Jokos kävit äänestämässä?
Minä kävin. Ensimmäinen kerta ennakkoäänestämässä.
Kommentit (39)
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 20:42"]
Mun mies oli menossa, mut huomasi, että passi on vanhentunut:(. Syynääkö ne tosi tarkkaan nuo paperit?
[/quote]
Mulla on ikivanha ajokortti ja se kelpasi ainakin. Eli se iso muovinen missä kansallistunnuskin on SF vielä.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 20:38"]En pääse äänestämään.
[/quote]
Mistähän tämäkin alapeukku tuli. Ei kaikki pääse.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 20:48"]
Mun mies oli menossa, mut huomasi, että passi on vanhentunut:(. Syynääkö ne tosi tarkkaan nuo paperit?
[/quote]
Mulla on ikivanha ajokortti ja se kelpasi ainakin. Eli se iso muovinen missä kansallistunnuskin on SF vielä.
[/quote]Mut se ei oo vanhentunut. Henkkarin täytyy olla voimassa.
Se on entinen Smp. Suomen maaseudun puolue. Menisitkö äänestämään tuon nimisenä? Ei se nimenmuutos muuksi muuta.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 20:38"]
Kävin ja vaalilipun kanssa, joka oli turhaa mukana. En tiennyt, että sitä ei tarvita...
[/quote]
Tämä yllättää monet joka vaaleissa. Meillä ihan paikallislehden nettisivuilla luki aamulla, että vaalilappu mukaan ja ehdottomasti virallinen henkilöllisyystodistus.
Oikeastihan ajokortti käy henkkareista eikä vaalilappuja tarvita lainkaan.
Menen vasta vaalipäivänä, koska siinä on enemmän urheilujuhlan tuntua! Lisäksi tykkään jahkailla päätöstäni viimehetkeen asti.
[/quote]
Ajokortti riittää. Poliisilaitokselta saa myös ymmärtääkseni väliaikaisen ilmaisen henkilökortin äänestämistä varten, jos ei mitään papruja ole.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 20:49"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 20:48"]
[/quote]
[/quote]Mut se ei oo vanhentunut. Henkkarin täytyy olla voimassa.
[/quote]
No joo ei ole, mutta ei se virallinenkaan ole. Se ei kelpaa henkkariksi missään missä virallista kysytään, EU ajokortti kelpaa taas joissakin paikoissa.
Käydään vasta oikeana päivänä, siitä on tullut vähän vahingossa perinne. Asutaan ihan äänestyspaikan vieressä joten iso vaiva äänestäminen ei ole, mutta kyllä siinä jotain isänmaallista on kun mummojen kanssa jonottaa sinne koppiin. Naista äänestän, puoluekin vielä vähän hakusessa mutta ei ainakaan ps tai kd!
[/quote]
Nou hätä.
Henkilöllisyyden selvittäminen tapahtuu oikeusministeriön vaaliohjeiden mukaan pääsääntöisesti kuvallisilla henkilöllisyystodistuksilla, joita siis ovat mm. ajokortti, passi ja kuvallinen Kela-kortti. Kuvallista henkilöllisyystodistusta edellytetään, koska kuvattomasta asiakirjasta vaalitoimitsijan on lähes mahdoton varmistua, onko kyseessä sama henkilö. Lähtökohtaisesti myös vanhentuneet em. henkilöllisyystodistukset käyvät henkilöllisyyden todistamiseen, mikäli henkilö on niistä tunnistettavissa.
Kävin äänestämässä kun äänestyspäivänä olen pitämässä pyhäkoulua. Demareille ääni meni.
Äänestin joo :) Vasemmistoliiton naisehdokasta Uudeltamaalta. Eka kerta ikinä äänestämässä
Minun ehdokas pääsee vuoren varmasti eduskuntaan eli ääni Paula Lehtomäelle numero 11, ole hyvä.
Kävin äänestää persua, Nro 114 kaakkois-suomen vaalipiiristä!
Äänestin Suomen suurlähetystössä Vasemmistoliiton naisehdokasta.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 20:55"]
Kävin äänestämässä kun äänestyspäivänä olen pitämässä pyhäkoulua. Demareille ääni meni.
[/quote]
idiootti
Kyllä vanhentuneetkin passit, ajokortit yms. käyvät, kunhan kuva on tunnistettava. Poliisilaitokselta saa ilmaisen henkilöllisyystodistuksen äänestämistä varten, mutta kaksi passikuvaa pitää itse hankkia.
-
Postissa tullutta vaalilappua ei tarvita, mutta jos sen tuo äänestyspaikalle, se hävitetään tietosuojajätteenä (eli silppuriin). Parempi vaihtoehto siis kuin heittää taloyhtiön paperinkeräykseen.
Perus.s ja kd oli ainakin ennen vaaliliitossa kristillisten kanssa. Eli kun äänestit ps.äänesi saatoi loppupeleissä mennä räsäselle (kd).