Nykyajan työmarkkinat
Muita jotka ovat kateellisia ja katkeria nykyisille keski-ikäisille ja sitä vanhemmille? Töitä saanut vain sillä että käveli paikalle ja sanoi tulevansa töihin, palkka ilman koulutusta 2000-3000€/kk ja koulutuksen kanssa >4000€. Työedut loistavat ja potkuja mahdoton saada vaikka istuisi kahvitaolla koko päivän, etenkin julkisen puolen kalkkunat ovat täysin turvassa kaikelta. Talotkin maksettu halvalla lainalla aikana kun sitä jaettiin kaikille, samoin autot ja mökit ja muut.
Nykyisenä nuorena aikuisena taas kaikki työt ovat todella kiven alla, joka paikkaan vaaditaan koulutusta ja kokemusta plus läjä itsekustannettavia kortteja. Silloinkin pääset joko 9€/pv orjaksi tai oikeisiin töihin max 1500€/kk BRUTTOpalkalla. Eläkettäkään on alle 50-vuotiaana turha edes kuvitella saavansa, nykyiset nuoret maksavat kermapersesukupolven eläkkeet eikä meiltä jää mitään säästöön ja lopulta eläkejärjestelmä kaatuu mahdottomuuteensa.
Samaan aikaan saa vielä kuulla kuinka on laiska ja pitäisi mennä vain töihin vaikka työhakemuksista ei edes kuule mitään jälkeenpäin työnantajilta kun paikka menikin pikkupomon veljenpojalle. Vittu että vituttaa, tuomittu elämään orjana tai rottana.
Kommentit (56)
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 19:21"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 19:06"]
En ole kateellinen, ajat muuttuu. Mutta välillä ärsyttää, kun omat vanhemmat eivät tajua nykytilannetta. Ennen oli myös siitä hyvä tilanne, että ei ollut niin paljon määräaikaisia työsopimuksia.
[/quote]
Jos tilanne on huono, niin pitää tehdä mitä voi.
Miljoonavelat niskassa kävin itseäni tarjoamassa kolmeen yritykseen, kahdella kolmasosalla normaalipalkasta ja pääsin heti vakitöihin - Voudin jälkeen minulle jäi käyttöön edelleenkin se sama suojaosuus, mutta kun 14 vuoden hirressä roikkumisen jälkeen velka vihdoin oikeuden päätöksellä nostettiin hartioilta, niin olin työlläni ansainnut itselleni jo hyväpalkkaisen, tuotantopäällikön tehtävän, joten "normaaliin" elämään pääsi kiinni aika pian.
10 jatkoi.
[/quote]
Hyvä! Hienoa kuulla ja onnittelut sinulle. Onneksi selvisit tuosta, oli varmasti aivan hirveää aikaa.
15
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 19:30"]Itse olen 83syntyinen ja menin aikoinaan oppisopimuksella ja vaikka olin 16v lähtien töissä eläkettä alkoi kertyä vasta joskus olikohan 23v? Kuitenkin eläkemaksuja piti maksaa, vaikka niistä ei minulle eläkettä kertynyt. Että sillälailla, nykyään sentään se eläke kertyy aiemminkin, jos töitä tekee.
[/quote]
Minulle myös on tehty tämä sama "källi". Kävin vielä nuorena ahkerasti töissä jotta voisin sitten opiskella kunnolla. Valmistumisen jälkeen niitä töitä ei olekaan sitten ollut juuri tarjolla, joten tähänastisen työurani parhaista työvuosista, ajoista jolloin painoin ylipitkiä työpäiviä ja välillä 7-päiväistä viikkoa, minulle ei ole kertynyt ollenkaan eläkettä! Kiitos vain tästäkin, arvon suuret ikäluokat.
15
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 19:33"]
En tiedä eletäänkö samassa Suomessa, mutta minun käsittääkseni asuntojen hinnat ovat vain nousseet nousemistaan.
[/quote]
Asuntojen reaalihinnat eivät suinkaan nouse kaikkialla jatkuvasti. Välillä tulee romahduksia, kun kysyntä laskee syystä tai toisesta. Viimeksi näin kävi 90-luvun lamassa.
http://tilastokeskus.fi/til/ashi/2012/06/ashi_2012_06_2012-07-27_kuv_005_fi_001.gif
Suurien ikäluokkien poistuminen asuntoa tarvitsevien joukosta vähentää olennaisesti asuntojen kysyntää suhteessa niiden tarjontaan, joka ei yhtäkkiä muutu tietenkään miksikään koska samat asunnot ovat edelleen olemassa senkin jälkeen kun niiden asukkaat siirtyvät hautausmaalle.
[quote author=" Vierailija " time="09.04.2015 klo 19:49"]
En tiedä eletäänkö samassa Suomessa, mutta minun käsittääkseni asuntojen hinnat ovat vain nousseet nousemistaan.
[/quote]
Asuntojen reaalihinnat eivät suinkaan nouse kaikkialla jatkuvasti. Välillä tulee romahduksia, kun kysyntä laskee syystä tai toisesta. Viimeksi näin kävi 90-luvun lamassa.
http://tilastokeskus.fi/til/ashi/2012/06/ashi_2012_06_2012-07-27_kuv_005_fi_001.gif
Suurien ikäluokkien poistuminen asuntoa tarvitsevien joukosta vähentää olennaisesti asuntojen kysyntää suhteessa niiden tarjontaan, joka ei yhtäkkiä muutu tietenkään miksikään koska samat asunnot ovat edelleen olemassa senkin jälkeen kun niiden asukkaat siirtyvät hautausmaalle.
[/quote]
Ketä kiinnostaa sen asunnon rahallinen arvo, minulle ainakin kyseessä ensisijaisesti koti ja toissijaisesti suoja suomen sääoloja vastaan - Miksi se pitäisi myydä?
Kyllähän töihin pääsi ilman koulutusta. Palkka oli siinä tuhannen euron kieppeillä (nykyään reilut 2000, korotusten seurauksena). Mutta ongelma on siinä, että minunkaan silloisia työpaikkoja ei ole enää. Viimeisinkin lopetti viitisen vuotta sitten. Eli sitten keski-ikäisenä ilman koulutusta on aika vaikea saada mitään. Itse aloin yrittäjäksi. Mutta ei sekään helppoa ole ollut.
Oletteko tulleet ajatelleeksi, että kaikille ei ole edes tulossa mitään perintöä?
Olen 80-luvulla syntynyt, korkeastikoulutettu, opintovelkainen työtön. Minulle ei ole tulossa yhtään perintöä. Isääni en koskaan tuntenutkaan ja äitini on työkyvyttömyyseläkkeellä, eikä omista mitään, asuu turhan kalliissa vuokra-asunnossa ja valittaa rahan puutettaan. En ole koskaan saanut mitään apua, aina on pitänyt yksin pärjätä. Asunnottomuuden uhasta ja pulaa ruoasta ja muista välttämättömyyksistä on pitänyt kärsiä, ja siitä, että on ulkopuolinen kaikesta, kun ei ole rahaa. Tulevaisuus näyttää toivottomalta, jos tämä hyvinvointijärjestelmäkin tästä vielä romahtaa.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 19:53"]
[quote author=" Vierailija " time="09.04.2015 klo 19:49"]
[/quote]
[/quote]
Ketä kiinnostaa sen asunnon rahallinen arvo, minulle ainakin kyseessä ensisijaisesti koti ja toissijaisesti suoja suomen sääoloja vastaan - Miksi se pitäisi myydä?
[/quote]
Sanoin vain, että tämä kirjoittaja joka väitti suurten ikäluokkien lapsista tulevan vaurain sukupolvi ikinä, oli väärässä. Suuret ikäluokat vievät huomattavan osan "luomastaan" vauraudesta mennessään, koska suuri osa siitä on perustunut heidän luomaansa kysyntään.
Kyllä se voi myös olla vaikeaa jäädä asumaan jonnekin tuppukylän perintöpirttiin, jos sieltä kylästä ovat viimeisetkin työpaikat kadonneet väen vähenemisen myötä. Jos tuossa tilanteessa joutuu työn perässä muuttamaan muualle, voi olla ettei siitä perintöasunnosta mitään saa vaihdossa, vaan joutuu menemään vuokralle tai sitten maksamaan uuden asunnon alusta asti itse. Näitä asioita kannattaa miettiä jo etukäteen, etteivät tule sitten yllätyksenä joillekuille, jotka odottavat kovastikin vaurastuvansa kun vanhemmista aika jättää.
Muuttovoittopaikkakunnilla toki tilanne on eri, mutta luultavasti Suomessa ei pidemmällä tähtäimellä kovin montaa sellaista paikkakuntaa ole pk-seudun lisäksi. Siksi Helsingin seudulla hinnat ovatkin karanneet omalle tasolleen muun maan hintatasoon verrattuna. Ihmiset ostavat mieluummin asuntonsa paikalta, jossa voi luottaa siihen etteivät hinnat romahda ainakaan pahasti, ja josta voi uskoa töitä löytyvän jatkossakin. Kysynnän kasvaessa nousevat hinnatkin.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 20:11"]
Oletteko tulleet ajatelleeksi, että kaikille ei ole edes tulossa mitään perintöä?
Olen 80-luvulla syntynyt, korkeastikoulutettu, opintovelkainen työtön. Minulle ei ole tulossa yhtään perintöä. Isääni en koskaan tuntenutkaan ja äitini on työkyvyttömyyseläkkeellä, eikä omista mitään, asuu turhan kalliissa vuokra-asunnossa ja valittaa rahan puutettaan. En ole koskaan saanut mitään apua, aina on pitänyt yksin pärjätä. Asunnottomuuden uhasta ja pulaa ruoasta ja muista välttämättömyyksistä on pitänyt kärsiä, ja siitä, että on ulkopuolinen kaikesta, kun ei ole rahaa. Tulevaisuus näyttää toivottomalta, jos tämä hyvinvointijärjestelmäkin tästä vielä romahtaa.
[/quote]
Voit olla varma, että se romahtaa. Mutta perinnöttömäksi jääminen ei tee sinusta juurikaan huono-osaisempaa verrattuna sellaiseen henkilöön, jonka vanhemmilta jää perinnöksi muuttotappiokunnassa sijaitseva keskinkertainen asunto ja halvat perushuonekalut jne. Nuo kun ovat siinä vaiheessa lähes arvottomia joka tapauksessa.
Millainen koulutus sinulla on? Sinuna saattaisin ehkä harkita muuttoa vaikkapa Viroon, jossa talous kasvaa hienosti ja verotus mahdollistaa edes jonkinlaisen omalla työllä vaurastumisen. Palkkataso on siellä toki matalampi, mutta myös eläminen on halvempaa. Ja palkat nousevat talouskasvun ansiosta joka vuosi.
Toki myös Ruotsi, Norja, Tanska tai keski-Euroopan maat ovat hyviä paikkoja rakentaa hyvä elämä, jos sinulla on sopivat tiedot, taidot ja kokemus joita myydä noissa maissa hyvällä palkalla.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 19:21"]Jos tilanne on huono, niin pitää tehdä mitä voi.
Miljoonavelat niskassa kävin itseäni tarjoamassa kolmeen yritykseen, kahdella kolmasosalla normaalipalkasta ja pääsin heti vakitöihin ...
[/quote]
Hienoa että olit kekseliäs ja selviydyit.
Nyky-Suomessa tuollainen ei taitaisi olla mahdollista, koska AY-liike tulisi väliin ja saisit sapiskaa.
Mutta haluaisitko sittenkään olla vanhempi kuin nyt olet?
Jokaisella sukupolvella on omat sukupolvijuttunsa. Sotien sukupolvet edelsivät suuria ikäluokkia. Siinä meni monen elämä lopullisesti pois raiteiltaan vammautumisen ym. takia, saatikka että kuoli rintamalla.
Onhan nykyajassa paljon hyvää. Tietotekniikan ja internetin tulo on avannut aivan uusia maailmoja, joista ei ennen voinut kuvitellakaan. Maailma on avautunut myös muulla tavoin monille, kuten suomalaisille. Kuinkahan katkera voisi olla ihminen jossain sellaisessa maassa, josta ei oikein pääse mihinkään, kun ei saa viisumia. Maailma on todella epäoikeudenmukainen, mutta me suomalaiset emme tiedä siitä kovin paljon.
[quote author=" Vierailija " time="09.04.2015 klo 20:25"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 19:21"]Jos tilanne on huono, niin pitää tehdä mitä voi.
Miljoonavelat niskassa kävin itseäni tarjoamassa kolmeen yritykseen, kahdella kolmasosalla normaalipalkasta ja pääsin heti vakitöihin ...
[/quote]
Nyky-Suomessa tuollainen ei taitaisi olla mahdollista, koska AY-liike tulisi väliin ja saisit sapiskaa.
[/quote]
Kuka käskee maksaa kallista jäsenmaksua siitä, että tulevat haittaamaan työntekoa ja uralla etenemistä?
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 20:51"]
[quote author=" Vierailija " time="09.04.2015 klo 20:25"]
[/quote]
[/quote]
Kuka käskee maksaa kallista jäsenmaksua siitä, että tulevat haittaamaan työntekoa ja uralla etenemistä?
[/quote]
En minä sellaista olekaan koskaan maksanut. Mutta epäilenpä, että tuo esitetty toimintatapa ei olisi silti ok, vaikka kyseinen henkilö ei kuuluisikaan liittoon. Varma tästä en ole, mutta melko varma kuitenkin.
Ai että olisin kateellinen faijalle, joka joskus 70-luvun lopulla marssi varastolle ja sai sieltä työpaikan, jossa on edelleen? Tai mutsille, joka muutama vuosi myöhemmin marssi kaupungin työhönottoon ja sai siivoojan paikan, jossa oli siihen asti, kun jäi työkyvyttömyyseläkkeelle 2006? Niillä ei ollut ikinä varaa mihinkään ylimääräiseen, hyvä kun sai meidät pojat elätettyä. Osti ne meille pelikoneen ennekuin mä osasin edes lukea. Ekaa kertaa mua pyydettiin töihin ollessani 19 v. Nyt olen 26 v, töitä on riittänyt hakemattakin ja tienaan enemmän kuin mutsi ja faija yhteensä. Broidien kanssa päätettiin, että ostetaan mutsille ja faijalle 25-vuotishäälahjaksi parin viikon reissu Las Vegasiin.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 21:02"]
Ai että olisin kateellinen faijalle, joka joskus 70-luvun lopulla marssi varastolle ja sai sieltä työpaikan, jossa on edelleen? Tai mutsille, joka muutama vuosi myöhemmin marssi kaupungin työhönottoon ja sai siivoojan paikan, jossa oli siihen asti, kun jäi työkyvyttömyyseläkkeelle 2006? Niillä ei ollut ikinä varaa mihinkään ylimääräiseen, hyvä kun sai meidät pojat elätettyä. Osti ne meille pelikoneen ennekuin mä osasin edes lukea. Ekaa kertaa mua pyydettiin töihin ollessani 19 v. Nyt olen 26 v, töitä on riittänyt hakemattakin ja tienaan enemmän kuin mutsi ja faija yhteensä. Broidien kanssa päätettiin, että ostetaan mutsille ja faijalle 25-vuotishäälahjaksi parin viikon reissu Las Vegasiin.
[/quote]
Mua niin ärsyttää tämä nykyihmisten empatiakyvyttömyys. Itse on onnistunut joskus saamaan hyvän työpaikan niin ei osata yhtään ajatella enää niitä jotka sellaista eivät ole saaneet. Hei good for you, mutta kaveripiirissäni melkein kaikki on jäänyt ilman kesätyöpaikkaa. Itse lähetin noin 100 hakemusta ja pääsin ainoastaan elintarvikeliikkeeseen työhaastatteluun (luojan kiitos), vaikka valmistun taloustieteiden kandidaatiksi. Tulevaisuus näyttää todella synkälle ja joudun jatkuvasti stressaamaan tuleeko minusta ikinä mitään. Soittelemme välillä kavereideni kanssa tsemppi puheluita toisillemme, kun ahdistus käy liian suureksi.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 21:13"]
Mua niin ärsyttää tämä nykyihmisten empatiakyvyttömyys. Itse on onnistunut joskus saamaan hyvän työpaikan niin ei osata yhtään ajatella enää niitä jotka sellaista eivät ole saaneet. Hei good for you, mutta kaveripiirissäni melkein kaikki on jäänyt ilman kesätyöpaikkaa. Itse lähetin noin 100 hakemusta ja pääsin ainoastaan elintarvikeliikkeeseen työhaastatteluun (luojan kiitos), vaikka valmistun taloustieteiden kandidaatiksi. Tulevaisuus näyttää todella synkälle ja joudun jatkuvasti stressaamaan tuleeko minusta ikinä mitään. Soittelemme välillä kavereideni kanssa tsemppi puheluita toisillemme, kun ahdistus käy liian suureksi.
[/quote]
Jos jättäytyy vain surkuttelemaan tilaansa, niin mikään ei tule muuttumaan.
Jos kehä kolmosen sisäpuolella ylitarjontaa tekijöistä ja eläminen kallista, niin pakkoko siihen karsinaan on jäädä kilpailemaan muruista?
Jos totutut (=kaikkien muiden käyttämät) tavat eivät toimi, niin pitää osata ajatella luovasti - Anna työnantajalle jokin syy, miksi sen pitäisi/kannattaisi palkata juuri sinut.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 21:42"]Jos kehä kolmosen sisäpuolella ylitarjontaa tekijöistä ja eläminen kallista, niin pakkoko siihen karsinaan on jäädä kilpailemaan muruista?[/quote]
Siis suosittelet luovuttamaan jo valmiiksi? Siksihän täällä Helsingissä on niin kova kilpailu ja kalliit asunnot, että niille jotka täällä pystyvät pärjäämään ja saamaan elämän syrjästä jotenkin kiinni, on tulevaisuus huomattavasti turvatumpi verrattuna väkeen, joka jää maalle loikoilemaan ja halvoista asunnoista nauttimaan.
Helsingin hintataso tulee karkaamaan jatkossa käsistä vain entistäkin pahemmin, jolloin maalta on entistä vaikeampaa päästä tänne vaikka kuinka haluaisi! Asunnot ovat nyt jo Helsingin hyvillä alueilla niin kalliita, että moni ei saa niihin riittävää lainaa. Ja työpaikoista on toki myös kova kilpailu. Tällä hetkellä kaikki haluavat Helsinkiin nimenomaan päästäkseen siihen hissiin, joka lopulta nostaa heidät paremmin pärjäävän ja arvokkaat asunnot omistavan porukan joukkoon. Emme me täällä sentään ihan turhan takia puurra, ahkeroi ja sijoita suurinta osaa tuloistamme asuntolainan maksuun.
Mua niin ottaa päähän, kun monessa työpaikoissa kaikista kiittämättömimpiä ja laiskimpia ovat nuo hyväpalkkaiset kultatarjottimelta ja ilman koulutusta työn saaneet 45-60 -vuotiaat. Työtä yritellään vältellä viimeiseen asti, uusia ja varsinkin nuoria ja koulutettuja työntekijöitä pidetään uhkana ja esimies on aina väärässä (vaikka tämä valittaisi aiheesta). Yt:ssä tuollaiset yrmyt pitäisi karsia pois, sillä työpaikoille on jonottamassa kilometrikaupalla oikeasti kouluttautuneita ja motivoituneita ihmisiä.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 13:26"]
Suuret ikäluokat pääsivät kaikkein helpommalla elämästään. 40-50-luvun vahteessa syntyneet elivät käytännössä jatkuvaa nousukautta, jossa inflaatio maksoi talot jne... Aina vedotaan ysärilamaan, mutta se koski myös heidän lapsiaan, sekä sodan kokeneita vanhempiaan. Tästä voi aina mainita jos joutuu kuuntelemaan pullamössö-juttuja.
[/quote]
Ja tuo sukupolvi muutti kotoa noin 11v iässä mennessään oppikouluun, joka muuten oli maksullinen. Siellä ne asui asuntoloissa tai yksityisissä "kortteereissa" ja yritti pärjätä kaukana kotoa. Suurin osa ei päässyt oppikouluun vaan meni töihin ja se palkka oli muutama satanen kuussa. Kannattaa olla kateellinen?
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 21:42"]
Jos kehä kolmosen sisäpuolella ylitarjontaa tekijöistä ja eläminen kallista, niin pakkoko siihen karsinaan on jäädä kilpailemaan muruista?
Jos totutut (=kaikkien muiden käyttämät) tavat eivät toimi, niin pitää osata ajatella luovasti - Anna työnantajalle jokin syy, miksi sen pitäisi/kannattaisi palkata juuri sinut.
[/quote]
Kun ei siellä ole töitä, eikä tulevaisuus näytä hyvältä - töiden eikä asuntojen kohdalla. Jos työt loppuvat ja on muutettava pääkaupunkiseudulle, millähän hinnalla asunto menee kaupaksi tai meneekö ollenkaan. Pääkaupunkiseudulla sentään on jotain, mistä kilpailla.
Töitä oli 80-luvulla pääkaupunkiseudulla, mutta siellä ei ollut vuokra-asuntoja. Pohjois-Suomessa oli silloinkin työntekijöistä ylitarjontaa, joten moni joutui muuttamaan etelään töihin ja majoittumaan sukulaisten nurkissa. Asuntolainan korko meillä oli 13 % ja moni maksoi enemmänkin. Osa porukasta pärjäsi hyvin eli he, joilla työpaikka säilyi 90-luvun lamassa. Minulla ei säilynyt ja oli todella vaikea päästä töihin. Omasta mielestäni en ole helpolla päässyt.