Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

OMPELUTAITOISET: Saako tämän kokoisesta kankaasta mekkoa?

Vierailija
07.04.2015 |

Leveys 140 ja pituus 240 cm. Riittäisikö tuosta noin 110 cm pitkään mekkoon ja puolihihoihin (siis johonkin käsivarren puoliväliin asti)? Levein ympärysmittani on 110 cm (lantio).

On tietysti tyhmä kysymys, mutta en osaa hahmottaa.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se printti tosiaan rajoittaa jonkin verran, mutta yritän nyt luonnostella paperille, miten se mekko syntyisi. Voisin ehkä luopua vähän pituudesta, mutta pelkään, että mekko näyttäisi sitten kittanalta päältäni. Olen 179 cm pitkä enkä yhtään minimekkotyyppiä.  ap

Vierailija
2/32 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 20:43"]Se printti tosiaan rajoittaa jonkin verran, mutta yritän nyt luonnostella paperille, miten se mekko syntyisi. Voisin ehkä luopua vähän pituudesta, mutta pelkään, että mekko näyttäisi sitten kittanalta päältäni. Olen 179 cm pitkä enkä yhtään minimekkotyyppiä.  ap
[/quote]
Taita se kangas tosiaan pitkiltä sivuilta keskelle niin printti jää ehjäksi edestä ja takaa. Eli kankaan taite on edessä ja takana keskellä. ja lopusta kankaan pituudesta tulee hihat.
Millainen kangas on? Puuvillaa, sekoitetta vai trikoota?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 20:43"]Se printti tosiaan rajoittaa jonkin verran, mutta yritän nyt luonnostella paperille, miten se mekko syntyisi. Voisin ehkä luopua vähän pituudesta, mutta pelkään, että mekko näyttäisi sitten kittanalta päältäni. Olen 179 cm pitkä enkä yhtään minimekkotyyppiä.  ap
[/quote]
Onko sulla mitään valmista kaavaa joka olis edes vähän sinnepäin? On edes joku aihio josta lähteä liikkeelle

Vierailija
4/32 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on puuvillaa. Kaavoja ei ole laisinkaan. En ole ommellut mitään vuosiin ja silloinkin aina sellaisia hameita, joihin ei tarvinnut kaavoja.  ap

Vierailija
5/32 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa mekon mutta ilman hihoja.

Vierailija
6/32 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan leikkisästi, kun en muuta osaa, että säästät kangasta ompelemalla Martinan juhla-asun eli bikinit ja laahuksen.

Vierailija
7/32 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hihat on pakko olla. Voi harmi. Mutta kiitos vastauksista!  ap

Vierailija
8/32 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos helma on kapea, niin saattaa saada. Hihoista en mene vannomaan, niidenkin pitäisi olla ihan kapeat.

Vierailija
9/32 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne hihat just pitäisi olla.  ap

Vierailija
10/32 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mekon mallista.  Jos vain loivasti levenee helmaan niin karkeasti ottaen kangasta menee mekon pituuden + hihan pituuden verran.

Vierailija
11/32 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se olisi kotelomallia, mutta en siis ole ihan pienikokoinen immeinen.  ap

Vierailija
12/32 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että menee kaksi mekon pituutta, eli 2 x 110 + saumanvarat ja helmakäänne yht. n. 5 cm ja loput 15 cm eivät taida riittää hihoihin.

Vierailija
13/32 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 19:49"]

Se olisi kotelomallia, mutta en siis ole ihan pienikokoinen immeinen.  ap

[/quote]

Alapeukuttaja haluaa että ap laihduttaa :D

Vierailija
14/32 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vois siitä saada, jos ottaa ne mekon osat taitteelta peräkkäin ja vierestä ne hihat. Älä siis taita keskeltä kangasta, vaan nippa nappa niin paljon kuin kaavan leveys on. Riippuu siis ihan kaavasta ja siitä, miten hyvä olet sommittelemaan niitä osia siihen kankaalle.

Vierailija
15/32 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni riittää, ellei mekko ole tosi leveä. Itselleni riittää mekon pituus + hihan pituus, mikäli malli on melko yksinkertainen, eikä siinä ole paljon leikkauksia.

Vierailija
16/32 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kangas kuvioitua vai yksiväristä?

Vierailija
17/32 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 20:01"]

Vois siitä saada, jos ottaa ne mekon osat taitteelta peräkkäin ja vierestä ne hihat. Älä siis taita keskeltä kangasta, vaan nippa nappa niin paljon kuin kaavan leveys on. Riippuu siis ihan kaavasta ja siitä, miten hyvä olet sommittelemaan niitä osia siihen kankaalle.

[/quote]

Tai sitten jos etu- ja takakappaleita ei tarvitse leiakta samaan suuntaan, niin normaali taite ja taakse sauma, jolloin ainakin kädentiet saa vierekkäin ja hihoille jää enemmän mittaa. Tai jos tämä ei onnistu, niin hihat voi koota kahdesta eri kappaleesta. Riippuu niin paljon kankaasta. Helmakäänteenkin voi ehkä tehdä leveällä vinonauhalla, jolloin siihen ei tarvitse tuhlata kangasta.

Vierailija
18/32 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on printtikuvio, joten senkin pitäisi osua. Varmaan joudun luopumaan mekkoideasta.  En muuten ole hirveän paksu tai ehkä olen, mutta olen siis myös pitkä.  ap

Vierailija
19/32 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 20:08"]

Siinä on printtikuvio, joten senkin pitäisi osua. Varmaan joudun luopumaan mekkoideasta.  En muuten ole hirveän paksu tai ehkä olen, mutta olen siis myös pitkä.  ap

[/quote]

Pystyisitkö yhdistämään mekkoon jotain toista kangasta? Vaikka hihat ja "vyö" jostain muusta kankaasta? Tee kaavat ja mallaile kankaan päällä miten onnistuisi.

Vierailija
20/32 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 11 vastaus on hyvä.
Taitat kankaan pitkät reunat siis keskelle päin juuri niin paljon kuin kaavan levein kohta on.
Saumat tulisi siis sivuille joten kangas jää kuvioltaan ehjäksi, ja eteen sekä taakse muotolaskokset muotoa tekemään. Sivusaumaan vetoketju. Hihat saa sitten sommiteltua keskelle jäävästä kankaasta...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi