Haluaisin opiskella historiaa, mutta työllistyminen pelottaa
Historia on siis oikeastaan ainoa asia, joka minua kunnolla kiinnostaa. Haluaisin opiskella historian opettajaksi. Toiseksi aineeksi yhteiskuntaoppi ja vielä ehkä uskonto tai filosofia.
Olenko tyhmä, jos toteutan suunnitelmani? Kannattaisiko vain säilyttää historia harrastuksena ja miettiä muita ammatteja?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Mun historiaa opiskellut kaveri (ei opettajanpätevyyttä) on tätä nykyä ihan vakkarisiivooja. Kävi jonkun koulunkin tuota tutkintoa varten parin vuoden työttömyyden jälkeen. Hukkaan meni se yliopistotutkinto!
Miksi se olis hukkaan mennyt vaikkei sitä työkseen teekään? Myös minä olen paljon siivonnut, vaikka yliopistokoulutus onkin.
Olen KTM, ei työllistyminen nytkään taattua. Jätin oman intohimoni eli historianopinnot väliin aikoinaan saman syyn vuoksi. Jos joku olisi siinä vaiheessa kertonut minulle, että voi työllistyä esim. museonjohtajaksi, Hagelstamin kaltaisiin kauppakamareihin, gallerioihin jne. olisin pitäytynyt valinnassani. Do what you enjoy, and money will follow.
Mites ap meni? Lähditkö opiskelemaan historiaa ja jos, niin valmistuitko jo?
Mulla on kaksi tutkintoa, molemmat suosituilta aloilta, ja toinen ohjelmointialan tyyppinen "hyvä palkka ja varma työ" -tutkinto. Olen opiskellesssani tavannut ihmisiä jotka ovat aidosti motivoituneita ja innostuneita omasta alastaan -kaikki he ovat työllistyneet haluamiinsa tehtäviin. Jos olisin nuori tai vähän vanhempikin(!) lähtisin opiskelemaan sitä mikä itseä aidosti kiinnosta, oli väylä siihen sitten hyvä yo-todistus, pääsykoe, avoimen väylän valinta tai yliopistojen välinen siirtohaku. Unelma kannattaa toteuttaa, niin kuin yllä todettiin kerran täällä vain eletään.