Miten selviän masennuksesta?
En saa mitään aikaan, tuntuu että olen hidastetussa filmissä. Herään aamulla ja sitten vain olen koko päivän. En tunne enää mitään, ei ole aloitekykyä edes siivoamiseen, ruuanlaittoon saati suihkuun. Mikään ei tunnu miltään. Tai tuntuu oikeastaan, nimittäin turhalta.
Joskus on parempia päiviä mutta nyt niitä on ollut todella harvassa. Kaipaan sitä, että koen aitoa iloa ja haluan tehdä asioita.
Miten ihmeessä pääsen ylös tästä suosta? En jaksa enää näitä ajatuksia :(
On minulla onneksi lääkäriaika tulossa huhtikuun puolessa välissä, mutta aika tuntuu matelevan.
Kommentit (13)
onko sinulta otettu verikokeet (anemia, kilpirauhasen vajaatoiminta)? Itse pääsin masennuksesta eroon sillä, että aloin tehdä kotitöitä aina vähän kerrallaan. Tuli hyvä mieli, kun sain jotain aikaan.
Hommaa askarteluloota, jossa on 30 laatikkoa. Kerää niihin erilaisia vitamiineja ja hivenaineita: raskausajan multitabs, pycnogenol, folaatti, b vitamiinit, voikukan.juuri, olivinlehti jne. Täytä se ja syö päivittäin joku tai useampi niistä eri aikoihin. Muista pitää useampivälipäivä välillä, jotta sisuskalut voi levätä.
Lisätty sokeri pois. Ei limuja tai energiajuomia ja alko pois.
Perinteinen ohje on, ylös, ulos ja lenkille!
Jos ei vielä auta, niin kannattaa hieman miettiä mitä syö. Sillä todellakin on väliä, muutenhan sitä voisi syödä pelkkää karkkia, jos ruoalla ei olisi väliä terveyteen.
Turhat sokerituotteet pois ruokavaliosta.
Vähennä ruutuaikaa, ei sata vuotta sittenkään ollut telkkaria.
Jos vielä haluat muuttaa ruokavaliota, niin vältä prosessoitua ruokaa. Jätä einekset kauppaan. Elä osta tuotteita mihin on lisätty sokeria.
Juttele ihmisten kanssa, jatkuva yksinäisyys ei ole hyväksi.
Aloita siivoamaan asuntoa. Ota tavoitteeksi siivota vaikka 5 m2 per päivä TOSI huolellisesti. Ei enempää, mutta ei vähempääkään. Kylppärissä tai keittiössä 5 m2 vaatii enemmän pinnistelyä kuin esim. eteisessä. Makuuhuoneessa se voisi tarkoittaa vaikka parisängyn vuodevaatteiden vaihtamisen, patjojen imuroinnin ja huoneen tuuletuksen. Muista että se riittää....vaikka välillä jaksaisitkin "enemmän ". Tsemppiä.
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos alottaisit ottamalla itseäs niskasta kiinni? Mene suihkuun, siivoa kämppäs ja tee ruokaa. Ei oo rakettitiedettä
Helppo sanoa. Monena päivänä en pysty muuhun kuin tuijottamaan ikkunasta ulos. Tänää tulin lukemaan näitä - mene lenkille tsemppejä. Menenkin, heti kun jaksan. Jos pystyisit 70 kg niskasta kiinni, kuinka kauan jaksaisit kannatella ?
Koen samaa. juttuseura auttaa ainakin hetken.
Sama täällä. Tietää kyllä itsekin että pitäisi lenkille jne mutta kun ei vaan jaksa:(
Masennuslääkkeet monet jo kokeillut, mitkään ei käy sivuvaik.vuoksi.
Voin vain kuvitella miten pahalta susta tuntuu vaikka itse kamppailen saman asian kanssa. Itsellä kuitenkin työterveys ja sain samana päivänä apua. Kolme vuotta oon jo paininu ja nyt alkaa myös kuntoutuspsykoterapia tämän vuoden aikana. Aika paljon ladannut toivoa siihen, koska olen syönyt lääkettä vuoden, lääkemuutokset eivät ole auttaneet, syön kasvispainotteisesti, liikun joka päivä, näen ystäviäkin sillointällöin ja kämppä on jotenkuten kuosissa. Silti teen kaiken väkisin, en nauti mistään. Sitten tulee näitä totaali stoppeja, kun en pysty mihinkään, vaan jäämään sairaslomalle.
Pelkään että tulee se sairasloma, jonka jälkeen en vaan enää pääse jaloilleni enkä töihin.
Minä sairastin vähän yli kaksi vuotta, nyt paranemassa. Olin koko ajan terapiassa ja söin masennuslääkettä (escitalopram, annos oli lopuksi 20mg) mutta omalla kohdallani vasta psykoosilääkkeen lisääminen rinnalle auttoi. Siinä vaiheessa olin valmis kokeilemaan kaikkea. Söin Abilifya 5mg noin puolen vuoden ajan. Kaksi kuukautta lääkemuutoksen jälkeen alkoi paranemisvaihe. Nyt lääkkeet on kokonaan lopetettu ja menen töihin kahden vuoden tauon jälkeen ensi viikolla. Olen asiasta jopa pikkuisen innoissani, vaikka jännittää.
Minulla ratkaisuna oli lopuksi se yksi lääkemuutos. Se ei ollut ensimmäinen jota yritettiin, Risperdol sai minut kaatuilemaan, mutta tässä hetkessä olen iloinen että jaksoin yrittää ja kokeilla.
Määkimällä roskafoorumilla olosi pahenee takuulla. Mitäs jos yrität ensin etsiä päivääsi yhden asian, josta tulee hyvä mieli? Pitäkööt muut siivoustunkkinsa.
Vierailija kirjoitti:
opiskelkaa tai menkää töihin niin ei ehdi makoilla sohvalla ja masentua.
Anna se helvetin työpaikka johon huolitaan! "Isorikas"..
Hesarissa luki ,että liikunta auttaa. Mutta sen saattaa olla kirjoittanut joku HS-kriitikko, joka ei ymmärrä masennuksesta, liikunnasa tai runoudesta tai mistään muustakaan yhtikäs mitään.