Ihan uskomatonta, äitini jaksaa vielä seitsemänkymppisenäkin olla joulumarttyyri
Mentiin käymään. Väräjävällä äänellä sanoi siinä että kai minun tämä keittiö pitää vielä tänään jaksaa siivota. Luetteli siinä mitä kaikkea on tehnyt, yötä myöten leiponut ja tehnyt ruokaa yms. Niin tuttu äänensävy sieltä lapsuudesta jolloin oli äkäinen koko joulunalusviikon ja pyhät noiden asioiden vuoksi.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin surullista, että äiti hirveästi laittaa joulua, mutta omat lapset vaan halveksivat häntä ja hän jää yksin jouluksi. Sitten vielä kehdataan tulla äitiä haukkumaan nettiin julkisesti.
AP:n kannattaa laittaa talteen tuo oma kirjoituksensa ja lukea sitten kun on itse 70-vuotias. Luultavasti hänen lapsensa eivät käy edes kylässä, saati muista vanhaa mammaa enää, tuskin edes laittavat herjavideoita äidistä TikTokkiin (vai mikä appi tulevaisuudessa on muodissa).
Mulla ei ole lapsia.
Siis olet aloittaja? Siksi ehkä suhtaudutkin noin kovuudella äitiisi. Olen huomannut, että usein omien lasten saaminen ja niiden kasvattaminen lisää ymmärrystä omien vanhempien heikkouksia kohtaan, koska kaikilla meillä vanhemmilla on omat puutteemme ja erehdyksemme lasten kasvattamisessa. Lapseton voi luulla, että vain hänen vanhempansa on se epäonnistunut.
Omien lasteni myötä olen tajunnut miten hirveä äitini on. Olen sen aina tuntenut mutta nyt haukon henkeäni miten hän on ikinä voinut ja edelleen voi kohdella omia lapsiaan täydellisen törkeästi!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on ap. kiittämätön kakara, äitis on antanut parhaat vuotensa, jotta sulla ois hyvä olla.
Ei tartte esittää mitään, mutta tuo haukkuminen on typerää.
Kiittämättömiä kakaroita on siis useampia alanuolista päätellen.
Ap on noin 40 vuotias ja todennäköisesti nainen. Alan olla huolissani tuon ikäluokan ihmisistä, kun ei sit minkäänlaista empatiakykyä.
Sano että lopettaa sen kitinän. Tekee ihan hyvää myös hänelle itselleen. Tee samalla sellainen narsistinen persoonallisuushäiriö-testi ja kun tulee riittävän monta oikein anna tautiluokitus.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin surullista, että äiti hirveästi laittaa joulua, mutta omat lapset vaan halveksivat häntä ja hän jää yksin jouluksi. Sitten vielä kehdataan tulla äitiä haukkumaan nettiin julkisesti.
AP:n kannattaa laittaa talteen tuo oma kirjoituksensa ja lukea sitten kun on itse 70-vuotias. Luultavasti hänen lapsensa eivät käy edes kylässä, saati muista vanhaa mammaa enää, tuskin edes laittavat herjavideoita äidistä TikTokkiin (vai mikä appi tulevaisuudessa on muodissa).
laittoiko ap oman tai äitinsä nimen johonkin kun kerran julkisesti haukuttiin😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olis vissiin kaivannut apuja..
Vaan se apu ei kelpaa tai jos väkisin yrittää auttaa niin tekee kuitenkin kaiken perässä uusiksi kun jälki ei kelpaa. Aina löytyy ihme sääntöjä, pöytä pitää pyyhkiä vasemmalta oikealle, keittiötasot seinästä itseen ja lattiat oikealta vasemmalle, eikä siltikään kelpaisi vaikka kuinka tekisi ohjeen mukaan. Rättikin pitää huudella 11½ sekuntia ja puristella kuivaksi 8 1/4 kertaa. Vain hän osaa tehdä kaiken juuri oikein ja ajoittaa kaikki juuri oikein. Argh!
Ihan itselle kaivettu kuoppa tuollainen uhriutuminen. Oma äiti ollut onneksi aina rennosti ottava, mutta näitä uhriutujia löytyy muutoin liian läheltä.
Mä laitoin joskus kynttilät väärin kuuseen. Tämä tapahtui kun olin ihan aikuisena hänen luonaan joulua viettämässä.
Minä taas kuorin väärin rosolliin meneviä porkkanoita.
Vältätän ruoanlaittoa tai siivoamista yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olis vissiin kaivannut apuja..
Vaan se apu ei kelpaa tai jos väkisin yrittää auttaa niin tekee kuitenkin kaiken perässä uusiksi kun jälki ei kelpaa. Aina löytyy ihme sääntöjä, pöytä pitää pyyhkiä vasemmalta oikealle, keittiötasot seinästä itseen ja lattiat oikealta vasemmalle, eikä siltikään kelpaisi vaikka kuinka tekisi ohjeen mukaan. Rättikin pitää huudella 11½ sekuntia ja puristella kuivaksi 8 1/4 kertaa. Vain hän osaa tehdä kaiken juuri oikein ja ajoittaa kaikki juuri oikein. Argh!
Ihan itselle kaivettu kuoppa tuollainen uhriutuminen. Oma äiti ollut onneksi aina rennosti ottava, mutta näitä uhriutujia löytyy muutoin liian läheltä.
Mä laitoin joskus kynttilät väärin kuuseen. Tämä tapahtui kun olin ihan aikuisena hänen luonaan joulua viettämässä.
Meillä taas otin graavilohta tarjoiluastian vasemmalta puolelta, kun olisi pitänyt ottaa oikealta puolelta. Siitä seurasi saarna ja päälle loukkaantuminen joulupöydässä. Tämä myös, kun olin aikuinen.
Nyt sen ymmärrän, että miksi ihmiset niin sankoin joukoin tungeksivat jouluna hautausmailla, vaikka on oikeasti lapsen syntymäjuhla. No, siksi koska se on niin helppoa. Siellä kukaan ei sano mitään. Hiljaa ovat.
Ap:n äiti on varmaankin näitä vanhan koulukunnan naisia, joille jouluun kuuluu aina iso siivousoperaatio eli ne perinteiset kaappien kuuraukset jne. Tuohon jos yhdistää marttyyriasenteen, on perheriita aika helposti valmis. Mäkin tunnen yhden seitsemänkymppisen "perinteisen" himosiivoojan. Hän ei kylläkään uhriudu mitenkään ja on oikein mukava henkilö. Nauratti kun hän vietti joulua kiireisiä ruuhkavuosia elävän tyttärensä perheen luona ja oli aivan pöyristynyt, kun tytär ei pessytkään kaappeja ja komeroita ja mattoja ja seiniä ja kattoja ja ties mitä. 😀
AP ei missään kertonut, että viettäisivät joulun hänen äidillä, eivät siis vietä. Se tuli aloituksessakin ilmi
Ei myöskään kertonut mitään ruuista yms...
Herättää kyllä ihmetystä kuinka täällä on lukutaito heikoissa kantimissa
En ymmärrä, miksi kaikki pitää tehdä niin, että on mahdollisimman inhottava olo.
Joskus oma aikuistuminen auttaa myös näkemään ne omien vanhempien älyttömyydet.
Meillä olisi turha kutsua äitiä meille kylään jouluksi. Jos hän joutuisi tekemään jotain, niin hän kokisi olonsa hyväksikäytetyksi (”Heikko vanhus joutuu täällä aikuisia passaamaan, eikö tämä ikinä lopu ja minulla on niin rankka elämä ollut!”). Jos taas saisi kaiken valmiina ja sohvalla voisi vaan istua, tuntisi karmeaa syyllisyyttä ja olisi siitä stressaantunut.
Oikeastaan tämä sama kuvio on myös ihan siellä hänenkin luonaan jouluna. Joten emme mene sinne jouluna. Muuten kyllä menemme, ei olla missään välirikossa. Nimenomaan joulu on paha.
Meillä sekä anoppi että äitini ovat joulustressaajia ja molemmilla on myös tapana luetella kaikki valmistelut mitä ovat tehneet jne. Siitä tulee aina semmoinen olo,että "oletkos sinä tehnyt samat".Aattona käydään molemmissa mummoloissa pikaisesti päivällä. Syömään tullaan iltapäivällä kotiin eli ei meidän takia tarvitsisi siltä osin kenenkään stressata. En jaksa joulunpyhinä meille kummankaan meidän vanhempia kutsua kun se toisten stressin kuunteleminen on aika raskasta ja lisäksi anopilla tapana arvostella jos minä yritän jotain laittaa/muutenkin meidän kotia. Kaikkein vähiten haluaisin kutsua heitä meille jouluruoalle,koska en kuitenkaan osaisi tehdä heille mieleistä. Joten en kutsu.
Huomaan että pysyn paljon paremmalla joulumielellä itse,kun ei liikaa sukuloida. Miehen veljen perhe tulee joulupäiväksi meille..sitä odotan,koska ovat rentoa seuraa ja lapset pääsee serkkujen kanssa leikkimään :) Tapaninpäivä ollaan ihan vaan oman perheen kesken..korkeintaan lapset voi kavereitaan pyytää kylään ja rentoudutaan/ulkoillaan koko perheen kesken.
Vuoroin vieraissa käydään (vanha sanonta tarkoittaa hih kyläilemistä :)). Te ketkä menitte valmiiseen pöytään, kutsuttehan ensi vuonna teille. Jotkut ihmiset luulevat olevansa niin kiinnostavia vieraita, että heitä kutsutaan uudelleen ja uudelleen, vaikka eivät tajua kutsua takaisin.
Jos ei käytä siivoojaa, tilaa ruokia yms. on joulun laitto iso ponnistus, jos on iäkäs, tai vaikka nuorempikin, mutta tekee sen työssä käynnin yms. muun arjen ohella.
Sano että kyllä huomaa kun taas maistuu tekeleet ihan p@$kalle.