Työssä oleva löytää uuden työn helpommin?
Monesti olen kuullut hoettavan sitä, että uuden työpaikan saa paljon helpommin, jos ei ole työtä hakiessa työtön vaan töissä. Mikä on teidän kokemus asiasta?
Olen nyt ensimmäistä kertaa elämässäni tilanteessa, jossa haen uutta työtä vaikka olen tällä hetkellä vakituisessa työssä. Olen hakenut jo pari kuukautta työtä, turhaan. Hakemuksia on lähtenyt kymmenittäin, mutta mitään ei ole kuulunut takaisin. Työttömänä ollessa työnhaku tuntui ihan toivottomalta, mutta ei tämä helppoa ole nytkään. Miten muilla?
Kommentit (17)
Ei kun kaipaisin nyt sellaisia positiivisia kokemuksia, anyone? :D
Mutta vakavasti ottaen, ei tämä hirveästi naurata. Luulin, että työnhaku olisi nyt helpompaa. Onko tämäkin yksi suurista huijauksista, tyyliin tekevälle töitä löytyy ja sitten kun suuri ikäluokka jää eläkkeelle.. Masentavaa.
Ei ole helppoa ei. Tuntuu, että meidän työpaikalta on lähtenyt aika paljon porukkaa muihin töihin, mutta itse en onnistu löytämään uutta työtä. CV ja hakemus on kunnossa, hyvä koulutus, työkokemusta...
Mulla meni pari vuotta, kun hain uutta työtä työn ohessa. Tosin yritin hakea alkuun hieman erilaista työtä kuin jo tein ja välillä pidin useiden kuukausien taukoa.
Uuden työnhakurupeaman aloitin toukokuussa 2014 ja sain tietää tulleeni valituksi marraskuussa 2015. Tällä välillä laitoin muistaakseni vain kuusi hakemusta ja kävin kolmen paikan haastattelussa (yksi oli ns. videohaastattelu). Lopulta hain sitten aika lailla samankaltaista työtä kuin mitä olin tehnytkin ja se haku tärppäsi. En kuitenkaan halunnut enää jatkaa aiemmassa, joten oli mielestäni oikea ratkaisu.
Olen kyllä joskus hakenut töitä määräaikaisen työn päättyessä ja silloin olen hakenut kaikkea mahdollista koulutukseeni ja työkokemukseeni sopivaa ja hakemuksia laitoin lähes sata muutamassa kuukaudessa kun olin vaihtamassa alaa. Eli olin paljon valikoivempi kun hain uutta työtä ja olemassa oleva työ oli vakituinen.
Tsemppiä työnhakuusi! Ainakin minun mielestäni työnhaku on aika stressaava kokemus.
No aina olen lähtenyt tyhjältä pöydältä eli en ole vaihtanut koskaan työpaikkaa lennossa vaan aina irtisanoutunut ensin. Nyt olen 5. työnantajalla, tosin nyt on osastot vaihtuneet lennosta vaikka sama työnantaja koko ajan ollutkin.
Työttömänä olen ehtinyt välissä olla maksimissaan 9 kk, vähimmillään muutamia päiviä.
kyllähän töitä löytää, siis tietty alasta riippuen, mutta on todella hankala päästä edes haastatteluun jos on työtön tai jotenkin muuten epäkelpo, esim. yli 40
En mielestäni ole kovin nirso töiden suhteen tällä hetkellä, olen hakenut nykyistä vastaavia, vähän helpompia ja vähän haasteellisempia tehtäviä. Olen myös valmis muuttamaan työn perässä toiselle paikkakunnalle, olen hakenut töitä ympäri Suomea. Ei auta kuin jatkaa. Kiitos tsempeistä vitonen!
-ap
2 vuotta hakenut toista työtä eikä ole saanut mitään mistään. Työttömänä kun oli, puhelin soi "jatkuvasti".
Kyllä. Silloin sinulla on mahdollisuus neuvotella työpaikasta kun ei ole pakko vaihtaa.
Työtön on siihen nähden aika heikoilla ja joutuu jopa tyytymään huonompiinkin etuihin.
No "asiantuntijat" väittää näin. Kyllä kai hakemuksessa ja cv:ssä katsotaan myös miten pitkiä työttömyyskausia on ollut työpaikkojen ja opiskelujen välillä.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 20:10"]
No "asiantuntijat" väittää näin. Kyllä kai hakemuksessa ja cv:ssä katsotaan myös miten pitkiä työttömyyskausia on ollut työpaikkojen ja opiskelujen välillä.
[/quote]
Varmasti sitäkin katsotaan. Onkohan muuten rekrytoijien asenne niitä työttömyyskausia kohtaan yhtään muuttunut tässä viime vuosina? Korkeastikoulutettujenkin työttömien määrä kasvaa koko ajan, katsotaankohan työttömyyspätkiä näin vaikeina työllistymisen aikoina yhtään läpi sormien?
Kotona oleminen on pahinta. Ota vastaan mitä tahansa työtä niin työllistyt helpommin, koska et ole epätoivoinen. Sama pätee sinkkuuteen.
Positiivista: voit myös huijata päiväsi kiireisiksi olemalla kurssilla, opiskelemassa, vapaaehtostyössä ja harrasteissa. Et ole niin epätoivoinen ja saat aikaan enemmän. Työhönottaja huomaa sellaisen aikaansaavan olon.
Kyllä mä olen päässy paremmin haastatteluihin vaikka olin puhelinmyyjänä. Mut nyt on niin vaikee tilanne taas että ei se varmasti kauheen helppoa ole kellekään jos ei ole suhteita tai muuten käy tosi hyvä tuuri.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 20:06"]En mielestäni ole kovin nirso töiden suhteen tällä hetkellä, olen hakenut nykyistä vastaavia, vähän helpompia ja vähän haasteellisempia tehtäviä. Olen myös valmis muuttamaan työn perässä toiselle paikkakunnalle, olen hakenut töitä ympäri Suomea. Ei auta kuin jatkaa. Kiitos tsempeistä vitonen!
-ap
[/quote]
Sulla on ainakin hyvä asennoituminen työn saamiseen.
Sellainen vinkki vielä, että välillä kannattaa pitää taukoakin työnhaussa. Hankin myös jo etukäteen sellaisia "oman näköisiä ja siistejä" asuja työhaastattelua varten. Kysyin myös etukäteen pari suosittelijaa.
Niin ja tämä, en ollut aiemmin "uskaltanut" vastata englanninkielisin ilmoituksiin, kun olen arastellut kielitaitoani, mutta uuden työni sain sitten nimenomaan sellaiseen vastaamalla. (Tosin sulla varmaan ei tuollaista "arastelua" varmaan edes ole.)
Korjaan edellistä kommenttiani, että viimeisin hakurupeamami oli siis välillä 05/2014-11/2014 (ei siis 2015, muttei marraskuu 2015 muuten olisikaan ollut mahdollinen).
-5-
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 20:44"]
Niin ja tämä, en ollut aiemmin "uskaltanut" vastata englanninkielisin ilmoituksiin, kun olen arastellut kielitaitoani, mutta uuden työni sain sitten nimenomaan sellaiseen vastaamalla. (Tosin sulla varmaan ei tuollaista "arastelua" varmaan edes ole.) [/quote]
Minäkin olen vähän kammonnut noita englanninkielisiä ilmoituksia, vaikka kielitaitoni on ihan ok (kasin-ysin tasoa lukiossa, yliopistossakin suht hyvää tasoa). Käytätkö työssäsi päivittäin englantia? Oletko kokenut hankalaksi?
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 20:50"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 20:44"]
Niin ja tämä, en ollut aiemmin "uskaltanut" vastata englanninkielisin ilmoituksiin, kun olen arastellut kielitaitoani, mutta uuden työni sain sitten nimenomaan sellaiseen vastaamalla. (Tosin sulla varmaan ei tuollaista "arastelua" varmaan edes ole.) [/quote]
Minäkin olen vähän kammonnut noita englanninkielisiä ilmoituksia, vaikka kielitaitoni on ihan ok (kasin-ysin tasoa lukiossa, yliopistossakin suht hyvää tasoa). Käytätkö työssäsi päivittäin englantia? Oletko kokenut hankalaksi?
[/quote]
Vastaavanlainen oli oma englannin tasoni lukiossa ja yliopistossa tosiaan kurssikirjat oli pääosin englanniksi.
Käytän päivittäin englantia ja itse asiassa monet tiimiläiseni ovat myös ulkomaalaisia, tosin heillä englanti ei ole äidinkieli, mutta osaavat hyvin. Firmassa on kyllä töissä myös natiiveja englantia puhuvia.
Oma kielitaitoni ainakin on kohentunut eli suosittelen! Siis käytän kyllä paljon Googlen kääntäjää, mutta työasiat kyllä hoituvat ja opin uutta.
Sekin on ollut helpottavaa huomata, ettei muillakaan englanti ole välttämättä täydellistä, vaan tarkoitus onkin tulla ymmärretyksi puolin ja toisin.
Veikkaan, että moni suomalainen vertaa omaa kielitaitoaan sellaisiin täydellisesti toista kieltä osaaviin. Haastattelussa kannattaa varautua myös puhumaan englantia, mutta itse en hakemuksessanikaan väittänyt olevani erinomainen englannissa ja ne haastattelukysymylsetkin meni ihan ok.
Varmasti pärjäät, vaikka hakisit myös niihin firmoihin, joissa käytetään paljon englantia! Kyllä ne asiat mieleen tulee, kun alkaa kieltä käyttämään.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 20:20"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 20:10"]
[/quote]
Varmasti sitäkin katsotaan. Onkohan muuten rekrytoijien asenne niitä työttömyyskausia kohtaan yhtään muuttunut tässä viime vuosina? Korkeastikoulutettujenkin työttömien määrä kasvaa koko ajan, katsotaankohan työttömyyspätkiä näin vaikeina työllistymisen aikoina yhtään läpi sormien?
[/quote]
Enpä usko. Tämä ihan vain mutu- tuntemaa, kavereiden ja tuttavien elämästä poimittua. Kannattaisi ainakin keksiä jotain mielekäst tekemistä noille työttömyysjaksoille. Järjestötyö, opiskelu, harrastustoiminta, reppureissu jne.
Samanlaista :(