Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi alusvaateliikkeissä väitetään kuppikoon olevan isompi?

Vierailija
06.04.2015 |

Eihän se nyt oikeasti voi olla niin että melkein kaikilla naisilla muka on ympärysmitaltaan liian isot ja kuppikooltaan liian pienet liivit? Varmaan munkin B-tisseistä jotka oikeasti istuu hyvin siihen B-kuppiin, tuliskin liikkeessä yhtäkkiä jotkut DD:t. Onko liikkeissä myytävien liivien kokomerkinnöissä jotain pielessä?

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo sama kuin -28-, olen aina ollut isokuppinen, mutta selkä on rimpula ja kapeaharteinen olen myös. Vaikea löytää sopivaa kokoa ja mallia sellaisessa liivissä, joka on nätti.

Nimittäin jos satsaan liivit + hipsterit -settiin yli 100 euroa, en todellakaan aio maksaa mistään beigeistä mummoliiveistä tuota hintaa vaan kyllä haluan myös että materiaali, väri ja tyyli on sopiva.

Käyn joskus Suomessa liivikaupoissa katselemassa löytyisikö mitään, mutta yleensä kun kysyy "onko teillä sellaisia ja kertoo mikä malli ja koko käy" niin vastaus on tyypillisesti "tuollaisia ei ole ollenkaan, tuota kokoa voi olla yhdet liivit, mutta housuja ei ole, emmekä voi tilata". Uimasuja ei ole ollenkaan sopivassa kuppikoossa uimiseen. Että semmoista asiakaspalvelua.

Olen jo vuosia ostanut liivini ulkomailta.

Vierailija
22/90 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 80B mut changessa 75E. Ja ihan mahtuu oman kämmenen sisään rinta. Mut liivimyyjät monesti tarkistaneet ja nykyään istankin 75E kuppia vaikka olen lähes lauta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse mitannut kokoni yleisten ohjeiden mukaan ja saan kooksi 80G. Ainoa vaan, että 80 ympärysmitta puristaa mulle sinipunaisen jäljen ympärille ja g-kuppi jää osin tyhjäksi pussiksi. Lindexillä kokeilin sitten 85F kokoa ja sehän oli perfect. Mittasin kokoni siis monta kertaa ja aina sama tulos. En tiedä olisko liiviliikkeessä osattu mitata paremmin. Ois kyllä mielenkiintoista käydä mittauttamassa, mut en halua ostaa liian kalliita liivejä.

Vierailija
24/90 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun itse eka kerran marssin liivikauppaan, päällä oli rintaliivit koko 80 B/C. Liivien takaosa nousi ylös, kaarituet painoi kainaloihin ja silti kuvittelin käyttäväni oikean kokosia liivejä. Ajattelin aina että en vaan ole löytänyt sopivan mallisia liivejä kun ne aina hankaa jotenki tai muuten tuntuivat pahalta päällä. 

Liikkeessä mittasi minut ja totesi heti että liian pienet liivit ja liian suuri ympärysmitta. Sieltä liikkeestä löysin eka kerran elämässäni liivit jotka ei nouse/hierrä/tunnu pahalta päällä. Jännä juttu.

Nyt myöhemmin ostanu ihan marketeista/halpiskaupoista liivit, kun nyt osaa sen koon kattoa niin sieltäkin löytyny hyviä :)

Vierailija
25/90 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin meni Changessa ihan pieleen myyjän valinta - koon osasi korjata 75Bsta 65C / 60D :hen, mutta rintsikat jotka hän myi ovatkin hirveimmät päällä IKINÄ. Ostin kahdet: Ympärysmitaltaan pienemmät 60D kokoiset ovat hyvät, mutta ympärysmitaltaan muka isommat 65C:t puristavat ympärysmitalta käyttökerroista huolimatta niin järkyttävästi, että iho on melkein rikki puolen päivän jälkeen ja punaiset jäljet näkyvät seuraavana päivänäkin, kupit taas jäävät isoiksi. Myyjän mielestä ne olivat tosi hyvät ja kireään ympärykseen kyllä tottuu! :) Napakkahan sen pitää olla, mutta ei nyt ehkä ihan näin.

Mua ihmetyttää myös, miksei esim. Lindexistä saa kaikista malleista edes ympärysmittaa 70, saati sitten 65! Moni ystäväni on samaa kokoa ympärysmitalta ja nämä ovat aivan kiven alla, 60 en ole edes nähnyt muualla kuin erikoisliikkeissä vaikka hoikilla nuorilla naisilla varmasti tosi yleinen.

Vierailija
26/90 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mäkin hätkähdin kun kooksi tuli 75G.itse oon ostanut 80D tai 75 dd.

Vierailija
27/90 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 13:51"]

Tutkitusti noin 80% naisista käyttää väärän kokoisia rintaliivejä.

[/quote]

Kannattaa kuitenkin muistaa, että tuo "tutkimus" oli aikanaan alusvaatevalmistajan tekemä...

Omanlaisensa harhaluulo minusta esim. sekin, että ympärysmitaltaan hyvin istuvien liivien pitäisi mukamas puristaa niin, että kylkiin jää punaiset jäljet rintsikoiden jäljiltä. Nykyään moni tuntuu luulevan, että liivit eivät tue, elleivät ne selvästi kiristä. Kyllä tukevat, jos ovat hyvät liivit.

Itse olen jossain vaiheessa myynyt alusvaatteita, joten tiedän senkin, että kuppikoot ovat monilla valmistajilla aika lailla muuttuneet. Entinen B-kuppi on nykyinen C-kuppi. Vaihtelua löytyy myös saman valmistajan eri liivien väliltä: yksissä rintsikoissa voi 70C-kuppi vastata toisen rintsikkamallin 70DD-kuppia. Ja kalliista merkeistä on kyse!

Itse väittäisin siis:

a) ei sellaista olekaan kuin absoluuttinen rintaliivikoko: on vain erilaisia liivejä, joista löytää sopivat kokeilemalla, ei kokolappua katsomalla

b) jos 75B tuntuu mukavalta ja silti tukevalta päällä, käytä sitä, äläkä välitä siitä, että jonkun "asiantuntijan" mielestä sinun pitäisi käyttää 65E-kokoisia liivejä.

Vierailija
28/90 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vaan on niin. Kokeile vaikka! ;)

Vierailija
29/90 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kun ei se kuppikoko tosiaan ole aina saman kokoinen vaikka sama kirjain olisikin, jos ympärysmitta on eri. Kai se liittyy siihen, että esim 65E-koossa rinta on isompi suhteessa omaan vartaloon kuin vaikka 75C-koossa, jossa kuppi on kutakuinkin saman kokoinen.

Vierailija
30/90 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 15:32"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 13:51"]

Tutkitusti noin 80% naisista käyttää väärän kokoisia rintaliivejä.

[/quote]

Kannattaa kuitenkin muistaa, että tuo "tutkimus" oli aikanaan alusvaatevalmistajan tekemä...

[/quote]

Vuosikymmeniä liivejä myyneenä voin vakuuttaa, että suurimmalla osalla naisista on vääränkokoiset liivit. Yleisin perustelu on "minulla on aina ollut tämä kuppikoko". Rinnat muuttuvat, kun ikää tulee lisää, paino muuttuu ja lapset muuttavat rintoja omalta osaltaan. Varsinkin isorintaisilla on oikea liivikoko vähentänyt niska- ja hartiasärkyjä.

Vierailija
31/90 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 15:47"]

Niin kun ei se kuppikoko tosiaan ole aina saman kokoinen vaikka sama kirjain olisikin, jos ympärysmitta on eri. Kai se liittyy siihen, että esim 65E-koossa rinta on isompi suhteessa omaan vartaloon kuin vaikka 75C-koossa, jossa kuppi on kutakuinkin saman kokoinen.

[/quote]

Näin sen pitäisi olla, mutta kuten sanoin viestissä 35, nykyään samalla valmistajallakin voi olla kokotaulukot ihan sekaisin. Olen itse huvikseni mitannut, että eri mallisissa liiveissä voi olla 70B:n kuppi sama kuin toisen liivimallin 70C tai 70D.

Minulla sattui myös olemaan saman valmistajan parit liivit 90-luvulta, ja kas kummaa, tuon ajan 75B:n kuppi vastaa nykypäivän 75C:tä tai 75D:tä.

Vierailija
32/90 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 15:28"]

Mua ihmetyttää myös, miksei esim. Lindexistä saa kaikista malleista edes ympärysmittaa 70, saati sitten 65! Moni ystäväni on samaa kokoa ympärysmitalta ja nämä ovat aivan kiven alla, 60 en ole edes nähnyt muualla kuin erikoisliikkeissä vaikka hoikilla nuorilla naisilla varmasti tosi yleinen.

[/quote]

Suomalaisilla naisilla on yleisesti melko iso ympärysmitta. Tavaratalot ostavat sisään eniten myyviä kokoja. Hoikat ja isorintaiset löytävät liivinsä erikoisliikkeistä. t.38

Vierailija
33/90 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 15:52"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 15:47"]

[/quote]

Näin sen pitäisi olla, mutta kuten sanoin viestissä 35, nykyään samalla valmistajallakin voi olla kokotaulukot ihan sekaisin. Olen itse huvikseni mitannut, että eri mallisissa liiveissä voi olla 70B:n kuppi sama kuin toisen liivimallin 70C tai 70D.

Minulla sattui myös olemaan saman valmistajan parit liivit 90-luvulta, ja kas kummaa, tuon ajan 75B:n kuppi vastaa nykypäivän 75C:tä tai 75D:tä.
[/quote]

No tuo voi kyllä olla totta. Liian vaikeaksi menee liivien ostaminen: D

Vierailija
34/90 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ostan erikoisliikkeestä. Viimeksikin kokeilin samaa kokoa kuutta eri mallia yhdestä mallistosta, joista yhdet oli hyvät. Kuppien muoto jne. vaikuttaa todella paljon myös kuinka hyvin istuu.

Vierailija
35/90 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pieniä teinityttöjä täällä keskustelee, ootte tosi hoikkia? :o mun liivikoko on jotain 80a/b mutta olen huomannut sen klassisen et ympärys ei ole riittävän napakka eli kai se on uskottava että 75 menee. Ihmettelen vaan ku olen xs/s kokoinen 22v nuori neito vielä eikä ylipainoakaan oo että minkä kokosia te 65-70 ympärysmittaiset oikeen ootta! :D vai onko mulla vaa normaalia leveempi selkä? Miten xs paidat ja takit kuitenki menee..

Vierailija
36/90 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 16:40"]Kuinka pieniä teinityttöjä täällä keskustelee, ootte tosi hoikkia? :o mun liivikoko on jotain 80a/b mutta olen huomannut sen klassisen et ympärys ei ole riittävän napakka eli kai se on uskottava että 75 menee. Ihmettelen vaan ku olen xs/s kokoinen 22v nuori neito vielä eikä ylipainoakaan oo että minkä kokosia te 65-70 ympärysmittaiset oikeen ootta! :D vai onko mulla vaa normaalia leveempi selkä? Miten xs paidat ja takit kuitenki menee..
[/quote]
Ei varmana ole ympärys 80 :D Liivien ympärysmitta lasketaan näin: omasta rinnanalusmitasta vähennetään 5 cm. Saatu tulos pyöristetään alempaan mittaan, esimerkiksi jos rinnanympärys on 77 cm: 77-5=72, pyöristys alaspäin on 70.

Jotta 80 jotain -liivit olisivat sinulle sopivat, oikean rinnanympäryksesi pitäisi olla 85-90 cm ja tuskin on XS-kokoisella niin iso :D Tunnen erään nuoren naisen, jolla on kymmeniä kiloja ylipainoa, ja hänen liivikokonsa on 75K.

Vierailija
37/90 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 16:49"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 16:40"]Kuinka pieniä teinityttöjä täällä keskustelee, ootte tosi hoikkia? :o mun liivikoko on jotain 80a/b mutta olen huomannut sen klassisen et ympärys ei ole riittävän napakka eli kai se on uskottava että 75 menee. Ihmettelen vaan ku olen xs/s kokoinen 22v nuori neito vielä eikä ylipainoakaan oo että minkä kokosia te 65-70 ympärysmittaiset oikeen ootta! :D vai onko mulla vaa normaalia leveempi selkä? Miten xs paidat ja takit kuitenki menee..
[/quote]
Ei varmana ole ympärys 80 :D Liivien ympärysmitta lasketaan näin: omasta rinnanalusmitasta vähennetään 5 cm. Saatu tulos pyöristetään alempaan mittaan, esimerkiksi jos rinnanympärys on 77 cm: 77-5=72, pyöristys alaspäin on 70.

Jotta 80 jotain -liivit olisivat sinulle sopivat, oikean rinnanympäryksesi pitäisi olla 85-90 cm ja tuskin on XS-kokoisella niin iso :D Tunnen erään nuoren naisen, jolla on kymmeniä kiloja ylipainoa, ja hänen liivikokonsa on 75K.
[/quote]
:OO no joo mä oon laskenut että 82 ja se pyöristettynä 80 mutta nyt oon sit ruvennut miettimään että taitaa olla 75 mutta mutta..pitää lähtee kokeileen.. siis pari v sitten käytin 75 mutta lihoin niin ostin isompaa ja ne tuntu ihan hyvältä niin en tajunnut epäillä :D mitat siis muistaakseni 82 alta ja 88 päältä viimeks kun vko sitten mittailin kun tarkotus olis liivikaupoille lähteä..

Vierailija
38/90 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kertoa että hoikalla ja treenatulla voi olla 75-85 ympärysmitta, jos kyseessä on uimari tai ex-uimari. Se on leveä selkä.. eikä läski.

Vierailija
39/90 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 12:13"]

Kyse on siitä, että esim. kaikki kokomerkinnän C kupit eivät ole samankokoisia. Kupin koko vaihtelee liivien ympärysmitan mukaan. Esimerkiksi kokojen 75 D ja 80 C kupit ovat täsmälleen samaa kokoa.

Liivejä ei pitäisikään valita ensisijassa kuppimerkinnän mukaan vaan ympärysmitan mukaan. Ensin  valitaan oikea vartalonympärys ja sitten siitä oikea kuppi riippumatta siitä, onko se A, B, C, D vai DD. Monet, jotka valitsevat liivit itse, tuijottavat pelkkää kupin merkintää ja ostavat ensimmäiset liivit, joiden kupit ovat oikean kokoiset. Liivien ympärysmitta saattaa silloin helposti olla liian iso.

[/quote]

Mulle on neuvottu myös, että rintsikat pitää olla sellaiset, että menee ekaan hakaseen kiinni. Jos venyvät, niin sitten saa vielä kiristettyä.

Myös minä olen sortunut tuijottamaan kuppikokoa ja käyttämään liian väljiä rintsikoita. Oli tosi iso ero, kun mitattiin ympärys ja sain oikean kokoiset rintsikat päälle. 

Vierailija
40/90 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 16:57"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 16:49"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 16:40"]Kuinka pieniä teinityttöjä täällä keskustelee, ootte tosi hoikkia? :o mun liivikoko on jotain 80a/b mutta olen huomannut sen klassisen et ympärys ei ole riittävän napakka eli kai se on uskottava että 75 menee. Ihmettelen vaan ku olen xs/s kokoinen 22v nuori neito vielä eikä ylipainoakaan oo että minkä kokosia te 65-70 ympärysmittaiset oikeen ootta! :D vai onko mulla vaa normaalia leveempi selkä? Miten xs paidat ja takit kuitenki menee.. [/quote] Ei varmana ole ympärys 80 :D Liivien ympärysmitta lasketaan näin: omasta rinnanalusmitasta vähennetään 5 cm. Saatu tulos pyöristetään alempaan mittaan, esimerkiksi jos rinnanympärys on 77 cm: 77-5=72, pyöristys alaspäin on 70. Jotta 80 jotain -liivit olisivat sinulle sopivat, oikean rinnanympäryksesi pitäisi olla 85-90 cm ja tuskin on XS-kokoisella niin iso :D Tunnen erään nuoren naisen, jolla on kymmeniä kiloja ylipainoa, ja hänen liivikokonsa on 75K. [/quote] :OO no joo mä oon laskenut että 82 ja se pyöristettynä 80 mutta nyt oon sit ruvennut miettimään että taitaa olla 75 mutta mutta..pitää lähtee kokeileen.. siis pari v sitten käytin 75 mutta lihoin niin ostin isompaa ja ne tuntu ihan hyvältä niin en tajunnut epäillä :D mitat siis muistaakseni 82 alta ja 88 päältä viimeks kun vko sitten mittailin kun tarkotus olis liivikaupoille lähteä..

[/quote]

Mun kuppikoko on 60 E, ja oon kyllä ihan aikuinen nainen, jolla myös lapsia. Olen erittäin kapea rintojen alta ja vyötäröltä, hartiani ovat taas leveämmät, joten niiden takia en voi käyttää XS-koon puseroita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme