Miksi nykyihmisen on niin vaikea säästää PESÄMUNA?
Siis oma pääoma ensiasuntoa varten on jotenkin niiiin mahdoton ajatus nykyajan kulutusvimmaiselle immeiselle. Kaikki mitä tulee "pitää" heti pistää sileäksi ja ottaa vielä vippiä päälle... :O
Turha itkeä että ei ole varaa, kun kuitenkin on varaa maksella vuokraisännän asuntolainaa korkoineen ja siihen päälle vielä vastike ja vuokratuotto.
Me säästimme 35 000 € jolla saimme 230 000 € lainaa ilman takaajia. Tällä summalla sai vielä useampi vuosi sitten mukavan asunnon. :) Nyt maksamme korkoa n. 100 €/kk, kun vastaavan asunnon vuokra olisi about 15 - 20-kertainen. Ymmärrättekö että itse lainanlyhennyshän menee tililtäni toiselle eli taskusta toiseen. Käyttötilin saldosta otetaan, mutta lainatilin saldoon lisätään. :D
Kyllähän se elämänlaatukin nousi, kun (vihdoin) pääsimme vuokra-alueelta oikealle omistusasuntoalueelle. Saa mm. yöt nukuttua eikä paikkoja hajotella ja asunnon tasokin on ihan eri luokkaa.
Kommentit (80)
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 10:12"]
Työttömänä paha säästää. Lisäksi en näe mitään syytä ostaa omistusasuntoa, koska perin joka tapauksessa joskus 3 omistusasuntoa ja sitten minulla olisi jo 4.
[/quote]
Asuisit itse yhdessä ja kolmesta saisit vuokratuloja.
Ottaisit lainaa ja ostaisit vielä pari lisää jne.
Maailma on täynnä mahdollisuuksia.
Ei Suomesa voi säästää, kun Sdp vie palkasta melkein kaiken ja julkisen sektorin ylläpitämiseksi hinnat on niin korkeat, että kaikki raha menee elämiseen.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 10:16"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 10:12"]
Työttömänä paha säästää. Lisäksi en näe mitään syytä ostaa omistusasuntoa, koska perin joka tapauksessa joskus 3 omistusasuntoa ja sitten minulla olisi jo 4.
[/quote]
Asuisit itse yhdessä ja kolmesta saisit vuokratuloja.
Ottaisit lainaa ja ostaisit vielä pari lisää jne.
Maailma on täynnä mahdollisuuksia.
[/quote]
Ihan älytöntä. Elän jo noilla mitä on ennestään mitään lisää tavoittelematta vaikka loppu elämäni, miksi ihmeessä pitäisi olla rikas kun tulen toimeen ihan hyvin näinkin.
Mistäs tässä nyt säästäisi, lukioaikana keräämäni kesätyörahat menivät muuttamiseen toiselle paikkakunnalle (huonekalut, vuokravakuus, oma tietokone) ja töitä en opiskelujen ohelle ole saanut, käteen jää vuokran maksun jälkeen 150e
Helsingissä maksetaan edelleen korkeampaa palkkaa kuin muualla maassa, vaikka kalleusluokat on virallisesti poistettu.
Monelle kerätään lapsilisät pesämunaksi. Ei ole tarvinnut itse keräillä eikä opetella säästämään. Sitten tulee valtiolta tukku rahaa, kun kirjautuu johonkin opiskelijaksi. Saa vielä asua halvalla opiskelija-asunnossa. Edelleenkään ei tarvetta miettiä rahankulutusta.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 09:41"]
Pesämunan säästäminen ei ole nykyisin välttämätöntä tai kannattavaa. Muitakin hyväksyttäviä vaihtoehtoja löytyy ja monesti on kannattavampaa ostaa oma heti kuin säästää vielä pari vuotta.
[/quote]
Kannattaa sitä pesämunaa vaikka rahastosäästönä muutamalla kympillä kuukaudessa kasvattaa siinä asuntolainan maksun rinnalla. Tosin varokaa nyt pörssikuplaa, kannattaa selvitellä tarkasti mihin tällä hetkellä laittaa rahojaan, voi jonkin ajan päästä olla siellä vähemmän kun kupla puhkeaa. Tosin tuottaahan se laskenut varallisuuskin tuloja, pääoman arvo vain on heikentynyt.
Nousevilla hinnoilla etukäteen säästäminen on typerää. On fiksumpaa ostaa lainaa ja ostaa heti, siten säästää enemmän, kuin että asuisi vuokralla ja yrittäisi säästää.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 08:55"]
Sun pitää lisätä korkoihin vastike niin saat vertailuhinnan. Meillä omakotitalossa korot + kulut n. 640 e/kk. Samalla hinnalla saa Helsingistä ehkä yksiön. Vastaava perheasunto lähemmäs 1500 e/kk.
[/quote]
Jaa taas vuokratuhnu unohtaa vuokrankorotukset. Jos huomioit koron, niin muista huomioida myös seuraavan 60 vuoden vuokrankorotukset.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 09:20"]
Lukioon mielettömän paljon rahaa? Mun poika käy lukion toista vuotta ja opintorahoilla on ostanut kaikki kirjansa. Ekana vuonna meni varmaan satasen enemmän, mitä opintoraha kustansi.
[/quote]
Ei meidän lukiolainen vaan mitään opintorahaa saa....
Vanhempien tulot kun vaikuttaa ja jos vanhempien yhteiset tulot on yli 61 tonnia vuodessa, ei saa mitään.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 10:27"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 09:41"]
Pesämunan säästäminen ei ole nykyisin välttämätöntä tai kannattavaa. Muitakin hyväksyttäviä vaihtoehtoja löytyy ja monesti on kannattavampaa ostaa oma heti kuin säästää vielä pari vuotta.
[/quote]
Kannattaa sitä pesämunaa vaikka rahastosäästönä muutamalla kympillä kuukaudessa kasvattaa siinä asuntolainan maksun rinnalla. Tosin varokaa nyt pörssikuplaa, kannattaa selvitellä tarkasti mihin tällä hetkellä laittaa rahojaan, voi jonkin ajan päästä olla siellä vähemmän kun kupla puhkeaa. Tosin tuottaahan se laskenut varallisuuskin tuloja, pääoman arvo vain on heikentynyt.
[/quote]
Noissa rahastoissa ei rikastu muut kuin se rahaston hoitaja. Paljon fiksumpaa ostaa muutan tonnin mälleissä pörssiosakkeita.
Mulla on noin 70 000€ pesämuna, koska en ole maksanut (kiitos varakkaan suvun) vuokraa vuosiin ja olen saanut muutaman pienen perinnön...
NOH, MIKSI ETTE MUUT TEE SAMOIN?!
Meillä oli pitkään tulot 2300 e ja vuokra lähes 1000 e, auto oli pakko olla. Eipä jäänyt hirveästi säästöön. Nyt tulot nousivat yli tonnilla, joten laitetaan puolitoista tonnia kuussa sivuun asuntoa. Kyllä siinä säästämisessä silti aika kauan menee pk-seudun hintatasolla.
Siinä vaiheessa, kun on antanut vuokraisännälle 100 000 euroa, alkaa moni miettimään että samalla rahalla olisi maksanut omaa jo aika kivasti.... 200 000 euron kohdalla sitten jo harmittaa ja 300 000 euron tullessa täyteen itkettää.
Vierailija kirjoitti:
Minusta suurin ongelma on siinä, että moni vuokralla asuja ei tajua tai osaa edes haaveilla omasta asunnosta. Opiskeluvuosista, lamasta, perheen vähävaraisuudesta jää asenne vuokralla asumiseen.
Asuntolainalaskurilla saisi helposti selville, paljonko vuokran hinnalla voisi ottaa lainaa ja sitten sen hintaista asuntoa etsimään. Ehkä joutuu muuttamaan pienempiin neliöihin, mutta kaikki velan lyhennys menee omaan pussiin.
Meillä on sekä oma asunto, jossa on velkaa, että sijoitusasunto joka on vuokralla. Ihmettelen aina, mistä näitä vuokralaisia riittää. Mikseivät osta omaa vaan maksavat siitä minulle?
Varmaan aika harva ei osta sen takia, että ei olisi ajatellut, laskenut tai punninnut mahdollisuutta ollenkaan. Oletko ajatellut, että monilla kuitenkin usean vuoden voi olla huonopalkkaisia, määräaikaisia töitä, joilla ei lainaa tipu tai jos tippuisi, niin niin avuton määrä että saisi jopa vuokra-asuntoa huonomman tai pienemmän.
Eli jos työkuviot keskinkertaisine palkkoineen ei ole kovin realistista asnnon osto haaveet.
Oma vikahan se suurimmaksi osaksi om, jos ei työ- ja rahakuviot ole selviä iim. kolmikymppisenä. Joskus voi tieyenkin sattumalla, epäonnella ja väärillä valinnoulka olla osansa.
Ap:n kauniista kertomuksesta puuttui jotain. Kauan meni siis tuon parinsadantuhannen lainan maksuun, kunnes jäi vain muut asumiskulut. Luulisi että aika monta vuotta.
Tuon suuruisilla lainoilla on lainakulut ja muut kulut yhteensä kuitenkin aika paljon pitkälläkin maksuajalla. Mikäs siinä jos saman maksaa kun vuokralla, mutta vapautus tulee yleensä vasta 25 vuoden jälkeen. Monesti laina plus vastikkeet olla enemmän kun vastaava vuokra. Ainakin kalliimmissa asunnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on useampi tuttu, jotka ei ole halunnut nuorena yksin ottaa vastuuta lainanmaksusta. Ovat sitten maksaneet vuokria 2,5 kertaisen määrän siitä mitä minä maksoin vastiketta ja velkaa.
Nyt ovat kasvaneet ja ei ole kertynyt pesämunaa. Autokin on ostettu lainalla. Nyt ei voi ostaa pientä asuntoa ja kituuttaa muutama vuosi siinä, kun pitää saada heti se vähintäänkin kolmio. Yllättäen ei ole pääkaupunkiseudulla rahaa sellaiseen. Merkkivaatteisiin on kyllä rahaa ja baarissa juomiseen ja syömiseen.
Jokainen tyylillään.
Äärimmäisen yksinkertainen kuvaelma, mutta tarkojtus ehkä osoittaa että jotkut rellestää mielummin rahat kun käyttää omistusasuntoon tai säästää.
Joo, näinkin on, mutta ei kaikilla olisi silti varaa, vaikja jåttäisi sen merkkilaukun, pari ulkona syömistä ja pari vaatekappaletta ostamatta.
Erittäin pienillä tuloilla ei saa lainaa, vaikka lupaisit elää kun munkki ja kaikki eivät halua mitään minimalistista munkki elämää, jos säästäminen tai omistusasunto sitä tarkoittaisi. Ei välttämättä tarkoitakaan, jos samanhintaisiksi tulisi kutakuinkin omistus ja vuokra.
Vierailija kirjoitti:
Sama meillä. Puoliso on ainoa lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa monet tavalliset vähävaraiset naisetkin säästävät satoja euroja, jos pystyvät käyttämään siteiden ja tamponien tilalla kuukuppia. Vuodessa säästää satasen, jos juo ruokajuomana vettä eikä maitoa.Ei kannata ostaa mitään välipaloja eikä take-away kahveja vaan tehdä kaikki itse. Mitä jos viettäisit vuoden ostamatta yhtään uusia vaatteita, paitsi jos sinulta puuttuu talvitakki tms?
Pienistä valinnoista kertyy huikeita summia.
On helppo sanoa että pitäisi luopua turhasta, joka ei ole oma turha. On tietenkin ihmisiä , joilla ei ole mitään turhia. Vähiin tyytyväiset. On myös eri asia ottaa vähän säästäväisesti vuoden, kun seuraavat 10 vuotta pistää kaikki "turha" minimiin.
Ihmiset on kyllä erilaisia. Tiedän sellaisiakin, joita ei haittaa yhtään vaikka ei voi ostaa yhtään mitään. Ei haittaa, vaikka ostaisi halvinta ruokaa ja vaatteet kirpparilta. Tavoite vaan säästää. Ei siinä mitään vikaa jos ei tunne että luopuisi jostain tai tuo ok eikä mitään kärsimystä itselle. Jotkut tykkää enemmän maksullisista jutuista ja jotkut ilmaisista. Makuasioita. Joku oikeasti tykkää kahvista ilman kermaa. Jonkun mielestä tosi pahaa kuraa ilman kermaa, eikä oikein ilkeä olla ostamatta kermaa, ellei nälkäkuolema uhkaa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta suurin ongelma on siinä, että moni vuokralla asuja ei tajua tai osaa edes haaveilla omasta asunnosta. Opiskeluvuosista, lamasta, perheen vähävaraisuudesta jää asenne vuokralla asumiseen.
Asuntolainalaskurilla saisi helposti selville, paljonko vuokran hinnalla voisi ottaa lainaa ja sitten sen hintaista asuntoa etsimään. Ehkä joutuu muuttamaan pienempiin neliöihin, mutta kaikki velan lyhennys menee omaan pussiin.
Meillä on sekä oma asunto, jossa on velkaa, että sijoitusasunto joka on vuokralla. Ihmettelen aina, mistä näitä vuokralaisia riittää. Mikseivät osta omaa vaan maksavat siitä minulle?
2400 brutto tuloilla ei saa asuntolainaa ilman säästöjä. Asuntolainaa ei saa myöskään osa-aikatöillä, palkkatukitöillä, nolla-sopimuksilla, työkokeiluilla eikä kuntouttavalla työtoiminnalla.
Suomessa on 1 300 000 vanhuuseläkkeellä joten saas nähdä mitä perikuntien asunnoille tehdään.
Se hyvä puoli on, että perintö täytyy ottaa vastaan kokonaan tai ei mitään eli jos ottaa mökin järven rannalta niin pitää ottaa myös se muuttotappiokaupungin osake, jota ei saa myytyä eikä vuokrattua.
Sekin on hyvä puoli, että kerrostaloissa ollaan vastuussa myös naapureiden yhtiölainoista.
Eikä vakuutus korvaa vanhojen asuntojen putkia eikä kattoa, jos tulee vesivahinko esim. 1970-luvun.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää säästää pesämuna? Me rakentaa täräytimme aikoinaan ensiasunnoksi omakotitalon. Päästiin heti lyhentämään lainaa kun vaihtoehtona olisi ollut yksiössä kituuttaminen 10 vuoden ajan ja säästäminen. Ap, asuminen maksaa aina, se on tässä elämässä fakta. Mieluummin lyhennän lainaa heti ja asun mukavasti ja väljästi. Sitä pesämunaa kun ei saa hautaan mukaan.
Kyllä varmaan kannattaa täräyttää vaikka täyslainalla, jos vaan voi. Isompien summien kohdalla vaikeampaa, jos ei takaajia.
Toimii jopa pienemmissä ostoksissa. Joskus ei vaan tule hankittua jotain isompaa, jos ei osamaksulla osta. Liian kauan saa kituuttaa yrittäen säästää kyseistä summaa. Jos kuitenkin tarperllinen ja hyödyllinen ostos, en oikein ymmärrä osamaksulla maksamista tai ostamista kamalana vaihtoehtona, Korkoa vähän menee. Jos ei hyvät tulot ja tykkää maksullisista jutuista elämässä, ei säästäminen niin helposti suju, tai korkeintaan naurettavan pienillä summilla.
Kyllä meilläkin meni lukiokirjoihin paljon rahaa. Eihän lapsi mitään opintotukea edes saanut! Vaikka käytettyinä ostettiin melkein kaikki niin ei ne paljon halvempia silti olleet. Lukio on kallis koulu kun kirjatkin vaihtuvat koko ajan.