Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Helsinkiläinen perheenäiti kutsuu yksinäisiä kotiinsa jouluaterialle - Miten teidän perheessä pidetään huolta yksinäisistä jouluna?

Vierailija
25.12.2021 |

https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000008497161.html

Helsinkiläinen perheenäiti kutsuu yksinäisiä kotiinsa jouluaterialle – Taustalla on hänen oma käänteentekevä kokemuksensa, joka palautti uskon ihmisiin

”On harmillista, että moni mieltää joulun niin kapeasti perhejuhlaksi, ettei halua ventovieraita mukaan. Itse kuitenkin ajattelen, että jouluna ei kenenkään pitäisi joutua olemaan yksin.”

Mitenköhän täällä Suomessa, kuinka monella yksinäisellä ei todella ole yhtään ketään, ja kuinka moni on yksin jouluna vain siksi, että vaikka omassa elämässä on sukulaisia tai ystäviä, kukaan heistä ei kuitenkaan kutsu joulun viettoon? Ei välttämättä monestikaan "tarvitsisi" ventovieraita kutsua, jos vaan esimerkiksi suvuittain katsottaisiin, ettei kukaan jää yksin.

Pidän siis tämän jutun perheen elettä todella hienona, enkä missään tapauksessa sitä kritisoi. Mietin vaan, kuinka moni perhe lopulta myös kokee sen oman suvun vanhapiikatädin tai perheettömän sisaren tmv jostain syystä nimenomaan jouluna ihan mielettömänä riippakivenä, ja hänen pyytämistään edes joulukahveille ihan mahdottomana tehtävänä.

Välillä tuntuvat aika tekopyhiltä ihmisten kyynelsilmäiset lahjoitukset yksinäisyystyöhön, kun sitten niin monella olisi kuitenkin omassa lähipiirissäkin vaikkapa perheettömiä ihmisiä, joilta ei ehkä edes uskalleta kysyä, mitä tekevät jouluna, ettei vain ole pakko kutsua kylään. Aito yhdessäolon arvostus puuttuu monelta Suomessa, ja helposti marttyroidutaan jouluraatamisen alle: "Me ei ainakaan jakseta kutsua yhtään ketään käymään, tarpeeksi on hommaa muutenkin!" Ja kuolinvuoteella sitten kai ollaan niin onnellisia, että oli niitä täydellisiä jouluja, koska se on kai tärkeämpää kuin se, ettei ketään jätettäisi yksinäisyyteen.

Nyt on vasta joulupäivä. Viettääköhän joku kaveri tai sukulainen ehkä joulua yksin surullisena? Vieläkin ehtisi pirauttaa ja pyytää glögille tai syömään, tai vaikka joulukävelylle. Kauempana asuvia voisi puhelukin piristää.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mitä tahansa kunhan siinä ei ole perhettä mukana. 

Vierailija
2/40 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellinen yksinäinen haluaa olla yksin jouluna. Meillä ainakin yksi läheinen yksinäinen sanoi, että hän nimenomaan haluaa olla yksin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli aika päräyttävä kokemus tajuta, että mun ja siskon yhteiset joulut loppuivat siihen, kun meni kihloihin miehensä kanssa. En ole enää tervetullut heille ja vietän joulut yksin. He viettävät kodissaan jotain sellaista laatuaikaa, joka menisi minun vierailustani ilmeisesti pilalle. Olen toki myös kutsunut heitä luokseni joulun viettoon, mutta ei. He ovat nyt muodostaneet perheen, ja minä en siihen kuulu, ja jouluna ollaan perheen kesken. Voin sanoa, että tuli todella shokkina, että meidän perinteet katkesivat sormukseen. En itse koe, että lapsuudenperhe lakkaa olemasta pariuduttaessa, mutta ilmeisesti sisko kokee toisin.

Vierailija
4/40 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellinen yksinäinen haluaa olla yksin jouluna. Meillä ainakin yksi läheinen yksinäinen sanoi, että hän nimenomaan haluaa olla yksin.

Yksin oleminen ja yksinäisyys ovat kaksi eri asiaa. Jos haluaa olla yksin ja nauttii siitä, se ei ole yksinäisyyttä. Yksinäisyys on aina negatiivinen ja ei-toivottu asia.

Vierailija
5/40 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen yksinäinen, joka on vuoden aikana minua auttanut, on tervetullut joulupöytään. Eli ei siis ainutkaan. Jos ei millään tavalla halua olla osa elämääni arjessa, niin miksi järjestäisin hänelle juhlan?

Vierailija
6/40 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tekopyhää on kutsua vain jouluna, koska jonkun mielestä kenenkään ei pidä olla yksin jouluna. Mä olen tosi yksinäinen, ei ole kavereita. Ottaisin lähes loukkauksena jos mut kutsuttaisiin vain jouluna jonnekkin ja muuten ei seura kelpaa. Ei se ole aitoa. Mielummin olen yksin. Ei muut ole vastuussa mun onnellisuudesta, joulunakaan.

Vierailija
7/40 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden yksinäisen. Voin kutsua sen joulupöytään heti, kun lopettaa henkisen väkivallan ja käyttämästä minua hyväkseen.

Itse esittää ihan viatonta.

Vierailija
8/40 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen yksinäinen, joka on vuoden aikana minua auttanut, on tervetullut joulupöytään. Eli ei siis ainutkaan. Jos ei millään tavalla halua olla osa elämääni arjessa, niin miksi järjestäisin hänelle juhlan?

Voi olla aika vaikea tietää, miten auttaa, jos ei pidetä yhteyttä.

Meillä läheisyyttä ja välittämistä ei tarvitse ansaita. Tietenkään ei myöskään pidä hyysätä sellaisia ihmisiä elämässään, jotka kohtelevat kaltoin.

Välittämällä muista saa usein itsekin auttamista osakseen. Ainakin enemmän kuin pitämällä kirjaa siitä, kuka nyt on tehnyt mitäkin minun hyväkseni.

Vierailija
9/40 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, tekopyhää on kutsua vain jouluna, koska jonkun mielestä kenenkään ei pidä olla yksin jouluna. Mä olen tosi yksinäinen, ei ole kavereita. Ottaisin lähes loukkauksena jos mut kutsuttaisiin vain jouluna jonnekkin ja muuten ei seura kelpaa. Ei se ole aitoa. Mielummin olen yksin. Ei muut ole vastuussa mun onnellisuudesta, joulunakaan.

Joo, olishan se hyvä, että sitä välittämistä olisi aina, ei vain jouluna.

Itse menisin silti mielelläni joulupöytäänkin yksinäisen joulun sijaan. Vähän ehkä joutuisin kyllä taistelemaan itseni kanssa, ei se ihan helppoa olisi. Olisi ehkä hieman säälittävä olo. Pitää vaan naksauttaa aivonsa siihen asentoon, että pyrkii ajattelemaan ihmisistä hyvää: Nämä kutsujat haluavat oikeasti olla kanssani. Joskus näin ajatteleminen voi olla tosi vaikeaa, kun taustalla on vahvat ulkopuolisuuden ja hylätyksi tulemisen kokemukset. Jos niistä ei pääse yli, on kuitenkin itseään ruokkivassa kehässä, eikä saa koskaan hyviä kokemuksia muista ihmisistä.

Vierailija
10/40 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kutsuin kaksi pitkäaikaissairasta yksinäistä sukulaista joulupöytään. Kyyditsin eestaas, syötin ja olin ostanut lahjat.

Vierailija
11/40 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi meille ottaa sellaista koko ajan nalkuttavaa ja valittavaa ihmistä joka näkee vaivaa ihan kaikesta, pilaamaan meidän joulua. Riitti ne lapsuuden ankeat joulut. Muutenkaan ei kiinnosta vieraat jouluna. 

Vierailija
12/40 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin sinkku, niin viettäisin varmaan joulut yksin ihan omasta tahdostani, mutta olisin kyllä tervetullut vanhempien tai siskon perheen luokse joulunviettoon.

Vierailija
13/40 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On yksi asia olla yksin,  toinen asia TUNTEA itsensä yksinäiseksi.

Minulle sopii aivan hyvin olla joulu yksin, katsoa haluamiani juttuja tuubista, syödä mitä lystään.

Kuluneen loppusyksyn aikana olen tuntenut itseni yksinäiseksi monta kertaa, joulu ei siihen liity mitenkään.

Minusta olisi vaivaannuttavaa mennä ventovieraiden kanssa syömään tuikituntemattoman emännän arvaamattomia ruokia...

Vierailija
14/40 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen itse sellainen mies että haluan auttaa ihmisiä ja joka joulu olen tehnyt hyviä tekoja.

Minulla on tuttuna eräs yksinäinen mt-ihminen kenelle on vaikeuksia käydä oikeastaan missään niin ajoin jouluaattona hänen luokseen, annoin lahjaksi 20 eurolla arpoja, sitten otin hänet kyytiini ja ajettiin minun äidilleni syömään jouluateria. 

Vuosi sitten jouluna annoin ps3 konsolin lahjaksi eräälle lapselle.

M31

Vierailija
15/40 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voisi meille ottaa sellaista koko ajan nalkuttavaa ja valittavaa ihmistä joka näkee vaivaa ihan kaikesta, pilaamaan meidän joulua. Riitti ne lapsuuden ankeat joulut. Muutenkaan ei kiinnosta vieraat jouluna. 

Mahtaako tuo olla sitten joku yksinäisen ihmisen stereotypia, että yksinäinen on valittava ja nalkuttava ihminen, tai jotenkin muuten viallinen?

Vierailija
16/40 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat kylmä, kova kansa, täällä kukaan ei välitä muuta kuin itsestään ja pääasia että itsellä ja vain niillä lähimmillä on mukavaa, täällä ei auteta esim loukkaantunutta tai aukaista ovia tms.

Tämä armon vuonna 2021, raamatun tekstit lopunajan ihmisistäkin on täysin totta.

Vierailija
17/40 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tuli vaan mieleen, että olisi hyvä muistaa aina katsoa lähellekin, eikä pitää yksinäisiä vain jonain ihme kaukaisena hyväntekeväisyyskohteena. Olikos se niin, että kolmasosa vai viidesosa suomalaisista kokee olevansa yksinäisiä, että jokainen meistä kyllä tuntee jonkun yksinäisen.

Ap

Vierailija
18/40 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin sanottu! Artikkelin äidin kotiin oli nyt diakonssan avulla menossa kaksi vanhusta palvelutalosta, erittäin kaunis ele mummoja kohtaan, mutta maailma on muuten mikä se on. Miksi ihmisten tulisi jouluna esittää sellaista, että jonkun ventovieraan yksinäisyys satuttaa, jos se ei oikeasti tunnu omalta asialta?

Mitä pahaa siinä sitten on, että koittaa elää niin, etteivät ne omat lapset vaikkapa olisi aikuisina niitä yksinäisiä? Eiköhän se riitä. Siis mitenkään dissaatamma artikkelin äitiä. Hän halusi toimia noin, so?

Vierailija
19/40 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluan viettää joulun yksin ja minusta on kiusallista ne kutsut, joita en haluaisi.

` Kenenkään ei tatvitsisi viettää joulua yksin`, siinäpä taas juttua muiden puolesta.

Vierailija
20/40 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, tuli vaan mieleen, että olisi hyvä muistaa aina katsoa lähellekin, eikä pitää yksinäisiä vain jonain ihme kaukaisena hyväntekeväisyyskohteena. Olikos se niin, että kolmasosa vai viidesosa suomalaisista kokee olevansa yksinäisiä, että jokainen meistä kyllä tuntee jonkun yksinäisen.

Ap

Itse olisin kyllä todella vaivaantunut, jos joku sukulainen saatika vieraampi kutsuisi minut heille jouluksi vain siksi, että olen muuten yksin. Mitä hän siitä saa, miettisin? Kenenkään ei tarvitse syyllistyä muiden tilanteista ellei niissä nyt ole jotain todella traagista menetystä. Ja korvaako se vieras perhe sille yksinäiselle illoinkaan omia läheisiä tai näiden puutetta?