Miten hoitaisin raha-asiani paremmin?
Minulle jää noin 1800 euroa kuussa käteen palkasta. Lisäksi teen pätkätöitä, eli käytännössä ainakin kesät työttömänä.
Annan miehelle 500- 800 euroa kuussa laskujen maksuun. Mm. yhteisiin velkoihin menee 1100 e/kk. Mies hoitaa myös muut asumiskulut.
Itse maksan nuorimman lapsen hoitomaksun 280 euroa ja muita laskuja (muutama lehti, lasten harrastuksiin ja opiskeluun liittyviä maksuja, oma puhelin, omien vippivelkojen ja osamaksujen lyhennyksiä) noin 400 euroa kuussa. Bensoihin menee ehkä 300 euroa kuussa (minä ja kaksi pojista ajellaan), auton huoltoon on mennyt noin toinen mokoma, koska en osaa itse tehdä sille mitään eikä mies suostu, vaikka osaisi. Lisäksi maksan suurimman osan perheen ruokamenoista (noin 600 e/kk, 7 hengen perhe jossa urheilevia teinejä). Olen 47 ja haluan pitää huolta omasta ukonäöstäni ja hyvinvoinnistani niin kauan kuin sitä on. Niinpä kauneudenhoitoon, lisäravinteisiin ja kuntosaliin kuluu 100-200 e/kk.
Eli tulot noin 1800 ja menot haarukalla 2200-2600. On tullut otettua pikavippejä. Niitä on noin 3500. Pankista en lainaa tai luottoa saa, koska pätkätyöt...
Taustana tälle on se, että olin 15 vuotta kotiäitinä, elin miehen rahoilla enkä oikeastaan pyytänyt mitään itselleni. Nyt kuitenkin on tullut mitta täyteen ja haluan panostaa myös itseeni ja muutenkin olla pihistämättä jatkuvasti. Mutta vaikka nyt on perheessä kahden palkka ollut jo noin seitsemän vuoden ajan, talous ei tunnu paranevan yhtään. En siis oikeastaan kaipaa pihistysvinkkejä, vaan sitä, että miten saisin lisää tuloja. Ammattini on opettaja. Lisäksi minua vaivaa jonkinasteinen masennus tai burnout, koska olen koko ajan kamalan uupunut ja tehoton.
Kommentit (43)
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 15:10"]
Outoa että teillä noin huono rahatilanne vaikka käytte molemmat töissä.
[/quote]
Nii-in. mInäkin ihmettelen sitä. Voiko olla totta että kaksi työssäkäyvää "hyvätuloista" (miehellä bruttopalkka on yli 3500, minulla noin 2800) ei pysty kustantamaan yhtään mitään hengissäpysymisen ylittävää "luksusta" elämäänsä, olkoonkin että on suurperhe. Mutta ei edes lehtiä tai harrastuksia? Matkailusta ei tarvi edes haaveilla. Ja kaikesta budjetoinnista huolimatta kun ei kaikkea voi ennakoida. Juur kun luulet että talous alkaa olla tasapainossa, niin auto tarvii huoltoa tai joku kodinkone hajoaa. Sitten on kaikki taas sekaisin. Minäkin kyllä aikanaan kirjasin kaikki menot tunnollisesti, mutta luovuin siitä, kun totesin että vaikka kuinka tietäsin mihin ne rahat menee, niin en voi tai halua sitä rahanmenoa padota. T. ap
Lehdet pois, ja kuntosali voi korvata lenkkeilyllä. Lenkkeily täysin ilmaista.
Ootte tehnyt aivan liikaa lapsia talouteen.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 15:35"]
[/quote]
Nii-in. mInäkin ihmettelen sitä. Voiko olla totta että kaksi työssäkäyvää "hyvätuloista" (miehellä bruttopalkka on yli 3500, minulla noin 2800) ei pysty kustantamaan yhtään mitään hengissäpysymisen ylittävää "luksusta" elämäänsä, olkoonkin että on suurperhe. Mutta ei edes lehtiä tai harrastuksia? Matkailusta ei tarvi edes haaveilla. Ja kaikesta budjetoinnista huolimatta kun ei kaikkea voi ennakoida. Juur kun luulet että talous alkaa olla tasapainossa, niin auto tarvii huoltoa tai joku kodinkone hajoaa. Sitten on kaikki taas sekaisin. Minäkin kyllä aikanaan kirjasin kaikki menot tunnollisesti, mutta luovuin siitä, kun totesin että vaikka kuinka tietäsin mihin ne rahat menee, niin en voi tai halua sitä rahanmenoa padota. T. ap
[/quote]
Paljonko on nettotulonne?
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 15:05"]
Ruoasta pystytte ihan varmasti säästämään. Teinit ja mies ruokaa laittamaan. Lehtitilaukset pois. Älä ota enää yhtään vippejä. Velkaantuminen on nyt pysäytettävä ja velkaa saatava vähennettyä.
[/quote]
Anekdoottina: mies tekee myös tötä vuorokaudet ympäri ja kun on kotona, on ihan raato. Kyllä ne teinit ruokaa tekee kun on pakko, mutta eivät ne mitään säästöruokaa halua ruveta tekemään. Kyl murot ja leivät pitää kantaa kaupasta. Tortillanteko onnistuu kun on valmiit ainekset...
ap
Lehdet pois, ja kuntosali voi korvata lenkkeilyllä. Lenkkeily täysin ilmaista.
[/quote]
Mä en pysty sydämen vajaatoiminnan takia lenkkeilemään. Kuntosali onnistuu ja sillä saa muotoja, toisin on kuivettuneen maratoonarin laita...
ap
Miksi kysyt täältä neuvoja, kun olet jo päättänyt, että mistään, et ole valmis tinkimään?
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 15:37"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No ennen oli noin 2500 (miehen tulot) ja nykyään vielä se minun noin 1800 päälle. Ja taloudellisesti tullaan vaan huonommin toimeen? Lapsimääräkin on kyllä lisääntynyt ja olemassaolevien tarpeet kasvaneet. Mutta silti. Miksei noilla tuloilla voi muka elättää viittä jälkeläistä ja kahta vanhempaa?
ap
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 15:46"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 15:37"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No ennen oli noin 2500 (miehen tulot) ja nykyään vielä se minun noin 1800 päälle. Ja taloudellisesti tullaan vaan huonommin toimeen? Lapsimääräkin on kyllä lisääntynyt ja olemassaolevien tarpeet kasvaneet. Mutta silti. Miksei noilla tuloilla voi muka elättää viittä jälkeläistä ja kahta vanhempaa?
ap
[/quote]Siksi, koska sinä et suostu tekemään tilanteellenne mitään! Jos nyt laittaisit turhat kulut minimiin, saisit rahaa säästöön sitä takuuvuokraa varten eikä tarvis ottaa pikavippejä. Ja pikkuhiljaa saisit nykyiset vippisi pois. Mutta jos et itse ole valmis muuttumaan, ei se tilanne itsellään muutu.
Ruuanlaittoon ei mene paljon rahaa eikä vaivaa kun sunnuntaina suunnittelet seuraavan viikon ruuat ja teet niitä valmiiksi. Esim ma ja ti syötte makaronilaatikkoa jonka teet sunnuntaina. Ke ja to syötte possunlihapataa, johon ostat su ainekset ja ti-illalla heität ne vuokaan ja haudutat padan. Teinit kuorii perunat molemmilla päivillä (tai keittää riisit). Pe ja la syötte broilerpastakeittoa jonka valmistaa helposti ja nopeasti pe töiden jälkeen. Nämä siis esimerkkinä helpoista ja halvoista ruuista. Makaronilaatikon tekemunen vie noin 15 min aktiivista aikaa, vuoka ehkä 10 min ja samoin keitto.
Lehdet pois ja muut turhat jutut. Jos vesi- ja sähkölaskut on suuret, opettelette niiden kulutuksen vähentämistä. Pikavipeistä on päästävä eroon sillä nehän ne raha-asioita sotkee kun korot on niin kovat.
Jos teet joka kuukausi useamman satasen lisää korkeakorkoista lainaa/vippiä niin todellakin tarvitset, säästövinkkejä. Heti seis lisälainan tekeminen, uudet osamaksut ja luotot. Se on vaan elämän realiteetti noin pitemmän päälle että ei voi kuluttaa enemmän kuin tienaa.
Lisätuloja voit yrittää saada esim viikonlopputöillä.
Eipä jaksa viikonlopputöitä :( Viikolla syntyy niin hirveästi univalkaa, kun puoli yötä menee aina tuntien valmisteluun, että viikonlopun vaan makaa raatona...
ap
Ota reilusti lisää lainaa ja tee niillä rahoilla jotain kivaa. Toinen vaihtoehto on, että varastat naapurisi rahat.
Terveisin
P. Arhinmäki
Elät yli varojen, et halua säästövinkkejä ja olet liian väsynyt tekemään lisää töitä. Lottokuponki on nyt ainut ratkaisu minkä keksin.
Et saa lisätuloja mistään jos et jaksa nykyisen työn lisäksi tehdä töitä. Ehkä ensimmäisenä yrität hakea jotain töitä kesäksi, ettei tulosi putoa.
Toiseksi, menoja on vaan karsittava. Miksi maksat poikasi bensat? Poika voi etsiä itselleen töitä millä kustantaa turhat ajelut.
Tuloja ei saa lisää kitisemällä av:lla. Nyt vaan otat itseäsi niskasta kiinni, myyt kaiken tarpeettoman kodistanne, et osta mitään ylimääräistä ja yrität miettuä miten saisit pienennettyä niitä omia hyvinvointikulujasi hyvinvoinnin ihmeemmin kärsimät.
Kyllä sun täytyy luopua ylimääräisistä kuluista ja lyhentää niillä rahoilla velkoja. Lehdet ja muut turhat pois, ja bensakulut minimiin. Maksaako mies yhtä paljon talouden kuluja kuin sinä? Aika paljon nimittäin sulla menee ruokaan ja laskuihin rahaa.
Laita teinit tienaamaan omat bensa- ja harrastusrahansa.