä, että yrität vähätellä unen häiriintymisen vaikutuksia. Miksi?
[/quote]
Anteeksi, olet varmaan nukkunut huonosti ja ymmärrän sen täysin. Oma mieheni on huonompi nukkuja ja siksi minä olen aina vauva-aikana hoitanut meillä yöheräilyt. Näen kyllä väsymyksen hänessä ja tiedostan mitä huono nukkuminen on.
Täällä on kuitenkin niin paljon myös kommentteja jotka ovat kovin negatiivislähtöisiä. Esim aikuisen unirytmi on että valvotaan illalla, nukutaan aamulla. Lapsen päinvastainen. Jos aikuinen ei ole valmis muuttamaan rytmiään, on huono uni lapsen vika, eihän aikuinen ehtinyt nukkua kuin viisi tuntia. Tästä sitten syytetään lasta ja yritetään pakottaa lapsi omaan rytmiin.
Voisi myös ajatella että nyt on tämä vaihe kun minulla on pieniä lapsia ja hienoa että nukkuvat hyvin, harmi että väärään aikaan. No, ei auta kuin muuttaa omaa unirytmiä. Tadaa, kylläpä nukunkin hyvin kun ehdin nukkua 8 tuntia.
Mutta voi ei, negatiiviset ajatukset ja hitto mulla ole enää kuin tunti illalla vapaata omaa aikaa.
meidän 2v saa katsoa videoita padilta kun herää aikaisin, otan siis viereeni ja viihtyy tabletin kanssa niin että itse ehtii vielä torkahtaa esim 15-30 min.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:30"]Ilmeisesti joidenkin on vaikea hyväksyä sitä tosiasiaa, että jatkuva aikaisin herääminen ilman univelan tasaamista viikonloppuisin tekee osasta ihmisistä käytännössä invalideja. Tähän ei vaikuta mitenkään se, onko lapsia vai ei, ja haluaako joustaa omista tarpeistaan vai ei.
[/quote]
Tuleeko sinulle tuollainen jatkuva univelka siitä jos joudut heräämään kuudelta? Vauvaheräilyt + univelan ymmärrän mutta en aamuheräämisestä johtuvaa. Opettele menemään aiemmin nukkumaan. Helpommin aikuinen rytmiään muuttaa kuin lapsi.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:35"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:30"]
Tuskin kukaan on ollut sitä mieltä että lapset ei haittaa yöunia. Tietysti ne haittaa jossain määrin pitkään. Tulevat viereen nukkumaan, jeräävät aikaisin ym. Silti voi sanoa että saa nukuttua hyvin. Positiiviset ihmiset kai mieltävät asiat eritavalla kuin negatiiviset.
[/quote]
Väärin. Luonnollisesta unirytmistä poikkeaminen vain aiheuttaa toisille enemmän epämukavuutta kuin toisille. Tässä ei pitäisi minusta olla mitään epäselvää, mutta ilmeisesti joillekuille siinä on.
[/quote]
Jos lapsella ja vanhemmalla on eri unirytmi, kumman mielestäsi pitää rytmiä muuttaa?
Mun 2,5v on aina ollut aikainen heräilijä, pisimmillään nukkuu 7. Yleensä herää puoli 7 maissa. Ei siinä auta kuin nousta lapsen kanssa... Nyt viime aikoina olen tosin tehnyt niin, että laitan lapselle aamupalan ja lastenohjelmia pyörimään, ja menen itse sänkyyn makoilemaan. Saan tuossa sitten nukuttua sellaista koiranunta yleensä vielä noin tunnin ajan, lapsi tulee herättelemään kun kyllästyy touhuilemaan itsekseen. Mä olen iltavirkku ja nämä aikaiset aamut ovat edelleen tosi vaikeita, siksi olen onnellinen, että lapsi suostuu edes hetken olemaan aamuisin yksin...
Eihän tämä tietenkään kaikkien lasten kanssa onnistuisi. Mun tyttö on onneksi sen verran rauhallinen ja fiksu (jos niin voi 2-vuotiaasta sanoa), että ei tee mitään tuhoja eikä hölmöile. Syö sen aamupalan, katsoo pikku kakkosta ja ehkä vähän leikkii jotain. Välillä saattaa tulla makkariin tarkistamaan että olen paikalla, sitten palaa olkkariin leikkimään. Asutaan kaksiossa.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:58"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:30"]Ilmeisesti joidenkin on vaikea hyväksyä sitä tosiasiaa, että jatkuva aikaisin herääminen ilman univelan tasaamista viikonloppuisin tekee osasta ihmisistä käytännössä invalideja. Tähän ei vaikuta mitenkään se, onko lapsia vai ei, ja haluaako joustaa omista tarpeistaan vai ei. [/quote] Tuleeko sinulle tuollainen jatkuva univelka siitä jos joudut heräämään kuudelta? Vauvaheräilyt + univelan ymmärrän mutta en aamuheräämisestä johtuvaa. Opettele menemään aiemmin nukkumaan. Helpommin aikuinen rytmiään muuttaa kuin lapsi.
[/quote]
Mun 2v nukkuu öisin noin 21-6.30. Kömpii viereeni viimeistään aamuyöllä, minkä jälkeen en oikein itse saa nukuttua, koska lapsi pyörii ja veuhtoo niin paljon. En ole vielä keksinyt, miten saisin hänet pysymään omassa sängyssä. Ajatuskin usean yön uhraamisesta unikouluttamiselle tuntuu täysin mahdottomalta. Olen siis yh niin ei ole miestä apuna. Pyrin menemään iltaisin nukkumaan viimeistään klo 23, mieluummin jo kymmenen jälkeen. Silti väsyttää, koska ei mulle riitä jotenkuten katkeamaton uni klo 22-03 ja sitten monen monta heräilyä välillä 03-06.
Mua niin sieppaa nämä jutut "mene aikaisin nukkumaan" ja muut vastaavat tosi hyvät neuvot...
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 12:08"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:58"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:30"]Ilmeisesti joidenkin on vaikea hyväksyä sitä tosiasiaa, että jatkuva aikaisin herääminen ilman univelan tasaamista viikonloppuisin tekee osasta ihmisistä käytännössä invalideja. Tähän ei vaikuta mitenkään se, onko lapsia vai ei, ja haluaako joustaa omista tarpeistaan vai ei. [/quote] Tuleeko sinulle tuollainen jatkuva univelka siitä jos joudut heräämään kuudelta? Vauvaheräilyt + univelan ymmärrän mutta en aamuheräämisestä johtuvaa. Opettele menemään aiemmin nukkumaan. Helpommin aikuinen rytmiään muuttaa kuin lapsi.
[/quote]
Mun 2v nukkuu öisin noin 21-6.30. Kömpii viereeni viimeistään aamuyöllä, minkä jälkeen en oikein itse saa nukuttua, koska lapsi pyörii ja veuhtoo niin paljon. En ole vielä keksinyt, miten saisin hänet pysymään omassa sängyssä. Ajatuskin usean yön uhraamisesta unikouluttamiselle tuntuu täysin mahdottomalta. Olen siis yh niin ei ole miestä apuna. Pyrin menemään iltaisin nukkumaan viimeistään klo 23, mieluummin jo kymmenen jälkeen. Silti väsyttää, koska ei mulle riitä jotenkuten katkeamaton uni klo 22-03 ja sitten monen monta heräilyä välillä 03-06.
Mua niin sieppaa nämä jutut "mene aikaisin nukkumaan" ja muut vastaavat tosi hyvät neuvot...
[/quote]
Väsytävää varmasti. Riittäiskö sulle se saamasi uni, jos lapsi ei tulisi viereen? Jos, niin kannattaa ehdottomasti jostain repiä se voima useamman yön unikoulutamiseen, koska sen jälkeen nukkuisit hyvin.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:19"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 10:25"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 09:43"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 09:10"] Kamalaa, jos pitäisi herätä kuudelta vain, koska joku perheessä ei saa aikaa kulumaan yksin. [/quote] Niinpä! Vanhemmat aina väittävät että ei se lapsi valvota kuin muutaman kuukauden vauvana jos sitäkään, mutta tässäkinhän on taas yksi todiste siitä miten vielä 3-vuotiaskin vie unet. Jos miettii että ehkä 5-vuotiaan voi opettaa heräämään yksin aamupuuhille, niin siinä on mennyt kyllä viiden vuoden hyvät yöunet, ei vain muutama kuukausi vauvana. Viisi vuotta valvomista - hemmetin pitkä aika :o!!! [/quote] Mitkä yöunet siinä menee? Laittaa itse aikasemmin nukkumaan, niin jaksaa herätä.
[/quote]
Juurihan tuossa sanottiin että sitä lasta ei välttämättä niin vaan laiteta aikaisin nukkumaan. Ja sekin jo sanottiin, että elimistön vuorokausirytmi on aika lailla lukkoon lyöty ominaisuus. Jos ihmisen luontainen heräämisaika olisi 7-8 aikaan, niin toki hän voi opetella ja pakottaa itsensä heräämään kuudelta - mutta se on kuitenkin vastoin hänen luonnollista unirytmiään. Ja siten aiheuttaa väsymystä ja stressiä. On lapsellista (sic) leimata "teineiksi" ne, joilla on erilainen unirytmi kuin itsellään.
On hassua (vai surullista?) että ensin yleisesti väitetään että lapset ei haittaa kyllä yönia, mutta sitten sanotaan että lapset määräävät uniajat ainakin ensimmäiset 5 vuotta - ja kun muistuttaa että niidenhän ei pitänyt haitata mitään, niin heitetäänkin kehiin "no hei aikuinen ymmärtää että tottakai lapsen mukaan pitää joustaa". Eikö voisi vaan myöntää suoraan, että lapsen tehtyään ei voi ainakaan ekaan viiteen vuoteen nukkua hyvin (hyvin siinä mielessä, että nukkuisi oman luontaisen rytminsä mukaan)?? Miksi näitä asioita pitää aina yrittää kaunistella?
[/quote]
Minä olen tuo joka sanoin että lapsi on aina herännyt kuudelta mutta nukkunut heräämättä siihen asti. Koen että olen saanut nukkua hyvin eikä minulla ole univelkaa. Mielelläni nukkuisin seitsemään tai kahdeksaan ja näin saankin nukkua viikonloppuyönä. (Viisi vuotiaan takia ei enää tarvitse herätä aamullakaan). Luonnollinen rytmini on siis hiukan myöhäisempi, mutta silti kokemukseni voi olla että nukun hyvin.
Valitettavasti muuten myös työn takia herään usein kuudelta...