Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten hoitaisin raha-asiani paremmin?

Vierailija
06.04.2015 |

Minulle jää noin 1800 euroa kuussa käteen palkasta. Lisäksi teen pätkätöitä, eli käytännössä ainakin kesät työttömänä.

Annan miehelle 500- 800 euroa kuussa laskujen maksuun. Mm. yhteisiin velkoihin menee 1100 e/kk. Mies hoitaa myös muut asumiskulut.

Itse maksan nuorimman lapsen hoitomaksun 280 euroa ja muita laskuja (muutama lehti, lasten harrastuksiin ja opiskeluun liittyviä maksuja, oma puhelin, omien vippivelkojen ja osamaksujen lyhennyksiä) noin 400 euroa kuussa. Bensoihin menee ehkä 300 euroa kuussa (minä ja kaksi pojista ajellaan), auton huoltoon on mennyt noin toinen mokoma, koska en osaa itse tehdä sille mitään eikä mies suostu, vaikka osaisi. Lisäksi maksan suurimman osan perheen ruokamenoista (noin 600 e/kk, 7 hengen perhe jossa urheilevia teinejä). Olen 47 ja haluan pitää huolta omasta ukonäöstäni ja hyvinvoinnistani niin kauan kuin sitä on. Niinpä kauneudenhoitoon, lisäravinteisiin ja kuntosaliin kuluu 100-200 e/kk.

Eli tulot noin 1800 ja menot haarukalla 2200-2600. On tullut otettua pikavippejä. Niitä on noin 3500. Pankista en lainaa tai luottoa saa, koska pätkätyöt...

Taustana tälle on se, että olin 15 vuotta kotiäitinä, elin miehen rahoilla enkä oikeastaan pyytänyt mitään itselleni. Nyt kuitenkin on tullut mitta täyteen ja haluan panostaa myös itseeni ja muutenkin olla pihistämättä jatkuvasti. Mutta vaikka nyt on perheessä kahden palkka ollut jo noin seitsemän vuoden ajan, talous ei tunnu paranevan yhtään. En siis oikeastaan kaipaa pihistysvinkkejä, vaan sitä, että miten saisin lisää tuloja. Ammattini on opettaja. Lisäksi minua vaivaa jonkinasteinen masennus tai burnout, koska olen koko ajan kamalan uupunut ja tehoton.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istukaa ap alas, koko perhe. Juttelette raha-asioista, ruoanlaitosta ja jaksamisesta. Teette selvät tavoitteet. Perheessänne on noin monta lähes aikuista, ihan varmasti ruoanlaitto sujuu, jos vain halua löytyy. Tehdäänhän muissakin perheissä ruokaa, silti harrastetaankin ja jää vapaa-aikaakin.
Kummankaan ei ole pakko tehdä töitä vuorokauden ympäri ilman korvausta (ellei ole yrittäjä).

Nyt asiat kuntoon, se on perheenne parhaaksi. Muuten olette kohta isoissa ongelmissa velkoinenne.

Vierailija
2/43 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotonakin voi treenata ihan ilmaseksi. Kunnan työntekijät saa mielestäni usein jonkun liikuntasetelin tai mahdollisuuden käydä ilmasella salilla.
.
Minkälaista kauneudenhoitoa tuolla summalla saa? Oletko ihan varma, että niillä on vaikuttavuutensa eikä kysymys ole vain uskomushoidoista? Kehon perushoito arjessa yleensä ratkaisee eikä joku kallis kasvohoito.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 15:38"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 15:05"]

Ruoasta pystytte ihan varmasti säästämään. Teinit ja mies ruokaa laittamaan. Lehtitilaukset pois. Älä ota enää yhtään vippejä. Velkaantuminen on nyt pysäytettävä ja velkaa saatava vähennettyä.

[/quote]

Anekdoottina: mies tekee myös tötä vuorokaudet ympäri ja kun on kotona, on ihan raato. Kyllä ne teinit ruokaa tekee kun on pakko, mutta eivät ne mitään säästöruokaa halua ruveta tekemään. Kyl murot ja leivät pitää kantaa kaupasta. Tortillanteko onnistuu kun on valmiit ainekset...

ap

[/quote]

Teinit voi varmaan päättää, haluavatko säästää ruokakuluissa vai luopua niistä harrastuksista. Valmistortillat on aivan järjetön valinta, jos rahat on tiukilla.

Vierailija
4/43 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntosalejakin on monenlaisia. Onko käyttämäsi sali edullisin vaihtoehto vai se 60e/kk maksava trendisali?

Vierailija
5/43 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntosalejakin on monenlaisia. Onko käyttämäsi sali edullisin vaihtoehto vai se 60e/kk maksava trendisali?

Vierailija
6/43 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 21:48"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 15:38"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 15:05"]

Ruoasta pystytte ihan varmasti säästämään. Teinit ja mies ruokaa laittamaan. Lehtitilaukset pois. Älä ota enää yhtään vippejä. Velkaantuminen on nyt pysäytettävä ja velkaa saatava vähennettyä.

[/quote]

Anekdoottina: mies tekee myös tötä vuorokaudet ympäri ja kun on kotona, on ihan raato. Kyllä ne teinit ruokaa tekee kun on pakko, mutta eivät ne mitään säästöruokaa halua ruveta tekemään. Kyl murot ja leivät pitää kantaa kaupasta. Tortillanteko onnistuu kun on valmiit ainekset...

ap

[/quote]

Teinit voi varmaan päättää, haluavatko säästää ruokakuluissa vai luopua niistä harrastuksista. Valmistortillat on aivan järjetön valinta, jos rahat on tiukilla.
[/quote]

Ja kyllä tortilloillakin voi joskus herkutella, jos arkiruoka on edullista.
Teet lapsillesi suuren palveluksen tulevaisuutta ajatellen, jos opetat heidät kokkaamaan hyvää, edullista kotiruokaa.

Vierailija
7/43 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 15:38"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 15:05"]

[/quote]

ap
[/quote]

Ei halua!? No, jos kukaan teistä ei halua muuttaa mitään niin se siitä sitten.

Vierailija
8/43 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 13:33"]

Et saa lisätuloja mistään jos et jaksa nykyisen työn lisäksi tehdä töitä. Ehkä ensimmäisenä yrität hakea jotain töitä kesäksi, ettei tulosi putoa. Toiseksi, menoja on vaan karsittava. Miksi maksat poikasi bensat? Poika voi etsiä itselleen töitä millä kustantaa turhat ajelut. Tuloja ei saa lisää kitisemällä av:lla. Nyt vaan otat itseäsi niskasta kiinni, myyt kaiken tarpeettoman kodistanne, et osta mitään ylimääräistä ja yrität miettuä miten saisit pienennettyä niitä omia hyvinvointikulujasi hyvinvoinnin ihmeemmin kärsimät.

[/quote]

Tähän vähän kommennteja. Poika ei ajele turhuuksia, vaan ajaa naapurikaupunkiin opiskelemaan ja vie samalla töihin minut ja pikkuveljen hoitoon. Tullessa toisin päin. Ihan muutaman kerran vuodessa on "omia ajeluita". Töitä ei niin vaan löydy. Kaksi vanhinta on hakeneet kesätöitä koko kevään, mitään ei saa. Itsellä on onneksi työpaikka jo valmiiksi syksyllä. Kesäkuu menee tästä työstä toipumiseen, loppukesä täytyy valmistella ensi vuoden tunteja, ettei olisi niin raskasta kuin nyt. Palkka lienee hiukan parempi ensi vuoden työssä kuin nyt, mutta ei tarpeeksi, varsinkin kun verotus äkkiä haukkaa lisätuloista leijonanosan.

Meillä kotona ainoa "tarpeeton" on miehen ostama telkkari/pleikka. Saisi raivarin jos möisin sen :D. Muuten talossa on vain sukulaisten hylkäämiä rojuja. Lapsilta jäisi harrastukset kokonaan pois, jos joutuisivat itse kustantamaan. Toki kustantavatkin leirejä tms aina kuin heiltä rahaa löytyy. Samoin ostavat meille ruokaa, jos heiltä rahaa löytyy... yleensä näet ovat aina nälässä, kun jääkaappi on tyhjänä.

Oma hyvinvointi on minulle juuri nyt tärkeää, kun tosiaan jaksaminen on vaakalaudalla. En pysty ajattelemaan, että siitä nipistäisin, ellei nyt ihan katastrofi tule. Toki ymmärrän, että jotain pitää tehdä... siksi täällä avaudunkin, jos jollakulla olisi joku ihmeen resepti :D

ap

Vierailija
9/43 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 13:50"]

Mitäs miehesi tekee ja mitä hän maksaa elämisestä? Onko teillä useampi auto, mikeisvt täysi-ikäiset pojat maksa bensaa tai vaikka pientä vuokraa, kun teitä on niin monta? Olen myös isosta perheestä, eikä olisi täysi-ikäisenä tullut mieleenkään jäädä äidin elätettäväksi kun tiesin, miten tiukkaa hänellä oli pikkusiskojenkin elättämisessä.

[/quote]

Kuten sanottua, ei niillä pojilla ole rahaa. Toinen on ekan vuoden opiskelija, toinen lukiolainen. Maksavat kyllä kaiken minkä pystyvät. Vanhin on jonossa opiskelija-asuntoon, mutta minähän ne takuuvuokrat yms joudun maksamaan jos hän sen saa. Eli lisää pikavippiä.. Mies tekee töitä ja hänellä on parempi palkka kuin minulla. Kun miehen palkalla elettiin, jäin noin 200 euroa kuussa käteen laskujen jälkeen. Sillä elettiin kun jaksoin tehdä itse ruuat ja välillä hanttihommia. Nyt siis en jaksa, pakko ostaa valmista ja selvitä kuukausipalkalla siitä. Ja kulut on karannu jonnekin taivaisiin. En tiedä...

ap

Vierailija
10/43 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 13:59"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 13:33"]

Et saa lisätuloja mistään jos et jaksa nykyisen työn lisäksi tehdä töitä. Ehkä ensimmäisenä yrität hakea jotain töitä kesäksi, ettei tulosi putoa. Toiseksi, menoja on vaan karsittava. Miksi maksat poikasi bensat? Poika voi etsiä itselleen töitä millä kustantaa turhat ajelut. Tuloja ei saa lisää kitisemällä av:lla. Nyt vaan otat itseäsi niskasta kiinni, myyt kaiken tarpeettoman kodistanne, et osta mitään ylimääräistä ja yrität miettuä miten saisit pienennettyä niitä omia hyvinvointikulujasi hyvinvoinnin ihmeemmin kärsimät.

[/quote]

Tähän vähän kommennteja. Poika ei ajele turhuuksia, vaan ajaa naapurikaupunkiin opiskelemaan ja vie samalla töihin minut ja pikkuveljen hoitoon. Tullessa toisin päin. Ihan muutaman kerran vuodessa on "omia ajeluita". Töitä ei niin vaan löydy. Kaksi vanhinta on hakeneet kesätöitä koko kevään, mitään ei saa. Itsellä on onneksi työpaikka jo valmiiksi syksyllä. Kesäkuu menee tästä työstä toipumiseen, loppukesä täytyy valmistella ensi vuoden tunteja, ettei olisi niin raskasta kuin nyt. Palkka lienee hiukan parempi ensi vuoden työssä kuin nyt, mutta ei tarpeeksi, varsinkin kun verotus äkkiä haukkaa lisätuloista leijonanosan.

Meillä kotona ainoa "tarpeeton" on miehen ostama telkkari/pleikka. Saisi raivarin jos möisin sen :D. Muuten talossa on vain sukulaisten hylkäämiä rojuja. Lapsilta jäisi harrastukset kokonaan pois, jos joutuisivat itse kustantamaan. Toki kustantavatkin leirejä tms aina kuin heiltä rahaa löytyy. Samoin ostavat meille ruokaa, jos heiltä rahaa löytyy... yleensä näet ovat aina nälässä, kun jääkaappi on tyhjänä.

Oma hyvinvointi on minulle juuri nyt tärkeää, kun tosiaan jaksaminen on vaakalaudalla. En pysty ajattelemaan, että siitä nipistäisin, ellei nyt ihan katastrofi tule. Toki ymmärrän, että jotain pitää tehdä... siksi täällä avaudunkin, jos jollakulla olisi joku ihmeen resepti :D

ap

[/quote]

Miten kenelläkään voisi olla, kun et suostu karsimaan menoja ja lisää töitä et jaksa tehdä? Jäljelle jää pankkiryöstö ja lottovoitto. Tiedät kai itsekin että jos olet masentunut, sinun pitää mennä lääkäriin. Turha kai siitä on edes sanoa. Kaikki muutkin luettelemasi ongelmat ovat sellaisia, että jokainen aikuinen ihminen tietää miten ne korjataan, jos tahtoa on.

Kyllä sinulla varmasti on hyviä syitä ja perusteluja kaikelle rahankäytölle. Mutta niillä hyvillä syillä ei saa leipää kaupasta yhtään halvemmalla, joten turha niitä on tänne listata.

Vierailija
11/43 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 13:35"]

Mitä hoitokuluja?

[/quote]

Päivähoito. Nuorin on alle kouluikäinen. Suunnittelematon iltatähti. Palailin töihin kun hän oli puolivuotias, kun ei ollut enää varaa olla kotona.

ap

Vierailija
12/43 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot summat noin-summina eli onko ne arvioita vain todellisia kuluja? Jos arvioita, niin ota ehdottomasti budjetointi ja kuluseuranta käyttöön, Marttojen nettisivuilta löytyy hyvä excel-taulukko. Sen avulla on helppo tarkistaa, mihin raha menee ja mitä menokohtia voi vähentää.

En saanut selvää, mitä miehesi maksaa eli meneekö teillä kulujen jako tasapuolisesti. Miksi sinun pitäisi ottaa pikavippejä lapsen takuuvuokraan? Teillä myös kulut pienenvät, kun yksi lapsista muuttaa pois vaikka lasta joskus avustaisikin.

Ruuanlaittoon kannattaa myös keskittyä. Teillä on teinejä talossa, he osaavat laittaa uuniin laatikkoruokia kypsymään ja sämpylöiden teko onnistuu ihan varmasti.

Vierailija
13/43 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 13:44"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 13:20"]Eipä jaksa viikonlopputöitä :( Viikolla syntyy niin hirveästi univalkaa, kun puoli yötä menee aina tuntien valmisteluun, että viikonlopun vaan makaa raatona... ap [/quote] Tee työt pöivällä ja jätä se kuntosali

[/quote]

No mutta kun mun ainut ilo tässä elämässä on se, että mä olen vielä hyvännäköinen ja pystyn sillä tekemään vaikutuksen noihin teineihin joita opetan :D

Enkä sitä paitsi tuhlaa kuin 2-3 tujtia viikossa salilla. Viikon univajeesta se ei edes paljon paikkaisi.

ap

Vierailija
14/43 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti nyt ainut vastaus mikä kelpaisi, on se että miehen pitäisi osallistua enemmän kuluihin.

Vierailija
15/43 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen tulot? sun tulot? asuntolaina? laskut?

Vierailija
16/43 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 14:20"]

Sanot summat noin-summina eli onko ne arvioita vain todellisia kuluja? Jos arvioita, niin ota ehdottomasti budjetointi ja kuluseuranta käyttöön, Marttojen nettisivuilta löytyy hyvä excel-taulukko. Sen avulla on helppo tarkistaa, mihin raha menee ja mitä menokohtia voi vähentää.

En saanut selvää, mitä miehesi maksaa eli meneekö teillä kulujen jako tasapuolisesti. Miksi sinun pitäisi ottaa pikavippejä lapsen takuuvuokraan? Teillä myös kulut pienenvät, kun yksi lapsista muuttaa pois vaikka lasta joskus avustaisikin.

Ruuanlaittoon kannattaa myös keskittyä. Teillä on teinejä talossa, he osaavat laittaa uuniin laatikkoruokia kypsymään ja sämpylöiden teko onnistuu ihan varmasti.

[/quote]

Menot vaihtelevat, joten tarkkoja summia on vaikea sanoa. Keskiarvoja en ole laskenut. Mies kyllä pitää kirjaa omasta osuudestaan. Hän maksaa enemmän kuin minä, kaikki rahansa hänkin. Hänellä on luottokortti, jossa saman verran velkaa kuin minulla pikavippeinä.

Aktiiviurheilijoilla on esim. valmennusleirejä, jotka maksan minä, elle lapselta itseltään löydy. Lisenssit ja muut lukukausimaksut hoitaa mies. Välineet joko mies tai lapsi itse.

En usko että kulut olennaisesti pienenevät kun vanhin muuttaa pois. Hän nytkin kustantaa opintotuestaan melkein kaikki omat ruokansa ja osan perheenkin ruuasta. Bensaa ehkä menee vähän vähemmän, mutta luultavasti hän tarvii enemmän avustusta elämiseen. Kyllä pojat tekevät ruokaa, itse asiassa teen sitä harvoin itse (koska en siis nykyään jaksa), mutta eivät he rupea tekemään itse sämpylöitä, puuroja tai myslejä. Pitää olla helpompaa tekemistä eli kalliimpaa...

Vierailija
17/43 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastauksen 23 perusteella teidän on todellakin syytä ottaa budjetointi ja kuluseuranta käyttöön. Ihan todella.

Vierailija
18/43 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämiseen ihminen tarvitsee lämpimän nukkumapaikan, lämpimät vaatteet, aterian päivässä ja vettä juotavaksi ja peseytymiseen. KAIKKI muu on turhaa. Kaikesta muusta voi luopua. Mieti mistä luopuminen kirpaisee vähiten ja sitten luovut siitä.

Tee enemmän töitä. Jos töissä väsyttää, istu lattialla kun muut eivät näe. Jos pyörryt, nouse ylös ja jatka töitä.

Tuossa ovat vaihtoehdot. Jos ei kelpaa, ei ole järkeä valittaa.

Vierailija
19/43 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 14:41"]

Elämiseen ihminen tarvitsee lämpimän nukkumapaikan, lämpimät vaatteet, aterian päivässä ja vettä juotavaksi ja peseytymiseen. KAIKKI muu on turhaa. Kaikesta muusta voi luopua. Mieti mistä luopuminen kirpaisee vähiten ja sitten luovut siitä.

Tee enemmän töitä. Jos töissä väsyttää, istu lattialla kun muut eivät näe. Jos pyörryt, nouse ylös ja jatka töitä.

Tuossa ovat vaihtoehdot. Jos ei kelpaa, ei ole järkeä valittaa.

[/quote]

Tarjoat orjan elämää :D Eipä silti, ei mulla paljon tota enempää olekaan. Paitsi kuntosali ja kauneudenhoito. Ja lapset, joille haluan tarjota mahdollisuuden itsensä toteuttamiseen. ap

Vierailija
20/43 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoasta pystytte ihan varmasti säästämään. Teinit ja mies ruokaa laittamaan.
Lehtitilaukset pois.

Älä ota enää yhtään vippejä. Velkaantuminen on nyt pysäytettävä ja velkaa saatava vähennettyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän