Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkytyin hieman miten kamalaa sairaalassa olo synnytyksen jälkeen oli

Vierailija
25.12.2021 |

Synnytyksen jälkeen rättipoikki, kivuissa ja univajeisena, ja sitten pitää jakaa huone jonkun toisen kanssa. Jouduin vieläpä ns. käytäväpaikalle. Ei mitään yksityisyyttä muuta kuin joku kämänen verho ja koko ajan huoneessa ravaa hoitajia ja vierustoverin puoliso ym. vieraita. Valot on päällä yötäpäivää tai jos ne laittaa pois niin eiköhän joku hoitaja räväytä ne päälle keskellä yötä tullessaan. Vierustoveri vaihtuu seuraavana yönä ja sen vauva huutaa suoraa huutoa kaiken aikaa, johon omakin muuten ihan rauhallisesti ollut vauva heräilee jatkuvasti ja yhtyy huutokuoroon. Eipä se mikään hotelli tosiaan ole. Olisin halunnut mahdollisimman pian pois, mutta ei päästetty koska vauvalla oli keltaisuutta.

Kommentit (3113)

Vierailija
1861/3113 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En   tajua sitä lisämaidon panttausta! Totta hitossa vauva huutaa, kun sillä on nälkä eikä tisseistä heru.  Ensi kerralla otan oman korvikkeet  mukaan.

Minulle kävi päinvastoin niin että lisämaitoa vauvalle juotettiin, vaikka itselläni olisi ollut yllin kyllin. Hoitaja väitti että ei sektion jälkeen erity maitoa heti. No olipa väärässä vanha haaska. Suostui syöttöpunnitsemaan vauvan ja meinasi lentää pyllylleen kun pikkuiseni oli vetänyt sadan gramman hörpyt kunnon ternimaitoa oman mamman meijeristä.

Oma vauva (2020) taas ei tayssissa pyynnöistä huolimatta saanut lisämaitoa ennen kun vauvan kunto romahti. Sitten oltiinkin siellä kidutussellissä viikko odottamassa vauvan toipumista ja mittailemassa veriarvoja päivittäin. 

Onhan se rankkaa syntyneelle lapselle, kun on alastomana aikuisten edessä ja äiti alapää paljaana.

Vierailija
1862/3113 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei näköjään osaa vastata että miksi umpisuoli tms leikkauksessa ollut saa levätä ja ruoka tuodaan sänkyyn,mutta sektioäiti joutuu vaihtamaan itse lakanansa ja rukoilemaan kipulääkettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1863/3113 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyksissä on ihan mukavia hoitajia ja lääkäreitä. Tuhannet kiitokset ja Hyvää tätä vuotta💐

Vierailija
1864/3113 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sairaalan pitäisi olla hotelli?

Synnytyksen jälkeen mulle on laitettu kaksi stenttiä pumpun verensantia parantaan, sappea yritettiin poistaa mutta ei onnistuttu. Vielä olen näköjään elossa, mutta ei synnytyksen jälkeinen elo ole mitään hotellilomaa ollut, jonku yön olen tosin hotellissakin yöpynyt, mutta ei siellä mitään sairaanhoitopalveluja ollut. Suomessakin on hotelleja, joissa siivouskin on ala-arvoista.

Vierailija
1865/3113 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei näköjään osaa vastata että miksi umpisuoli tms leikkauksessa ollut saa levätä ja ruoka tuodaan sänkyyn,mutta sektioäiti joutuu vaihtamaan itse lakanansa ja rukoilemaan kipulääkettä.

Ja hoitaa vielä vastasyntyneen 24/7.

Vierailija
1866/3113 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En   tajua sitä lisämaidon panttausta! Totta hitossa vauva huutaa, kun sillä on nälkä eikä tisseistä heru.  Ensi kerralla otan oman korvikkeet  mukaan.

Minulle kävi päinvastoin niin että lisämaitoa vauvalle juotettiin, vaikka itselläni olisi ollut yllin kyllin. Hoitaja väitti että ei sektion jälkeen erity maitoa heti. No olipa väärässä vanha haaska. Suostui syöttöpunnitsemaan vauvan ja meinasi lentää pyllylleen kun pikkuiseni oli vetänyt sadan gramman hörpyt kunnon ternimaitoa oman mamman meijeristä.

Oma vauva (2020) taas ei tayssissa pyynnöistä huolimatta saanut lisämaitoa ennen kun vauvan kunto romahti. Sitten oltiinkin siellä kidutussellissä viikko odottamassa vauvan toipumista ja mittailemassa veriarvoja päivittäin. 

Tee ihmeessä ilmoitus Human Rights Watchille ihmisoikeuksiesi loukkauksesta kiduttamalla!

Vierailija
1867/3113 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ilmeisesti oli sitten liikaa eikä kommenttia julkaistu kun täysin totuudenmukaisesti kerroin että vieteisen pedin äidin luona ravasi koko suvun miehet ja tirkistelivät verhojen välistä kun minä imetin. Mitä tässä nyt oli? Nyt jätin sanan pois että kyseessä ei ollut suomessa syntynyt suku.

Vierailija
1868/3113 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ihan kauhealta. Jyväskylässä on vain yksityishuoneita, joissa on levitettävä sänky mahd. puolisoa tai tukihenkilöä varten. Muutenkin meno huomattavasti inhimillisempää, kuin mitä olen pk-seudulta kuullut.

Kyllä minä Jyväskylässä jaoin huoneen 3 kanssa. Aika ilkeitä olivat hoitajatkin. Eivät mielellään olisi ottaneet vauvaa valvontaan että pääsisi suihkuun tai kipaisemaan kanttiinissa. Toivoin myös opastusta vauvan hoitoon mutta nihkeää oli.

Vierailija
1869/3113 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyksissä on ihan mukavia hoitajia ja lääkäreitä. Tuhannet kiitokset ja Hyvää tätä vuotta💐

En ole Tyksiläinen enkä asu sielläpäinkään, mutta usein hoitohenkilökuntaa parjataan kaikkialla Suomessa, useimmiten syyttä. Yksittäisiä tapahtumia paisutetaan, kun useimmiten asioista selviäisi keskustelemalla. Suutahtaminenkin käy, kun muistaa ja älyää, että välillä on aihetta pyytää anteeksi.

Yksi usein esille tuleva väite on, että jossakin "lasikopissa lorvailee henkilökunta katsoen netistä viihdettä", useimmiten paljon törkeämpää kieltä käyttäen. Mistähän kaikki oikein tietää, mitä siellä kuvaruuduilta katsotaan? Ei sinne yleensä päästetä potilaita seikkailemaan ja tietokonenäyttöjä katsomaan. Siellä näytöllä voi yhtä hyvin näkyä jonkin potilaan sydämen toimintaa kuvaavat graafit. Hoitajien palkoistakin ulkopuoliset kitisevät, saavat muka liian hyvää palkkaa sarjojen katsomisesta ja käytävillä laahustamisesta.

Kun hoitajien palkoista puhutaan, silloin todelliset suomalaiset trollaajat saavat vauhtia paskanjauhantamyllyynsä.

Suomen sairaanhoito on niin hyvä, kuin siitä ollaan valmiita maksamaan, ei yhtään sitä huonompi. Kiitos niille, jotka jaksavat uurastaa!

Vierailija
1870/3113 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaatinut prinsessakohtelua. En odottanut pitsaa ilmakuivatulla kinkulla ja oliiveilla,Alkon parasta punaviiniä ja suklaamoussea.

Olisin vain halunnut kalakeittoni lämpimänä enkä kylmänä ja vihaisesti eteeni paiskattuna,kun se löytyi ruokakärrystä jolle en kyennyt kävelemään.

Olisin halunnut jonkun katsovan vauvaa 5 min. että olisin päässyt suihkuun.

Olisin halunnut kunnollista imetysopetusta.

Vierailija
1871/3113 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse synnytin Maltalla. Kulut olivat tasan nolla. Sain oman huoneen, ilmaisen akupunktion ja ihanat kätilöt. En todellakaan kyllä sano, että synnytyksen jälkeinen aika ois ollut ihanaa. Sitä vähätellään. Itkin viikon kun piti käydä vessassa enkä edes voinut istua normaalisti ja kaikki vaan hössötti että kyllä on söpö vauva. Kukaan ei kertaakaan kysynyt että miten minä voin. Onneksi oli palvelu jossa kätilö tuli parin viikon ajan kotikäynnille. Ei tarvinnut raahautua autolla.

Vierailija
1872/3113 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vaatinut prinsessakohtelua. En odottanut pitsaa ilmakuivatulla kinkulla ja oliiveilla,Alkon parasta punaviiniä ja suklaamoussea.

Olisin vain halunnut kalakeittoni lämpimänä enkä kylmänä ja vihaisesti eteeni paiskattuna,kun se löytyi ruokakärrystä jolle en kyennyt kävelemään.

Olisin halunnut jonkun katsovan vauvaa 5 min. että olisin päässyt suihkuun.

Olisin halunnut kunnollista imetysopetusta.

Sulle sentään kerrottiin että sillä on ruokakärry. Minä en koskaan ole sairaalassa hakenut ruokia joten en tiennyt että synttäreillä tehdään niin. Jäi ateria välistä. Vieläkään en tiedä olisiko keittiössä saanut hakea jotain vai oliko se vain erityistapauksille.

Vierailija
1873/3113 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole synnyttänyt enkä ole kätilö, mutta näiden juttujen perusteella vaikuttaa siltä, että koulutukseen kuuluu vahva "synnyttäjä ei ole potilas, eikä sairas"-hokeminen, jota sitten ainakin yksinkertaisimmat soveltavat ilman tilannetajua päin honkia raivoamalla tajunnan rajamailla oleville, ettei synnäri ole hotelli eikä vanhainkoti ja juuri ihmisen itsestään ulos puskeneen pitäisi olla reipas ja toimintakykyinen siinä missä kenen tahansa. Ihan järkkyä.

Hyvin kiteytit!

Vierailija
1874/3113 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni oli suunnitellut sektiot vuosina 1975-80. Silloin sairaalassa viivyttiin 10 päivää, ja äiti vain lepäsi. Vauvat hoidettiin lastenhuoneessa ja tuotiin vain imetettäviksi. Äiti siis söi, imetti, lueskeli ja nukkui. Nyt ollaan menty toiseen ääripäähän. Nykyisin monta yötä valvonut, sairas ja kivulias äiti pakotetaan hoitamaan yöllä itkuista vauvaa. Hoitajia ei huvita ottaa vauvaa hoitoon, koska äidin aktivointi ja varhainen vuorovaikutus blaa blaa. Sama vaikka äidin keho huutaa vain unta.

Sektion jälkeen äiti pakotetaan hoitamaan vauvaa koska veritulppariski. Sama, vaikka vauvan hoidossa joutuu tekemään sektiohaavaa rasittavia kiertoliikkeitä. Osa äideistä saa tästä hoidosta haavaakohtaan pysyviä tuntopuutoksia ja kipua.

Miehet ei näille asioille tee mitään. NAISET, NYT LAITTAMAAN JOUKOLLA PALAUTETTA SYNNÄREILLE!

Vierailija
1875/3113 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole Tyksiläinen enkä asu sielläpäinkään, mutta usein hoitohenkilökuntaa parjataan kaikkialla Suomessa, useimmiten syyttä. Yksittäisiä tapahtumia paisutetaan, kun useimmiten asioista selviäisi keskustelemalla. Suutahtaminenkin käy, kun muistaa ja älyää, että välillä on aihetta pyytää anteeksi.

Yksi usein esille tuleva väite on, että jossakin "lasikopissa lorvailee henkilökunta katsoen netistä viihdettä", useimmiten paljon törkeämpää kieltä käyttäen. Mistähän kaikki oikein tietää, mitä siellä kuvaruuduilta katsotaan? Ei sinne yleensä päästetä potilaita seikkailemaan ja tietokonenäyttöjä katsomaan. Siellä näytöllä voi yhtä hyvin näkyä jonkin potilaan sydämen toimintaa kuvaavat graafit. Hoitajien palkoistakin ulkopuoliset kitisevät, saavat muka liian hyvää palkkaa sarjojen katsomisesta ja käytävillä laahustamisesta.

Kun hoitajien palkoista puhutaan, silloin todelliset suomalaiset trollaajat saavat vauhtia paskanjauhantamyllyynsä.

Suomen sairaanhoito on niin hyvä, kuin siitä ollaan valmiita maksamaan, ei yhtään sitä huonompi. Kiitos niille, jotka jaksavat uurastaa!

Jos lukisit ketjun ennen vastaamista, niin huomaisit että siinä ei puhuta mistään tuollaisesta. Ystävällisyys ja hyvä käytös on myös täysin ilmaista sekä henkilökunnalta että potilaalta. Kukaan ei varmaan väitä, että terveydenhoidossa ei työskentelisi myös asiallisia ihmisiä. Se on oletusarvo ja kokemukset tässä ketjussa poikkeavat odotuksista ja siitä mikä on oikein. Kyllähän ketjussa on trolleja, mutta ikävä kyllä moni tarina taitaa olla ihan totta.

Sitten kun olet itse potilaana, niin törmäät näihin ilmiöihin.

Vierailija
1876/3113 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Joensuussa oli myös ihan kamalaa kummallakin kerralla. Yhteishuoneessa ei voinut nukkua yhtään kun telkkari ja valot tuntuivat olevan koko ajan päällä, ja sitten kun nukahti pitikin herätä syömään tms.

Vierailija
1877/3113 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaaloiden / yhteiskunnan pitäisi sitten suoraan sanoa: äidin oikeus keholliseen itsemääräämisoikeuteen on alisteinen hoitohenkilökunnan näkemykselle siitä, mikä on parasta vauvalle (ja myös äidille.) Näin naiset voisivat valmistautua etenkin henkisesti, että kun he menevät sairaalaan synnyttämään, he ovat täysin hoitohenkilökunnan auktoriteetin / asiantuntijuuden / mielivallan alla sen suhteen, mitä toimenpiteitä heille tehdään, kuten välilihan leikkaus. Ja että lapsivuodeosastolla pitää pärjätä yksin, tai saa olla nälässä, likaisena ja kivuissa, koska vauva on jo ulkona. Nyt naisia huijataan, että he saavat synnyttää toiveidensa mukaan, kuten itselle sopivassa synnytysasennossa, hyvässä ympäristössä ja lapsivuodeosastolla saa levätä toipuakseen synnytyksestä.

En nyt oikein ymmärrä kun sanot että äiti on täysin henk kunnan mielivallan ym alla mitä tulee esim välilihan leikkaukseen. Usein tilanne on sellainen että joko leikataan tai jos ei leikata niin kudokset repeävät. Leikattu eppari on helpompi ommella ja paranee siistimmin kuin spontaani (iso) repeäminen. Itse luotan hoitohenkilökuntaan siinä että kannattaako leikata vai antaa tulla pieni repeämä. Itse en sinne synnyttäessä näe enkä osaisi arvioida kumpi on parempi ratkaisu.

Olen kyllä osittain samaa mieltä kanssasi potilaan kehollisesta itsemääräämisoikeudesta mutta harvalla potilaalla on koulutusta tehdäkseen lääketieteellisiä päätöksiä synnytyksestään. Toiveita voi tietenkin aina esittää kuten tuo yksi lumihiutale edellä mutta henk kunta ei voi niitä aina noudattaa lääketieteellisistä syistä.

Ahaa, olet lumihiutale, jos et halua, että kehoosi kajotaan jollain tavalla. Kehosi on uhrattava tieteen alttarilla. Lääketiede on suurin auktoriteetti kehosi suhteen, et sinä itse.

Naiset menevät synnytyssairaalaan luullen, että he saavat asettaa rajansa. Heille ei ole kerrottu, että tosi asiassa sairaala omistaa heidät.

Miksi ei voida kertoa naiselle välilihan leikkaamisesta ja annettava naiselle mahdollisuus kieltäytyä tai valmistautua toimenpiteeseen?

Eikö nykyisin ole synnytysvalmennusta? Eikö äideille kerrota synnytyksen kulusta ja välilihasta? Eivätkö äidit ota itse selvää asioista ennen synnytystä? Oletko itse mennyt synnyttämään ilman tietoa synnytyksen kulusta? Haluatko todella tehdä itse lääketieteelliset päätökset omasta synnytyksestäsi? Tiesitkö että nainen voi revetä peräsuoleen asti synnytyksessä ilman välilihan leikkausta? Haluatko todella itse riskeerata näin ison vaurion omalle kehollesi?

Pahinta on se, että yleensä leikattua välilihaa ommeltaessa ei käytetä paikallispuudutusta, vaikka sitä olisi aivan mahdollista käyttää. Vedotaan siihen, että juuri olet lapsen puskenut ulos, ei tämä nyt niin kamala homma ole.

Vierailija
1878/3113 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

. Mä en itse kaivannut juurikaan apua, mutta seurasin vierestä, kuinka lempeästi vierustoveria tuettiin ja hoitaja mm. piti vauvaa sylissä sen aikaa, että hän sai käydä rauhassa suihkussa. En tällä tarkoita, etteikö huonoja kokemuksia voisi olla - ihan varmasti on, mutta haluan myös sanoa, että ei tarvitse turhaan etukäteen pelätä. Siellä on suurin osa lämpimiä ja koko sydämellään työtä tekeviä ammattilaisia, jotka raskaasta työstä ja paskasta palkasta huolimatta huolehtivat meistä äärettömän hyvin. Ja jos eivät huolehdi, niin siitä saa valittaa. 

Tällaista ei ollut Seinäjoella. Minulle tehtiin sektio ja hemoglobiini laski reippaasti, huimasi ja leikkauhaava oli p*run kipeä. Pyysin saada viedä vauvan lastenhoitajille, jotta pääsisin suihkuun. Töykeästi tiuskaisivat, että voivat he hetken katsoa, mutta käy sitten nopeasti. Ei se suihkussa käyminen siinä kunnossa oikein nopeasti käynyt ja sen jälkeen jätin vauvan itsekseen huoneeseen sänkyynsä, kun menin suihkuun.

Vierailija
1879/3113 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaaloiden / yhteiskunnan pitäisi sitten suoraan sanoa: äidin oikeus keholliseen itsemääräämisoikeuteen on alisteinen hoitohenkilökunnan näkemykselle siitä, mikä on parasta vauvalle (ja myös äidille.) Näin naiset voisivat valmistautua etenkin henkisesti, että kun he menevät sairaalaan synnyttämään, he ovat täysin hoitohenkilökunnan auktoriteetin / asiantuntijuuden / mielivallan alla sen suhteen, mitä toimenpiteitä heille tehdään, kuten välilihan leikkaus. Ja että lapsivuodeosastolla pitää pärjätä yksin, tai saa olla nälässä, likaisena ja kivuissa, koska vauva on jo ulkona. Nyt naisia huijataan, että he saavat synnyttää toiveidensa mukaan, kuten itselle sopivassa synnytysasennossa, hyvässä ympäristössä ja lapsivuodeosastolla saa levätä toipuakseen synnytyksestä.

En nyt oikein ymmärrä kun sanot että äiti on täysin henk kunnan mielivallan ym alla mitä tulee esim välilihan leikkaukseen. Usein tilanne on sellainen että joko leikataan tai jos ei leikata niin kudokset repeävät. Leikattu eppari on helpompi ommella ja paranee siistimmin kuin spontaani (iso) repeäminen. Itse luotan hoitohenkilökuntaan siinä että kannattaako leikata vai antaa tulla pieni repeämä. Itse en sinne synnyttäessä näe enkä osaisi arvioida kumpi on parempi ratkaisu.

Olen kyllä osittain samaa mieltä kanssasi potilaan kehollisesta itsemääräämisoikeudesta mutta harvalla potilaalla on koulutusta tehdäkseen lääketieteellisiä päätöksiä synnytyksestään. Toiveita voi tietenkin aina esittää kuten tuo yksi lumihiutale edellä mutta henk kunta ei voi niitä aina noudattaa lääketieteellisistä syistä.

Ahaa, olet lumihiutale, jos et halua, että kehoosi kajotaan jollain tavalla. Kehosi on uhrattava tieteen alttarilla. Lääketiede on suurin auktoriteetti kehosi suhteen, et sinä itse.

Naiset menevät synnytyssairaalaan luullen, että he saavat asettaa rajansa. Heille ei ole kerrottu, että tosi asiassa sairaala omistaa heidät.

Miksi ei voida kertoa naiselle välilihan leikkaamisesta ja annettava naiselle mahdollisuus kieltäytyä tai valmistautua toimenpiteeseen?

Eikö nykyisin ole synnytysvalmennusta? Eikö äideille kerrota synnytyksen kulusta ja välilihasta? Eivätkö äidit ota itse selvää asioista ennen synnytystä? Oletko itse mennyt synnyttämään ilman tietoa synnytyksen kulusta? Haluatko todella tehdä itse lääketieteelliset päätökset omasta synnytyksestäsi? Tiesitkö että nainen voi revetä peräsuoleen asti synnytyksessä ilman välilihan leikkausta? Haluatko todella itse riskeerata näin ison vaurion omalle kehollesi?

Pahinta on se, että yleensä leikattua välilihaa ommeltaessa ei käytetä paikallispuudutusta, vaikka sitä olisi aivan mahdollista käyttää. Vedotaan siihen, että juuri olet lapsen puskenut ulos, ei tämä nyt niin kamala homma ole.

Luuletko niiden puudutusneulojen tuntuvan vähemmän kuin ompeluneulojen? Oletettavasti tuossa vaiheessa on tärkeintä saada haavat ummistettua, eikä siinä aina ole aikaa odotella puudutusaineen vaikutuksen alkamista.

Vierailija
1880/3113 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle hoitaja antoi korvatulpat kun olin kolmatta kertaa synnytyksen jälkeen huoneessa. Eihän sairaalassa saa nukuttua kun härdelliä on kokoajan. Sitä vain toivoo että selviää selväjärkisenä kotiin.  Kolmannen kerran uskalsin pyytää että ottaisivat vauvan vähäksi hoitajien huomaan, että saisi vähän nukuttua. Kukaan hoitajista ei mukissut vastaan. Toivat sitten vain rinnalle syömään välillä.  Lähdin sitten jo tavallista virkeämpänä kotiin, jossa odotti myös muut lapset.

On olemassa riski, jos antaa vauvan pois joksikin aikaa. He saattavat käsitellä vauvaa eri tavalla, kuin Sinä, jonka vuoksi sinun hoitosi ei vauvalle enää välttämättä kelpaa.

MInä olin valvonut sektiota edeltävän yön ja sen jälkeisen yön, kun seuraavana yönä pyysin lastenhoitajia ottamaan vauvan yöksi, että saisin vähän nukkua. Eivät ottaneet, haukkuivat minut pystyyn. Tämäkin Seinäjoella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi