Miten hoitaisin raha-asiani paremmin?
Minulle jää noin 1800 euroa kuussa käteen palkasta. Lisäksi teen pätkätöitä, eli käytännössä ainakin kesät työttömänä.
Annan miehelle 500- 800 euroa kuussa laskujen maksuun. Mm. yhteisiin velkoihin menee 1100 e/kk. Mies hoitaa myös muut asumiskulut.
Itse maksan nuorimman lapsen hoitomaksun 280 euroa ja muita laskuja (muutama lehti, lasten harrastuksiin ja opiskeluun liittyviä maksuja, oma puhelin, omien vippivelkojen ja osamaksujen lyhennyksiä) noin 400 euroa kuussa. Bensoihin menee ehkä 300 euroa kuussa (minä ja kaksi pojista ajellaan), auton huoltoon on mennyt noin toinen mokoma, koska en osaa itse tehdä sille mitään eikä mies suostu, vaikka osaisi. Lisäksi maksan suurimman osan perheen ruokamenoista (noin 600 e/kk, 7 hengen perhe jossa urheilevia teinejä). Olen 47 ja haluan pitää huolta omasta ukonäöstäni ja hyvinvoinnistani niin kauan kuin sitä on. Niinpä kauneudenhoitoon, lisäravinteisiin ja kuntosaliin kuluu 100-200 e/kk.
Eli tulot noin 1800 ja menot haarukalla 2200-2600. On tullut otettua pikavippejä. Niitä on noin 3500. Pankista en lainaa tai luottoa saa, koska pätkätyöt...
Taustana tälle on se, että olin 15 vuotta kotiäitinä, elin miehen rahoilla enkä oikeastaan pyytänyt mitään itselleni. Nyt kuitenkin on tullut mitta täyteen ja haluan panostaa myös itseeni ja muutenkin olla pihistämättä jatkuvasti. Mutta vaikka nyt on perheessä kahden palkka ollut jo noin seitsemän vuoden ajan, talous ei tunnu paranevan yhtään. En siis oikeastaan kaipaa pihistysvinkkejä, vaan sitä, että miten saisin lisää tuloja. Ammattini on opettaja. Lisäksi minua vaivaa jonkinasteinen masennus tai burnout, koska olen koko ajan kamalan uupunut ja tehoton.
Kommentit (43)
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 13:20"]Eipä jaksa viikonlopputöitä :( Viikolla syntyy niin hirveästi univalkaa, kun puoli yötä menee aina tuntien valmisteluun, että viikonlopun vaan makaa raatona...
ap
[/quote]
Tee työt pöivällä ja jätä se kuntosali
Mitäs miehesi tekee ja mitä hän maksaa elämisestä? Onko teillä useampi auto, mikeisvt täysi-ikäiset pojat maksa bensaa tai vaikka pientä vuokraa, kun teitä on niin monta? Olen myös isosta perheestä, eikä olisi täysi-ikäisenä tullut mieleenkään jäädä äidin elätettäväksi kun tiesin, miten tiukkaa hänellä oli pikkusiskojenkin elättämisessä.
Tämän tunnistaa provoksi koska:
-pikavipit mainittu, niistä kivitetään
-lehtitilaukset mainittu, niistä kehotetaan aina ensin luopumaan kun rahat eivät riitä
-sanoo eläneensä miehen rahoilla, kukaan ei sano sitä suoraan vaikka olisi tottakin