Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Trkimustiedon vähättely paljastaa ihmisen yksinkertaiseksi

Vierailija
09.04.2015 |

"Onhan noita tutkimuksia vaikka minkälaisia."

"Kyllä minun kokemukseni todistaa ihan muuta."

"Ei pidä kyllä paikkaansa ainakaan minun kohdallani."

"Kaikenlaisia huuhaatutkimuksia sitä tehdäänkin."

Tämänkaltaisiin fraaseihin turvautuu ihminen, joka ei kykene käsitteelliseen ajatteluun, kun hän kohtaa tutkimustietoa, joka on ristiriidassa hänen henkilökohtaisen kokemuksensa kanssa. Tällaiselle ihmiselle välitön konkreettinen todellisuus on aina ensisijainen, hä ei kykene haastamaan omaa "maalaisjärkeään" eikä hän ymmärrä tilastollisia käsitteitä. Kun tutkimustieto sanoo eri asiaa kuin oma kokemus, tutkimustieto on automaattisesti "nollatutkimusta" tai muuten väärin.

Aina, kun törmään tällaiseen asenteeseen, minun on vaikea suhtautua puhujaan kuin tasavertaiseen aikuiseen.

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, itsekkin olen valtsikassa tehnyt 3 pientä "viraalista" ja vaatimukset täyttävää haastattelututkimusta ja olen tajunnut pari asiaa: a) kuka vaan voi tehdä ns kriteerien mukaisen tutkimuksen, b) tutkimuksen tekijä voi aika vapaasti tulkita tuloksia ja käyttää mitä tahansa teorioita tai aikaisempia tutkimuksia tukemaan omaa lopputulosta, c) minkä tahansa tutkimuksen voi kumota toisella. Jos 20 v toisen vuoden opiskelija voi tehdä tutkimuksen ja "tieteellisesti" todeta sen päteväksi jonkun yksittäisen tilastolähteen perusteella niin suosittelen suhtautumaan niihin kriittisesti:P

Vierailija
22/22 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 19:31"]Totta, itsekkin olen valtsikassa tehnyt 3 pientä "viraalista" ja vaatimukset täyttävää haastattelututkimusta ja olen tajunnut pari asiaa: a) kuka vaan voi tehdä ns kriteerien mukaisen tutkimuksen, b) tutkimuksen tekijä voi aika vapaasti tulkita tuloksia ja käyttää mitä tahansa teorioita tai aikaisempia tutkimuksia tukemaan omaa lopputulosta, c) minkä tahansa tutkimuksen voi kumota toisella. Jos 20 v toisen vuoden opiskelija voi tehdä tutkimuksen ja "tieteellisesti" todeta sen päteväksi jonkun yksittäisen tilastolähteen perusteella niin suosittelen suhtautumaan niihin kriittisesti:P
[/quote]

Anteeksi lukuisista kirjoitusvirheistä, näppäilin nopeasti mobiililla...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän