Mitä teette aikaisin herättävän uhmiksen kanssa?
3 v tulee klo 6 aamulla kiljumaan eikä suostu tulla viereeni nukkumaan eikä mennä takas omaan sänkyyn. Pakko nousta kiljukaulan kanssa. Mitä te teette tälläisessä tilanteessa?
Kommentit (117)
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:47"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:05"]
Ennen vanhaan annettiin risuvitsaa ja kas kummaa ongema poistui. Nykyisin lässyn-lässyn superpillut hokevat vapaata kasvatusta, ja kaskummaa tulokset näkyy: on syrjäytyneitä, mielenvikaisia, alkoholi- ja huumeiden käyttäjiä sekä lisäksi vielä kouluampujia, jotka tietenkin ovat syyttömiä sillä esineiden (aseiden) syytähän tuollaiset mielipuoliset teot ovat. Vuosituhannet toimi risuvitsa ja tukkapölly vallan mainioina kasvatusmetodeina, kasvattaen lapsista täyspäisiä ja vastuuntuntoisia aikuisia, kenellekkään jäämättä minkäänlaisia traumoja, päinvastoin, tunsimme aikuisina kiitollisuutta vanhemillemme saamastamme kasvatuksesta. Homma tulisi toimia niinkuin Texasissa, ilman mikäänlaisia vastaan sössötyksiä, siellä naiset ainoastaan hoitaa lapset, ja miehet taas hoitaa kasvatuksen. Mistähän johtuu, etten enää kummastele miehiä, jotka vaativat naisilta äänioikeuden peruuttamista?
[/quote]
Ei kai sinulla ole lapsia?
Tiesitkö, että Suomessa kaikenlainen lasten ruummiilinen kurittaminen on ollut laissa kiellettyä jo 30 vuotta? Se koskee myös tukistamista ym.
Jos sinulla on lapsia, toivon, että heistä tehdään lastensuojeluilmoitus. Kaikilla lapsilla on oikeus elää turvallisessa ympäristössä ilman psyykkistä tai fyysistä väkivaltaa
[/quote]
Olen puhunut koko ajan kuinka asiat olivat ennen paremmin, en kehoittanut ketään antamaan tukkapöllyä tai vitsaa lapsilleen.
Kerroin tuossa vain tuloksen, mihin tämä hupsakkeiden kasvatus on johtanut, koskaan aiemmin ei lapsilla ja nuorisolla ole ollut tällaisia ongelmia maailmassa, joita tänäpäivänä on ainoastaan vihervammaisten täysin realiteettien ulkopuolella elävien ansiosta tehtailtu.
Sääli lapsiamme.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 09:10"]
Minä olen tyytyväinen siihen, että vaikka työelämä on järjestetty aamvirkkujen ehdoilla, minun ei tarvitse sentään herätä kuudelta ainakaan minkään noin joutavan syyn vuoksi.
[/quote]Ei välttämättä. On monia ilta-ja yötyöläisiä sekä liukuva työaika, freelancerit, kirjailijat, taiteilijat, näyttelijät jne.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:40"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:35"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:15"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:05"] Ennen vanhaan annettiin risuvitsaa ja kas kummaa ongema poistui. Nykyisin lässyn-lässyn superpillut hokevat vapaata kasvatusta, ja kaskummaa tulokset näkyy: on syrjäytyneitä, mielenvikaisia, alkoholi- ja huumeiden käyttäjiä sekä lisäksi vielä kouluampujia, jotka tietenkin ovat syyttömiä sillä esineiden (aseiden) syytähän tuollaiset mielipuoliset teot ovat. Vuosituhannet toimi risuvitsa ja tukkapölly vallan mainioina kasvatusmetodeina, kasvattaen lapsista täyspäisiä ja vastuuntuntoisia aikuisia, kenellekkään jäämättä minkäänlaisia traumoja, päinvastoin, tunsimme aikuisina kiitollisuutta vanhemillemme saamastamme kasvatuksesta. Homma tulisi toimia niinkuin Texasissa, ilman mikäänlaisia vastaan sössötyksiä, siellä naiset ainoastaan hoitaa lapset, ja miehet taas hoitaa kasvatuksen. Mistähän johtuu, etten enää kummastele miehiä, jotka vaativat naisilta äänioikeuden peruuttamista? [/quote] Ääliö. Näkee mitä vitsasta on sinulle seurannut. Mistä päättelet, että Texasissa lapsia kuritetaan? Olen asunut siellä eikä siellä todellakaan lapsia kohdella huonosti [/quote] Siis olet ehkä käynyt Texasissa, muttet siellä asunut kun et näytä tuntevan/tietävän konservatiivisyydestä siellä, tai ehkä olet vain unelmoiva höpösöpönassu. Totta kylläkin on väittämässäsi, ettei siellä kohdellä lapsia huonosti, vaan nimenomaan rakkaudella, "joka ei lastaan kurita ei sitä rakasta". Kerropa nyt sitten mikä kirjoituksessani ei pitänyt paikkaansa, mikä ei ollut faktaa, vai ainoastaan se, ettei sopinut sinun tärähtäneeseen maailmankuvaasi ?
[/quote]
Olen asunnut useamman vuoden Texasissa. Tosin ystäväni olivat fiksuja ja koulutettuja. Yksikään ei kurittanut lastaan. Lapsia hoidettiin erittäin hyvin ja rakkaudella.
Jokainen voi olalla kohdallaan miettiä miten haluaisi itseään kohdeltavan. olisiko kivempaa olla mukavassa ilmapiirissä ja keskustella yhteisistä tavoista. Vai olisiko mukavampaa saada selkäänsä aina kun tekee jotain toiselle epämieluisaa. Kumasta oppii enemmän?
[/quote]
No kun nyt olet kertonut olevasi fiksu ja koulutettu, niin pistäppä kertoen Faktoja, siis ei omaa unelma höttöäsi, mikä ei pidä paikkaansa kirjoituksissani.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 12:08"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:58"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:30"]Ilmeisesti joidenkin on vaikea hyväksyä sitä tosiasiaa, että jatkuva aikaisin herääminen ilman univelan tasaamista viikonloppuisin tekee osasta ihmisistä käytännössä invalideja. Tähän ei vaikuta mitenkään se, onko lapsia vai ei, ja haluaako joustaa omista tarpeistaan vai ei. [/quote] Tuleeko sinulle tuollainen jatkuva univelka siitä jos joudut heräämään kuudelta? Vauvaheräilyt + univelan ymmärrän mutta en aamuheräämisestä johtuvaa. Opettele menemään aiemmin nukkumaan. Helpommin aikuinen rytmiään muuttaa kuin lapsi.
[/quote]
Mun 2v nukkuu öisin noin 21-6.30. Kömpii viereeni viimeistään aamuyöllä, minkä jälkeen en oikein itse saa nukuttua, koska lapsi pyörii ja veuhtoo niin paljon. En ole vielä keksinyt, miten saisin hänet pysymään omassa sängyssä. Ajatuskin usean yön uhraamisesta unikouluttamiselle tuntuu täysin mahdottomalta. Olen siis yh niin ei ole miestä apuna. Pyrin menemään iltaisin nukkumaan viimeistään klo 23, mieluummin jo kymmenen jälkeen. Silti väsyttää, koska ei mulle riitä jotenkuten katkeamaton uni klo 22-03 ja sitten monen monta heräilyä välillä 03-06.
Mua niin sieppaa nämä jutut "mene aikaisin nukkumaan" ja muut vastaavat tosi hyvät neuvot...
[/quote]
Tässähän ei ollut ongelma aikaisin herääminen vaan huono yö. Ei siihen voikaan ehdottaa aikaisemmin nukkumaanmenemistä
Asiat olivat ennen paremmin, koska naiset olivat kotona lasten kanssa. Ja, koska he olivat alamaisia miehelleen niinkuin Raamatussa lukee. Naisten kapinan vuoksi perheet ovat tuhoutuneet, yhteiskunta sekaisin.
Tuo tunnevammainen auktoriteettijankuttaja ei taida tietää, että lapset ja nuoret voivat yleisestiottaen paremmin kuin koskaan. Media vain vääristää mielikuvaamme tästä. Jos siis väität, että ennen oli paremmin, on väitteesi yksinkertaisesti väärä, harhainen ja arvoton. Piste! :)
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 12:25"]Asiat olivat ennen paremmin, koska naiset olivat kotona lasten kanssa. Ja, koska he olivat alamaisia miehelleen niinkuin Raamatussa lukee. Naisten kapinan vuoksi perheet ovat tuhoutuneet, yhteiskunta sekaisin.
[/quote]
Juurikin näin, tästä on myös aiheutunut vasemmiston ja virheiden nousu, joista molemmat ideologiat ovat suoraan saatanasta ja palvelevat pahuuden kasvamista.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 12:50"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 12:25"]Asiat olivat ennen paremmin, koska naiset olivat kotona lasten kanssa. Ja, koska he olivat alamaisia miehelleen niinkuin Raamatussa lukee. Naisten kapinan vuoksi perheet ovat tuhoutuneet, yhteiskunta sekaisin. [/quote] Juurikin näin, tästä on myös aiheutunut vasemmiston ja virheiden nousu, joista molemmat ideologiat ovat suoraan saatanasta ja palvelevat pahuuden kasvamista.
[/quote]
Tämä sai aikaan kunnollisen naurun.
Tällasta tänään täällä jankkaa tuo yksi häiriintynyt ystävmme
Kyllä ne nukkuu pidempään kun laittaa myöhemmin nukkumaan, tämähän ei todellakaan tapahdu päivässä vaan pikkuhiljaa lapsen biologinen kello tajuaa tilanteen muuttuneen.
Joten laitat sille tabletista pikkukakkosen ja jatkat unia tai laitat myöhemmin nukkumaan ja siedät väsynyttä lasra siirtämä vaiheen läpi. näin meillä.
5vuotiaalle olen ostanut kellon ja sanonut että ennen 7 ei nousta sängystä.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 13:31"]Kyllä ne nukkuu pidempään kun laittaa myöhemmin nukkumaan, tämähän ei todellakaan tapahdu päivässä vaan pikkuhiljaa lapsen biologinen kello tajuaa tilanteen muuttuneen.
Joten laitat sille tabletista pikkukakkosen ja jatkat unia tai laitat myöhemmin nukkumaan ja siedät väsynyttä lasra siirtämä vaiheen läpi. näin meillä.
[/quote]
Jos meidän 5v menee nukkumaan kymmeneltä, se herää kuudelta. Näin vaikka menisi monta päivää putkeen vasta kymmeneltä. Jos se menee nukkumaan kasilta, se herää kuudelta. Moneltako ehdotat että laitan sen nukkumaan, jotta se heräisi myöhemmin. Itse koen että on lapselle parempi nukkua 20-6 kuin 22-6. Ehkä pitäis testaa joskus puolta yötä?
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 12:08"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:58"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:30"]Ilmeisesti joidenkin on vaikea hyväksyä sitä tosiasiaa, että jatkuva aikaisin herääminen ilman univelan tasaamista viikonloppuisin tekee osasta ihmisistä käytännössä invalideja. Tähän ei vaikuta mitenkään se, onko lapsia vai ei, ja haluaako joustaa omista tarpeistaan vai ei. [/quote] Tuleeko sinulle tuollainen jatkuva univelka siitä jos joudut heräämään kuudelta? Vauvaheräilyt + univelan ymmärrän mutta en aamuheräämisestä johtuvaa. Opettele menemään aiemmin nukkumaan. Helpommin aikuinen rytmiään muuttaa kuin lapsi.
[/quote]
Mun 2v nukkuu öisin noin 21-6.30. Kömpii viereeni viimeistään aamuyöllä, minkä jälkeen en oikein itse saa nukuttua, koska lapsi pyörii ja veuhtoo niin paljon. En ole vielä keksinyt, miten saisin hänet pysymään omassa sängyssä. Ajatuskin usean yön uhraamisesta unikouluttamiselle tuntuu täysin mahdottomalta. Olen siis yh niin ei ole miestä apuna. Pyrin menemään iltaisin nukkumaan viimeistään klo 23, mieluummin jo kymmenen jälkeen. Silti väsyttää, koska ei mulle riitä jotenkuten katkeamaton uni klo 22-03 ja sitten monen monta heräilyä välillä 03-06.
Mua niin sieppaa nämä jutut "mene aikaisin nukkumaan" ja muut vastaavat tosi hyvät neuvot...
[/quote]
Miksi sua sieppaa nämä mene aikaisin neuvot? Itse menen sänkyyn klo.21.00 katson 15min. Telkaa ja alan nukkumaan, ihan pirteänä herään aamulla ja kerkeää tehdäkkin vaikka mitä.
Minä ihmettelen niitä äitejä jotka laittavat lapsen 7-8 aikaan nukkamaan ja sitten ihmettelevät miksi ne herää 5-6aikaan aamulla...
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 13:35"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 13:31"]Kyllä ne nukkuu pidempään kun laittaa myöhemmin nukkumaan, tämähän ei todellakaan tapahdu päivässä vaan pikkuhiljaa lapsen biologinen kello tajuaa tilanteen muuttuneen. Joten laitat sille tabletista pikkukakkosen ja jatkat unia tai laitat myöhemmin nukkumaan ja siedät väsynyttä lasra siirtämä vaiheen läpi. näin meillä. 5vuotiaalle olen ostanut kellon ja sanonut että ennen 7 ei nousta sängystä. [/quote] Jos meidän 5v menee nukkumaan kymmeneltä, se herää kuudelta. Näin vaikka menisi monta päivää putkeen vasta kymmeneltä. Jos se menee nukkumaan kasilta, se herää kuudelta. Moneltako ehdotat että laitan sen nukkumaan, jotta se heräisi myöhemmin. Itse koen että on lapselle parempi nukkua 20-6 kuin 22-6. Ehkä pitäis testaa joskus puolta yötä?
[/quote]
Meillä on ihan sama juttu. Ja jollei nukuta kunolla päiväunia, on yöunetkin pilalla. Tyytyväinen lapsi, koska saa nukkua riittävästi ja herätä huolehtivan vanhemman kanssa aamulla
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 13:31"]Kyllä ne nukkuu pidempään kun laittaa myöhemmin nukkumaan, tämähän ei todellakaan tapahdu päivässä vaan pikkuhiljaa lapsen biologinen kello tajuaa tilanteen muuttuneen. Joten laitat sille tabletista pikkukakkosen ja jatkat unia tai laitat myöhemmin nukkumaan ja siedät väsynyttä lasra siirtämä vaiheen läpi. näin meillä. 5vuotiaalle olen ostanut kellon ja sanonut että ennen 7 ei nousta sängystä. [/quote] Jos meidän 5v menee nukkumaan kymmeneltä, se herää kuudelta. Näin vaikka menisi monta päivää putkeen vasta kymmeneltä. Jos se menee nukkumaan kasilta, se herää kuudelta. Moneltako ehdotat että laitan sen nukkumaan, jotta se heräisi myöhemmin. Itse koen että on lapselle parempi nukkua 20-6 kuin 22-6. Ehkä pitäis testaa joskus puolta yötä?
[/quote]
Melko loogisesti ehdottaisin että laitat sen nukkumaan 21.00 ja kokeilet tätä ainakin 2 viikkoa.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:26"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:19"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 10:25"] [quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 09:43"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 09:10"] Kamalaa, jos pitäisi herätä kuudelta vain, koska joku perheessä ei saa aikaa kulumaan yksin. [/quote] Niinpä! Vanhemmat aina väittävät että ei se lapsi valvota kuin muutaman kuukauden vauvana jos sitäkään, mutta tässäkinhän on taas yksi todiste siitä miten vielä 3-vuotiaskin vie unet. Jos miettii että ehkä 5-vuotiaan voi opettaa heräämään yksin aamupuuhille, niin siinä on mennyt kyllä viiden vuoden hyvät yöunet, ei vain muutama kuukausi vauvana. Viisi vuotta valvomista - hemmetin pitkä aika :o!!! [/quote] Mitkä yöunet siinä menee? Laittaa itse aikasemmin nukkumaan, niin jaksaa herätä. [/quote] Juurihan tuossa sanottiin että sitä lasta ei välttämättä niin vaan laiteta aikaisin nukkumaan. Ja sekin jo sanottiin, että elimistön vuorokausirytmi on aika lailla lukkoon lyöty ominaisuus. Jos ihmisen luontainen heräämisaika olisi 7-8 aikaan, niin toki hän voi opetella ja pakottaa itsensä heräämään kuudelta - mutta se on kuitenkin vastoin hänen luonnollista unirytmiään. Ja siten aiheuttaa väsymystä ja stressiä. On lapsellista (sic) leimata "teineiksi" ne, joilla on erilainen unirytmi kuin itsellään. On hassua (vai surullista?) että ensin yleisesti väitetään että lapset ei haittaa kyllä yönia, mutta sitten sanotaan että lapset määräävät uniajat ainakin ensimmäiset 5 vuotta - ja kun muistuttaa että niidenhän ei pitänyt haitata mitään, niin heitetäänkin kehiin "no hei aikuinen ymmärtää että tottakai lapsen mukaan pitää joustaa". Eikö voisi vaan myöntää suoraan, että lapsen tehtyään ei voi ainakaan ekaan viiteen vuoteen nukkua hyvin (hyvin siinä mielessä, että nukkuisi oman luontaisen rytminsä mukaan)?? Miksi näitä asioita pitää aina yrittää kaunistella? [/quote] Minä olen tuo joka sanoin että lapsi on aina herännyt kuudelta mutta nukkunut heräämättä siihen asti. Koen että olen saanut nukkua hyvin eikä minulla ole univelkaa. Mielelläni nukkuisin seitsemään tai kahdeksaan ja näin saankin nukkua viikonloppuyönä. (Viisi vuotiaan takia ei enää tarvitse herätä aamullakaan). Luonnollinen rytmini on siis hiukan myöhäisempi, mutta silti kokemukseni voi olla että nukun hyvin. Valitettavasti muuten myös työn takia herään usein kuudelta...
[/quote]Olet selvästi kuitenkin aamuvirkku, jos luontainen rytmisi on herätä n. 7-8. Eli et sinä paljon ole joutunut rytmiä fiksaamaan. On ihmisiä, jotka menevät nukkumaan 2 yöllä ja heräävät 10. :D
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 13:41"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 13:35"]
[/quote]
Melko loogisesti ehdottaisin että laitat sen nukkumaan 21.00 ja kokeilet tätä ainakin 2 viikkoa.
[/quote]
Et nyt selkeästi tajunnut. Ollaan kokeiltu pitkiä pätkiä jopa tuota kymmentä ja silti herää kuudelta
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 13:41"]
[/quote]
[/quote]
Niinja osta sinäkin hänelle kello, näytä että kun kello on 7 saa nousta, kello 6 on vielä yö ja jatketaan unia.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 13:31"]
Kyllä ne nukkuu pidempään kun laittaa myöhemmin nukkumaan, tämähän ei todellakaan tapahdu päivässä vaan pikkuhiljaa lapsen biologinen kello tajuaa tilanteen muuttuneen.
[/quote]Tabletit ja telkkarit häiritsevät levollista unta. Ottaisin ne makkarista pois kokonaan. Itelle alkoi lyhyessä ajassa tulla nukahtamisvaikeuksia kun totuin sängyssä ennen nukkumista surffaamaan puhelimella. Nykyään se on kirja. Siis oikea kirja, ei e-kirja tabletilta.
Ei lapsi uhmaa jos on nukkunut tarpeeksi ja herää klo 6. Aikuisen vika jos ei ajoissa mene nukkumaan.
Miten kukaan voi ajatella, että joku kolme vuotias joutaisi tässä ja a) nukkuisi pidempään vaikkei nukuta tai b) olisi hiljaa ja hereillä pari tuntia kun vanhemmat nukkuvat. Eihän tuon ikäisellä ole edes ajantajua.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 13:43"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 13:41"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 13:35"] [quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 13:31"]Kyllä ne nukkuu pidempään kun laittaa myöhemmin nukkumaan, tämähän ei todellakaan tapahdu päivässä vaan pikkuhiljaa lapsen biologinen kello tajuaa tilanteen muuttuneen. Joten laitat sille tabletista pikkukakkosen ja jatkat unia tai laitat myöhemmin nukkumaan ja siedät väsynyttä lasra siirtämä vaiheen läpi. näin meillä. 5vuotiaalle olen ostanut kellon ja sanonut että ennen 7 ei nousta sängystä. [/quote] Jos meidän 5v menee nukkumaan kymmeneltä, se herää kuudelta. Näin vaikka menisi monta päivää putkeen vasta kymmeneltä. Jos se menee nukkumaan kasilta, se herää kuudelta. Moneltako ehdotat että laitan sen nukkumaan, jotta se heräisi myöhemmin. Itse koen että on lapselle parempi nukkua 20-6 kuin 22-6. Ehkä pitäis testaa joskus puolta yötä? [/quote] Melko loogisesti ehdottaisin että laitat sen nukkumaan 21.00 ja kokeilet tätä ainakin 2 viikkoa. [/quote] Et nyt selkeästi tajunnut. Ollaan kokeiltu pitkiä pätkiä jopa tuota kymmentä ja silti herää kuudelta
[/quote]
Tajusin, mutta kuinka pitkiä pätkiä olette kokeilleet? jos nyt miettii omaakin rytmiä niin eihän se hetkessä muutu, itse herään viikonloppuisinkin työaikaan, mutta lomalla en.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 12:08"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 11:58"]
[/quote]
[/quote]
Miksi et voi mennä aikaisemmin nukkumaan?