Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riskisynnyttäjä / iäkäs ensisynnyttäjä?

Vierailija
06.04.2015 |

Miten määritellään riskisynnyttäjä tai iäkäs ensisynnyttäjä? Mitä lisätutkimuksia tai käyntejä tulee kunnallisella puolella verrattuna ei riskisynnyttäjään / ei-iäkkääseen ensisynnyttäjät? Itse olen 39v. Ja ensisynnyttäjä. Neuvolassa oli asiasta epävarmuutta...

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain ekan lapseni vuosi sitten 40-vuotiaana. En ottanut mitään lisätutkimuksia tai käyntejä. Olisihan niitä saanut ainakin sokerirasitustestin ja tutkimuksia sikiön mahdollisen vammaisuuden selvittämiseksi, vaan en halunnut. 

Vierailija
2/5 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kunnassa suositellaan sokerirasitusta yli 25-vuotiaille...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsivesipunktiota tarjotaan

Vierailija
4/5 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki yli 35-vuotiaat synnyttäjät määritellään riskisynnyttäjiksi. On sitten tapauskohtaista tai paikkakohtaista, millaisia tutkimuksia tarjotaan. Tämä riippuu myös paljolti potilaan omasta terveydentilasta. Eikä sitä mihinkään kirjata, että "riskisynnyttäjä", tai lääkäri voi sen sanella, mutta terveydenhuolto kyllä yleisesti määrittelee kaikki yli 35v. synnyttäjät tuolla määreellä. 

Vierailija
5/5 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös eri asia onko ikänsä puolesta riskisynnyttäjä vai sairauksiensa puolesta. Esimerkiksi joku, jolla on jokin hankala perussairaus voi olla todellinen riskisynnyttäjä. Tai jos raskaus ei ole tavallinen, eli kaksoisraskaus, istukan poikkeava sijainti jne. Jos iäkkäällä synnyttäjällä ei ole ylipainoa tai perussairauksia niin ainoastaan kromosomihäiriöissä on suurentunut riski. Tietenkin iäkkäämmillä on enemmän sairauksia mutta ikä sinänsä ei tee raskautta tai synnytystä hankalammaksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän