Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rauhottavat lääkkeet, tältäkö "normaaleista" tuntuu?

Vierailija
24.12.2021 |

Sain vastikään mietoja rauhoittavia ahdistukseen, jota ilmenee lähes päivittäin (sairauksien pelko ja ahdistus siitä että kohta jotain pahaa kumminkin tapahtuu jne). Välillä nämä menee ohi itsestään mutta nyt lääkäri ehotti jos kirjoittaa jotain varmuudeksi, jos esimerkiksi erityisesti illalla paha ahdistuminen ja asioiden miettiminen saa enemmänkin uniongelmia aikaiseksi. No olen nyt kaksi kertaa ottanut näitä, ekalla kerralla pari tuntia ennen nukkumaanmenoa, enkä muista milloin olisin nukkunut niin hyvin kuin silloin. Ja toisen kerran päivällä kun en saanut keskitettyä tekemistäni muuhun ja unohtamaan rintaa puristavan pahan olon. Nämä pari kertaa sai minut havahtumaan siihen että tälläistäkö normaalin ja terveen ihmisen elämä tuntuu 😮 olen jonkin verran tottunut vuosia kestäneeseen ahdistukseen joka on useimmiten hallittavissa mutta kuitenkin kummittelee kokoajan jossain taka-alalla. Muilla samoja kokemuksia?

Kommentit (212)

Vierailija
181/212 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Viime vuonna jo 150 000 suomalaista söi psykoosilääkkeitä, vaikka heillä ei ole diagnosoitua psykoottista häiriötä. Yksi suuri syy siihen on unettomuus." https://yle.fi/uutiset/3-11689092 Jutussa on myös taulukko, joka havainnollistaa hyvin, kuinka suuressa kasvussa ko. lääkkeiden käyttö on.

Mä olin jo noin 16 vuotiaana täysin kypsä mun ainaiseen krooniseen unettomuuteen, jotain mieliala/masennuslääkkeitä tarjottiin, en ottanut koska mielialassa ei ollut vikaa vaan siinä unettomuudessa. Nyt lähes nelikymppisenä tilanne ennallaan, keikun kyllä jotenkin työelämässä sen saman unettomuuden kanssa ja käytän liikaa alkoholia. En ymmärrä miksei minua, silloista lupaavaa nuorta edes yritetty tutkia tai auttaa.

Vierailija
182/212 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketiapiini, jota jokainen tk lääkäri tyrkyttää, ei ole edes tarkoitettu unilääkkeeksi, eikä sitä saisi siihen tarkoitukseen käyttää.

Tämä on ongelma. Tuota olen joskus käyttänyt ja olo oli aamulla kuin rekan alle jääneellä. Ei noilla voi töissä käydä. Pää oli kun muovailuvahaa.

Ketipinoria käytetään pienillä annoksilla unilääkkeenä. Olen itse käyttänyt ketipinoria iltaisn 100mg jo kymmenen vuotta enkä vaihtaisi muuhun. Toimivat mulla kuten pitääkin. Eikä tarvitse jatkuvasti olla kerjäämässä muutamaa bentsoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/212 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Potilas kertoo oireet, lääkäri määrää hoidon ja lääkityksen.

Ei niin, että potilas tilaa lääkityksen!

Aika moni porilas googlaa itse diagnoosin ja lääkkeen.

Lääkäri kyllä osaa syrjäyttää potilaan omat diagnoosit ja haluamat lääkkeet. Ei lääkärissä käydä kuin valintamyymälässä, että "mä oon tehnyt itse diagnoosin ja haluan näitä ja näitä lääkkeitä". Lääkäri tutkii potilaan ja määrää tarvittaessa lääkkeet.

Joo, silloin jos sattuu hyvä onni kohdalle.

Kerran oli kurkkupaise, jonka takia kävin viikon sisällä kolmesti päivystyksessä. En pystynyt itse enää puhumaan ja hengittäminenkin oli vaivalloista. Aina sama "ota buranaa ja parin viikon päästä takaisin, jos ei helpota"". Menin yksityiselle, joka sanoi et tää täytyy leikata heti tai tukehdut siihen yön aikana.

Miesystävä yritti hakea apua mt-ongelmiinsa puolen vuoden aikana useasti. Ei saanut ennenkuin meni psykoosiin ja joutui osastolle kun meinas hypätä katolta mutta menikin junaradalle makaamaan.

Voisko niitä tutkimuksia hieman helpommalla edes määrätä?

Vierailija
184/212 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketiapiini, jota jokainen tk lääkäri tyrkyttää, ei ole edes tarkoitettu unilääkkeeksi, eikä sitä saisi siihen tarkoitukseen käyttää.

Tämä on ongelma. Tuota olen joskus käyttänyt ja olo oli aamulla kuin rekan alle jääneellä. Ei noilla voi töissä käydä. Pää oli kun muovailuvahaa.

Ketipinoria käytetään pienillä annoksilla unilääkkeenä. Olen itse käyttänyt ketipinoria iltaisn 100mg jo kymmenen vuotta enkä vaihtaisi muuhun. Toimivat mulla kuten pitääkin. Eikä tarvitse jatkuvasti olla kerjäämässä muutamaa bentsoa.

Joillakin toimii oikeinkin hyvin, joillakin ei.

Itsellä tulee mm vapinaa, sydämen muljahduksia ja rytmihäiriöitä ja ahdistus vaan pahenee jo puolikkaasta 25 tabletista. Nukuttaahan se toki hyvin, mutta se tokkura tuntuu ainakin mun kohdalla kestävän parikin päivää ja pahentaa muita mt-ongelmia.

Vierailija
185/212 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikeasti haluaa normaaliksi, pitää Vauva-palstalla vierailut lopettaa kokonaan ja muutakin sometusta vähentää 99%. Virtuaalielämästä reaalielämään.

Vierailija
186/212 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdistusta hoidetaan päivittäin otettavalla SSRI-lääkkeellä, ei rauhoittavilla!

SSRI lääkkeitä ei kukaan harkintakykyinen käytä, koska niissä on elinvoimaisuutta lamaavia sivuvaikutuksia jotka näyttäytyvä seksuaalitoimintojen lamautumisena, o-vaikeudet, erektiohäiriöt, joillakuilla valitettavasti pitkä-aikaisia. Lisäksi painonnousu, tai itsem. ajatukset jen

Katso netistä "petition, SSRI lääkkeiden haittavaikutuslistan tarkistamiseksi".

Monia hyviä vaihtoehtoja, joissa ei ole lähes lainkaan sivuvaikutuksia, ja mm. lisäävä libidoa, vähentävät tunnesyömistä, parantavat ere-häiriöitä, fibromyalgiaa jne.  Sen lisäksi että nostavat dopamiini ja serotoniinitasoja ja poistavat masennusta ja ahdistuneisuutta.

Valitettavasti kaikki lääkärit eivät ole perillä näistä SSRI lääkkeiden sivuvaikutuksista, ja yhä kirjoittavat resepteja, toisaalta kansa laittaa kaikki masennuslääkkeet samaan kastiin.

Terapia tai muut syihin pureutuvat hoidot ovat tarpeen, mutta lääkkeillä on oma paikkansa toki.

Vierailija
187/212 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Viime vuonna jo 150 000 suomalaista söi psykoosilääkkeitä, vaikka heillä ei ole diagnosoitua psykoottista häiriötä. Yksi suuri syy siihen on unettomuus." https://yle.fi/uutiset/3-11689092 Jutussa on myös taulukko, joka havainnollistaa hyvin, kuinka suuressa kasvussa ko. lääkkeiden käyttö on.

Kahta mielialalääkettä olen lääkärin kehoituksesta syönyt unettomuuteen. Kumpikaan ei auttanut ja oikeaa lääkettä saan 20 kpl sadan päivän ajalle. Saanpa sentään harvakseltaan kunnolla nukuttua. Paljon tulee kyllä valvottua. Tämä on kuitenkin lääkäreille parempi kun en käytä joka ilta toimivaa lääkettä.

Vierailija
188/212 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin miettimään tuota (omaa) kipukynnystä..... 

Roomassa keisari(t) mietti, et outoja nuo kristityt, ennemmin antautuvat leijonien raadeltaviksi kuin luopuvat uskostaan.

Hmm. Onko se korkea kipukynnys sitten  tavoiltava asia? Mihin se perustuu? (kertokaa, kemistit :)) 

Vierailija
189/212 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri kyllä osaa syrjäyttää potilaan omat diagnoosit ja haluamat lääkkeet. Ei lääkärissä käydä kuin valintamyymälässä, että "mä oon tehnyt itse diagnoosin ja haluan näitä ja näitä lääkkeitä". Lääkäri tutkii potilaan ja määrää tarvittaessa lääkkeet.

Netistä se varmaan pitää alkaa tilata lääkkeet kun ei niitä lääkäriltä saa. Vuosien unettomuus on jo vienyt hermot. En tosiaan jaksa sitä jatkuvaa reseptien uusimista ja lääkärien suunnalta syyllistämistä kun en saa nukuttua kunnolla ilman lääkettä.

Vierailija
190/212 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillakin toimii oikeinkin hyvin, joillakin ei.

Itsellä tulee mm vapinaa, sydämen muljahduksia ja rytmihäiriöitä ja ahdistus vaan pahenee jo puolikkaasta 25 tabletista. Nukuttaahan se toki hyvin, mutta se tokkura tuntuu ainakin mun kohdalla kestävän parikin päivää ja pahentaa muita mt-ongelmia.

Ketipinor on itsellenikin katastrofaalinen aine, juuri noita mainitsemiasi ja paljon muitakin vaikeita sivuvaikutuksia. Nää joille se toimii eivät mitenkään tajua kuinka huono lääke se suurimmalle osalle nukkumiseen on. "MINULLA kyllä toimii, että turhasta valitatte!" Täähän se on lääkärienkin kanta. Jos ketiapiini tai muut neuroleptit eivät toimi, on vika potilaassa. :D Aina. Myös silloin jos/kun mielialalääkkeet eivät toimi. Nykyäänhän jo tiedetään että serotoniinin keinotekoinen liääminen usein vain _pahentaa_ ahdistusta. Silti on p*ska ja hoitovastainen tapaus, jos ei suostu pelkkää haittaa tuovaa lääkettä käyttämään.

Vierailija
191/212 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saman kokenut.

Kun on sosiaalista ahdistusta ja ottaa bentson niin sen jälkeen on ihmisten ilmoilla niin rauhallinen ja itsevarma olo, että miettii miten epäreilua on kun muilla ihmisillä se on se vakiotilanne.

Ei kannattaisi lähteä käytännössä huumeilla "hoitamaan"ongelmiaan. Sen takia lääkäritkään eivät noita rauhoittavia helposti kirjoita, niillä ei ongelma poistu, vaan oireet vähän helpottavat.

Lääkkeet on silti parempi kuin ei mitään ja lääkkeet tietyllä tavalla mahdollistavat paremman elämän.

Jos normaalisti välttelisit sosiaalisia tilanteita kuten vaikka juhlat niin bentsojen avulla pystyt menemään juhliin ja olemaan siellä normaalin ihmisen tavoin.

Jos sosiaalinen ahdistus on kasvanut liian suureksi esim ventovieras ihminen huomauttaa sulle aivan päin näköä, että näytätpä pelokkaalta niin ollaan siinä tilanteessa jossa lääkkeet ovat tarpeen tai muuten sosiaalinen elämä kärsii. Tuollaiset kommentit ovat todella vahingollisia itsetunnolle ja itsevarmuudelle.

Bentsot eivät pitkän päälle ole ratkaisu. Toleranssi nousee ja ahdistus kasvaa. Sen takia bentsoja kirjoitetaan vain vähän ja vähäksi aikaa.

Vain jos käyttää säännöllisesti, jos käyttää vain tarvittaessa esim. pari kolme kertaa kuukaudessa ei ole mitään ongelmaa.

Vierailija
192/212 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saman kokenut.

Kun on sosiaalista ahdistusta ja ottaa bentson niin sen jälkeen on ihmisten ilmoilla niin rauhallinen ja itsevarma olo, että miettii miten epäreilua on kun muilla ihmisillä se on se vakiotilanne.

Ei kannattaisi lähteä käytännössä huumeilla "hoitamaan"ongelmiaan. Sen takia lääkäritkään eivät noita rauhoittavia helposti kirjoita, niillä ei ongelma poistu, vaan oireet vähän helpottavat.

Lääkkeet on silti parempi kuin ei mitään ja lääkkeet tietyllä tavalla mahdollistavat paremman elämän.

Jos normaalisti välttelisit sosiaalisia tilanteita kuten vaikka juhlat niin bentsojen avulla pystyt menemään juhliin ja olemaan siellä normaalin ihmisen tavoin.

Jos sosiaalinen ahdistus on kasvanut liian suureksi esim ventovieras ihminen huomauttaa sulle aivan päin näköä, että näytätpä pelokkaalta niin ollaan siinä tilanteessa jossa lääkkeet ovat tarpeen tai muuten sosiaalinen elämä kärsii. Tuollaiset kommentit ovat todella vahingollisia itsetunnolle ja itsevarmuudelle.

Bentsot eivät pitkän päälle ole ratkaisu. Toleranssi nousee ja ahdistus kasvaa. Sen takia bentsoja kirjoitetaan vain vähän ja vähäksi aikaa.

Vain jos käyttää säännöllisesti, jos käyttää vain tarvittaessa esim. pari kolme kertaa kuukaudessa ei ole mitään ongelmaa.

Nyt yleistät. Olen se, joka käyttää ja on käyttänyt rauhoittavaa ja unilääkettä 15 vuotta. Annos ei ole koskaan noussut ja vaste on edelleen hyvä. Ei kaikilla tule toleranssia. Turhaa pelon lietsontaa.

Vierailija
193/212 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saman kokenut.

Nyt yleistät. Olen se, joka käyttää ja on käyttänyt rauhoittavaa ja unilääkettä 15 vuotta. Annos ei ole koskaan noussut ja vaste on edelleen hyvä. Ei kaikilla tule toleranssia. Turhaa pelon lietsontaa.

Käytätkö joka päivä?

Vierailija
194/212 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus ammattikoulussa sain unettomuuden takia lekurille ajan suht nopeasti jopa. Itkin siinä kun kerroin etten ole kahteen viikkoon nyt nukkunut kuin maksimissaan 4 tuntia vuorokaudessa. Sanoin, että olen lapsesta asti ollut huono nukkumaan ja noudatan joka ikistä unettomuuteen annettua ohjetta.

Lekuri katsoi että unettomuus ei ole akuuttia koska on nyt jo kestänyt niin pitkään (?!?) ja iski käteen mielialalääkkeen jonka sivuoireena SAATTAA olla väsymys, ja jonka toimivuus pitäisi nähdä JO kahden viikon kuluttua.

Siis mä haluaisin nukkua NYT enkä kahden viikon päästä koska mun pitäisi suorittaa kouluni ja muu elämä sen lisäksi enkä niihin pysty kun en vaan saa unta.

Mitä hlvettiä oikeasti?

Nuo lääkkeet ei edes tehonneet, mutta teki seuraavaksi päiväksi järkyttävän masennuksen ja viikon niitä syötyäni koitin tappaa itseni, koska unettomuuden lisäksi olo oli nyt totaalisen toivoton.

Vierailija
195/212 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saman kokenut.

Käytätkö joka päivä?

Kyllä. Ja terapiaa takana 5 vuotta, auttoi, mutta ei riittävästi.

En sano, että tämä säännöllinen käyttö sopii muillekin. On näissä riskit, jotka on tiedettävä. Alkoholia en esim. käytä ollenkaan.

Vierailija
196/212 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää mitä teette, mut itellä on "parhainta rikkautta"  kun ykkönen  toimii., (edes jotenkusten.)

Vierailija
197/212 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeiden tekemä olotila ei ole koskaan normaalia. Älä jää koukkuun bentsoihin tai muihin huumausaineisiin.

Vierailija
198/212 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus ammattikoulussa sain unettomuuden takia lekurille ajan suht nopeasti jopa. Itkin siinä kun kerroin etten ole kahteen viikkoon nyt nukkunut kuin maksimissaan 4 tuntia vuorokaudessa. Sanoin, että olen lapsesta asti ollut huono nukkumaan ja noudatan joka ikistä unettomuuteen annettua ohjetta.

Lekuri katsoi että unettomuus ei ole akuuttia koska on nyt jo kestänyt niin pitkään (?!?) ja iski käteen mielialalääkkeen jonka sivuoireena SAATTAA olla väsymys, ja jonka toimivuus pitäisi nähdä JO kahden viikon kuluttua.

Siis mä haluaisin nukkua NYT enkä kahden viikon päästä koska mun pitäisi suorittaa kouluni ja muu elämä sen lisäksi enkä niihin pysty kun en vaan saa unta.

Mitä hlvettiä oikeasti?

Nuo lääkkeet ei edes tehonneet, mutta teki seuraavaksi päiväksi järkyttävän masennuksen ja viikon niitä syötyäni koitin tappaa itseni, koska unettomuuden lisäksi olo oli nyt totaalisen toivoton.

Tätähän se on. Suomessa on suotavampaa että ihminen t appaa itsensä kivun/unettomuuden/ahdistuksen takia, kuin käyttää satunnaisesti toimivaa lääkettä joka mahdollistaa elämän syrjässä kiinni pysymisen. Täysin sekopäistä touhua. Sitten ihmetellään katukaupan kukoistamista. On muuten karu tilanne kun viimeisillä voimillasi raahaudut lääkäriin, ja apu evätään ties millä tekosyyllä. "Ei akuuttia" ym. p askaa. Yksikään lääkäri ei itse koskisi esim. Ketipinoriin pitkällä tikullakaan.

Vierailija
199/212 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saman kokenut.

Ei tule ongelmaa vaikka käyttäisi useammankin kertaa viikossa, kunhan tajuaa pitää taukoja välillä eikä liioittele annosten kanssa.

Vierailija
200/212 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeiden tekemä olotila ei ole koskaan normaalia. Älä jää koukkuun bentsoihin tai muihin huumausaineisiin.

Kuule, on ihmisiä, jotka eivät mitään normaalia pääse edes koskaan kokemaan. Lähimmäksi jonkinlaista normaalia he pääsevät lääkkeillä. Kannattaako avautua jostain mistä ei ole mitään käsitystä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän