Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hammaslääkäri haluaa poistaa minulta 4 hammasta!

Vierailija
08.04.2015 |

Tytöt ja pojat!
Tämä on opettavainen tarina. Älkää tehkö samaa virhettä kuin minä, nimittäin jätä hampaita hoitamatta!
Olen aina pelännyt hammaslääkäriä ja jättänyt hoidot viime tippaan eli mennyt kun on ihan pakko. Kun on kivut saatu hallintaan, on taas "unohtunut" koko homma. Siis toki pesen hampaat aamuin illoin. Mutta nuorena aikuisena hampaani olisi pitänyt oikoa mutta en halunnut. Hampaat ovat siis vinot osittain ja aiheuttaneet kaikenlaista ongelmaa. Reikiintyvät helposti ja varsinkin raskauksien aikana hampaat ovat lohkeilleet paljon....

Nyt päätin että vuoden 2015 projekti on hammasprojekti. Tämän vuoden aikana minulta on paikattu 3 reikää. Poistettu hammaskiveä. Otettu röntgen ja todettu että 4 hampaassa juuret kuolleet ja tulehduksien alkua.. Joten ne pitää poistaa.

Ette arvaa kuinka harmittaa.. On helppoa olla jälkiviisas "olisi pitänyt.." Mutta ei se nyt auta. Häpeän hampaitani :(

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tilanteessa hampaiden juuret ns. kuolevat? Minulla oli ankara tulehdus juurikanavassa joitakin vuosia sitten. Sain tuhdin käsittelyn; oli kuin olisi juuriharjalla vedelty juurikanavassa. Päälle tuli monen kerran juurihoito, mutta ei sentään hammasta poistettu. 

Vierailija
2/21 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 20:38"]Missä tilanteessa hampaiden juuret ns. kuolevat? Minulla oli ankara tulehdus juurikanavassa joitakin vuosia sitten. Sain tuhdin käsittelyn; oli kuin olisi juuriharjalla vedelty juurikanavassa. Päälle tuli monen kerran juurihoito, mutta ei sentään hammasta poistettu. 
[/quote]

Noihin hampaisiin on joskus tehty juurihoitoa .. Sitten ne on lohkeilleet .. En tiedä miksi kuolivat.

Miten sulla se ankara tulehdus todettiin ja miten hoidettiin? Kysyin hammaslääkäriltä niistä tulehduksien aluista mutta se ei antanut esim. antibioottikuuria. Hampaiden poistot toukokuun lopulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin yksi hammas oireili vuoden verran. Paha tulehdus löytyi juuresta ja juurihoito kesti yli vuoden, Onneksi tuli kuntoon.

Vierailija
4/21 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olen saanut hyvät hampaat synnyinlahjana. Pesen kerran päivässä, reikä viimeksi teininä, ei juurihoitoja, ei hammaskiveä ole ollut, ei ientulehduksia, pari viisaudenhammasta poistettu, eipä muuta. Suorat, terveet ja valkoiset hampaat. Ikä, 40v.

Vierailija
5/21 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota minäkin aina pelkään etät noin käy. Olen niin hammaslääkäripelkoinen että kouluiän jälkeen en ole käynyt hammaslääkärissä. Ikää 40 v. VIelä ei ole onneksi hampaat koskaan vaivanneet mitenkään, mutta jos joskus alkaa, niin luultavasti en pysty sittenkään menemään hammaslääkäriin vaan kiskon vaikka pullon kossua ja nyppään särkevän hampaan itse mieluummin pois.  Tai annan vaan mädäntyä irti itsekseen.

Vierailija
6/21 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ainut. Oon pessyt aina hampaat ja luullut, että sitten on aihetta mennä hammaslääkäriin, jos särkee. Nyt 2 hammasta joita uhkaa juurihoito ja yks viisaudenhammas pitäis leikata pois. Mun välttely ja pelko johtuu hirveästä kouluhammaslääkäristä.

Vierailija
7/21 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisurin poisto onkin hikistä ja kivuliasta hommaa, hiki valuu niin potilaalta ja tohtoriltakin.

Vierailija
8/21 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on reikiä etuhampaissa, mutta en pääse hammaslääkärille. Yksi niistä on kipeä. Ei ole varaa yksityiselle. En ole kuulemma kiireellinen ja puolen vuoden päähän luvattiin aika. Olen odottanu tätä aikaa 2kk. Ei ei kuulu, eikä näy..

Vierailija
9/21 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 21:14"]

Tuota minäkin aina pelkään etät noin käy. Olen niin hammaslääkäripelkoinen että kouluiän jälkeen en ole käynyt hammaslääkärissä. Ikää 40 v. VIelä ei ole onneksi hampaat koskaan vaivanneet mitenkään, mutta jos joskus alkaa, niin luultavasti en pysty sittenkään menemään hammaslääkäriin vaan kiskon vaikka pullon kossua ja nyppään särkevän hampaan itse mieluummin pois.  Tai annan vaan mädäntyä irti itsekseen.

[/quote]

Mulla tähän pääsyy ei ole kamalat hammaslääkärikokemukset, kun ei koskaan silloin lapsena kun hammaslääkärissä kävin, tarvinnut tehdä mitään. Reikiä ei ollut koskaan. Mutta pelkään yleisesti ihmisiä enkä luota niihin yhtään, joten hammaslääkärin tai muunkaan lääkärin kynsiin en todellakaan mene. 

Vierailija
10/21 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 20:42"]

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 20:38"]Missä tilanteessa hampaiden juuret ns. kuolevat? Minulla oli ankara tulehdus juurikanavassa joitakin vuosia sitten. Sain tuhdin käsittelyn; oli kuin olisi juuriharjalla vedelty juurikanavassa. Päälle tuli monen kerran juurihoito, mutta ei sentään hammasta poistettu.  [/quote] Noihin hampaisiin on joskus tehty juurihoitoa .. Sitten ne on lohkeilleet .. En tiedä miksi kuolivat. Miten sulla se ankara tulehdus todettiin ja miten hoidettiin? Kysyin hammaslääkäriltä niistä tulehduksien aluista mutta se ei antanut esim. antibioottikuuria. Hampaiden poistot toukokuun lopulla.

[/quote]

juurihoitohan tarkoitaa stä, että hammass tapeaan ja sn juuret (verenkierto ja hermot hampaaseen) poistetaan. Se hammaskulee sihen ja niin ontarkoituskin, koska juurihoitoon päädytääntilanteessa, jossa tulehdus on levynnyt tuhonnut kudosta niin laajalti, että muuta ei ole tehtävissä. Se on sama tilanne kuin raajan amputaatio vernmyrkytyksen edetessä. Tottakai tämä myös hauratuttaa hammaluuta, kun se keran kuolee, mutta parmpi sekin kuin etenevä tulehdus päässäsi.

Vierailija
11/21 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minulta viedään kaksi. Viisi poistettu jo aiemmin. . Ab- kuuri parhaillaan päällä . Ja hammas lääkäreitä kammoan minäkin, menen vasta sitten kun sattuu! Inhoan suutani, näytän puliakalta :'( mihinkään implantteja ei ole varaa.
IHMISET, KÄYKÄÄ SIELLÄ HAMMAALÄÄKÄRISSÄ!

Vierailija
12/21 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilkaa purskuttaa kookosöljyä säännöllisesti kerran päivässä (hampaanpesun päälle). Pitäisi kuulemma "parantaa reikiä" mutta en tiedän mitä muuta.

Vierailija
13/21 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 20:42"]

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 20:38"]Missä tilanteessa hampaiden juuret ns. kuolevat? Minulla oli ankara tulehdus juurikanavassa joitakin vuosia sitten. Sain tuhdin käsittelyn; oli kuin olisi juuriharjalla vedelty juurikanavassa. Päälle tuli monen kerran juurihoito, mutta ei sentään hammasta poistettu.  [/quote] Noihin hampaisiin on joskus tehty juurihoitoa .. Sitten ne on lohkeilleet .. En tiedä miksi kuolivat. Miten sulla se ankara tulehdus todettiin ja miten hoidettiin? Kysyin hammaslääkäriltä niistä tulehduksien aluista mutta se ei antanut esim. antibioottikuuria. Hampaiden poistot toukokuun lopulla.

[/quote]

Juurihoidossa hampaat kuolevat. Ovat vähän kuin kelopuita, pystyssä, mutta kovettuneita ja elottomia. Lohkeavat lopulta ja joudutaan joko poistamaan tai tekemään massiivisia paikkauksia. Ei kannata antaa mennä juurihoitoon asti. Paras olisi kun lapsena ei vanhemmat tartuttaisi sitä kariesbakteeria. Elämä olisi paaaaljoon helpompaa ilman sitä tautia.

Vierailija
14/21 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota samalla 8 ihan varmuuden vuoksi :)

Vierailija
15/21 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 01:02"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 20:42"]

[/quote]

Juurihoidossa hampaat kuolevat. Ovat vähän kuin kelopuita, pystyssä, mutta kovettuneita ja elottomia. Lohkeavat lopulta ja joudutaan joko poistamaan tai tekemään massiivisia paikkauksia. Ei kannata antaa mennä juurihoitoon asti. Paras olisi kun lapsena ei vanhemmat tartuttaisi sitä kariesbakteeria. Elämä olisi paaaaljoon helpompaa ilman sitä tautia.
[/quote]
Kyllä sen kariesbakteerin kaikki jossakin vaiheessa saavat. Viimeistään teini-iässä kun aletaan pussailemaan.

Vierailija
16/21 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua huvitti hiljattain, kun baarissa yksi ihaili hampaitani. Huvitti siksi, että en ole 13-vuotiaan jälkeen käynyt ikinä hammaslääkärissä ja olen 38-vuotias. Mun hampaat vaan on sinertävänvalkoiset ja suorat, näyttää hyvältä vaikka olisi mitä mätää sisällä.

Vierailija
17/21 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 01:50"]

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 01:02"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 20:42"] [quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 20:38"]Missä tilanteessa hampaiden juuret ns. kuolevat? Minulla oli ankara tulehdus juurikanavassa joitakin vuosia sitten. Sain tuhdin käsittelyn; oli kuin olisi juuriharjalla vedelty juurikanavassa. Päälle tuli monen kerran juurihoito, mutta ei sentään hammasta poistettu.  [/quote] Noihin hampaisiin on joskus tehty juurihoitoa .. Sitten ne on lohkeilleet .. En tiedä miksi kuolivat. Miten sulla se ankara tulehdus todettiin ja miten hoidettiin? Kysyin hammaslääkäriltä niistä tulehduksien aluista mutta se ei antanut esim. antibioottikuuria. Hampaiden poistot toukokuun lopulla. [/quote] Juurihoidossa hampaat kuolevat. Ovat vähän kuin kelopuita, pystyssä, mutta kovettuneita ja elottomia. Lohkeavat lopulta ja joudutaan joko poistamaan tai tekemään massiivisia paikkauksia. Ei kannata antaa mennä juurihoitoon asti. Paras olisi kun lapsena ei vanhemmat tartuttaisi sitä kariesbakteeria. Elämä olisi paaaaljoon helpompaa ilman sitä tautia. [/quote] Kyllä sen kariesbakteerin kaikki jossakin vaiheessa saavat. Viimeistään teini-iässä kun aletaan pussailemaan.

[/quote]

Onko se luonnon laki että kaikki pussailevat teini-iässä?

Vierailija
18/21 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni 20v on menettänyt melkein kaikki hampaat. Irstaan näköistä kun hän hymyilee niin näkee vaan mustia katkenneita hampaantynkiä.

Vierailija
19/21 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä myöhemmin sen karies bakteerin suuhunsa saa sen parempi. Pienillä hammaskiille ohuempi joten reiän kehittyminen on nopeaa googlettakaa esim. Maitopullo karies. T. Yks koulujakin kiertävä "fluoritäti"

Vierailija
20/21 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini-iässä pysyvät hampaat ovat jo kehittyneet ainakin melkein valmiiksi ja suun bakteerikanta pystyy vastustamaan uusia tulokkaita. Tilanne on siis kokonaan toinen kuin pienellä lapsella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän