Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas kulujen jakamisesta avoliitossa. Miten tekisitte? (aikuinen pari)

Vierailija
08.04.2015 |

Olemme  muuttamassa yhteen miesystäväni kanssa ja raha-asioista on tietenkin puhuttu ja yhteisymmärrykseen päästy. Haluaisin kuitenkin kuulla, miten palstalaiset jakaisivat tilanteessamme kulut. Olemme 40+ vuotiaita eikä kummallakaan ole lapsia (eikä niitä tulekaan), sikäli tilanne on erilainen kuin monella muulla täällä asiaa kyselleellä. En myöskään paljasta kumpi meistä on A ja kumpi B, jotta puolueettomuus säilyy :)

Henkilö A: kk-tulot 4800e (brutto), velaton omistusasunto kerrostalossa, ei velkaa

Henkilö B: kk-tulot 3500e (brutto), omakotitalo, josta reilusti velkaa, muttei kuitenkaan liikaa henkilön maksukyvylle, ei muita velkoja

Tarkoitus on siis muuttaa henkilön B omakotitaloon ja A laittaa asuntonsa vuokralle. Molemmat maksavat omat autonsa, vaatteensa, harrastuksensa. Kuinka jakaisitte "yhteiset" menot, eli omakotitalon kulut (sähkö, vesi, vakuutukset, kiinteistövero, jätemaksut yms)? Entäpä esim. pihan laitto (kasvien istutus yms), ruoka, päivittäistavarat, netti jne? Talo on suht uusi, joten isoa remonttia ei tarvitse tehdä vielä useampaan vuoteen. Tällä hetkellä ei ole vaihtoehtona, että A ostaisi osan B:n talosta. Sen aika voi olla myöhemmin. 

Tulikohan tähän nyt kaikki oleellinen info...

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh mitä vastauksia! Esim. nrot 11 ja 15 ovat sentään järjissään. A on jo omaisuuttaan hankkinut, miksi siitä pitää maksaa B:lle? B saa jo hyötyä A:n muuttaessa hänen luokseen, jolloin B:n kulut pienenevät -> B:n lainanmaksu helpottuu ja omaisuus karttuu. Vuokratuotto on A:n omaisuutta, ei sillä lyhennetä B:n lainaa jos siitä ei saa mitään vastineeksi (=osuutta talosta).

Talon juoksevat kulut + perusmenot suunnilleen puoliksi, A maksaa vähän enemmän. Kumpikaan ei ole ihan tyhjätasku, joten kovin eri elintasoista ei ole kysymys. Molemmat maksavat selkeästi omat kulunsa. Kyseessä on todennäköisesti kuitenkin jo vuosia työelämässä olleet henkilöt, jotka ovat ennen pärjänneet yksin ja heillä on ollut molemmilla yhtäläisesti aikaa kerryttää omaisuuttaan. A on onnistunut siinä ilmeisesti paremmin, miksi siitä pitäisi luopua?

Mua kyllä kiinnostaa kumpi on A ja kumpi B?

Vierailija
2/76 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin laittaa omansa vuokralle ja ostaa/vuokraa yhteisen kodin ja siitä kulut puoliksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 18:27"]

Tarkoitus on siis muuttaa henkilön B omakotitaloon ja A laittaa asuntonsa vuokralle. Molemmat maksavat omat autonsa, vaatteensa, harrastuksensa. Kuinka jakaisitte "yhteiset" menot, eli omakotitalon kulut (sähkö, vesi, vakuutukset, kiinteistövero, jätemaksut yms)? Entäpä esim. pihan laitto (kasvien istutus yms), ruoka, päivittäistavarat, netti jne? Talo on suht uusi, joten isoa remonttia ei tarvitse tehdä vielä useampaan vuoteen. Tällä hetkellä ei ole vaihtoehtona, että A ostaisi osan B:n talosta. Sen aika voi olla myöhemmin. 

Tulikohan tähän nyt kaikki oleellinen info...

[/quote]

Omakotitalon juokseva kulut puoliksi, eli kiinteistövero, sähkä, vesi, netti, jätemaksu ja mitä muuta kiinteostöön nyt kuuluukin. Avatkaa vaikka yhteinen tili. Arvioikaa paljonko noi menot ovat kuussa ja molemmat maksavat saman summan tilille. Jos kulut olisivat vaikka 350 euroa kuussa, niin molemmat voisi maksaa vaikka 200 euroa kuussa, niin samalla kertyy hiukan ekstraa ylimääräisiä kuluja kattamaan. Yhteisiä kuluja ovat myös pienet remppa/sisustustyöt, kuten seinien maalaus. Isojen remppojen, kuten keittiö tai kylpyhuone kuuluu asunnon omistajalle. Jos pihan laitto tarkoittaa paria istutusta niin ne maksaa se kumpi ne istutukset haluaakin :)

Ruokakulujen jakaminen riippuukin siitä kuinka ostokset ostetaan ja kuinka paljon yhteisiä ruokia syödään. Entisessä avoliitossa meillä oli palkkapäivät aina joka toinen perjantai. Kävimme perjantaisin kaupassa ostamassa isot ostokset, ja maksoimme aina vuorotellen sen mukaan kummalla oli palkkapäivä. Viikolla täydennysostokset sen mukaan kuka tarvitsee mitä. Nykyisessä liitossa (meillä lapsi) maksetaan isot ostokset yhteiseltä tililtä ja ne täydennysostokset maksaa taas se joka kaupassa käy. Syömme myös aika paljon eri ruokia, mies käy ravintolassa lounaalla, minulla on aina eväät. Emme laske tarkkaan. Päivittäistavarat (kuten pesuaineet) jaetaan samoin kuin ruoka. Teillä on kuitenkin tilanne, että molemmille pitäisi jäädä ihan kivasti käteen kuussa. Jos olisin itse A, ja haluaisin laittaa pihaa enemmän tai haluaisin tehdä jotain remppaa ihan vain oman mieleni mukaan niin voisin sellaisen kustantaa itse, jos se vain miehelle sopisi.

Lyhyesti yhteiset juoksevat kulut puoliksi, omat menot ja mielihalut omasta pussista. Ei mitään vuokraa tai toisen lainan korkojen puolittammista. Tämä on mielestäni ainoa reilu ja oikeudenmukainen tapa. 

Vierailija
4/76 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se jolla on ripuli, maksaaa enemmän vessapaperista.

Vierailija
5/76 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:13"] 

Jos minä tienaisin 10 kertaa enemmän kuin puolisoni, voisi ihan hyvällä mielellä maksaa koko elämisen. Veisin rakkaani myös matkoille. Omilla pikkutuloillaan voisi vaikka ostella kenkiä tai moottrisahoja. Elintason pitäisi ola molemmille sama. En alkaisi laskukoneeksi.

Enkä toisin päin sietäisi pihiä kumppania. Jos minulle tulee 1000€ ja kumppanille 10 000€, olisi melko absurdin pihi kumppani, joka minulta perisi 10 % menoista... Näitähän näkee kyllä. Jopa kodinhoidon tuella elelevä saa maksaa suuripalkkaiselle isojakin osuuksia

[/quote]

Ahaa. Mielestäni järjestelymme on kuitenkin paljon oikeudenmukaisempi kuin sellainen, jossa kaikki kulut maksetaan puoliksi ja yhteisen asunnon omistava osapuoli lisäksi maksattaa puolisollaan vuokraa tämän asumisesta, kuten täällä moni ehdottaa.

Vierailija
6/76 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No omakotitalon omistajalle kertyy omaisuutta koko lisää koko ajan. Maksakoon lainanhoitokulunsa kokonaan itse, tietysti. Samoin omaisuudestaan kertyvät kulut kuten kiinteistöverot, pakolliset vakuutusmaksut yms maksaa omaisuuden kartuttaja. Osakkeen omistaja puolestaan maksaa omasta osakkeestaan aiheutuvat kulut mutta ei tieteenkään jaa voittojansa kumppanilleen. Käyttökulut eli vesi sähkö jäte jne maksetaan puoliksi. Kukaan ei maksa vuokraa kenellekään. Ruokakulut tietty puoleksi. Ylläpitokulut osimoilleen puoliksi, toki omistaja vastaa niistä enemmän koska hänen varallisuutensa karttuu vaikka kuluuhan omaisuus siihen muuttaneenkin toimesta ellei pidetä kuntoa yllä. Sama pätee pihaan. Lisälaitto kartuttaa omistajan omaisuuden arvoa. Toki pihan kohdalla niinkin että se maksaa joka enempi haluaa ilahduttaa silmää. Näillä säännöillä me eletään vastaavassa tilanteessa.

Vierailija
7/76 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, mitä väliä? Kummallakaan tuskin on rahasta pulaa vaikka jakaisitte kulut miten.

Vierailija
8/76 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 18:44"] 

Itse muutin nykyisen mieheni luo kolmen pienen lapsen kanssa ilman mitään omaisuutta ja työttömänä. Mies elätti minua ja lapsiani uskoen suhteeseen. Nyt maksan takaisin sillä mies on joutunut työttömäksi ja minulla on työpaikka. Sellaista se elämä on. Me emme ajatelleet rahaa vaan rakkautta ja sitä että saamme viettää yhteistä aikaa toistemme kanssa.
[/quote] Te olette perhe! Ihanaa :) Näin sen pitääkin olla! Tuntuu vain, että tämä on unohtunut tässä yhteiskunnassa. Mietitään vaan MINÄ MINÄ MINÄ, oli sitten lapsia tai kumppani tai mitä vaan, kunhan itsellä on hyvä.

Vierailija
9/76 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat laittaa tuloistaan saman prosenttiosuuden yhteiselle tilille, josta maksetaan päivittäiset menot. Tältä tililtä maksetaan myös tavanomaiset asumiskulut.

Omakotitalon omistaja maksaa lainansa ja osakkeen omistaja saa pitää vuokratuottonsa. Lopuista neuvotellaan.

Tärkeintä on että molemmilla säilyy sama elintaso, jolloin voidaan elämässä tehdä asioita yhdessä. Mielestäni enemmän tienaava osakkeenomistaja voisi tulla vastaan noissa kuluissa, puskissa ja muissa kuluissa, ihan vain suuremman varallisuuden vuoksi. Mutta nämä on näitä neuvottelukysymyksiä. 

Tärkeintä on se että sovitaan säännöt jotka on molemmille ok ja pidetään reilu pelihenki mielessä. Muulla ei ole väliä.

Vierailija
10/76 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi myötähäpeän määrää kun luen näitä juttuja....

Vierailija
11/76 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei voisi ostaa osuutta?

Vaikea sanoa, kun ei arvoista puhuta mitään, siis velkojen määrästä ja vuokran määrästä.

Vierailija
12/76 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokratulot A:n asunnosta puoliksi molempien tuloksi siten, kun verotuksen ym. jälkeen jää jotain. Sen jälkeen muut asumiskulut, mitä tulee säännöllisesti, puoliksi ja tietenkin yhteiset laskut.

Jos A myy asuntonsa saaden rahat siitä, on tilanne hankalampi. Kenties jonkunlainen kohtuullisen vuokran puolikas ja muu kommentin ensimmäisen kappaleen mukaan.

Vierailija
13/76 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos B pystyy yksinkin msksamaan koko talon kulut, niin yhdessä olette niin varakkaita, että mitä väliä?

Vierailija
14/76 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki suoranaisesti asumiseen ja jokapäiväiseen elämään liittyvät kulut puoliksi.

Vierailija
15/76 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli toinen saa tuloja omastaan aika paljon.

Olisko kuitenkin niin, että velat kuuluu velallisen maksettavaksi. Toinen joutuu maksamaan ns. vuokraa kuukaudessa 300€ kaikkiin pakollisiin talon kuluihin. Ruuat ostetaan puoliksi?

En osaa yhtään sanoa, kun en tiedä omakotitalon kuluja tarkkaan. Eihän nyt kenenkään aikuisen pidä ilmatteeksi voida asua toisen nurkissa, jos omastaan saa vielä rahaa.

Vierailija
16/76 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteinen taloustili, jonne kumpikin laittaa yhtä paljon ja siitä sittem maksetaan kaikki

Vierailija
17/76 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 18:38"]

Yhteinen taloustili, jonne kumpikin laittaa yhtä paljon ja siitä sittem maksetaan kaikki

[/quote]

Mikä kaikki? B:n lainanlyhennyskin?

Vierailija
18/76 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muutin nykyisen mieheni luo kolmen pienen lapsen kanssa ilman mitään omaisuutta ja työttömänä. Mies elätti minua ja lapsiani uskoen suhteeseen. Nyt maksan takaisin sillä mies on joutunut työttömäksi ja minulla on työpaikka. Sellaista se elämä on. Me emme ajatelleet rahaa vaan rakkautta ja sitä että saamme viettää yhteistä aikaa toistemme kanssa.

Vierailija
19/76 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tuossa tilanteessa juoksevat kulut eli omakotitalon menot maksetaan puoliksi ja B maksaa lainansa yksin. Pihan kuluista en kyllä osaa sanoa. Varmaan se, jolle pihan laitto on tärkeää.

Mielestäni parisuhteessa tulee olla tiettyyn pisteeseen sama elintaso, erityisesti jos on lapsia. Kuitenkin vaikuttaa siltä, että tässä lapsettomassa suhteessa molemmille puolisoille jäisi joka tapauksessa sen verran käyttörahaa, että ongelmia ei tulisi. A:lle jäisi enemmän käyttörahaa ja enemmän säästöön ehdottamassani mallissa, mutta se on mielestäni oikeudenmukaista, koska hänellä on parempi palkka ja on hankkinut omaisuutensa (=omistusasunto) ennen suhdetta. Ja B:hän kartuttaa omaisuuttaan myös koko ajan maksamalla lainaa, ja jos B nyt pystyy maksamaan yksin lainan ja omakotitalon kulut niin A:n osallistuminen kuluihin tuottaa B:lle sen verran säästöä, että hänellekin jää varmaan aika paljon käyttövaraa.

Jos elintasot muodostuisivat silti kovin erilaisiksi, niin myös lainan korot voisi puolittaa.

Vierailija
20/76 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 18:40"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 18:38"]

[/quote]

Mikä kaikki? B:n lainanlyhennyskin?
[/quote]
Ei kai A ilmaiseksi kuulu asua. Olkoon se 'vuokraa'. A on kuitenkin melkoisesti varakkaampi joten hänelle jää kyllä omiin huvituksiin ihan hyvin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi