Hetki loppuaikaa - kysy jotain 11 lapsen äidiltä
Kommentit (59)
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 16:01"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 16:00"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 15:54"] Miten jaatte kotityöt [/quote] Osin se tekee, joka ehtii ja "huomaa". Osin taas kullekin on eriytynyt "omat hommat" mien taipumusten mukaan. Esim. yksi pojista "ärtyy" jos joku muu leipoo. Se hänen lempihommansa. Toinen taas pitää pyykin silitystä rentouttavana. minä "kyttään" puutarhatöitä. Ne ovat MINUN! Ruoanlaittovoroista melkein tapellaan. Kaikki taitavat kokkauksesta ainakin jossain määrin pitää. [/quote] kerro niistä ruokamääristäkin
[/quote] Meneehän tuota 9 henkeen (+ lasten ystäviin). On vaikea kuitenkin sanoa, miten määrät erottuvat pienemmistä perheistä. Olen elänyt suuressa perhessä lähes koko ikäni eli se minulle se "tavallinen". Joku 6 perunan muusi taas "extremeä".
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 16:05"]
Ja paljonko menee ruokaan/kk
[/quote] Noin 1500-2000 euroa, riippuen sesongista.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 16:05"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 16:01"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 16:00"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 15:54"] Miten jaatte kotityöt [/quote] Osin se tekee, joka ehtii ja "huomaa". Osin taas kullekin on eriytynyt "omat hommat" mien taipumusten mukaan. Esim. yksi pojista "ärtyy" jos joku muu leipoo. Se hänen lempihommansa. Toinen taas pitää pyykin silitystä rentouttavana. minä "kyttään" puutarhatöitä. Ne ovat MINUN! Ruoanlaittovoroista melkein tapellaan. Kaikki taitavat kokkauksesta ainakin jossain määrin pitää. [/quote] kerro niistä ruokamääristäkin
[/quote] Meneehän tuota 9 henkeen (+ lasten ystäviin). On vaikea kuitenkin sanoa, miten määrät erottuvat pienemmistä perheistä. Olen elänyt suuressa perhessä lähes koko ikäni eli se minulle se "tavallinen". Joku 6 perunan muusi taas "extremeä".
[/quote]no paljonko menee esim. Leipää keskimäärin per päivä
Missä murteessa sanotaan loppoaikaa? Meillä Pirkanmaalla se on luppoa.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 15:44"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 15:31"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 15:28"]
Millaiset ikäerot lapsilla on?
[/quote]
Lyhimmillään 11 kk. Pisimmillään 6 v.
[/quote]ja suurin ikäero 23 vuotta... Huh
[/quote]
Miksi "huh"? Läheisiä nuo vaikuttavat olevan. niin kuin itsekin olen 19 vuotta nuoremman veljeni kanssa.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 16:08"]
Missä murteessa sanotaan loppoaikaa? Meillä Pirkanmaalla se on luppoa.
[/quote] Olen kotoisin Jyväskylän itäpuolelta. Viimeiset 11 vuotta asunut Oulussa.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 15:43"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 15:41"]
Millä oikeutat itsellesi suuren perheen samalla, kun maapallolla on liikaa väkeä muutenkin? Muuten kuin "olen aina halunnut"?
[/quote] koska Suomen näestö ei vaikuta maailman kansoituksen. koksa tiedän voivani antaa lapsille hyvät ebväät elämään ja mm. kyvyn sietää erilaisuutta, sen sijaan, että typistäisin heidät yhden mieleipiteen taakse.
[/quote]
Tietenkin myös Suomen väestö vaikuttaa maan väkilukuun! Taidat olla vajaa.
Paljonko maksoi viimeisin lomamatkanne? Mihin?
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 16:08"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 16:05"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 16:01"] [quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 16:00"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 15:54"] Miten jaatte kotityöt [/quote] Osin se tekee, joka ehtii ja "huomaa". Osin taas kullekin on eriytynyt "omat hommat" mien taipumusten mukaan. Esim. yksi pojista "ärtyy" jos joku muu leipoo. Se hänen lempihommansa. Toinen taas pitää pyykin silitystä rentouttavana. minä "kyttään" puutarhatöitä. Ne ovat MINUN! Ruoanlaittovoroista melkein tapellaan. Kaikki taitavat kokkauksesta ainakin jossain määrin pitää. [/quote] kerro niistä ruokamääristäkin [/quote] Meneehän tuota 9 henkeen (+ lasten ystäviin). On vaikea kuitenkin sanoa, miten määrät erottuvat pienemmistä perheistä. Olen elänyt suuressa perhessä lähes koko ikäni eli se minulle se "tavallinen". Joku 6 perunan muusi taas "extremeä". [/quote]no paljonko menee esim. Leipää keskimäärin per päivä
[/quote] Parikymmentä sämpylää/rieskaa ja 1-2 limppua.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 16:10"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 15:43"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 15:41"] Millä oikeutat itsellesi suuren perheen samalla, kun maapallolla on liikaa väkeä muutenkin? Muuten kuin "olen aina halunnut"? [/quote] koska Suomen näestö ei vaikuta maailman kansoituksen. koksa tiedän voivani antaa lapsille hyvät ebväät elämään ja mm. kyvyn sietää erilaisuutta, sen sijaan, että typistäisin heidät yhden mieleipiteen taakse. [/quote] Tietenkin myös Suomen väestö vaikuttaa maan väkilukuun! Taidat olla vajaa.
[/quote] En ole "vajaa", mutta kyllin hyvin kasvatettu, etten tuollaisella sanalla ketään kutsuisi. Sääli, ettei kukaan koskaan rakastanut sinua kylliksi opettaaksesi sinulle peruskäytöstapoja tai moninaisuuden kunnioitusta.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 16:09"]
Kuinka paljon pesette pyykkiä?
[/quote] 2-3 koneellista päivässä. Vähempi riittäisi, jos lapset eivät harrastaisi "sotkuisiakin" juttuja.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 16:10"]
Paljonko maksoi viimeisin lomamatkanne? Mihin?
[/quote] Ulkomaille viimeinen oli Roomaan ja yhteensä taisi olla noin 9000 (minulla osin työmatka eli saatiin alennuksiaja osakorvaus huvilan vuokrasta).
2100 maksettiin syksyn ruskaretkestä lappiin.
Käytkö töissä? Kaipaatko enemmän omaa aikaa?
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 13:46"]
Käytkö töissä? Kaipaatko enemmän omaa aikaa?
[/quote] Käyn töissä ja se, kaipaanko enemmän aikaa, vaihtelee.
Väliin kaipaan, väliin en.
Miksi sinulla on 11 lasta? Oletko uskovainen vai tahdoitko vaan suuren perheen? Mitä mieltä olet ehkäisystä ja abortista? Miten rahat riittää? Minkä ikäisiä lapset ovat? Aiotko vielä raskautua? Ovatko kaikki saman miehen?
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 16:00"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 15:54"]
Miten jaatte kotityöt
[/quote] Osin se tekee, joka ehtii ja "huomaa". Osin taas kullekin on eriytynyt "omat hommat" mien taipumusten mukaan. Esim. yksi pojista "ärtyy" jos joku muu leipoo. Se hänen lempihommansa. Toinen taas pitää pyykin silitystä rentouttavana. minä "kyttään" puutarhatöitä. Ne ovat MINUN!
Ruoanlaittovoroista melkein tapellaan. Kaikki taitavat kokkauksesta ainakin jossain määrin pitää.
[/quote] kerro niistä ruokamääristäkin