Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Järkytyin hieman miten kamalaa sairaalassa olo synnytyksen jälkeen oli

Vierailija
25.12.2021 |

Synnytyksen jälkeen rättipoikki, kivuissa ja univajeisena, ja sitten pitää jakaa huone jonkun toisen kanssa. Jouduin vieläpä ns. käytäväpaikalle. Ei mitään yksityisyyttä muuta kuin joku kämänen verho ja koko ajan huoneessa ravaa hoitajia ja vierustoverin puoliso ym. vieraita. Valot on päällä yötäpäivää tai jos ne laittaa pois niin eiköhän joku hoitaja räväytä ne päälle keskellä yötä tullessaan. Vierustoveri vaihtuu seuraavana yönä ja sen vauva huutaa suoraa huutoa kaiken aikaa, johon omakin muuten ihan rauhallisesti ollut vauva heräilee jatkuvasti ja yhtyy huutokuoroon. Eipä se mikään hotelli tosiaan ole. Olisin halunnut mahdollisimman pian pois, mutta ei päästetty koska vauvalla oli keltaisuutta.

Kommentit (3113)

Vierailija
1921/3113 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne käytävävessat on kanssa hauskoja. Jokainen vessakäynti alkaa sillä, että siivoaa edellisen kävijän veret vessanistuimelta. Siinä sitten toivoo, ettei edellisellä kävijällä ole veriteitse tarttuvia tauteja, kun omakin alapää on veristä hyytelöä.

Eikös jokainen siivoa omat jälkensä wc-käynnillään?! Vai pitäiskikö siivoojan tulla pyyhkimään peppu ja pesemään sotkunne jäljiltänne. Terveiltä, aikuislta  naisilta!! Vai jääkös ne  paskat ja veret wc.n reunoille kotonakin?

OLen itse ollut useamman kerran synnyttämässä, mutta kertaakaan ei ole  olleet  vessanistuimet veressä  kenekään jäljiltä.  Jokainen on kyllä osannut asioida pyttyyn, eikä wc-istuimille.  Ja siivota jälkensä. Vai ovatko nykymammat niin isoja, etteivät mahdu  enää reiälle??? Vai mistä tuollainen siivottomuus ja yleinen laiskuus ja avuttomuus ?

Niin, sinä et ole itse vuotanut ja vessassa ennen sinua eivät ole vuotaneet holtittomasti pitkin lattioita eli ole tollut onnekas. Moni synnyttänyt on niin heikossa kunnossa ettei siinä mitään pysty siivoamaan. Se on sitäpaitsi siivoajien työtä, ei äitien. Miksi olet niin  katkera ja ilkeä, eikö lapsistasi tullutkaan mitään (ovat vankilassa tms)?

Ihan olen vuotanut samalla lailla kuin kaikki muutkin synnyttäneet.  Sinun vuotosi ei liene mitenkään poikkeavampaa tai runsaanpaa kuin muidenkaan.  Eikä runsas vuotokaan estä siivoamasta jälkiään, vai etkö saa  edes sidettäkään laitettua paikoilleen? Kuinka sitten kykenit edes menemään vessaan.?

Lasteni asiat, saati  heidän koulutuksensa  ei sinulle kuulu, eikä ole ketjun aiheenakaan, mitä synnyttämistämme lapsista on tullut.  Käytöksesi tuntuu  viestiesi perusteella olevan todella tyhmää ja ilkeää  muutoinkin kuin hygienia-asioissa. ILkeää ja katkeraa taas ei ole odottaa jokaisen omaava edes jonkilaiset käytöstavat ja toisten huomioimisen, esim. siivoamalla  omat sotkunsa.

Mutta, koska voin ylpeänä kertoa lasteni olevan akateemisissa, vastuullisissa viroissa, niin teen sen.  

En ole tuo kelle vastasit mutta en usko että olet synnyttänyt. Silloin tietäisit millaista on huojua pyörymispisteessä pöntöllä kun kuulee vauvansa itkevän. Hädintuskin jaksaa nostaa housut ja raahustaa pikkuisen luo. Ei siinä paljon kiinnosta menikö osa "vuotaa kuin pistetty sika" -veritsunamista pytyn reunuksille! Sitä varten sairaalassa on siivoojat.

Minäkään en ole se kenelle kukaan vastasi, mutta lähdin sairaalasta synnytystä seuraavana päivänä siitä huolimatta, että hb oli 80, menetettyäni synnytyksessä 1,5 l verta. En huojunut, enkä jättänyt jälkiäni muiden siivottavaksi. Sitä seuraavana päivänä olin jo tallitöissä.

Oletko syntyntyt 1920 vai -30 -luvulla?

Vierailija
1922/3113 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Porsimisen jälkeinen masennus voi vaikuttaa kokemukseen.

t. kätilö

Ei, kyllä se ainakin omalla kohdallani oli niin, että se synnyttäneen naisen täysin epäasiallinen kohtelu sairaalassa myötävaikutti suuresti synnytyksen jälkeisen masennuksen syntymiseen.

Uskon sinua täysin. Vielä kun täälläkin kätilö kehtaa puhua "porsimisesta". Kertoo kaiken oleellisen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1923/3113 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan asui monta sukupolvea saman katon alla. Synnyttänyt äiti sai apua mummoilta ja muilta talon naisilta. Ja on ihan eri asia huolehtia vauvasta kotona kuin sairaalassa: kotona saat ruokaa kaapista koska tahansa, sairaalassa on tarkat ajat, jolloin on haettava ruokaa käytävältä. Sairaalassa pitää vahtia vauvaa koko ajan, kotona pääset rauhassa suihkuun ja vessaan, kun vastasyntynyt voi turvallisesti tuhista sängyssään. 

Ei välttämättä kaikilla ollut mummoja tai muita naisia, mutta muutama mukula saattoi olla. Ja miksi vauvaa pitää sairaalassa vahtia koko sjan? Kertokaa ihmeessä miksi? Lähteekö itte kiitää johki vai kenties varastetaan tai vaihdetaan? Heheh!

Vauva oli vierihoidossa. Oi niitä aikoja.

Vierailija
1924/3113 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne käytävävessat on kanssa hauskoja. Jokainen vessakäynti alkaa sillä, että siivoaa edellisen kävijän veret vessanistuimelta. Siinä sitten toivoo, ettei edellisellä kävijällä ole veriteitse tarttuvia tauteja, kun omakin alapää on veristä hyytelöä.

Eikös jokainen siivoa omat jälkensä wc-käynnillään?! Vai pitäiskikö siivoojan tulla pyyhkimään peppu ja pesemään sotkunne jäljiltänne. Terveiltä, aikuislta  naisilta!! Vai jääkös ne  paskat ja veret wc.n reunoille kotonakin?

OLen itse ollut useamman kerran synnyttämässä, mutta kertaakaan ei ole  olleet  vessanistuimet veressä  kenekään jäljiltä.  Jokainen on kyllä osannut asioida pyttyyn, eikä wc-istuimille.  Ja siivota jälkensä. Vai ovatko nykymammat niin isoja, etteivät mahdu  enää reiälle??? Vai mistä tuollainen siivottomuus ja yleinen laiskuus ja avuttomuus ?

Niin, sinä et ole itse vuotanut ja vessassa ennen sinua eivät ole vuotaneet holtittomasti pitkin lattioita eli ole tollut onnekas. Moni synnyttänyt on niin heikossa kunnossa ettei siinä mitään pysty siivoamaan. Se on sitäpaitsi siivoajien työtä, ei äitien. Miksi olet niin  katkera ja ilkeä, eikö lapsistasi tullutkaan mitään (ovat vankilassa tms)?

Ihan olen vuotanut samalla lailla kuin kaikki muutkin synnyttäneet.  Sinun vuotosi ei liene mitenkään poikkeavampaa tai runsaanpaa kuin muidenkaan.  Eikä runsas vuotokaan estä siivoamasta jälkiään, vai etkö saa  edes sidettäkään laitettua paikoilleen? Kuinka sitten kykenit edes menemään vessaan.?

Lasteni asiat, saati  heidän koulutuksensa  ei sinulle kuulu, eikä ole ketjun aiheenakaan, mitä synnyttämistämme lapsista on tullut.  Käytöksesi tuntuu  viestiesi perusteella olevan todella tyhmää ja ilkeää  muutoinkin kuin hygienia-asioissa. ILkeää ja katkeraa taas ei ole odottaa jokaisen omaava edes jonkilaiset käytöstavat ja toisten huomioimisen, esim. siivoamalla  omat sotkunsa.

Mutta, koska voin ylpeänä kertoa lasteni olevan akateemisissa, vastuullisissa viroissa, niin teen sen.  

Sinun lapsesi (jos sinulla sellaisia edes on) ovat vastuullisissa viroissa vain unelmissasi, ressukka. Tuollaisella käytöksellä ja empatiakyvyttömyydellä, jota viesteissäsi ilmennät et ole voinut kasvattaa lapsistasi edes täyspäisiä, saati sitten kouluttautuneita ja vastuullisissa viroissa työskenteleviä, joten lopeta valehtelu.

Siivoaminen on siivoojien työtä, ei juuri synnyttäneiden äitien. Kyllä minä saan siteen paikalleen aivan mainiosti normaalielämässä, nyt puhutaan juuri synnyttäneistä äideistä - mitä sinä kuvittelet tietäväsi minun tai kekenkään muunkaan vuodoista ja voinnista mitään? Jos sinä et vuotanut niin hieno juttu - moni taas vuotaa kuin pistetty sika ja hädin tuskin pysyy pystyssä synnärillä unen- ja raudanpuutteen takia ja se sinun pitäisi ymmärtää. Mutta ethän sinä pysty koska olet empatiakyvytön trolli.

Kylläpäs se nyt kolahti .:::))

Minun ei tarvitse sinulle todistella eikä vakuutella yhtikäs mitään lapsistani,  on aivan samantekevää mitä sinä anomyymi, tuntematon ihminen minusta luulet tai uskot.  Mutta tosiasia vain on niin kuin kerroin, eikä se muuksi muutu. Saat rauhassa uskoa aivan miten haluat.

Aivan oletettavaa oli, että vastauksesi olisi juuri tuollainen. Mahdollisimman loukkaava ja henkilökohtaisuuksiin menevä. Kuten tasoiseltasi, kouluttautumattomalta mammalta voi olettaakin. Mutta sen uskallan sanoa, sinun lapsistasi varmasti tuleekin, ellei ole jo tullutkin, niitä kaltaisiasi "linnakundeja tms", kuten kirjoitikin itse.

Enkä edelleenkään näe mitään "hauskaa "siinä että wc.t sotketaan verellä ym eritteillä.  Sinulle se tuntuu olevan jokapäiväinen, hauska asia, kuten kirjoitit. Eihän toki synnyttneeltä voi mitään vaatia. ...

Olen FM ja alani töissä että siinä sinulle kouluttamattomuutta, typerä trolli. Sinä olet tässä ainoa, joka on ollut loukkaava ja täysin empatiakyvytön. Eihän kukaan normaalisti tietenkään vessoja eritteillä sotkekaan, mutta nyt on yhä edelleen kysymys vuotavista, juuri synnyttäneistä ja usein heikossa hapessa olevista naisista jotka hädintuskin pysyvät pystyssä. Siinä ei paljon siivoilla.

No, se siitä - mene trollaamaan muualle, ääliö.

Sulle kyllä nauraa jo hevosetkin. Vai muka FM.!  ETkä hallitse  edes alkeellisinta wc-hygieniaa::::))))  

Mikä suo vaivaa?

Eri

Olisiko ihan lakkasuo? Kaikenlaisia ötököitä kimpussa.

Vierailija
1925/3113 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

. Mä en itse kaivannut juurikaan apua, mutta seurasin vierestä, kuinka lempeästi vierustoveria tuettiin ja hoitaja mm. piti vauvaa sylissä sen aikaa, että hän sai käydä rauhassa suihkussa. En tällä tarkoita, etteikö huonoja kokemuksia voisi olla - ihan varmasti on, mutta haluan myös sanoa, että ei tarvitse turhaan etukäteen pelätä. Siellä on suurin osa lämpimiä ja koko sydämellään työtä tekeviä ammattilaisia, jotka raskaasta työstä ja paskasta palkasta huolimatta huolehtivat meistä äärettömän hyvin. Ja jos eivät huolehdi, niin siitä saa valittaa. 

Tällaista ei ollut Seinäjoella. Minulle tehtiin sektio ja hemoglobiini laski reippaasti, huimasi ja leikkauhaava oli p*run kipeä. Pyysin saada viedä vauvan lastenhoitajille, jotta pääsisin suihkuun. Töykeästi tiuskaisivat, että voivat he hetken katsoa, mutta käy sitten nopeasti. Ei se suihkussa käyminen siinä kunnossa oikein nopeasti käynyt ja sen jälkeen jätin vauvan itsekseen huoneeseen sänkyynsä, kun menin suihkuun.

Sektio ja piti käydä 3 x pvässä suihkussa ja kukaan ei tiuskinut mulle.

Vierailija
1926/3113 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan asui monta sukupolvea saman katon alla. Synnyttänyt äiti sai apua mummoilta ja muilta talon naisilta. Ja on ihan eri asia huolehtia vauvasta kotona kuin sairaalassa: kotona saat ruokaa kaapista koska tahansa, sairaalassa on tarkat ajat, jolloin on haettava ruokaa käytävältä. Sairaalassa pitää vahtia vauvaa koko ajan, kotona pääset rauhassa suihkuun ja vessaan, kun vastasyntynyt voi turvallisesti tuhista sängyssään. 

Ei välttämättä kaikilla ollut mummoja tai muita naisia, mutta muutama mukula saattoi olla. Ja miksi vauvaa pitää sairaalassa vahtia koko sjan? Kertokaa ihmeessä miksi? Lähteekö itte kiitää johki vai kenties varastetaan tai vaihdetaan? Heheh!

Omista vauvanhakureissuista on jo aikaa, mutta sääntö oli, ettei saa jättää yksin. Ensin vauvalassa oli aina vähintään yksi hoitaja, joka ei saanut poistua sieltä edes hetkeksi, jos oli yksin. Toisella kerralla vauvalat oli poistettu, mutta vauvaa ei saanut yksin jättää. Sektion takia en saanut itse nostella tai muuten hoitaa, vaan aina jos vauva itki, piti soittaa hoitaja paikalle. Kun meni suihkuun, ottivat vauvan toimistoon. Kerran sitten kuulin itkun toimistosta ja siellä olikin vauveli yksin. Kaikki olivat poistuneet jostain syystä ja siitä nousu sitten haloo, kun vauva oli yksin jätetty.

Vierailija
1927/3113 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni loistava kokemus synnytyksistä (molemmat keisarileikkauksia 1985 ja 1992), hoitajat aivan upeita, ruoka oli hyvää ja lapsen kanssa sain viettää aikaa niin paljon kuin jaksoin.

Toki nuoremman lapsen synnyttyä naapuripetiin osui sitten äiti, joka ei osannut/halunnut tehdä mitään itse.

Vauvakin piti hoitajan tulla siirtämään rinnalta toiselle. Tämä äiti oli sitten tosi nyreissään, kun itse pääsin kolmen vrk:n kuluttua kotiin; olin omatoiminen, meikkasin kevyesti joka aamu, kävin suihkussa joka aamu ja pukeuduin omiin vaatteisiin tunteakseni itseni "ihmiseksi". Nautin, kun muut nauttivat - itse nautin äitiydestä ja molemmilla kerroilla lapsistani :)

Huh huh, miten nopeasti toivuit sektioista. Mulla sektiohaava oli kaksi viikkoa kipeä, ensimmäisen viikon niin, etten edes pystynyt istumaan pöydän ääressä syömässä, vaan oli syötävä makuultaan. Toisella viikolla en pystynyt kauankaan olemaan pystyasennossa, kun oli mentävä maate, kun haava kipeytyi. Meni 4-5 viikkoa, kun haava oli parantunut sen verran, että pystyi pienellä kävelyllä käymään. . Jälkivuoto kesti 6 viikkoa. Jatkui vielä senkin jälkeen, mutta siinä vaiheessa neuvolan terkkari sanoi, että ne on jo kuukautiset...

Vierailija
1928/3113 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. kätilö

Ei, kyllä se ainakin omalla kohdallani oli niin, että se synnyttäneen naisen täysin epäasiallinen kohtelu sairaalassa myötävaikutti suuresti synnytyksen jälkeisen masennuksen syntymiseen.

Eikös se masennut ala vasta synnyttämisen jälkeen? Eihän se voi vaikuttaa kokemukseen, ennenkuin on alkanut edes. Näin siis ihmisillä. Porsaiden synnyttämisestä en tiedä mitään.

Vierailija
1929/3113 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Kuten joku mainitsi omat vaatteet närästi ainakin osaa henkilökunnasta.Muistan kun minulla oli mustaksi värjätyt hiukset ja olin suihkun jälkeen pukenut mustat legginsit sekä mustan imetyspaidan niin yksi hoitaja heitti että "mikäs kuoleman enkeli sinä oot".

- Ruoka piti hakea itse ja jos ei pystynyt niin sitten se tuotiin hirveän sättimisen ja moittimisen kanssa sängyn viereen.

- Särkylääkettä ei meinannut saada,synnytin alakautta mutta minulla tuli seuraavana päivänä pää kipeäksi ja kun pyysin särkylääkettä hoitaja totesi vaan "pitää kysyä lääkäriltä".Äitini tuli käymään ja hänellä on aina käsilaukussa asperiinia, antoi siitä sitten pari ja  6h myöhemmin hoitaja viimein toi buranan jota en enää tarvinnut.

- Samassa huoneessa oli  5 naista vauvoineen joten meteliä riitti.

+Lisämaitoa suorastaan tyrkytettiin vauvalle.

Imettävä ei saisi aspiriinia käyttää lainkaan, ei ainakaan yli 250 mg / vrk. Yhdessä asperiinitabletissa on 500 mg. Vastasyntyneen vauvan elimistö ei ole vielä niin kehittynyt, että kykenisi muuttamaan lääkkeen elimistölle haitattomampaan muotoon.

Vierailija
1930/3113 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. kätilö

Uskon sinua täysin. Vielä kun täälläkin kätilö kehtaa puhua "porsimisesta". Kertoo kaiken oleellisen.

Niinpä. Kyllä täytyy olla kovakalloinen tämäkin ammattilainen, kun tulee tällaiseen ketjuun vahvistamaan tuota asennevammaa, joka liian monella on.

Vierailija
1931/3113 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, tekisi mieli sanoa voi hellanlettas! Joku ei pääse 5 min suihkuun. Miksi? Mihkä se vauva karkaa sängystään suihkun aikana. Yhteen koskee toinen ei saa nukkua jne. Voi hyvät lapset, sairaalassa on tarkoitus valmistaa äiti selviytymään luonnollisesta asiasta, jälkeläisensä hoitamisesta. Vaikka tämä ärsyttääkin, kysyn, mahtoiko äidillä joka synnytti lypsyjensä välissä, joku paapoa ruokia eteen tai muuta luksusta?

Ja sairaaloiden ammattilaiset eivät ole tahallaan ilkeitä, tiedän että joskus joutuu olemaan tiukkana jos näkee ettei äiti halua/viitsi huolehtia itsestään ja vauvastaan joiden parhaaksi kaikki ohjeistus on. Ja kysymykseen olenko itse synnyttänyt vastaan kyllä olen useita kertoja.

Tunnen äidin, joka rakasti synnyttää. Hän aina tanssi polttojen ajan ja lauloi. Silti hän ei ikinä vähättelis kenenkään toisen kokemusta synnytyksen kivuliaisuudesta tai rankkuudesta. Miten ihmisestä nujerretaan empatia noin täysin?

Niinpä.

Ja miksi jotkut vetävät tässä esiin ajat ja yhteiskuntaluokat, joissa lapset piti synnyttää lypsyjen välissä?

Vierailija
1932/3113 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen kuuluukin saada.

Vierailija
1933/3113 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun mä synnytin yli 20 v sitten niin siivoajat olivat mukavimpia ihmisiä sairaalassa. Niiden kanssa oli kiva jutella toisin kuin ylimielisten korkeakoulutettujen kanssa.

Vierailija
1934/3113 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauheaa kohtelua olette monet saaneet! Tekisi mieli haukkua lyttyyn noin potilaitaan kohtelevat kätilöt. Enpä vaan pääse niin tekemään kun en meinaa muutenkaan lapsia hankkia. Mutta vihaksi pistää huonoa kohtelua saaneiden uusien äitien puolesta.

Tämä. Joidenkin vauvat teurastetaan ja äiti kahlitaan kaulastaan tolppaan niin että jonkun toisen lajin jälkeläiset pääsevät lutkuttamaan maitoa :(

Minäkin olen vegaani!  On kauheaa ajatellakin, kuinka täälläkin puhutaan vain lihaanien kasvatuksesta ja synnytyksestä, samaan aikaan kun voitaisiin puhua oikeasti tärkeistä asioista kuten veganismista ja ilmastonmuutoksesta.  Huoh. :(

Vegaanithan eivät halua raskautua, koska siihen tarvittaisiin eläin-(=mies)peräisiä siittiöitä. Kokeile auringonkukansiemenillä.

Vierailija
1935/3113 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauheaa kohtelua olette monet saaneet! Tekisi mieli haukkua lyttyyn noin potilaitaan kohtelevat kätilöt. Enpä vaan pääse niin tekemään kun en meinaa muutenkaan lapsia hankkia. Mutta vihaksi pistää huonoa kohtelua saaneiden uusien äitien puolesta.

Tämä. Joidenkin vauvat teurastetaan ja äiti kahlitaan kaulastaan tolppaan niin että jonkun toisen lajin jälkeläiset pääsevät lutkuttamaan maitoa :(

Minäkin olen vegaani!  On kauheaa ajatellakin, kuinka täälläkin puhutaan vain lihaanien kasvatuksesta ja synnytyksestä, samaan aikaan kun voitaisiin puhua oikeasti tärkeistä asioista kuten veganismista ja ilmastonmuutoksesta.  Huoh. :(

Tämä oli hauska! Aina vitsinä kerrotaan, että vegaani kysymättäkin ilmoittaa olevansa vegaani. Mutta että synnytyskokemuksiin liittyvässä ketjussakin mainitaan, että minä muuten olen vegaani!

Seinäjoen kouluissa pari kolme vuotta sitten sitten ruvettiin oppilaiden toimesta puuhaamaan, että saataisiin päiväkoteihin, peruskouluun ja lukioihin vegaaninen ruokavaihtoehto. No, tämä toteutui tänä syksynä, eli oltiin valmiita tarjoamaan vegaaninen vaihtoehto ruoaksi. Yllättäen vegaanisyöjiä ei ilmoittautunut yhden yhtäkään. Taitaa tämä veganisimikin olla kohta menneen talven lumia.

Vierailija
1936/3113 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsivuodepsykoosista. Tuttu on stadissa töissä siinä osastolla mihin ne otetaan, niin sanoi että suurin osa on kyllä ihan ennestään "terveitä" jotka sen yllättäen saa.

Eli ei mitään valmiiksi masentuneita.

Vierailija
1937/3113 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ketju, ja todella karua on lukea, kuinka hienosti hoidetaan potilaita muiden isojen leikkausten jälkeen kun vertaa kohtelua sektion jälkeen. Taannoin TYKS:ssa sektion läpikäyneenä voin sanoa:

-Apua tarjolla kaiken kaikkiaan liian vähän.

- Hoitajissa ja kätilöissä oli monenlaisia ihmisiä. Osa ei halunnut auttaa eikä tukea yhtään. Toki oli kiirettäkin, mutta silti. Osa hoitajista ja kätilöistä taas oli oikeita enkeleitä <3 <3 <3

Vierailija
1938/3113 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-93. Babyboom täällä ruotsissa. Ensin sain maata osaston käytävällä päivän, sen jälkeen pääsin viidenneksi neljän saliin.

-95. Neljän saliin heti.

-98. Neljän saliin.

Täällä myös on tapana että vauvat pidetään samassa huoneessa äitien kanssa nonstop. Yöt/päivät. Jos meet suihkuun niin vauvan voi viedä sinne hoitsujen luo siksi aikaa.

Lisään vielä. Ruoka oli hyvää, hoitsut mukavia. Ei mitään valittamista. Kaikki siivosivat omat sotkunsa vessassa, vähä ihmetyttää täällä kirjotetut veriset pytyt.

Vai olisiko siellä sittenkin ollut palkattuja siivoojia?

Vierailija
1939/3113 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Traumatic kirjoitti:

Heh, meno on näköjään ihan samaa aina vaan. Itse kun siellä kolmesti ollut niin joka kerta iso huone jossa 4-6 naista.  Itse olin niin tolaltani ja väsynyt synnytyksen jälkeen että en olisi edes vauvaa jaksanut ottaa vierelle, tästä sanoinkin hoitajille ja kärräsin käärön vähäksi aikaa vauvalaan että sain ensin levättyä. Kyllähän tuo inhottavaa oli kun lääkärinkierrolla aamulla piti vaan avata sängyssä kintut ja porukka katsoi sängyn päästä ovatko haavat lähteneet paranemaan. Alentavaa. En oikein osannut hoitaa vauvaa aluksi ja olin nuorena äitinä hämilläni, hoitajat eivät auttaneet asiassa yhtään. Katsoivat vaan kummeksuen ja puristelivat nännejä kipeästi, kyllä sieltä pitäisi kohta maitoa tulla!  Ikäänkuin tämänkin pitäisi selkärangasta tulla yhtäkkiä, lapsen hoitamisen.

Jotenkin koin että osastolla jäi tosi yksin ja neuvotta. Sitten vaan yhtäkkiä kotiin ja homma pitäisi hoitua. No, tokihan tuo alkoi hoitumaankin mutta mielikuvaksi jäi sairaalasta että kätilöt olivat melko ikäviä, kipua vähäteltiin, apua ei saaanut koska anestesialääkäriä ei uskallettu hälyttää paikalle kesken unien, jäin ilokaasua lukuuunottamatta ilman kivunlievitystä. Ensimmäisella kerralla ajeltiin karvat ja letkulla vielä vettä suoleen, siinä sitten kipeänä istut ripuloimassa supistuksissasi pöntöllä itkuisena. Ihan vaan siksi että eivät joudu siivoamaan ulostetta synnytyksen aikana. Seuraavalla kerralla sanoin että tätä hommaa ette muuten enää minulle tee.

Hyi olkoon, en vieläkään pysty katsomaan synnytyksiä telkkarista, niin tulee mieleen kaikki kipu ja tuska ja kohtelu sairaalassa. Kiitos vaan koks.

Olette te kyllä ihan raukkiksia. 2 lasta olen synnyttänyt vuosia sitten Turussa. Ihan mielenkiintoinen kokemus. Isä oli molemmissa mukana. Sehän oli vallan mielenkiintoista ,kun oli monta tyyppiä samassa huoneessa. Yksikin 5 lapsen äiti tuli synnytyksestä ja istua kepsotti pirteänä sängyn laidalla ja rupatteli iloisena.

Kakenkaikkiaan ihan mielenkiintoinen kokemus se sairaalareissu ja vielä palkintona terve vauva-mikä sen ihananpaa. Ne on ihan eri juttuja ne All Inclusive lomahotellimatkat😂.

Totta ihmeessä ne paikat oli arkana minullakin ja maitoa tuli,miten tuli. Ja kyllä ne haarat pitää viittii laittaa levälleen siinäkin vaiheessa, että tutkitaan ja opiskelijat oppii, levitit ne silloinkin ,kun piti mukavaa ja makeaa olla..

Maitoa tulee , jos tulee. Sitä varten on vastikkeet.

Olin todella tyytyväisenä sairaalassa , niin monta päivää ,kun pitivät. Kyllä me siellä kotona saimme nauttia sen jälkeen olostamme rauhassa. Kodin olin siivonnut putsikuntoon ennen synnytystä , pullia leiponut pakkaseen ja valmiita ruoka-annoksia tehnyt perheelle pakkaseen-minullahan oli kaiket päivät aikaa 3- vuotiaan naperon kanssa ennen synnäriä.

Ylpeänä työnsin vauvaani ensimäisillä kauppareissulla, kauppa kun on vain kilometrin päässä.

Ei muuten kukaan lääkäri tai hoitaja ollu epämiellyttävä, vaan mukavan asiallisia niinkuin kuuluukin.

Niin metsä vastaa , kuin sinne huutaa

Kun sitten sinä taas et ole sen paremmin mukava kuin asiallinenkaan. Jotkut ei vain osaa, johtuuko kotikasvatuksesta vai mistä.

Joo, tuosta kommentoidusta kommentista tuli melkein oksennus suuhun. Noin rumaa mielenmaisemaa muista naisista ja seksuaalisuuden synnistä ei nykyaikana onneksi enää ole kuin harvoilla. Hyvin poikkeuksellisen häiriintyneissä kodeissa kasvaneilla. (Kirjoitusvirheet kruunaavat vaikutelman.) Toivottavasti et pääse kyykyttämään toisia työelämässä.

Ikäviä kaikuja 50-luvun syyllistetyiltä emänniltä. "Kyllä ne pitää levittää, levitithän ne silloinkin, kun piti olla mukavaa ja makeaa...". Että kun oikein halusit seksiä ja nautit siitä senkin likainen olento, raskaaksi tulija, niin nyt kärsit siinä synnytyksen jälkeen töykeiden ventovieraiden kanssa mukisematta.

Ja oikein pullaa leipoi pakkaseen ja siivosi ihan putipuhtaaksi, mitaleita kehiin! Huoh, onneksi ajat ovat muuttuneet ja nämä itsensä kovettaneet marttyyrit, omaa seksuaalisuuttaan surullisesti inhoavat emännät lähes historiaa.

Korjaus siis tuohon edelliseen: "Toivottavasti EI pääse kyykyttämään toisia työelämässä."

Kommentti: tuollaista alapään tarkastusta neljän hengen huoneessa joukon silmien edessä en muista ainakaan itse kokeneeni, joten ei varmaan liity jokaiseen synnytyssairaalaan.

I

Minut jouduttiin katetroimaan synnyttäneiden osastolla, kun virtsaa ei lähtenyt tulemaan sektion jälkeen. Olin kahden hengen huoneessa ovipaikalla, vierailuaika ja käytävällä porukkaa. Siinä ruvettiin katetroimaan ja jouduin itse sanomaan, että pistäkää nyt edes tuo ovi käytävään kiinni.

Vierailija
1940/3113 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ÄIDIT SALAKULJETTAVAT OMIA SÄRKYLÄÄKKEITÄ JOITA SYÖVÄT SALAA.

ÄIDIT SALAKULJETTAVAT KORVIKKEITA JOITA ANTAVAT SALAA VAUVALLE.

Kuulostaako tämä normaalilta ja toimivalta systeemiltä?😟

Sehän on hyvä ratkaisu sille, kun niitä kipulääkkeitä henkilökunnan taholta pihdataan, eikä puututa siihen, jos maito ei nouse viikkoon ja lapsi on apaattinen, kuten minun kohdallani, olisikin ollut sitä korviketta sairaalassa mukana. Sokeriakaan vauvalta ei mitattu kertaakaan eikä tehty punnituksia synnytyksen jälken. Kotona kyllä virkistyi, kun maito viimein nousi.