Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysely opiskelijoille asumistilanteistanne

Vierailija
06.04.2015 |

Olisin kiinostunut kuulemaan sekä yksiasuvien ja myös avo-/avioliitossa (kunhan molemmat opiskelijoita) asuvien tilanteista. Mitkä ovat asumiskulunne (vuokra, sähkö, vesi yms.)? Asutteko pääkaupunkiseudulla tai jossain muussa isossa kaupungissa? Asutteko kaukana keskustasta/opiskelupaikoiltanne, eli kuluuko teiltä paljon rahaa autoon tai julkiseen liikenteeseen? Onko lapsia tai lemmikkejä? Käyttekö töissä? Oletteko ottaneet opintolainaa? Entä kuinka tyytyväisiä olette yleisesti asumistilanteeseenne?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulu,yksiö(kaksi huonetta,pieni keittiö ja kylppäri),asun poikaystävän kanssa,vuokra vähän yli 300e kuussa(sisältää vesi+sähkö),lähellä koulua joten voi kävellä.Omilla autoilla tai pyörillä liikutaan muuten.Neliöitä alle 40m2 mutta ok riittää nyt.Oulu on paras opiskelijakaupunki asuntojen suhteen!Halpa elellä.

Vierailija
22/39 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turussa iso ja siisti yksiö koulujen läheltä muutaman kilometrin päässä keskustasta. Asumiskulut n. 500€ kuussa. Käyn töissä ja kerran oon opintolainaaki ottanu. Tilanne on suht jees, koska viihdyn kämpässä ja tällä hetkellä on mahdollisuus tehä töitä opintojen ohessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Solussa, 320 e kuukaudessa (+vesi 13 e ja sähkö noin 3 e per kuukausi) Sijainti yliopistokaupungissa melkein keskustassa.
Käyn osa-aikatyössä, josta tienaan 90-250 euroa kuussa. Opintolainaa en ole ottanut ja olen tyytyväinen, koska kämppikset ovat ihania ja taloudellisesti pärjään. Niin ja kuljen kaikkialle pyörällä.

Vierailija
24/39 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi opiskelijaa, 800 e / kk, leppävaara espoo

Vierailija
25/39 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Pohjois-Pohjanmaalla. Yksiössä, jonka vuokra on 405 e, sähkö n 30 e / kk ja vesi 70 e /kk.

Asun muutaman kilometrin päästä yliopistolta, jonne pääsen bussilla tai pöyrällä. Olen tyytyväinen asuntoo.

Vierailija
26/39 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin keskusta, opiskelija-asuntola. WC, kylppäri ja keittiö ovat yhteisiä seitsemälle asukkaalle, mutta kaikilla on omat huoneet. Mun huoneessani neliöitä on 23 ja vuokra 320e/kk. Oon ihan tyytyväinen tilanteeseeni.

Vierailija
27/39 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

20-vuotias sinkku

Mitkä ovat asumiskulunne (vuokra, sähkö, vesi yms.)?
- Vuokra (+ pakollinen netti 10 e ja vesi 20 e) 650 e

Asutteko pääkaupunkiseudulla tai jossain muussa isossa kaupungissa?
- Helsingissä

Asutteko kaukana keskustasta/opiskelupaikoiltanne, eli kuluuko teiltä paljon rahaa autoon tai julkiseen liikenteeseen?
- 2 km toiselle kampukselle, toiselle vähän enemmän. Joskus kävelen, joskus menen bussilla. Kausikortti Helsingin sisällä maksaa noin 25 e kuussa.

Onko lapsia tai lemmikkejä?
- Kissa

Käyttekö töissä?
- Käyn kesäisin. Teen myös silloin tällöin vuoroja opiskelukuukausina.

Oletteko ottaneet opintolainaa?
- Olen.

Entä kuinka tyytyväisiä olette yleisesti asumistilanteeseenne?
- En ole tyytyväinen. Muutin tähän ennen kuin olin opiskelija, koska en saanut muuta. Pian voin etsiä uutta halvempaa kämppää, kun on määräaikaisuus ohi. Etsin kimppakämppää ja on myös epätoivoinen yritys saada kaupungilta asunto (mikä on hyvin epätodennäköistä). Hoasille en voi muuttaa kissan takia. Nykyinen asunto on muutenkin huono. Kesällä täällä on +35...+40. Talvella on +16 ja vetää kamalasti. Jääkaappi on ihan sökö.

Vierailija
28/39 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjois-Savo. Kaksio 35neliötä / vuokra 470€ + sähkö 10€/kk.

matkaa keskustaan 5km, eli linkkakorttiin menee n. 50€/ kk.

laskut n. 100€ kk

lemmikit (2kissaa) n. 30€-50€ kk

tulot 970€ / kk

Vierailija
29/39 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan avoliitossa Espoossa. Vuokra vajaa 500€/kk, opiskelija-asunto kyseessä. Mies käy töissä, minä opiskelen ja käyn kesäisin töissä. Ei omisteta autoa, julkisilla pääsee töihin ja kouluun nopeasti. Olen ottanut opintolainaa tonnin per lukuvuosi, lähinnä matkusteluun. Laina on niin halpaa, eikä elämän parhaiden vuosien tuhlaaminen kituuttamisella houkuttele.

Vierailija
30/39 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
31/39 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjois-Savo, noin 50 neliötä, 3-5km keskustasta ja vuokra 450e. Vesi kuuluu hintaan. Sähkö taitaa olla n.50e/3kk. Asutaan poikaystävän kanssa kaksin. Bussikortit taitaa olla n.50e/kk rajattomat matkat.

Vierailija
32/39 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 10:39"]Pohjois-Savo, noin 50 neliötä, 3-5km keskustasta ja vuokra 450e. Vesi kuuluu hintaan. Sähkö taitaa olla n.50e/3kk. Asutaan poikaystävän kanssa kaksin. Bussikortit taitaa olla n.50e/kk rajattomat matkat.
[/quote]

Lemmikkeinä kani, ei käydä töissä. Poikaystävällä vika vuos ennen valmistumista ja menee sitten töihin.

Vierailija
33/39 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi opiskelijaa, asumme kaksiossa helsingin kaupungin asunnossa melko kaukana keskustasta. Vuokra on hieman päälle 700 e/kk +sähkö ja netti. Molemmat käymme opiskelijen ohella töissä eikä kumpikaan ole joutunut nostamaan opintolainaa. Meillä on kolme kissaa, mutta ei lapsia. Autoa meillä ei ole, koska julkisilla kulkeminen on halpaa ja suhteellisen kivutonta. Yleisesti ottaen olemme todella tyytyväisiä asumisjärjestelyihimme, toki joskus ärsyttää että asumme niin syrjässä ja etenkin töihin kulkeminen on aikaa vievää.

Vierailija
34/39 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joensuu (p-karjala) keskikokoinen kaupunki, jossa yliopisto ja amk)

Kaksio (56 neliöö), just rempattu, vuokra 700e, vesi 20e/hlö ja sähkö 20-40e/3kk

1km yliopistolle, 0,5km torille (keskustaan)

Ollaan tässä asuttu poikaystävän kanssa n. 2 vuotta. Muutettiin tähän, kun hän valmistui ja sai töitä. Sitä enne asuttiin kauheessa murjussa n. 7km keskustasta.

Poikaystävällä on auto, joka toki nielee rahaa. Tarkkoja summia en tiedä. Itse on kulkenut lähinnä pyörällä kesät ja talvet (myös sieltä 7km päästä) Lisäks meillä on vuoden ollu koira. Kummallakaan ei oo opintolainaa ja raha riittää tällä hetkellä hyvin ja saadaan sitä mukavasti säästöönkin. 2 vuotta sitten ei ollu nii helppoa, mutta pärjättiin

Vierailija
35/39 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isohko kaupunki (pääkaupunkiseudun ulkopuolella). Yksiö (38neliöö) melkein keskustassa. Vuokra 500e, vesi 22e, sähkölaskua en muista. Pyörällä/julkisilla liikun ja yksin asun. Opintotuki+asumistuki+kesä- ja joululomarahat riittävät hyvin. Olen tottunut asumaan säästäväisesti, eikä ole rahan kanssa ollut koskaan ongelmia. Hyvin tyytyväinen olen, vaikka omasta isommasta kämpästä haaveilenkin sitten valmistumisen jälkeen. Mutta nyt on hyvä :) 

Vierailija
36/39 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

22m2 yksiö 344€/kk Jyväskylässä lähellä yliopistoa ja keskustaa ja vuokra sisältää netin, veden ja sähkön. Olen nostanut viimeisen 6kk aikana opintolainaa, kun en enää jaksanut käydä opintojen ohessa töissä. Opintolainaa

Aiemmin asuin eksäni kanssa 60m2 kaksiossa hyvällä ja rauhallisella alueella, vuokra puoliksi oli muistaakseni 260€ tms sisältäen veden ja sähkön ja netin ja päälle 120€ kotivakuutus vuosittain. Silloin rahaa jäi säästöönkin, kun asumiskustannukset olivat alhaiset ja tosiaan kävin vielä töissäkin. Tosin otin isoon kustannukseen yli 1000€ opintolainan tuolloin. Nyt opintolainaa on noin 3000€.

Vierailija
37/39 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joensuussa opiskelija-asuntosäätiön perheasunnossa avomiehen kanssa. Asunnolla kokoa 62 neliötä ja vuokra kuussa 558€, vesi ja sähkö kuuluvat vuokraan. Nettiin menee vähän yli parikymppiä kuussa. Ei lemmikkejä, ei lapsia, mutta auto, jota ei paljon käytellä. Keskustaan noin 1 km, yliopistolle saman verran. Olen tyytyväinen asuntoon ja asumiseen, vaikka kämppä on aika kulunut ja nuhjuinen. Minä en ole ottanut lainaa, mutta avokkini on. Minua sponsoroivat vanhempani (kaikki kiitos heille.)

Vierailija
38/39 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turku, 60 neliötä poikaystävän kanssa. Keskustassa asutaan. Ei kulu rahaa liikkumiseen, kun ylipistokin lähellä. Vuokra 720 e + vesi 30 e/kk + sähkö. 

Vierailija
39/39 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joensuu. Ydinkeskustassa 25 neliöinen yksiö, vuokra 520e+ vesi. Yksin asun joten onhan tää ihan törkeen kallis, yritän ettii halvempaa. Koululle 1km kuljen jalan tai pyörällä. Tykkään asunnosta paljon mut se on liian kallis. Opintotuella ja lainalla maksan kun ei oo voimia koulun ohessa käydä töissä