Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihan uskomatonta, äitini jaksaa vielä seitsemänkymppisenäkin olla joulumarttyyri

Vierailija
23.12.2021 |

Mentiin käymään. Väräjävällä äänellä sanoi siinä että kai minun tämä keittiö pitää vielä tänään jaksaa siivota. Luetteli siinä mitä kaikkea on tehnyt, yötä myöten leiponut ja tehnyt ruokaa yms. Niin tuttu äänensävy sieltä lapsuudesta jolloin oli äkäinen koko joulunalusviikon ja pyhät noiden asioiden vuoksi.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulitko, että tulee tapahtumaan joku maaginen muutos?

Marttyyri on marttyyri omasta halustaan, ei minkään työmäärän takia. Luulisi sinun aikuisena tämän tietävän.

Enemmän olisi yllättänyt jos olisi kerrankin osannut ottaa joulun rennommin. Kunhan huvikseni tässä päivittelen asiaa.

Vierailija
22/54 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on varmaan keski-ikäinen eikä tajunnut tarjoutua auttamaan keittiön siivoamisessa. Jouluruuat kelpaa mutta ei osallistuminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin surullista, että äiti hirveästi laittaa joulua, mutta omat lapset vaan halveksivat häntä ja hän jää yksin jouluksi. Sitten vielä kehdataan tulla äitiä haukkumaan nettiin julkisesti.

AP:n kannattaa laittaa talteen tuo oma kirjoituksensa ja lukea sitten kun on itse 70-vuotias. Luultavasti hänen lapsensa eivät käy edes kylässä, saati muista vanhaa mammaa enää, tuskin edes laittavat herjavideoita äidistä TikTokkiin (vai mikä appi tulevaisuudessa on muodissa).

Vierailija
24/54 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on varmaan keski-ikäinen eikä tajunnut tarjoutua auttamaan keittiön siivoamisessa. Jouluruuat kelpaa mutta ei osallistuminen.

Miksi ap:n siellä pitäisi siivota? Eikä hän siellä suö, keksit päästäsi.

Vierailija
25/54 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti on nyt seitsemänkymppisenä marttyyriutensa huipulla!

Nelikymppisiä lapsia voi komennella ja syyllistää, mutta kun me lapsen penteleet ei enää olla komenneltavina ja syyllistymisestäkin ollaan saatu tarpeeksemme.

Ainoa mitä voi vielä yrittää on marttyyrin osa.

Ja hukkaan menee sekin, kun yksi lapsista asuu ulkomailla, yksi menee perheineen omaan anoppilaansa tänä jouluna ja yksi ( eli minä) tekee pitkiä päivystysvuoroja pyhinä.

Luojalle kiitos epäsäännöllisistä työajoista, samalla alalla olevasta ja myös tänä jouluna päivystävästä miehestä ja ihanista teineistä ja ihanien teinien ihanien kavereiden vanhemmista, jotka kutsuivat teinit jouluksi kylään.

Kaikki ovat tyytyväisiä, paitsi äitini, mutta joulukin on vain järjestelykysymys.

Vierailija
26/54 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisko äidille sanoa, että jaksaako enää järjestää joulua? Voisiko ehdottaa että kylään tulijat tuo itse ruoat tullessaan? Kaikki ei kehtaa sanoa ääneen, ettei jaksaisi järjestää. Ehkä nuo pienet kommentit sitten tuo asiaa ilmi, joka ei ymmärrettävästi tunnu mukavalta. Itse ottaisin asian puheeksi äidin kanssa ja ehdottaisin taakan kevennystä. Joulu voi olla raskas järjestää kenelle tahansa, saati sitten 70-vuotiaalle.

Voi, mulla kylläpäs ne äidit jo tuossa iässä haluaisivat tulla lastensa luo aattona piipahtamaan muutamaksi tunniksi. Aikuiset lapsethan ilolla kattaa jouluaattopöydän.

Entä jos se äiti on ollut joulusuorittaja ja tytär ei ole? Meidän joulupöytä on vaatimattomampi kuin äidin. Mukava siinä sitten istuskella ja muistella äidin jälkiruokia ja leipomuksia. Tosin matkaakin on sen verran, että joulu vietetään nykyään omissa kodeissa.

Vierailija
27/54 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukahan se tässä jouluruokia antoi ja kenelle? Olen oman jouluni tälle vuodelle tehnyt, vietän sen kotona. Toki jos äitini huushollissa olisin jouluni viettänyt olisin sen keittiön siivonnut.

Vierailija
28/54 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin surullista, että äiti hirveästi laittaa joulua, mutta omat lapset vaan halveksivat häntä ja hän jää yksin jouluksi. Sitten vielä kehdataan tulla äitiä haukkumaan nettiin julkisesti.

AP:n kannattaa laittaa talteen tuo oma kirjoituksensa ja lukea sitten kun on itse 70-vuotias. Luultavasti hänen lapsensa eivät käy edes kylässä, saati muista vanhaa mammaa enää, tuskin edes laittavat herjavideoita äidistä TikTokkiin (vai mikä appi tulevaisuudessa on muodissa).

Mulla ei ole lapsia.

Vierailija
29/54 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä avlla painaa päälle jo uusi sukupolvi näitä joulun iloisia hengettäriä. Miksi, en ymmärrä.

Vierailija
30/54 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole lapsia.

Se on sulle varmaan armollista, et joudu itse kokemaan samaa minkä teet äidillesi.

Vierailija
31/54 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nämä aikuiset lapset ovat joulukärsimyksensä kärsineet. 70-luvulla tehtiin jättimäisiä suursiivouksia lattiasta kattoon, seiniä ja kaappeja unohtamatta. Ei ollut eineksiä/valmistaikinoita vaan kaikki nykerrettiin alusta loppuun. Lopuksi tuli äidin jouluraivo. Perhe auttoi väärin ja teki väärin.

Jokainen tehköönomat perinteensä omalla tyylillään.

Vierailija
32/54 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole lapsia.

Siis olet aloittaja? Siksi ehkä suhtaudutkin noin kovuudella äitiisi. Olen huomannut, että usein omien lasten saaminen ja niiden kasvattaminen lisää ymmärrystä omien vanhempien heikkouksia kohtaan, koska kaikilla meillä vanhemmilla on omat puutteemme ja erehdyksemme lasten kasvattamisessa. Lapseton voi luulla, että vain hänen vanhempansa on se epäonnistunut.

Vierailija
33/54 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole lapsia.

Se on sulle varmaan armollista, et joudu itse kokemaan samaa minkä teet äidillesi.

Joo, todennäköisesti. Enkä toisaalta ole vahingossakaan jatkanut tuota joulustressaamisen perinnettä johon ehkä olisin langennut jos olisi lapsille pitänyt jotain joulupukkijouluja järkätä. Win-win.

Vierailija
34/54 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nämä aikuiset lapset ovat joulukärsimyksensä kärsineet. 70-luvulla tehtiin jättimäisiä suursiivouksia lattiasta kattoon, seiniä ja kaappeja unohtamatta. Ei ollut eineksiä/valmistaikinoita vaan kaikki nykerrettiin alusta loppuun. Lopuksi tuli äidin jouluraivo. Perhe auttoi väärin ja teki väärin.

Jokainen tehköönomat perinteensä omalla tyylillään.

Just tämä. Niin tuttua.

Vierailija
35/54 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole lapsia.

Siis olet aloittaja? Siksi ehkä suhtaudutkin noin kovuudella äitiisi. Olen huomannut, että usein omien lasten saaminen ja niiden kasvattaminen lisää ymmärrystä omien vanhempien heikkouksia kohtaan, koska kaikilla meillä vanhemmilla on omat puutteemme ja erehdyksemme lasten kasvattamisessa. Lapseton voi luulla, että vain hänen vanhempansa on se epäonnistunut.

Omuen lasten myötä avautuu myös silmät sille, miten tuli itse kohdelluksi lapsuudessa ja tekeekö samoin omille lapsille. Moni ei tee.

Vierailija
36/54 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisko äidille sanoa, että jaksaako enää järjestää joulua? Voisiko ehdottaa että kylään tulijat tuo itse ruoat tullessaan? Kaikki ei kehtaa sanoa ääneen, ettei jaksaisi järjestää. Ehkä nuo pienet kommentit sitten tuo asiaa ilmi, joka ei ymmärrettävästi tunnu mukavalta. Itse ottaisin asian puheeksi äidin kanssa ja ehdottaisin taakan kevennystä. Joulu voi olla raskas järjestää kenelle tahansa, saati sitten 70-vuotiaalle.

😂😂😂😂😂😂😂sorry.

T. Työssäkäyvä, joulunjärjestäjä yli 70 v.

Vierailija
37/54 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, itse kysyin äidiltä mitä voisin tuoda joulupöytään, hyvissä ajoin. Ehdotin erilaisia leipomuksia, laatikoita, juomia. Ei, ei, ei. Ei kuulemma tarvitse mitään.

Nyt narisee miten kaiken tehnyt taas itse.

Vierailija
38/54 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olis vissiin kaivannut apuja..

Vaan se apu ei kelpaa tai jos väkisin yrittää auttaa niin tekee kuitenkin kaiken perässä uusiksi kun jälki ei kelpaa. Aina löytyy ihme sääntöjä, pöytä pitää pyyhkiä vasemmalta oikealle, keittiötasot seinästä itseen ja lattiat oikealta vasemmalle, eikä siltikään kelpaisi vaikka kuinka tekisi ohjeen mukaan. Rättikin pitää huudella 11½ sekuntia ja puristella kuivaksi 8 1/4 kertaa. Vain hän osaa tehdä kaiken juuri oikein ja ajoittaa kaikki juuri oikein. Argh!

Ihan itselle kaivettu kuoppa tuollainen uhriutuminen. Oma äiti ollut onneksi aina rennosti ottava, mutta näitä uhriutujia löytyy muutoin liian läheltä.

Mä laitoin joskus kynttilät väärin kuuseen. Tämä tapahtui kun olin ihan aikuisena hänen luonaan joulua viettämässä.

Vierailija
39/54 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ostaa joku siivoamaan ja tilata cateringistä kaikki pipareista ja tortuista lähtien. Ja jättää sitten käymättä koko paikassa.

Vierailija
40/54 |
23.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, itse kysyin äidiltä mitä voisin tuoda joulupöytään, hyvissä ajoin. Ehdotin erilaisia leipomuksia, laatikoita, juomia. Ei, ei, ei. Ei kuulemma tarvitse mitään.

Nyt narisee miten kaiken tehnyt taas itse.

Narina ja uhriutuminen on hänen jouluperinteensä. Harva tuollaista haluaa vapaaehtoisesti kuunnella.