Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten estää epätoivotun isovanhemman yhteydenotot lapsenlapsiin

Vierailija
07.04.2015 |

Olen pyytänyt lasten isovanhempaa jättämään perheeme rauhaan erittäin painavien syiden vuoksi (ei ollut enää mitään muuta vaihtoehtoa). Silti hän soittelee/viestittää minulle tai miehelle, laittaa viestejä, kirjeitä, kortteja alaikäiselle lukutaidottomalle lapsellemme tai meille. Puheluihin ja viesteihin ei ole pakko vastata, mutta miten kirjeiden ja korttien laita, mitkä on osoitettu lapsillemme? Myöhemmin varmaan rupeaa soittelemaan suoraan heidän kännykkäänsäkin. 

Olisiko paras kerätä kaikki kortit ja kirjeet vain talteen ja antaa lapsille ne kun he täyttävät vaikka 18, mutta miten estää isovanhemman häiriköinti mahdollisesti puhelimitse? Varmasti rupeaa soittelemaan lapsille heti kuin mahdollista ja saa ongittua numeron jostaikin.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs pahaa niissä korteissa on?

Vierailija
2/23 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelimiin estot ja jos ei muu auta niin lähestymiskielto. Meillä on tismalleen sama tilanne, joten tiedän tasan tarkkaan fiiliksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluat estää yhteydenotot? pelkkää kateruuttasiko?

Mitkä voi olla noin painavat syyt että estät lapsiasi tututustumasta häntä rakastaviin

isovanhempiin? ´Hanki lähetysmiskielto., jos et sitä saa niin sitten katso peiliin.

Vaikka ei pitäisi heistä itse, sinulla ei ole oikeutta kieltää jos se ei mitenkään haavoita lasta.

Vierailija
4/23 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit vähän avannu kuinka painavat syyt sulla on käytökseesi.nyt ei herää kun sympatiat mummia/pappaa kohtaa..

Vierailija
5/23 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 14:55"]

Miksi haluat estää yhteydenotot? pelkkää kateruuttasiko?

Mitkä voi olla noin painavat syyt että estät lapsiasi tututustumasta häntä rakastaviin

isovanhempiin? ´Hanki lähetysmiskielto., jos et sitä saa niin sitten katso peiliin.

Vaikka ei pitäisi heistä itse, sinulla ei ole oikeutta kieltää jos se ei mitenkään haavoita lasta.

[/quote]

Tiedän monia, jotka ovat vastaavassa tilanteessa. On varmaankin tabuasia jos oma äiti tai isoäiti ei olekaan hyvä rakastava vanhempi tai isovanhempi vaan jotain ihan muuta. Ehkä voi esittää rakastavaa isovanhempaa vaikka ei sitä valitettavasti ole. Ei mieleenikään tulisi pitää näin isoa etäisyyttä isovanhempaan tai omaan vanhempaan jos kyse olisi vain pitämisestä. Kyse on juuri siitä, että suojelemme perhettämme miehen kanssa yhdessä ja suojelemme näin itseämme ja lapsenlapsia. Emme olisi näin jyrkkiä muuten asian kanssa. 

Lähestymiskielto on äärimmäinen ratkasu ja joskus ainoa vaihtoehto, mutta en koe vielä sitä vaihtoehdoksi. 

Ymmärrän hyvin, että ihmiset, joilla on olleet edes siedettävät tai välittävät vanhemmat eivät pysty ehkä ymmärtämään, että on olemassa ihan muunlaisia äitejä/isiä/isovanhempia - näkyyhän kamalia juttuja lehdissäkin. Tämänkin isovanhempi/vanhempi esittää ulospäin mitä herttaisinta ja rakastavinta isovanhempaa/vanhempaa, vaikka totuus jotain ihan muuta.

Vierailija
6/23 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä vähintään säästäisin kirjeet/kortit. Lapsille laittaisin salaiset numerot tai ehkä puheluiden estot siten että niihin ei voi soittaa kuin valituista numeroista. Toki lapset jossakin vaiheessa saisivat itse ratkaista ovatko isovanhempiin yhteydessä vai ei, todennäköisesti siinä vaiheessa kun ymmärtäisivät perustelut miksi olen halunnut yhteydenpidon estää ja heitä tietyiltä asioilta suojella.

Vierailija
7/23 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan uteliaisuudesta: miksi välit on katkaistu? Edes näin suurinpiirtein?

Vierailija
8/23 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 16:10"]Ihan uteliaisuudesta: miksi välit on katkaistu? Edes näin suurinpiirtein?
[/quote]

Samaa kysyisin. Lapsella on oikeus isovanhempaan, vaikka sinä et heidän kanssaan tulisikaan toimeen.

Vierailija
9/23 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 16:18"]

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 16:10"]Ihan uteliaisuudesta: miksi välit on katkaistu? Edes näin suurinpiirtein? [/quote] Samaa kysyisin. Lapsella on oikeus isovanhempaan, vaikka sinä et heidän kanssaan tulisikaan toimeen.

[/quote]

AP vastaa.

Lapsella on oikeus ennen kaikkea turvalliseen kasvuympäristöön yleensä omassa perheessään. Jos hyvin käy asiat, niin isovanhemmat ovat ihana extra (onneksi lapsilla on toiselta puolelta ihanat isovanhemmat). 

Vielä kerran painotan, että kyse ei ole mistään naurettasta "sinä et heidän kanssaan tule toimeen" asiasta. Esimerkkinä voisi sanoa, että minua ja jopa miestä pelottaa tämän isovanhemman käytös ja voitte kuvitella miltä lapsista silloin tuntuu.

Se, että on isovanhempi ei anna mitään oikeuksia ilman vastuuta omasta käyttäytymisestä.

Vierailija
10/23 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 16:32"]

--

AP vastaa.

Lapsella on oikeus ennen kaikkea turvalliseen kasvuympäristöön yleensä omassa perheessään. Jos hyvin käy asiat, niin isovanhemmat ovat ihana extra (onneksi lapsilla on toiselta puolelta ihanat isovanhemmat). 

Vielä kerran painotan, että kyse ei ole mistään naurettasta "sinä et heidän kanssaan tule toimeen" asiasta. Esimerkkinä voisi sanoa, että minua ja jopa miestä pelottaa tämän isovanhemman käytös ja voitte kuvitella miltä lapsista silloin tuntuu.

Se, että on isovanhempi ei anna mitään oikeuksia ilman vastuuta omasta käyttäytymisestä.

[/quote]

Olin se ensimmäinen, joka kysyi tuossa ketjussa. :) Minusta(kin) tuo oikeus on siinä vaiheessa häilyvä käsite, jos isovanhemman seura on riski lapsen turvallisuudelle. Ei ole mitään velvollisuutta olla yhteydessä esim. väkivaltaiseen isovanhempaan! 

Kaikki viestit ja kirjeet kannattaa ehdottomasti säästää etenkin siinä tapauksessa, jos ne sisältävät esim. uhkailua. Mikäli kirjeet ovat kuitenkin ns. turvallisella maaperällä ilman mitään rankkaa sisältöä, en näe syytä, miksei lapsi saisi niitä nähtäväkseen. Kannattaa muutenkin olla tilanteesta avoin: tehkää lapsen ikätasoon nähden avoimesti selväksi, miksi te ette ole tekemisissä isovanhemman kanssa ja miksi hänen kanssaan tulee menetellä niin kuin menettelette. 

Vierailija
11/23 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeudet edellyttävät myös velvollisuuksia, niitä ei isovanhemmilla ole.

Vierailija
12/23 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 16:32"]

[/quote]

Tämä ei voi mielestäni olla syy siihen että lapsilla ei ole oikeutta pitää yhteyttä isovanhempiin... siinäkään vaiheessa kun pystyvät päättämään onko isovanhempien läsnä olo heille merkityksellistä vai ei

Lasta toki tulee suojella väkivaltaiselta käytökseltä oli se sitten fyysistä tai henkistä.

Jossakin vaiheessa lapset ovat kykeneviä päättämään mikä heistä väkivaltaa on. Voi hyvin olla että lapsi kokee että yhteydenpidon estäminen ihmisiin joihin heistä olisi ollut tärkeää tutustua väkivallaksi vaikka he ehkä tutustuttuaan tulisivat siihen johtopäätökseen että ko. ihmisellä (isovanhemmalla) ei ole ja/tai eivät halua olla missään tekemisissä hänen/heidän kanssaan.

Vierailija
13/23 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 17:00"]

Oikeudet edellyttävät myös velvollisuuksia, niitä ei isovanhemmilla ole.

[/quote]

Oikeuksia isovanhemmilla ei mielestäni lapsenlapsiin tarvikaan olla, mutta lapsilla on oikeus niin vanhempiin kuin mahdollisesti isovanhempiin vaikka heillä ei velvollisuuksia näitä kohtaan ole.

Vierailija
14/23 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ongelmasi. Kuinka pahasta tilanteesta on kysymys? Voisiko esim. hakea lähestymiskieltoa? Ehkä erittäin pahassa tilanteessa voisitte muuttaa ja laittaa kaikki tiedot salaisiksi? Kuka antaisi lapsenne puhelinnumeron isovanhemmalle kielloista huolimatta? Toiset sukulaiset?

Meillä on tilanne se, että vanhemmillani on ongelmia, ja toisen vanhempani mielenterveysongelmat ovat välillä niin pahoja, että ne puheet eivät sovi lasten korville. Kaiken lisäksi hän yrittää vielä puuttua elämäämme kaikin tavoin, häiriköimällä ja levittämällä valheita (jotka hänen mielessään ovat täysi totuus).

Tämä asia on ollut vaikeaa minulle jo omassa lapsuudessani. En saanut asua hänen kanssaan, mutta kukaan ei selkeästi kertonut minulle, mikä häntä vaivaa ja miksi en saa lukea kirjeitäni. Se vaan aiheutti hämmennystä, eikä siinä tavoitteet minun suojelusta toteutuneet, kun vanhempi kuitenkin oli joskus yhteydessä minuun ja siinä vaiheessa minulla ei ollut mitään keinoa käsitellä asiaa. Nyt olenkin jo selittänyt omille lapsilleni isovanhempien ongelmista ja opettanut, miten suhtautua asiaan/miksi emme ole aina tekemisissä isovanhempien kanssa. On tärkeää puhua lapsille asiasta! Kirjeiden poislaitto voi myös olla aiheellista, tai ainakin voisitte lukea ne yhdessä, jos eivät ole liian hurjia.

Asiaa minun kohdaltani on helpottanut huomattavasti, kun olen saanut juteltua muiden sukulaisten kanssa. Hekin vaikuttavat helpottuneilta, ja kertovat kuinka vanhempani on kertonut minusta heille valheita samalla lailla kuin heistä minulle.

Vierailija
15/23 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP jatkaa vielä. 

Lapsella on oikeus hyvään turvalliseen isovanhempaan, mutta useasti halutaan korostaa vain sitä kuinka isovanhemmilla on oikeus lapsenlapsiin (laillista oikeuttahan ei onneksi kuitenkaan ole). Ensisijainen juttu on kuitenkin lasten ja perheen hyvinvointi.

Yritämme olla niin avoimia asioista lapsille kuin mahdollista ikätasoon nähden.

Vierailija
16/23 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun pikkuserkkuni isä raiskasi lastaan, kun tämä oli 10-15 vuotias. Äitinsä tiesi sen varmasti, mutta ei puuttunut asiaan. Oli ns. vähän vajaa. Lapset otettiin monta kertaa huostaan ja palautettiin taas takaisin vanhemmilleen. Kun tytär sitten muutti pois ja ukki sai kiertoteitä kuulla, että tytär aikanaan avioitui ja  sitten sai oman lapsen, niin tämä ukki valitteli pitkin kyliä, kuinka julma tytär ei anna tavata lasta ja hän niin haluaisi olla ukki. Nämä asiat on paljastuneet viime vuosina, kun tytär alkoi siitä puhua isänsä kuoleman jälkeen.

Pitäisikö väkivaltainen pedofiili päästää oman lapsen lähettyville? Ymmärrän ap:ta oikein hyvin, perustelut on varmasti painavat.

Salaiset puhelinnumerot ja mielestäni niitä ei anneta kenellekään, joka tuntee lasten isovanhemmat. Siksi että riski on olemassa. Osoitteen salaaminen väestörekisterikeskukseen myös, ja muutto. Esim. minun osoitteeni on salainen, ja sen saa selville ainoastaan viranomainen.

terv. ei ap.

Vierailija
17/23 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästä vaan ne kirjeet, kortit. Kun lapset tulevat puhelinikään, hommaatte salaiset, niin ei tuo ihminen niitä tule saamaan mistään. Muuten sitten tilanteen vaativaan tapaan.

Mikä oikeus lapsilla on isovanhempiin, etenkin, jos on vaarallinen tyyppi, tai vaikka pedari.

Vierailija
18/23 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 17:09"]Pitäisikö väkivaltainen pedofiili päästää oman lapsen lähettyville? Ymmärrän ap:ta oikein hyvin, perustelut on varmasti painavat.

terv. ei ap.

[/quote]

Todennäköisesti tuolla perusteella saisi lähestymiskiellon ja varmasti sitä hakisin riippumatta siitä onko vaaraksi oleva henkilö sukua, isovanhempi tai muuten vai ei sukua ollenkaan.

Vierailija
19/23 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vastaa

Tulemme olemaan kuitenkin avoimia asiasta ja kerromme lapsille, mistä on kysymys, että ymmärtävät miksi näin on parempi. Pahempi olisi, että sallisin isovanhemman olla tuhoamassa meidän perheen elämää ja samalla lastenlasten elämää alusta alkaen varsinkin kun tiedän millaista oli lapsuus, nuoruus ja aikuisuun tämän vanhemman vaikutuspiirissä. Olen onnellinen, että selvisin siitä.

Vierailija
20/23 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 17:10"]

Mikä oikeus lapsilla on isovanhempiin, etenkin, jos on vaarallinen tyyppi, tai vaikka pedari.

[/quote]

Miksi lapsella ei olisi esim. oikeus tietää että yhteydenpito isovanhempaan on estetty koska hän on pedari?