60-80 luvulla syntyneet, mitkä oli teidän
lempikirjat lapsena? Entä mitä namia söitte "karkkipäivänä" :)
Omat lempparini iän kasvaessa olivat mm.
Pepit, Eemelit ja Pekka Töpöhännät
Neiti Etsivät, Viisikot ja Tiinat
Karkkipäivän lempparit oli merkkarit, salmiakki- ja hedelmäpommit ja Jambo -suklaa.
Kommentit (32)
Hanhiemon satuaarre oli paras. Sitten oli joku sellainen kirja joka tuli äitiyspakkauksen mukana. Siinä oli loruja mutta äiti ei antanut koskea siihen kun pelkäsi, että tuhoan sen ja se halusi säästää sen muistoksi. Sitten oli yks sellainen kirja jossa selitettiin miten on päädytty tähän päivään eli siinä oli alkuräjähdys, dinosauruksia ja kaikkee. Tykkäsin niistä dinosauruksen kuvista. Ne oli hurjia.
Karkkipäivää ei ollut kun en tykännyt mistään makeasta. Joskus saatiin käydä ostamassa kaverin kanssa kioskilta karkkia ja ostettiin kymmenen pennin matoja vaikka ne maistui pahalta.
60-luvun puolivälissä syntynyt ahmi kirjoja; Viisikot, Marikit, Jack Londonit, Neiti Etsivät, Tiinat, Lotat ja siirtyi melko nuorena aikuisten osastolle lukemaan mm sotakirjoja ja kotimaisia klassikoita. Lempikarkkeja olivat merkkarit, kolapullot, jauhikset, nallekarkit ja sellaiset ruskeavalkoiset tikkarit. Fami, Lola, Jimi ja Siesta muistuvat suklaapuolelta. Eriväriset hedelmäpastillit rasiassa ja Kissasalmiakki. Salmiakkijauhe tottakai ja ne syötävät, mauttomat, jauhoiset sormukset, Pinna-mehujää ja pienen paikallisen tehtaan irtojäätelö samoin kuin pehmis punaisella kastikkeella.
Karkkipäivää ei meillä ollut, läheisellä kioskilla käytiin kun äiti antoi rahaa tai sai palautettua muutaman pullon.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 15:07"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 14:09"]Hieno provo "60-80-luvulla syntyneet". Ei todella ole samaa porukkaa! [/quote] Eli kyseessä on. 30 vuoden aikajakso, joten aika monta trendiä mahtuu. Siksi vähän huvittavaa niputtaa ehkä kahden sukupolvenkin ihmiset samaan kollektiiviseen lapsuuskokemukseen. -62 tai-88 syntyneillä esim. oli totaalisen erilainen tv-ohjelmatarjonta..joka vaikka vois vaikuttaa kirjojen lukemis- innokkuuteen tai valintoihin.
[/quote]
Ehkä pointti oli juuri siinä? Tai ei ollut? Kylläpä olet hassu.
ps. olen itse vanhin ja siskoni on nuorin. Osumme tuohon haarukkaan, mutta ikäeroa on 11 vuotta.
Olen m, syntynyt -71. Lempikirjoja olivat Aku Ankan taskukirjat, Tintit, Viisikot, 3 etsivää, Susikoira Roi ja jotkut klassikot kuten Kolme muskettisoturia. Isovanhemmilla sai Pihlajanmarja-karkkeja ja Fazein parhaita, koulun jälkeen etsittiin puskista pulloja ja käytiin vaihtamassa ne kiskalla irtokarkkeihin, joista parhaita olivat pitkulaiset jauhetäytteiset kirpeät karkit, kolapullokarkit, veneet, sienet, pääkallot ja toukat. Joskus osteltiin myös Apteekin Salmiakki- tai Hedelmä-karkkiaskeja, suklaarusinoita, Jamboja, Chevitsejä ja purkkatikkareita.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 15:03"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 14:36"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 14:34"]
Kuka muistaa vielä pennin karkit ja Jippo -lehden?!
[/quote]
Tuskin kovin moni... (Av-mamman isovanhempien muinaishistoriaa.)
[/quote]
Hahaa! Onpas täällä nuoria isovanhempia! Mä muistan Jipot oikeen hyvin ja s. 77.
[/quote]
Onpas sulla hyvä muisti vaikka oot ollut korkeintaan viiden, kun Jippo on lakannut ilmestymästä.
Muutamaa sarjakuvaa tuli luettua ja lähikioskin irtokarkit oli kova sana. Salmiakki- ja hedelmämerkkarit. Samoin Lauantai-pussi ja olikohan joku JeeJee-karkkirasia.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 15:07"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 14:09"]Hieno provo "60-80-luvulla syntyneet". Ei todella ole samaa porukkaa! [/quote] Eli kyseessä on. 30 vuoden aikajakso, joten aika monta trendiä mahtuu. Siksi vähän huvittavaa niputtaa ehkä kahden sukupolvenkin ihmiset samaan kollektiiviseen lapsuuskokemukseen. -62 tai-88 syntyneillä esim. oli totaalisen erilainen tv-ohjelmatarjonta..joka vaikka vois vaikuttaa kirjojen lukemis- innokkuuteen tai valintoihin.
[/quote]
Juu nauratti itteänikin, että ap ottanut varmuuden maksimoiseksi pikkasen leveemmän haarukan :D
Olen itse syntynyt juurikin -62 ja lapseni -89 ja juu, meillä on todellakin tyystin erilainen kokemusmaailma ihan kaikessa. Yritin joskus houkutella poikaani lukemaan lapsuuteni lempikirjoja eli viisikoita, mutta eihän häntä viisikot kiinnostaneet, eikä muutkaan kirjat, vaan tietokonepelit.
Mutta joo, omia lemppareitani oli Blytonin kirjat, sekä ehdottomana ykkösuosikkina Jens K. Holmin Kim-sarja, joka oli Viisikon tapaan lasten/nuorten seikkailusarja, mutta pari astetta rohkeampi. Myös S. E. Hintonin Me kolme ja jengi teki suuren vaikutuksen.
Tottakai sarjakuvalehdet oli isossa osassa. Aku Ankkahan meille tuli vuosikaudet. Sen lisäksi korkkareita luettiin (ilmojen, merten, lännen, aavikon, agentti ja mitä kaikkia niitä olikaan) ja tietysti kun seksuaalinen herääminen tapahtui, niin jallut, kallet, ratot, urkit, nyrkkipostit jne tuli mukaan kuvioihin.
Karkeista salmiakkijauho, hopeatoffee, inkkaripurkka, Lola suklaapatukka tulee ensimmäisenä mieleen.
[/quote]
Muistanpa hyvinkin, tosin olivat ihan eri aika-kauden tuotteita. Pennin karkit oli 60-luvun tuote, kun taas Jippo lehti ilmestyi ensimmäisen kerran 70-luvun lopulla. Kun penninkarkit poistui, minä vasta menin kouluun ja kun Jippo Lehti tuli, minä kävin peruskoulun viimeistä luokkaa.
Luin kaiken mitä käsiini sain mm: Viisikot, Tiinat, Peppi Pitkätossut, Eeemelit, Babarit, Sara ja Sarri, Pikku naisia, Iiris, Annat Runotyttö, Jack Londonit, valtaisan määrä "inkkari kirjoja" (nimiä en muista), Pallosalama, Rebekka, Pekka töpöhännät, Tuhlaajapoika, 1000 ja 1 yötä, kaikki mahdolliset satukirjat yms kuten Tiitiäisen satupuu, Hanhiemon tarinoita jne jne. Paljon luin myös uskonnollisia nuoriso kirjoja ja paljon aikuistenkin....olin todella moniruokainen eli kaiken luin mitä käsiini sain.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 16:12"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 15:03"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 14:36"]
[/quote]
Tuskin kovin moni... (Av-mamman isovanhempien muinaishistoriaa.)
[/quote]
Hahaa! Onpas täällä nuoria isovanhempia! Mä muistan Jipot oikeen hyvin ja s. 77.
[/quote]
Onpas sulla hyvä muisti vaikka oot ollut korkeintaan viiden, kun Jippo on lakannut ilmestymästä.
[/quote]
Ei ihan niin hyvä. Olin ehkä 7 tai 8 kun luin niitä. Broidin lehdet. Meillä ei heitetty lehtiä pois heti kun joku oli ne kädestään laskenut. Luin myös broidin mustanaamiot, akkarit ja taskarit.
Pointti taisi olla siinä, että jos Jipot kuuluivat _nykyisten av-mammojen_ isoäitien lukemistoon, niin kovin on nuoret isoäidit, esiteinimammaklaani suorastaan. Meinaisi, että ne Jippoja lukeneet isoäidit olivat ketjun otsikon mukaan lapsia 70-80 -luvun taitteessa ja heidän lapsiensa lapset olisivat nyt 2105 itse äitejä. Sun mielestä tämä seikka on vähemmän outoa kuin se, että -77 syntynyt on lukenut lapsena Jippoja? :D
Äitini on syntynyt -60 ja minä -82 :)
Varmaan aika erilaiset kokemukset mutta muistan äitini kertoneen pennin nallekarkeista joita oli aina ostanut naapurikaupasta :)
Minun herkku oli kalak valkosuklaa!
Emmanuelle. Jumbo patukat ja sen ajan kahvinen royal.