Miksi lavatanssit ovat muuttuneet urheilulliseksi tapahtumaksi?
Vielä 80-luvulla lavatansseihin mentiin ns. parhaimmissa asusteissaan tanssimaan. Naisilla oli kaunis leningi, puolipitkä kellohame ja nätti pusero ja kauniit korkokengät esim. avokkaat. Nykyajan tansseihin ihmiset ovat sonnustautuneet miltei urheiluasustein, ja jopa naisten tanssikengät ovat jotkut matalakorkoiset tennistossut tai urheilujalkineita muistuttavat läpyskät. Useimmilla naisilla on vielä tietysti varsinaisia korollisia, mustanahkaisia tanssiavokkaitakin, jotka saavat naisten sääret näyttämään kauniilta, jos nyt ylipäätänsä jalat ovat pohkeineen sopusuhtaisen kauniit. Mutta naisten tanssiasusteet ovat joillakin etenkin nuoremman sukupolven naisilla muuttuneet täysin ns. kuntoiluasusteiksi eli on hihatonta t-paitaa ja sukkahousuja muistuttavia pitkiä, tyköistuvia housuja jaloissaan tai sitten niin lyhyt minihame, että pikkarit pilkahtelevat tanssin pyörteissä. Miehilläkin näyttää usein olevan juoksuun tarkoitettu t-paita yllään, joka tietysti on hyvä, jos oikein paljon hikoilee tanssiessaan nopeita kappaleita esim. humppaa, jenkkaa jne.
Sitten mennäkseni itse tanssimiseen. Tanssiminen on muuttunut askelkuvioiden vääntelyksi. Harva tanssijoista on enää itseoppineita ilman mitään tanssikurssien oppeja noudattamattomia, mutta kuitenkin rytmin ja perusaskelien tahtiin tanssivia ja samalla hyvästä tanssimusiikista nauttivia iloisia menijöitä.
Kaikesta näköjään tehdään suorittamista ja miltei ammattitanssijoiden taidoilla varustettuina on turhaa enää tavallisen tanssitaidon hallitsevien mennäkään tanssilavoille jyrättäväksi ja kyynerpäitä selkäänsä saaden, kun ei vauhtikaan aina ole kuin ravihevosella ympäri lavan lattian urheiluvetimet päällään naamat kurtuillaan.
Kommentit (37)
Onko lavatansseissa pelkkiä maaseudun amiksia jos sitä nuorempaa väkeä miettii? Kiinnostaisi tietää.. En nimittäin tunne ketään nuorempaa, joka kävisi..
T: alle 30v nainen kaupungista
Noiden "kädenalitanssien" suosioon on vaikuttanut varmasti se, että monet tanssiorkesterit eivät enää pitkään aikaan ole soittaneet pääasiassa perinteistä tanssimusiikkia. Suurin osa soitetuista kappaleista on nykyiskelmää, joka on aivan jumalattoman tylsää tanssittavaa. Fuskun, buggin ym. kuvioilla siihen saa edes jotain mielenkiintoa mukaan. Monesti tanssilavoilla esiintyvät "lavatähdet" ja tangokuninkaalliset ovat lehtihaastattelussa oikein ylpeilleet sillä, etteivät osaa itse tanssia ja ettei heille olisi tullut ikinä mieleenkään käydä tansseissa. Joten mitä he sitten tanssimusiikistakaan ymmärtäisivät.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 00:12"]
Noh, miten sen nyt ottaa. En mielestäni ole "mahamamma" - tanssilajeista olen harrastanut 80-luvulta lähtien kilpatanssia, balettia, tanhuja ja vähän kaikkea siltä väliltä, ja tästä lavatanssiasiasta olen täysin samaa mieltä ap:n kanssa. Mihin on kadonnut lavoilta tanssin ilo? Tosi ryppyotsaiselta touhulta näyttää nykyään. Kynnys lähteä lavatansseihin on varmasti aika korkea, jos ei ole kursseja käytynä ja jalassa "bleijereitä" tai mitänenytonkaan.
[/quote]
Luulen, että lavatanssit muuttuivat Tanssi tähtien kanssa ohjelman seurauksena. Monet lähtivät sen innostamina tanssikursseille ja haluavat jossain näyttää taitojaan.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 14:16"]
Apua, käykö ihmiset oikeasti nykypäivänä tanssilavoilla? Siis nuoretkin?
[/quote]
Käy. Katsos kaikki eivät välitä yökerhomeiningistä.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 00:23"]
Noiden "kädenalitanssien" suosioon on vaikuttanut varmasti se, että monet tanssiorkesterit eivät enää pitkään aikaan ole soittaneet pääasiassa perinteistä tanssimusiikkia. Suurin osa soitetuista kappaleista on nykyiskelmää, joka on aivan jumalattoman tylsää tanssittavaa. Fuskun, buggin ym. kuvioilla siihen saa edes jotain mielenkiintoa mukaan. Monesti tanssilavoilla esiintyvät "lavatähdet" ja tangokuninkaalliset ovat lehtihaastattelussa oikein ylpeilleet sillä, etteivät osaa itse tanssia ja ettei heille olisi tullut ikinä mieleenkään käydä tansseissa. Joten mitä he sitten tanssimusiikistakaan ymmärtäisivät.
[/quote] Ap. kuittaa ja olen kanssasi aivan niin samaa ajatellut itsekkin, että eihän nämä nykymuusikot itse ole kokeneet sitä aikaa, kun lavatansseissa soi kunnolliset tanssikappaleet, ne perinteiset ihanuudet, ja kun ylipäätänsä pinnalla olivat laulajat, jotka osasivat laulaakin pääasiassa valsseja, tangoja ja humppaa jne.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 00:34"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 00:23"]
[/quote] Ap. kuittaa ja olen kanssasi aivan niin samaa ajatellut itsekkin, että eihän nämä nykymuusikot itse ole kokeneet sitä aikaa, kun lavatansseissa soi kunnolliset tanssikappaleet, ne perinteiset ihanuudet, ja kun ylipäätänsä pinnalla olivat laulajat, jotka osasivat laulaakin pääasiassa valsseja, tangoja ja humppaa jne.
[/quote] Onko Dallapè-orkesteri ja Korsu-orkka vielä toiminnassa? Ja mistäs saataisiin herätettyä henkiin uusi Henry Theel tai Olavi Virta? Taipaleen Reiska vielä onneksi on mukana lavoillamme.
Ennen myös ukot oli kännissä lavatansseissa. Ajat muuttuu. Nykyään tansseissa käydään tansseissa, ei juopottolemassa tai seuraa etsimässä.
Sellaiseksi mennyt joo. Itsellä kokemusta niin 90-luvun alusta kuin nykyajasta. Ennen pärjäsi kun osasi foxia. Nykyään lavoilla tanssitaan kymmeniä eri tanssilajejaja se on harrastus eikä kumppanin etsintäpaikka. Itse harrastan lavatansseja tanssiseurassa. Mennyt tavallaan raadollisemmaksi se touhu.
Nykymaailma korostaa suorittavaa asennetta kaikkeen. Kapitalismi on niin voimakas arjessamme tänään.
Osaavat tanssijat eivät tyrki kyynärpäillä toisia. Nopeammin eteneviä tamsseja mennään ulkolaidalla. Ne kaikista tönivämmät löytyvät kyllä ns. Ei-tanssiaisaavien keskuudesta.
Jatkan vielä: Ennen hyvään aikaan tanssilavakulttuuri olikin nimenomaan myös kumppanin etsintäpaikka tanssin ohella, ja ei sinne tansseihin tarvinnut olla mikään ammattikurssin läpikäynyt taituri, vaan ihan kotona äidin, siskon tai ystävän opettamien perustanssien askelten mukaan pärjäsi hyvin tanssilavalla mies kuin nainenkin ja omapäinen tanssiaskelten soveltaminenkin sallittiin kunkin tanssikappaleen rytmin mukaan. Pariskunnatkin kävivät lavoilla viihdytyksen vuoksi, eikä kuntoilumielessä kuten nykyisin. Käytiin tapaamassa tuttujakin ja tanssien väliajat menivät mukavia jutustellen, eikä hikeä pyyhkien ja seuraavan jiven tai jatsin askelkuvioita miettien. Pieni määrä taskumattilämmintä alkoholiakaan ei haitannut tahtia, teki vaan rennon tunnelman tanssin pyörteisiin. Nyt tanssimaan mennään vesiselvinä, ja askelkuviot ja kieputukset&käden heitot daamin pään yli oikeassa kohtaa kipaletta mieleen painaneena. No, ajat ovat muuttuneet ja itsekeskeisyys näkyy myös tanssilavakulttuurissakin. Oman kanssa vaan viivaa vedetään, eikä haeta muita tanssimaan, kun ei olla ihan varmoja kuitenkaan siitä oman tanssitaidon nykyaikaisen tason vaativista tanssin hallintakuvioista kappaleen mukaan, ettei vaan töpeksi ja joutuisi naurunalaiseksi.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 12:47"]
Ennen myös ukot oli kännissä lavatansseissa. Ajat muuttuu. Nykyään tansseissa käydään tansseissa, ei juopottolemassa tai seuraa etsimässä.
[/quote]
Muutoin voisin allekirjoittaa tämän mutta kaksi viimeistä sanaa meni väärin. Kyllä lavatansseista edelleen etsitään ja myös löydetään seuraa - joskus jopa loppuelämäksi.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 12:45"]
Vielä 80-luvulla lavatansseihin mentiin ns. parhaimmissa asusteissaan tanssimaan. Naisilla oli kaunis leningi, puolipitkä kellohame ja nätti pusero ja kauniit korkokengät esim. avokkaat. Nykyajan tansseihin ihmiset ovat sonnustautuneet miltei urheiluasustein, ja jopa naisten tanssikengät ovat jotkut matalakorkoiset tennistossut tai urheilujalkineita muistuttavat läpyskät. Useimmilla naisilla on vielä tietysti varsinaisia korollisia, mustanahkaisia tanssiavokkaitakin, jotka saavat naisten sääret näyttämään kauniilta, jos nyt ylipäätänsä jalat ovat pohkeineen sopusuhtaisen kauniit. Mutta naisten tanssiasusteet ovat joillakin etenkin nuoremman sukupolven naisilla muuttuneet täysin ns. kuntoiluasusteiksi eli on hihatonta t-paitaa ja sukkahousuja muistuttavia pitkiä, tyköistuvia housuja jaloissaan tai sitten niin lyhyt minihame, että pikkarit pilkahtelevat tanssin pyörteissä. Miehilläkin näyttää usein olevan juoksuun tarkoitettu t-paita yllään, joka tietysti on hyvä, jos oikein paljon hikoilee tanssiessaan nopeita kappaleita esim. humppaa, jenkkaa jne.
Sitten mennäkseni itse tanssimiseen. Tanssiminen on muuttunut askelkuvioiden vääntelyksi. Harva tanssijoista on enää itseoppineita ilman mitään tanssikurssien oppeja noudattamattomia, mutta kuitenkin rytmin ja perusaskelien tahtiin tanssivia ja samalla hyvästä tanssimusiikista nauttivia iloisia menijöitä.
Kaikesta näköjään tehdään suorittamista ja miltei ammattitanssijoiden taidoilla varustettuina on turhaa enää tavallisen tanssitaidon hallitsevien mennäkään tanssilavoille jyrättäväksi ja kyynerpäitä selkäänsä saaden, kun ei vauhtikaan aina ole kuin ravihevosella ympäri lavan lattian urheiluvetimet päällään naamat kurtuillaan.
[/quote] Ennen vanhaan verkkarihousuista kylän peräkamarimiestä pilkattiin tanssilavalla, mutta nykyisin naisillakin on urheiluverkkarit jaloissaan tanssipaikoilla, ja meno kuin kilpatanssitreeneissä.:):D
Laadukasta tanssia, sitä Suomi kaipaa. Ei yllätä, että AV:n mahamammat mieltävät tämänkin ongelmaksi.
Kävin tässä taanoin tanssimassa partnerini kanssa, ja alkuperäinen kirjoittaa asiaa, mutta mun silmiini on pistänyt noiden lavatanssiorkan jäsenten pönäkkyys, ei tietysti kaikkien, mutta nyt pääsiäisen aikana käytyäni tansseissa näin taasen senkin ilmiön, että orkesterien soittajat ja laulajat ovat kuin syöttösikoja, mutta tanssikansa on kuin yleisurheilukisojen tasoisia urheilijoita eli hoikkia ja solakoita askelkuvioiden hallitsevia kuviotanssijoita:))
Päätimme jatkaa lavatanssitreenjämme olkkarin lattialla:D että sulautuisimme paremmin joukkoon.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 13:25"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 12:47"]
[/quote]
Muutoin voisin allekirjoittaa tämän mutta kaksi viimeistä sanaa meni väärin. Kyllä lavatansseista edelleen etsitään ja myös löydetään seuraa - joskus jopa loppuelämäksi.
[/quote] Kyllähän nykymaailmassa haetaan seuraa netin deittisivustojen kautta, eikä tansseista. Tansseihin mennään sitten sen jo löydetyn kumppanin kanssa, jonka kanssa käydään ensin monia euroja maksavat tanssikurssit ennen kuin mennään lavoille ja tanssitaloille kilpatanssia harrastelemaan.:D:D
Hei. Itse olen tansseissa paljon käyvä mies ja haluaisin rohkaista kaikkia aloittelijoita taitotasosta riippumatta mukaan vaan. En tunne ketään huipputanssijaa joka jotenkin ylenkatsoisi aloittelijoita. Me kokeneemmatkin olemme joskus olleet ensikertalaisia. Hyvä tanssija huomaa kyllä heti tanssipartnerin taitotason ja osaa sopeuttaa oman tanssinsa sen mukaiseksi. Tule sellaisena kuin olet ja pukeudu niin kuin itse haluat, muiden pukeutumista liikaa miettimättä. Kyllä monet sieltä todellakin kumppania hakevat ja lähes kaikki olemme selvin päin.
Jos kokeneet tanssijat välillä tykkäävät hieman irrotella, sen ei pitäisi kenenkään itsetuntoa loukata. Hyvät tanssijat eivät juurikaan törmäile. Välillä sitten vaan tallustellaan ja jutellaan, tilanteesta ja tanssipartnerista riippuen.
Tanssipaikka ja esiintyjä vaikuttaa siihen millaista yleisöä on paikalla, joten jos ensimmäinen lavatanssikokemus ei tunnu hyvältä, ei kannata heti lannistua vaan kokeilla jotain toista paikkaa/esiintyjää.