Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi alusvaateliikkeissä väitetään kuppikoon olevan isompi?

Vierailija
06.04.2015 |

Eihän se nyt oikeasti voi olla niin että melkein kaikilla naisilla muka on ympärysmitaltaan liian isot ja kuppikooltaan liian pienet liivit? Varmaan munkin B-tisseistä jotka oikeasti istuu hyvin siihen B-kuppiin, tuliskin liikkeessä yhtäkkiä jotkut DD:t. Onko liikkeissä myytävien liivien kokomerkinnöissä jotain pielessä?

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 12:17"]Käytän pelkkiä halpakauppojen liivejä, HM, Lindex jne. Koko yleensä 70 C. Mallista riippuen voi olla myös 75 B/ C tai 70 B.

Käytän sellaisia liivejä, jotka tuntuvat mukavalta päällä, se on tärkeintä. Liivikaupassa saisin kooksi varmaan jotain 60E, voi kuvitella miltä sellainen tuntuu päällä...ja lisäksi siitä pitäisi maksaa neljän liivin hinta. Ei kiitos.

Eiköhän nuo tosi pienet ympärykset ja isot kupit ole tehty myynninedistämiseksi pääasiassa. Ajatellaan että nainen haluaa olla kokoa 60E mieluummin kuin vaikka 70B.
[/quote]

Hah! Minäkin kuvittelin olevani kokoa 75B kunnes kerran samankokoinen ystäväni neuvoi kokeilemaan 65D kokoa. Näin löysin sopivan koon ja edelleen ostan liivit halpisliikkeistä. Eikä kyllä ole tuota kokoakaan tarvetta kellekään julistaa. On sulla outo teoria.

Vierailija
42/90 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 12:34"]

Luulen, että tämä jotenkin liittyy sellaiseen vaatimattomuuden kulttuuriin. Itseään tulee vähätellä. Edes rintaliivejä ei saa valita oikean koon mukaan, vaan pitää valita pieni kuppikoko. Ettei kukaan nyt luule, että itsestäni kuvittelisin jotain. Minulle on ihan kaverikin rääkäissyt päin näköä, ettei SINULLA nyt voi olla C-kuppi, olet niin pienirintainen! Etten vaan luule olevani isorintainen ja vie kaikkia miehiä! Nih, kerta.

Ei kai sillä koolla ole väliä, kunhan ne liivit tukevat ja sopivat päälle. Ja ei ne miehet edes tiedä mistään kuppikoista mitään, ei niitä kiinnosta edes.

[/quote]

Haha! Mun työkaveri sanoi kans, ettei mulla voi olla C-kuppi. Ei vissiin tajunnu et 70C on aika pieni. Mulla on kyllä sama koko H&M:ssä ja liivikaupassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertainen vastaus on vanity sizing. Nykyään naisille pitää luoda mielikuva siitä että he ovat siroja ja suuririntaisia: pieni rinnanympärys, suuri kuppikoko. Kuten täällä on moneen kertaan jo todettu, mitoitus on muuttunut reilusti 90-luvulta.

Vierailija
44/90 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 15:50"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 15:32"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 13:51"]

Tutkitusti noin 80% naisista käyttää väärän kokoisia rintaliivejä.

[/quote]

Kannattaa kuitenkin muistaa, että tuo "tutkimus" oli aikanaan alusvaatevalmistajan tekemä...

[/quote]

Vuosikymmeniä liivejä myyneenä voin vakuuttaa, että suurimmalla osalla naisista on vääränkokoiset liivit. Yleisin perustelu on "minulla on aina ollut tämä kuppikoko". Rinnat muuttuvat, kun ikää tulee lisää, paino muuttuu ja lapset muuttavat rintoja omalta osaltaan. Varsinkin isorintaisilla on oikea liivikoko vähentänyt niska- ja hartiasärkyjä.
[/quote]

Sama koskee kenkiä! Asiakas toteaa että haluan sovittaa noita ihanuuksia ja kokoni on 38. Myyjä on jo tutkannut jalan vaivihkaa ja tuo asiakkaan kysymästä kengästä koon 40 ja vielä toisen parin saman valmistajan jalkineita laajemmalla lestillä kokoa 40. Asiakas ostaa ne tilavammat. " Mulla on aina ollut tämmöinen italialaisen mallinen jalka, tosi haastavaa löytää kenkiä". Jep.

Kengissä ja rintaliiveissä luota ammattilaiseen, pukeutumisen pieniä suuria tekijöitä molemmat. Hyvää et halvalla saa.

Vierailija
45/90 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 16:40"]

Kuinka pieniä teinityttöjä täällä keskustelee, ootte tosi hoikkia? :o mun liivikoko on jotain 80a/b mutta olen huomannut sen klassisen et ympärys ei ole riittävän napakka eli kai se on uskottava että 75 menee. Ihmettelen vaan ku olen xs/s kokoinen 22v nuori neito vielä eikä ylipainoakaan oo että minkä kokosia te 65-70 ympärysmittaiset oikeen ootta! :D vai onko mulla vaa normaalia leveempi selkä? Miten xs paidat ja takit kuitenki menee..

[/quote] Kapeus rinnan alla (toisin sanoen kurvien puute rinnan alta vyötärölle mentäessä) ei itsessään tarkoita yletöntä hoikkuutta tai sitä että XS olisi sopiva paidan koko koska hartiat voivat olla kuinka leveät tahansa.

Rinnanympärys 80 on vielä aivan helposti kokoa XS jos rakenne on muuten siro (ei ylileveät hartiat tai pullea vyötärö).

Vierailija
46/90 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen eron huomaa silloin, kun ottaa liiviliikkeen ja toisen liikkeen saman koon, esim. 70D käteen. Tai vielä parempi, jos kokeilee. Jos aiemmin on käyttänyt tuota kokoa, niin alusvaateliikkeessä saa hakea muutamaa kokoa isomman. H&M: lläkin on paljon pienemmät koot kuin ilmoitetusta koosta olettaisi.

Vierailija
47/90 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mitään myynninedistämistä ole :D esim 70E on 70cm pituinen mitta rinnan alta ja mitatkaa 70koon rintsikat... Oho - varmaan 67-70 että on napakka (halpikset vielä venyvät käytössä!)

Vierailija
48/90 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 17:39"]

Kuinka pieniä teinityttöjä täällä keskustelee, ootte tosi hoikkia? :o mun liivikoko on jotain 80a/b mutta olen huomannut sen klassisen et ympärys ei ole riittävän napakka eli kai se on uskottava että 75 menee. Ihmettelen vaan ku olen xs/s kokoinen 22v nuori neito vielä eikä ylipainoakaan oo että minkä kokosia te 65-70 ympärysmittaiset oikeen ootta! :D vai onko mulla vaa normaalia leveempi selkä? Miten xs paidat ja takit kuitenki menee..

[/quote] Kapeus rinnan alla (toisin sanoen kurvien puute rinnan alta vyötärölle mentäessä) ei itsessään tarkoita yletöntä hoikkuutta tai sitä että XS olisi sopiva paidan koko koska hartiat voivat olla kuinka leveät tahansa.

Rinnanympärys 80 on vielä aivan helposti kokoa XS jos rakenne on muuten siro (ei ylileveät hartiat tai pullea vyötärö).

[/quote]

Katsotaanpas, netistähän näitä mittataulukoita löytyy. XS-kokoon mahtuakseen naisen rinnanympäryksen pitäisi rintojen päältä mitattuna olla alle 88. Jos ympärysmitta rintojen alta on 80 tai vähän päälle (liivikoko 80 sopii naiselle, jonka ympärysmitta rintojen alta on 83-86) se tarkoittaa sitä, että rintoja käytännössä ei ole. Mistään suomalaisesta taulukosta ei tämän muotoiselle naiselle löydy liivikokoa.

Outo myös tuo käsityksesi, että kapealla naisella ei olisi vyötäröä.

Vierailija
49/90 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua, miksi rintaliivien istumista yritetään mystifioida ja tehdä siitä jotain kvanttifysiikkaa.

Uskon vakaasti, että suurin osa normaalijärjellä varustetuista naisista huomaa kyllä,  jos liivit ovat liian isot tai liian pienet. Jos ympärysmitta hölskyy/rinta pursuilee ulos kupista/kaarituki painautuu ikävästi kainaloon.

Jos liivit eivät tue, se tuntuu ikävältä. Jos liivit puristavat jostain liikaa, se tuntuu ikävältä.

Tyhmä saa olla, jos ei sitä omin neuvoin huomaa. Nämä "Käytin viimeiset 30 vuotta ihan vääränkokoisia liivejä!" -tarinat tuntuvat uskomattomilta.

Vierailija
50/90 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin ihmettelin, kun käytän 75c tissiliivejä mitkä kyllä istuu ihan hyvin, ei pulpahtele tissit tai iho mistään kohtaa ja mittasin ne netissä useammassakin palvelussa yhdessä niistä tuli joku 70I! Mitä vittua?

Vierailija
51/90 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 00:20"]

En tajua, miksi rintaliivien istumista yritetään mystifioida ja tehdä siitä jotain kvanttifysiikkaa.

Uskon vakaasti, että suurin osa normaalijärjellä varustetuista naisista huomaa kyllä,  jos liivit ovat liian isot tai liian pienet. Jos ympärysmitta hölskyy/rinta pursuilee ulos kupista/kaarituki painautuu ikävästi kainaloon.

Jos liivit eivät tue, se tuntuu ikävältä. Jos liivit puristavat jostain liikaa, se tuntuu ikävältä.

Tyhmä saa olla, jos ei sitä omin neuvoin huomaa. Nämä "Käytin viimeiset 30 vuotta ihan vääränkokoisia liivejä!" -tarinat tuntuvat uskomattomilta.

[/quote]

Näinhän sitä luulisi, mutta muistan käyneeni viime kesänä juhlissa, jossa lähes jokaisella naisella on selvästi väärän kokoiset tai malliset liivit (kesämekoissa sen näkee niin selvästi).

Uimahallissa käydessä näen joka kerta että suurimmalla osalla on myös vääränlaiset liivit.

Ilmiö näyttää siis hyvin yleiseltä.

Vierailija
52/90 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 18:02"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 17:39"]

[/quote]

Katsotaanpas, netistähän näitä mittataulukoita löytyy. XS-kokoon mahtuakseen naisen rinnanympäryksen pitäisi rintojen päältä mitattuna olla alle 88. Jos ympärysmitta rintojen alta on 80 tai vähän päälle (liivikoko 80 sopii naiselle, jonka ympärysmitta rintojen alta on 83-86) se tarkoittaa sitä, että rintoja käytännössä ei ole. Mistään suomalaisesta taulukosta ei tämän muotoiselle naiselle löydy liivikokoa.

Outo myös tuo käsityksesi, että kapealla naisella ei olisi vyötäröä.

[/quote]

Täh? Se ettei ole "kurvikas" rinnasta vyötärölle mentäessä sinusta tarkoittaa ettei ole vyötäröä ollenkaan? Mitäh?

Ensinnäkin, ei ole fysiologisesti mahdollista ettei ihmistä olisi vyötäröä. Se minkä kokoinen ja muotoinen vyötärö on on aivan täysin eri asia.

Toisekseen jos tarkoitit oudolla kommentillasi sitä ettei kapealla naisella voi olla erottuvaa vyötäröä otapa aivo käteen ja ymmärrä että se vyötärö voi ihan hyvin silti erottua lantiosta vaikkei rinnanalusesta juuri eroakaan.

Kaikenlaisia sitä täällä kirjoitteleekin...

Vierailija
53/90 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan nuo uudenlaiset koot selkeää imartelua. En keksi yhtäkään hyvää syytä, miksi rinnanalusmitasta joutuu vähentämään 5cm ja sitten vielä pyöristämään alaspäin. Miksei mitat voisi olla sellaisia kuin mittanauha näyttää? Jos mittanauha näyttää 70cm, miksei oikean kokoisissa liiveissäkin voisi lukea 70cm? Juuri tuon imartelun takia täytyykin vähennellä ensin senttejä ja pyöristää alaspäin ennen kuin saa tulokseksi liivien lapussa lukevan luvun.

Vierailija
54/90 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 00:20"]

[/quote]

Katsele vain ympärillesi, niin huomaat, varsinkin kesäaikaan, suurimmalla osalla olevan päällään vääränkokoiset tai vääränmalliset liivit.

Tyhmyydestä ei varmaankaan ole kyse, pikemminkin siitä, että ei raaskita mennä sinne erikoisliikkeeseen, vaan tyydytään markettien huonoon ja halpaan valikoimaan.

Jos on jo pitkään käyttänyt epäsopivia liivejä, saattaa olla jo tottunut siihenkin, että tuntuu hieman hankalalta. 

Vierailija
55/90 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

G

Vierailija
56/90 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 16:40"]Kuinka pieniä teinityttöjä täällä keskustelee, ootte tosi hoikkia? :o mun liivikoko on jotain 80a/b mutta olen huomannut sen klassisen et ympärys ei ole riittävän napakka eli kai se on uskottava että 75 menee. Ihmettelen vaan ku olen xs/s kokoinen 22v nuori neito vielä eikä ylipainoakaan oo että minkä kokosia te 65-70 ympärysmittaiset oikeen ootta! :D vai onko mulla vaa normaalia leveempi selkä? Miten xs paidat ja takit kuitenki menee..
[/quote] Ihmettelen samaa! Mulla on mun mielestä tosin aika leveät hartiat. Joskus näkee sellaisia ei pahalla mutta pullonkaulahartioita joilla on oikeasti tosi kapea selkä. Mun vaatekoko on S ja kuppikoko 75B on aina ollut hyvä. Siirryin tosin kaarituellisista pois taannoin koska en tarvitse juuri tukea ja ne on mukavammat. Mieluiten en pitäisi rintsikoita ollenkaan mutta nännien seksualisointi evää minulta tämän.

Vierailija
57/90 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 15:33"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 16:40"]Joskus näkee sellaisia ei pahalla mutta pullonkaulahartioita joilla on oikeasti tosi kapea selkä. [/quote]

Minullapa on kapea selkä, mutta leveyttä hartioissa. Rinnan alta mitta on 68 cm (päältä 85), vyötärö 62 cm ja silti hartioiden takia joudun valitsemaan usein M:n. Kaikki ylimääräinen kerääntyy lantiolle ja reisiin.

Vierailija
58/90 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 00:58"]No onhan nuo uudenlaiset koot selkeää imartelua. En keksi yhtäkään hyvää syytä, miksi rinnanalusmitasta joutuu vähentämään 5cm ja sitten vielä pyöristämään alaspäin. Miksei mitat voisi olla sellaisia kuin mittanauha näyttää? Jos mittanauha näyttää 70cm, miksei oikean kokoisissa liiveissäkin voisi lukea 70cm? Juuri tuon imartelun takia täytyykin vähennellä ensin senttejä ja pyöristää alaspäin ennen kuin saa tulokseksi liivien lapussa lukevan luvun.
[/quote]
Koska liivien tulee olla napakat tukeakseen. Tuki tulee ympäryksestä, eikä esim. olkaimista. Lisäksi liivit venyvät käytössä + materiaalikin on venyvää. Siksi oikealta ympärysmitaltaan 70-senttisen liivien koon tulee tod.näk. olla 60/65 jotain

Vierailija
59/90 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kuppikoko on Y

Vierailija
60/90 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 12:43"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 12:13"]

Kyse on siitä, että esim. kaikki kokomerkinnän C kupit eivät ole samankokoisia. Kupin koko vaihtelee liivien ympärysmitan mukaan. Esimerkiksi kokojen 75 D ja 80 C kupit ovat täsmälleen samaa kokoa.

Liivejä ei pitäisikään valita ensisijassa kuppimerkinnän mukaan vaan ympärysmitan mukaan. Ensin  valitaan oikea vartalonympärys ja sitten siitä oikea kuppi riippumatta siitä, onko se A, B, C, D vai DD. Monet, jotka valitsevat liivit itse, tuijottavat pelkkää kupin merkintää ja ostavat ensimmäiset liivit, joiden kupit ovat oikean kokoiset. Liivien ympärysmitta saattaa silloin helposti olla liian iso.

[/quote]

No tämä selittää! Olen aina miettinyt, että viiraako päässäni vai mistä johtuu, että on ihan mahdotonta löytää oikea kuppikoko. Kupin ollessa ok, ympärysmitta ei ole ollut -> suurempi/pienempi ympärysmitta -> kuppi on taas ihan pielessä. Ei voi kyllä ymmärtää tuota mitoitusta.....

[/quote]

Joo mullakaan ei ole varmaan koskaan ollut oikean kokoisia liivejä, ne on aina liian isoja :D Joko ympärys puristaa tai kupit ovat puoliksi tyhjillään. Ostan sitten niitä liivejä, joissa kuppeihin jää tyhjää, näyttää ainakin rinnat isommilta. Mulla kun on leveä selkä ja pienet rinnat, niin liivien metsästys on täyttä tuskaa. Eikä ole varaa mennä mihinkään erikoisliikkeeseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä