Miksi nykyihmisen on niin vaikea säästää PESÄMUNA?
Siis oma pääoma ensiasuntoa varten on jotenkin niiiin mahdoton ajatus nykyajan kulutusvimmaiselle immeiselle. Kaikki mitä tulee "pitää" heti pistää sileäksi ja ottaa vielä vippiä päälle... :O
Turha itkeä että ei ole varaa, kun kuitenkin on varaa maksella vuokraisännän asuntolainaa korkoineen ja siihen päälle vielä vastike ja vuokratuotto.
Me säästimme 35 000 € jolla saimme 230 000 € lainaa ilman takaajia. Tällä summalla sai vielä useampi vuosi sitten mukavan asunnon. :) Nyt maksamme korkoa n. 100 €/kk, kun vastaavan asunnon vuokra olisi about 15 - 20-kertainen. Ymmärrättekö että itse lainanlyhennyshän menee tililtäni toiselle eli taskusta toiseen. Käyttötilin saldosta otetaan, mutta lainatilin saldoon lisätään. :D
Kyllähän se elämänlaatukin nousi, kun (vihdoin) pääsimme vuokra-alueelta oikealle omistusasuntoalueelle. Saa mm. yöt nukuttua eikä paikkoja hajotella ja asunnon tasokin on ihan eri luokkaa.
Kommentit (80)
Sun pitää lisätä korkoihin vastike niin saat vertailuhinnan. Meillä omakotitalossa korot + kulut n. 640 e/kk. Samalla hinnalla saa Helsingistä ehkä yksiön. Vastaava perheasunto lähemmäs 1500 e/kk.
Meillä ei ollut mitään, mistä säästää. Menimme nuorina naimisiin ja saimme lapset nuorina. Mies on ollut töissä koko ajan ja minä ensin opiskellut lasten jälkeen ja sitten mennyt töihin. Olihan meidän pakko asua jossain ja syödä, joten kaikki raha todellakin meni vain elämiseen. Yhden ihmisen palkasta elätettiin viisihenkistä perhettä.
Olisimme toki voineet odottaa kolmikymppisiksi ja kerätä sitä pesämunaa kaikki ne vuodet, mutta nyt meillä olisi pelkästään kallis asunto, eikä perhettä.
Hankimme omistusasunnon alle kolmikymppisinä, saimme vanhempani takaajiksi. Kun menin töihin, taloudellinen tilanne koheni ja nyt asumme Helsingissä 330 000 euroa maksaneessa rivitaloasunnossa. Olemme mielestäni pärjänneet oikein mukavasti ilman pesämunan keräämistä.
Tyhjästä on tosiaan paha nyhjästä, mutta näyttää melko yleiseksi tavaksi tulleen se, ettei esim. asuntotuen nostamista pidetä yhtään minään vaan sen katsotaan olevan etu vastineeksi maksetuista veroista puhumattakaan siitä, että on älyttömän paljon ihmisiä, jotka laskevat näitä tukia ja ansiotuloja ja jos tuet ovat läheskään yhtä suuret kuin ansiotulot niin pitävät työntekoa kannattamattomana. Tosi moraalitonta ajattelua joka onneksi sitten kostautuu ajanmittaan henkilölle itselleen mutta valitettavasti myös yhteiskunnalle. Tukikelkkaan lähtevähän ei pääse elämässään eteenpäin kun tuet eivät nouse yhtä nopeasti kuin palkat ja tuet estävät varallsuuden kertyttämisen ja siten tulojen lisääntymisen ja kulujen pienenemisen. Työssäkäyvä ei tukia käyttävä puolestaan maksaa mahdollisesti omistusasuntoaan ja kerryttää sillä varojaan ja pienentää asumiskulujaan vuosi toisensa jälkeen sekä mahdollisesti kerryttää jotain osake- tai rahastosäästöjä jotka ajastaan alkavat tuottaa paitsi niitä säästöjä myös lisätuloja säästäjälleen. Varallisuuden kerryttäminen ja tukien saaminenhan ei ole mahdollista samanaikaisesti, velan maksaminen ja varallisuuden kerryttäminen sen sijaan on joten työnteolla tosiaan pääsee ajan mittaan elämässä eteenpäin vaikka päivänä tänään tuet ja palkka laskettuna vaikuttaisikin samaan elintasoon yltävältä.
Ihan kiva siellä Kuusamossa on keräillä rahoja pesiin. Täällä Helsingissä on vuokrataso vähän erilainen kuin siellä, eikä työssäkäyvältäkään jää juuri mitään käteen. Perheelliseltä ei sitäkään.
Mun pesä saa munaa koko ajan. Miksi säästää?
Jep, mulla on varaa maksaa just tämä vuokrakämpän vuokra, siksi ei jää säästöön pesämunaa. Sun logiikalla jos on varaa maksaa vuokraa, pitää olla myös rahaa säästöön.
Toinen vaihtoehto olisi ostaa asunto just nyt ilman pesämunaa, niin ei tarvisi vuokranantajaa lihottaa. Mutta sehän on sun mielestä niin väärin.
Säästäminen on nykyään vaikeaa, kun kaikki maksaa niin paljon. Meilläkin 3 teiniä, joten ei auta, jos mä säästän omissa kuluissani. Lukioonkin joutuu laittamaan mielettömän paljon rahaa, vaikka yrittää ostaa kaiken käytettynä.
Me ostettiin talo nuorina, 21 ja 22 vuotiaina, joten ei ollut pesämunaa, mutta laina onneksi maksettu ajat sitten.
Nykyään on tosi vaikea saada säästötille kerrytettyä enemmän kuin vuoden lomamatkan verran. Ehkä sitten helpottaa, kun lapset muuttavat omilleen. Tai sitten pahenee, jos heitä pitää tukea rahallisesti.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 09:12"]
Säästäminen on nykyään vaikeaa, kun kaikki maksaa niin paljon. Meilläkin 3 teiniä, joten ei auta, jos mä säästän omissa kuluissani. Lukioonkin joutuu laittamaan mielettömän paljon rahaa, vaikka yrittää ostaa kaiken käytettynä. Me ostettiin talo nuorina, 21 ja 22 vuotiaina, joten ei ollut pesämunaa, mutta laina onneksi maksettu ajat sitten. Nykyään on tosi vaikea saada säästötille kerrytettyä enemmän kuin vuoden lomamatkan verran. Ehkä sitten helpottaa, kun lapset muuttavat omilleen. Tai sitten pahenee, jos heitä pitää tukea rahallisesti.
[/quote]
Lukioon mielettömän paljon rahaa? Mun poika käy lukion toista vuotta ja opintorahoilla on ostanut kaikki kirjansa. Ekana vuonna meni varmaan satasen enemmän, mitä opintoraha kustansi.
Omistusasunto on aika hyvä keino kerryttää pesämunaa, pitää vaan saada jostain takaajat sille osalle, jota asunnon arvo ei vakuutena kata (yleensä kai max. 30%). Esim. vanhempia kannattaa kysyä takaajiksi ja jos jää työttömäksi tai tulot muuten pienenee niin lainan lyhennyksistähän pankki joustaa neuvottelemalla kunhan maksaa koron ja ainakin jonkin kokoista lyhennystä ja asunnon vakuusarvo+takaus kattavat asunnon hinnan. Asuntolainaa lyhentämällä vuokrarahatkin jäävät itselleen asunnon seiniin.
Ai kun kerrostalokolmion vuokra voi helposti olla isommissa kaupungeissa ~1000e/kk?
Tjaa-a, enpä tiedä miksei jää säästöön mitään.
Kun on työttömyyttä, sitten kun on töitä, menee se palkka vuokriin niin missä välissä siitä pesämunaa rakentaa?
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 09:20"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 09:12"]
Säästäminen on nykyään vaikeaa, kun kaikki maksaa niin paljon. Meilläkin 3 teiniä, joten ei auta, jos mä säästän omissa kuluissani. Lukioonkin joutuu laittamaan mielettömän paljon rahaa, vaikka yrittää ostaa kaiken käytettynä. Me ostettiin talo nuorina, 21 ja 22 vuotiaina, joten ei ollut pesämunaa, mutta laina onneksi maksettu ajat sitten. Nykyään on tosi vaikea saada säästötille kerrytettyä enemmän kuin vuoden lomamatkan verran. Ehkä sitten helpottaa, kun lapset muuttavat omilleen. Tai sitten pahenee, jos heitä pitää tukea rahallisesti.
[/quote]
Lukioon mielettömän paljon rahaa? Mun poika käy lukion toista vuotta ja opintorahoilla on ostanut kaikki kirjansa. Ekana vuonna meni varmaan satasen enemmän, mitä opintoraha kustansi.
[/quote]
Ok. Hyvä tuuri teillä. Meillä on monet kirjat olleet pakko ostaa uusia, kun kirjat on vaihtuneet uusiin painoksiin. Ja esim. Pitkän matikan laskin maksoi 170 euroa. Vihkot eivät ole ilmaisia, eikä kansiot.
Samoin tietokone pitää olla ja siinäkin oli tietyt vaatimukset. Meillä teinin kone oli onneksi hyvä, mutta en tiedä kestääkö kone koko lukion ajan. Opettajat ainakin väittivät, että useimmat joutuvat ostamaan kirjoituksiin uuden, koska nykyajan läppärit eivät kestä kauaa.
No minä sain kerättyä nuorena kesätöistä noin 6000 euron säästöt. Mutta kun muutin Helsinkiin opiskelemaan, käytin säästöjä ihan elämiseen, ettei tarvinnut opintolainaa olla heti ottamassa. Iltatöihinkään en päässyt ensimmäisen vuoden aikana, joten tarpeeseen tulivat. Vuoden hakemisen jälkeen sitten jo pääsinkin iltatöihin ja olin tutustunut kaupunkiin sen verran, että tiesin miltä alueilta lähteä omaa asuntoa katselemaan. Kolmantena vuonna se sitten löytyi, asunto jonka sijainti oli mitä parhain, mutta kunto niin surkea että sain sen kohtalaisen halvalla ostettua. Tuo säästämäni "pesämuna" oli tässä vaiheessa jo kokonaan käytetty. Onneksi sain takaajien avulla 100% lainan. Siitä sitten itse remontoimalla tein asunnosta vähitellen hyväkuntoisen ja kauniin.
Lainaa olen pystynyt lyhentämään vain vähän ja pienellä kk-erällä, mutta asunnon arvo on noussut niin paljon ettei minulla ole enää mitään hätää. Saan asunnon aivan varmasti myytyä voitolla vaikka asuntojen hinnat romahtaisivat puoleen nykyisestä.
Jos olisin jäänyt keräämään ensin pesämunaa, niin ensinnäkään en olisi pystynyt sitä keräämään ennen valmistumista ja työllistymistä, ja senkin jälkeen siinä keräämisessä olisi mennyt vuosia. Vuokrat ovat pk-seudulla niin kovia. Olisin ehkä suunnilleen tällä hetkellä vasta katselemassa ensiasuntoa. Nykyisen asuntoni ostin 68 000 eurolla, ja sen arvo tällä hetkellä on noin 240 000 (remontoimattomana olisi toki vähemmän, mutta silti). Olisin siis hävinnyt aivan järkyttävät määrät rahaa, jos olisin noudattanut ehdottamaasi marssijärjestystä.
Siinä vastaus kysymykseesi.
Pesämunan säästäminen ei ole nykyisin välttämätöntä tai kannattavaa. Muitakin hyväksyttäviä vaihtoehtoja löytyy ja monesti on kannattavampaa ostaa oma heti kuin säästää vielä pari vuotta.
Olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Ei ole rahaa säästää.
Me asutaan tällä hetkellä pienellä paikkakunnalla, vuokralla rivarikaksiossa. Me kyllä säästetään omaan asuntoon, vaikka toisaalta ei kannattais, on meinaan niin pieni vuokra! Oma asuntohan tulee olemaan suuremmassa kaupungissa sitten aikanaan, ja laskettiin kerran että sieltä mukavalta paikalta jonkun verran tätä isompi asunto tulis maksamaan niin paljon, että me sillä hinnalla maksettais tästä vuokraa varmaan pidempään kuin elämme.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 09:20"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 09:12"]
[/quote]
[/quote]
Mun lapsi saa lukiossa opintorahaa tasan 0 euroa kuukaudessa. Sillä ei osteta kirjoja.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 09:26"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 09:20"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 09:12"] Säästäminen on nykyään vaikeaa, kun kaikki maksaa niin paljon. Meilläkin 3 teiniä, joten ei auta, jos mä säästän omissa kuluissani. Lukioonkin joutuu laittamaan mielettömän paljon rahaa, vaikka yrittää ostaa kaiken käytettynä. Me ostettiin talo nuorina, 21 ja 22 vuotiaina, joten ei ollut pesämunaa, mutta laina onneksi maksettu ajat sitten. Nykyään on tosi vaikea saada säästötille kerrytettyä enemmän kuin vuoden lomamatkan verran. Ehkä sitten helpottaa, kun lapset muuttavat omilleen. Tai sitten pahenee, jos heitä pitää tukea rahallisesti. [/quote] Lukioon mielettömän paljon rahaa? Mun poika käy lukion toista vuotta ja opintorahoilla on ostanut kaikki kirjansa. Ekana vuonna meni varmaan satasen enemmän, mitä opintoraha kustansi. [/quote] Ok. Hyvä tuuri teillä. Meillä on monet kirjat olleet pakko ostaa uusia, kun kirjat on vaihtuneet uusiin painoksiin. Ja esim. Pitkän matikan laskin maksoi 170 euroa. Vihkot eivät ole ilmaisia, eikä kansiot. Samoin tietokone pitää olla ja siinäkin oli tietyt vaatimukset. Meillä teinin kone oli onneksi hyvä, mutta en tiedä kestääkö kone koko lukion ajan. Opettajat ainakin väittivät, että useimmat joutuvat ostamaan kirjoituksiin uuden, koska nykyajan läppärit eivät kestä kauaa.
[/quote]
Joo totta, isoveljen kavereilta on ostettu kirjoja käytettynä ja Jamerasta. Amislukion käynyt isoveli käytti kirjaston kirjoja ja myi omiaan pois sitä mukaa kun tulivat käytetyksi, kun kerran tiesi, mitä aikoo kirjoittaa.
Läppäriä taas en laske varsinaisesti lukiolaisen menoksi, kun se on olemassa oli koulumuoto mikä hyvänsä. Vihkoista poika tuskin on maksanut kahtakymppiä enempää.
Työttömänä paha säästää. Lisäksi en näe mitään syytä ostaa omistusasuntoa, koska perin joka tapauksessa joskus 3 omistusasuntoa ja sitten minulla olisi jo 4.
Ap: Miten vanhaksi asuit vanhempien luona kotona? Mistä päin Suomea löytyi ensiasunto?